سایر خودروهای اروپایی

معرفی خودروهای ساخت شوروی: سدان لوکس زیل 4102

اتحاد جماهیر شوروی سابق و همین‌طور روسیهٔ فعلی برخلاف صنعت هوافضا و نظامی قدرتمند، هیچ‌گاه صنعت خودروی پیشرفته‌ای نداشته و معدود خودروهای ساخت این کشور نیز در عرصهٔ جهانی حرفی برای گفتن ندارند. بااین‌حال روسیه خودروسازان کوچک و بزرگ زیادی چون لادا، گاز، تاگاز، زیل، یوآز، سئاز، زاز و… دارد که فروش محصولاتشان صرفاً محدود به بازار داخلی و یا نهایتاً کشورهای مشترک‌المنافع می‌شود.

Zil-4102-1988-02

یکی از خودروسازان معتبر شوروی سابق و همین‌طور روسیهٔ فعلی، شرکت زیل است که بیشتر به ساخت خودروهای لوکس و تشریفاتی مشهور است. این شرکت در سال ۱۹۸۷ ساخت سدان لوکسی را بانام ۴۱۰۲ را جهت جایگزینی با مدل قدیمی ۴۱۰۴۷ آغاز کرد. زیل ۴۱۰۲ به‌عنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ رسمی برای رهبران شوروی طراحی‌شده بود.

zil_4102_opytnyj_8

ساخت اولین پروتوتایپ این خودرو در سال ۱۹۸۷ در خط مونتاژی در مسکو آغاز شد و در سال ۱۹۸۹ ساخت آن تکمیل شد. نمونهٔ دوم نیز در سال ۱۹۹۰ تولید گردید؛ اما از زیل ۴۱۰۲ فقط همین دو دستگاه ساخته شد و هرگز به تولید انبوه نرسید چراکه میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد شوروی به دلیل اینکه خودروی نهایی چندان موردتوجه‌اش قرار نگرفت با تولید انبوه آن مخالفت کرد.

Zil-4102-1988-01

هیچ‌گونه اطلاعات رسمی در رابطه با موتورهای مورداستفاده در ۴۱۰۲ منتشر نشد اما در بسیاری از منابع برای آن سه پیشرانه ذکرشده است که عبارت‌اند از: یک موتور ۴.۵ لیتری V6، یک واحد ۶ لیتری V8 و یک پیشرانهٔ عظیم ۷ لیتری دیزل. جهت انتقال قدرت نیز دو گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی و یا ۴ سرعتهٔ اتوماتیک وجود داشت که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کردند.

zil_4102_opytnyj_6

اما چه چیزی این خودرو را خاص و منحصربه‌فرد می‌کند؟ در جواب این سؤال باید گفت با توجه به سطح کیفیت و مهندسی متوسط خودروهای ساخت روسیه، زیل ۴۱۰۲ یک شاهکار به‌تمام‌معنا است؛ زیرا در قسمت‌های از آن همچون سقف، درِ صندوق بار، کاپوت و سپرها از فیبر کربن استفاده‌شده بود! در طراحی ۴۱۰۲ به‌شدت از خودروهای بزرگ و لوکس ژاپنی الهام گرفته‌شده بود به‌طوری‌که شباهت زیادی به نسل اول لکسوس LS و برخی از محصولات مزدا دارد. بعلاوه در آن از برخی از المان‌های طراحی کادیلاک استفاده‌شده بود تا بتواند با مرسدس بنزهای E کلاس و S کلاس W123 و W126 که در آن دوران در اروپا بسیار محبوب بودند رقابت کند.

بعلاوه زیل ۴۱۰۲ اولین خودروی ساخت شوروی/روسیه بود که در آن از شیوهٔ ساخت بدنه روی شاسی استفاده‌نشده و از شیوهٔ ساخت پلت فرم مدرن بهره گرفته بود. این امر موجب شده بود که ۴۱۰۲ نزدیک به نیم تن وزن کمتری از ۴۱۰۴۷ داشته باشد. زیل ۴۱۰۲ در ۱۰.۵ ثانیه می‌توانست از صفر به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. مصرف سوخت آن نیز در نمونهٔ بنزینی V8 برابر با ۱۸ لیتر در صد کیلومتر در هنگام حرکت با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت ذکرشده بود.

DSC_8031

این خودرو ازلحاظ داخل کابین مسلماً راحت‌ترین خودروی آن زمان روسیه بود. تجهیزات استاندارد آن شامل رادیو AM/FM و پخش کاست، تنظیم برقی صندلی‌های جلو در دو جهت، صندلی‌های عقب قابل تنظیم، پنجره‌های برقی،برف‌پاک‌کن چراغ‌های جلو، فرمان هیدرولیک و بخاری می‌شد که در تیپ لوکس‌تر صندلی‌های چرمی، تهویه مطبوع و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ نیز به آن افزوده می‌شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (187 ديدگاه)

    جای پلاک جلو و جلو پنجره .. :((((

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شوروی فقط قدرت نظامی داره و بسه.روسیه الان

      موافقم 2
      مخالفم 3
  2. رادین

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    همیشه برام سوال بوده که چرا روسیه با وجود پیشرفته بودن در صنعت هوا و فضا حتی نظامی در صنعت خودرو اینقدر عقبه؟!
    اصلا مگه میشه موتور هواپیما بلد باشی درست کنی ولی بلد نباشی یه خودرو درست حسابی تولید کنی؟
    بنظرم این صنعت برای روسیه اهمیت نداره و تمایلی به تحقیق و توسعه در این صنعت نداره.

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. مهدی

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (10 ديدگاه)

      مثل ایران
      با وجود اینکه توانایی ساخت بهترین موشک ها و تجهیزات نظامی رو دارن ولی تو صنعت خودرو سازی هیچی …
      چون که اصلا بنا به حرکت تو صنعت خودروسازی نیست …

      موافقم 1
      مخالفم 9
      1. احسان(احسان سابق)

        ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2876 ديدگاه)

        مشکل روسیه اینه که مثل ایران تمامی صنایع مهم این کشور دولتی هست و برای نمایش اقتدار حاکمیت و طبق سنت کمونیسم عموما در صنایع هوایی و فضایی و نظامی به کار میره.واسه همین چنین دولت هایی حاضرن هر چقدر که می تونن منابع مهم رو به چنین طرح هایی اختصاص بدن و دیگه نیروی متخصص یا پولی برای تحقیق و توسعه در زمینه ی محصولات مصرفی باقی نمی مونه

        موافقم 6
        مخالفم 2
    2. حسین

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      اگر شما بتونی هواپیما تولید کنی دلیل نمیشه که بتونی چوب بستی یا ماشین بسازی!
      چون هر فناوری زیر ساخت های خودش رو می‌خواد و هزینه تحقیقاتی خودش رو می‌طلبه!
      خیلی از کشور های اروپایی توی ایرباس شریک اند و تولید قطعه می‌کنند اما ۸۰درصدشون چوب بستنی تولید نمی‌کنند!

      تازه بحث های صرفه و … بماند

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. علیرضا

        ۱ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (757 ديدگاه)

        منظور دوستمون اینه که اونها از لحاظ علمی تواناییش رو دارن چرا سرمایه گذاری نمیکنن بسیاری از بزرگترین دانشمندای ریاضی دنیا روس هستن

        موافقم 2
        مخالفم 2
  3. فورد

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (892 ديدگاه)

    بیشتر شیبه تانکه

    موافقم 1
    مخالفم 2
  4. mohammad

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (125 ديدگاه)

    چجوری میخواستن با بنز رقابت کنن!!؟ اونم w126!!؟ تازه تو دوران طلاییش!!!-_-

  5. ali

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (7373 ديدگاه)

    طراحیش بد نیست فقط قوس گلگیر عقبش زشته وگر نه واسه اون دوره زیادم بد نیستش

    موافقم 1
    مخالفم 3
  6. moein

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    روسیه نیاز خودش رو از ایران بگیر تا چین رو ژاپن و غیره تامین می کنه نیازی به خودرو سازی نداره خوب کاری هم می کنه
    ما خوبیم دلمون خوشه خودرو سازی داریم و محصولات 30 سال پیش رو منتاژ می کنیم تازه افتخار هم می کنیم
    اینا یا نمی سازن یا یه چیز توپ می سازن

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. امیر

      ۲۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      یه مقدار در مورد صنعت در اتحاد جماهیر شوروی و روسیه کنونی مطالعه کن.

  7. احمد باقری

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    برای اون زمان، طراحی خوبی داشت.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. Modern

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    به نظر من برای اون زمان ماشین خوبی بوده

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. Hamid

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    ” زیل 4102 هرگز به تولید انبوه نرسید چراکه میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد شوروی به دلیل اینکه خودروی نهایی چندان موردتوجه‌اش قرار نگرفت با تولید انبوه آن مخالفت کرد.”
    مشکل کشورهایی مثل کره شمالی، شوروی و تا حدی چین و روسیه فعلی اینه که یک شخص تو همه مسایل دخالت میکنه و نظر میده. حتی تصمیم گیری در مورد تولید یک مدل خودرو!

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. احسان(احسان سابق)

      ۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2876 ديدگاه)

      یادت رفت ایران رو بگی

      موافقم 3
      مخالفم 1
  10. احمد

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    حداقل روسیه خودروسازی نداره تعرفه واردات خودرو با نرخ های متفاوت و عجیب غریب هم نداره و کاملا قیمت گذاری رو به شرکتا سپرده

    اینجا ماشینیایی هستن که تعرفه رو 200% هم حساب کنی باز دوبرابرش قیمتگذاری شده !

    موافقم 1
    مخالفم 2
  11. حمیدرضا

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به نظر من تو صنعت خودرو دارن حرکت های خوبی می کنن چند روز پیش داشتم صفحه شرکت لادا رو نگاه می کردم از پلتفرم و موتور لوگان استفاده کردن چند مدل خودرو ساخت داخل باهاش تولید کردن باقیمتای خیلی رقابتی با خودروهای چینی ولی چند سال طول میکشه که به سطح اول برسن دلیلشم بیش تر از اینکه به تکنولوژی مربوط باشه به فلسفه خودرو مربوطه که یه وسیله تجملی و غربی می دونستن

  12. Archi KHAN

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    کاش یکی از رئیس جمهورهای ما هم یه ذره جنم میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد شوروی را داشتن و دستور توقف بعضی (!) مدل ها را میدادن …

    موافقم 2
    مخالفم 2
  13. parham

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    در کل صنعت شوروی و حتی روسیه فعلی آش دهن سوزی نیست .
    اکثر تولیدات هوا فضای شوروی بدون ایراد و عالی نیستند.چون سطح استاندارد مناسبی رو رعایت نمیکنند.
    ضعف شوروی سابق الکترونیک بوده و هست و به همین دلیل اکثر تولیدات آنها بر پایه مکانیک استواربوده.و ساختار ساده و از نظر برخی جان سخت به نظر می آید.
    اکثر تولیدات شوروی به دلیل ارائه نشدن در غرب و مورد مقایسه قرار نگرفتن. هایپ شده اند و همیشه فرض میشد که از توان صنعتی بسیار بالاتری برخوردار هستند.
    تا زمانی که یکی از خلبانان شوروی با جنگنده نظامی mig 25 به ژاپن گریخت.و تقاضای پناهندگی کرد.این فرصت باعث شد تا آمریکایی ها این جنگنده مخوف و پر سرعت را به غنیمت بگیرند و مورد برسسی قرار دهند.با کمال تعجب متوجه شدند که کامپیوتر این جنگنده نامی. با لامپ خلا کار میکند و بیشتر قطعات توسط جوش های دستی نه اتوماتیک جوشکاری شده اند. این مساله غرب را بسیار شگفت زده کرد.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  14. ایرانی

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (640 ديدگاه)

    یه چزی بین … تویوتا سوپرسالن… کادیلاک و ولووهای دهه 80 و اوایل 90…

    ظاهرا اون زمان داخلش با ابهت بوده و جالب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا