سایر خودروهای اروپاییلادا

لادا ایکس ری، مهمان تازه جاده‌های ایران؟

سام کاویانی: در روزهای اخیر، برخی از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری، مقالات متعددی مبنی بر جایگزینی رنو ساندرو با لادا ایکس ری در خطوط تولیدی سایپا منتشر نمودند. به همین بهانه، نوشتار پیش رو را به این خودرو اختصاص داده‌ایم.

لادا ایکس ری یک خودروی پنج درب است که در دو نسخه هاچ‌بک ساده و کراس تولید می‌شود. این خودرو نخستین بار در ماه آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی در نمایشگاه بین‌المللی خودروی مسکو در معرض دید عموم قرار گرفت. طراحی آن توسط تیمی صورت گرفت که سرپرستی آن بر عهده استیو متین (STEVE MATTIN) بریتانیایی بود. نامبرده پیش‌ازاین سرپرستی تیم طراحی مدل وستای لادا را نیز بر عهده داشت. لادا XRAY در دسامبر سال ۲۰۱۵ وارد مدار تولید شد و فروش آن نیز از روز چهاردهم ماه فوریه سال ۲۰۱۶ آغاز شد.


XRAY نخستین کراس‌اوور تولیدی شرکت آفتافاز (Avto Vaz) است. این خودرو بر مبنای پلت فرم B0 داچیا و یا همان پلت فرم به کار رفته در مدل ساندرو تکوین و با همکاری بین متخصصان رنو و شرکت آفتافاز روسیه طراحی و مهندسی شده است. در تفاوت با ساندرو، این خودرو از طرحی اصیل، گیربکس، پیشرانه و آپشن های متفاوتی سود می‌برد که برای ساندرو عرضه شده در بازار روسیه قابل دسترس نیست.


آنچه در طراحی لادا XRAY اِلمانی منحصربه‌فرد جلوه می‌کند، طراحی ناحیه پیشانی آن است که در آن ترکیب چراغ‌ها و جلوپنجره به‌گونه‌ای قالب‌ریزی شده که در میانه آن حرف X را برای بیننده تداعی می‌کند. در پروفیل جانبی نیز همین وضعیت را شاهدیم و فرورفتگی‌های درب‌ها و گلگیرها به شکل حرف X نصفه دیده می‌شوند! اما چراغ عقب این خودرو کمی به محصولات فورد شبیه است و تازگی و طراوت بخش‌های دیگر بدنه را دارا نیست. در کل، شاید در قیاس با رنو ساندرویی که در کشورمان تولید می‌شود، لادا XRAY و به‌ویژه نسخه کراس آن از نمای مدرن‌تر و چه‌بسا جذاب‌تری بهره ببرد؛ اما درنهایت همه‌چیز به سلیقه مشتری وطنی بستگی دارد که آیا این خودرو را از حیث ظاهری می‌پسندد یا نه.


در طراحی فضای داخلی لادا XRAY این اصل مدنظر قرار گرفت: «وسیله نقلیه خانه دوم من است». از همین رو، طراحان این لادای کوچک محیطی جادار و در عین حال کیفی را برای سرنشینان آن تدارک دیده‌اند. مثلاً در جای‌جای این خودروی ارزان‌قیمت از چرم‌های دست دوز البته مصنوعی برای زیبایی رودری ها و داشبورد استفاده شده است. کیفیت پلاستیک‌های به کار رفته نیز در حد ارزان‌قیمت‌های اروپایی است و نه لزوماً پلاستیک‌های کم کیفیت و باسمه‌ای. در این میان، برای زیبایی بیشتر کابین، نورپردازی داخل اتاق هم با LED صورت گرفته است. انواع و اقسام امکانات رفاهی ازجمله تهویه مطبوع خودکار، سامانه اطلاعات سرگرمی، سنسور نور چراغ‌ها، دوربین دید عقب، گرم‌کن صندلی‌های جلو، درگاه USB و AUX و … کابین مشاهده می‌شود.


لادا X-RAY با پیشرانه‌های متفاوتی اعم از ۱.۶ لیتری به توان ۱۰۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۸ نیوتن‌متر و ۱.۸ لیتری به توان ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتن‌متر در بازار روسیه عرضه می‌شود. تمامی این پیشرانه‌ها ۴ سیلندر بوده و از نوع بنزینی هستند. سیستم انتقال قدرت عرضه شده در این خودرو شامل جعبه دنده‌های ۵ سرعته دستی و ۵ سرعته نیمه خودکار است.

از نظر ایمنی، لادا XRAY به‌طور استاندارد به دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو مجهز بوده و از حیث امکانات ایمنی نیز به سامانه‌های ABS،EBD،BAS و همچنین سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESC و کنترل کشش TCS مجهز است و راننده می‌تواند به وسیله کلیدی در داشبورد به اختیار این دو سامانه را فعال و یا غیرفعال کند. سیستم ISO FIX برای صندلی کودکان نیز به‌طور استاندارد در این خودرو تعبیه شده است.


قیمت نسخه معمولی لادا XRAY در بازار روسیه از رقم ۵۴۸,۹۱۰ روبل (۸,۱۰۰ دلار) شروع و به ۷۵۸,۶۱۰ روبل (۱۱,۲۰۰ دلار) ختم می‌شود و بهای نسخه کراس لادا XRAY نیز از رقم ۶۷۹,۴۱۰ روبل (۱۰,۰۰۰ دلار) شروع و به ۸۲۲,۵۱۰ روبل (۱۲,۱۵۰ دلار) ختم می‌گردد.

در پایان، شرکت آفتافاز مدل XRAY و همچنین وستا را در راستای رقابت با خودروهای کره‌ای ارزان‌قیمت موجود در بازار روسیه طراحی و خلق نموده است و انصافاً کیفیت این لاداهای مدرن سر و گردنی برتر از نسخه‌های پیشین این برند کهنه‌کار روسی است. چندی پیش، کارشناسان سایت AUTOCAR بریتانیا مدل‌های XRAY و وستا را مورد تست و بررسی قرار دادند و در پایان نیز، هر دو مدل را خودروهایی بسیار مناسب و ارزش آنها در برابر بهای پرداختی عالی ارزیابی نمود.

مشخصات فنی لادا XRAY

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱.۸ لیتری
توان ۱۰۶ ۱۲۲
گشتاور ۱۴۸ ۱۷۰
شتاب (ثانیه) ۱۱.۷ ۱۰.۴ (۱۲.۳ در نسخه اتوماتیک)
حداکثر سرعت ۱۷۲ ۱۸۶ (۱۸۵ در نسخه اتوماتیک)
مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر ۶.۸ (۷.۲ در نسخه اتوماتیک)
طول ۴۱۶۵ میلی‌متر (۴۱۷۱ میلی‌متر در نسخه کراس)
عرض ۱۷۶۴ میلی‌متر (۱۸۱۰ میلی‌متر در نسخه کراس)
ارتفاع ۱۵۷۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور ۲۵۹۲ میلی‌متر
فاصله از کف زمین ۱۹۵ میلی‌متر (۲۱۵ میلی‌متر در نسخه کراس)
ظرفیت بار ۳۶۱ لیتر (۱۲۰۷ لیتر در حالت صندلی‌های بخواب)
حجم باک ۵۰ لیتر
سایز رینگ و لاستیک ۱۸۵/۶۵ R 15 (215/50 R 17 در نسخه کراس)
وزن خالص ۱۱۹۰ الی ۱۳۰۰ کیلوگرم

 

توضیح: طبق مندرجات وب‌سایت شرکت لادا، نسخه کراس XRAY تنها با پیشرانه ۱.۸ لیتری عرضه شده و شتاب صفر تا صد آن معادل ۱۰.۹ ثانیه و ماکزیمم سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. овsкиكMас

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (90 ديدگاه)

    تو خود روسیه کسی لادا نمیخره! حداقل تو مسکو که من ندیدم

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (10473 ديدگاه)

      فرمونش شبیه هیوندای اکسل شده .

      تا پلاک شُدَشو تو خیابون نبینم ، قبول نمیکنم که اومده یا میخواد بیاد ، اما مطمئناً استقبال خوبی اَزَش میشه و حداقل بهتر از چینیها و ایرانیهاست .

      لادا برای روسیه هست و روسیه ثابت کرده همیشه تولیدات زُمُخت اما کاربردی میسازه به همراه سگ جونی فراوان

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (10473 ديدگاه)

      آرمان قدیم و مسکوویچ جدید ، شما احتمالاً تو عکس روسیه را تفسیر میکنی و تو رویا زیاد سِیر میکنی .

      حداقل چیزی بگو که کمتر اغراق داشته باشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. овsкиكMас

        ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (90 ديدگاه)

        نؤید واس تو که از پلیس راه شهرتون هم اونورتر نرفتی واقعا بودن تو روسیه سیر در رویا حساب میشه کاملا حق میدم بهت خخخ

        موافقم 2
        مخالفم 2
    3. مزدا

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      با این مقاله که سراسر تعریف و تمجید بود قانع شدیم خیلی خوبه بیاد !!
      انقد تو ایران خودروهای داخلی و چینی پنچول هس دگه ملت این خودرو رو هوا میزنن
      فرض کن با دلار ده هزاری بهترین مدلش میشه ۱۲۰ میلیون تومان !!مردم همیشه در میدان حتما میخرنن.

      1. مصطفی

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (33 ديدگاه)

        نخرن چی رو بخرن؟ وقتی ساندرو نسل اول بدون هیچ آپشنی به خاطر کیفیت فنی و ساختش یکی از خواستنی ترین ماشینهای ایران میشه، تو این آشفته بازار که نه خودرو وارد میشه و نه اسم چیزی که تو کشور ساخته میشه رو میشه خودرو گذاشت. لادای روسی گزینه معقولی به نظر میاد. فقط خدا کنه باز نرن سراغ نسخه قدیمی یا آپشنهاش رو ور ندارن. اگه گیربکس اتوماتیک ساندرو رو هم روش نصب کنن خیلی خوبه والا گیربکس نیمه اتومات ارزش نداره

    4. SS

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (824 ديدگاه)

      هر ساله پرفروش ترین خودرو روسیه لادا هست که در سال 2018 هم وستا و گرانتا مقام اول و دوم رو داشتن و بعد از اون کره ای ها قرار میگیرن.
      خودروهای لادا بعد از همکاری با رنو علاوه بر قیمت مناسب, ظاهر و امکانات مناسبی هم پیدا کردن و طبیعی هست که پرفروش باشن.

      1. овsкиكMас

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (90 ديدگاه)

        الان لیست پرفروش ترین های روسیه رو نگاه کردم تو ۲۵ ماشین پرفروش امسالشون ۵ تا لادا بود فقط
        پرفروش ترین هم کیا ریو بود که ۵۲ هزارتا فروخت
        منبع هم سایت automechanika

        1. Amir Machine

          ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (1280 ديدگاه)

          لادا کلا پنج ماشین در حال تولید داره (گرانتا، ایکس‌ری، وستا، نیوا و کالینا) که هر پنج تا در بین پرفروش‌های روسیه هستن
          پرفروش‌ترین ماشین روسیه در سال 2018 لادا وستا با 108 هزار دستگاه و رتبه دوم هم لادا گرانتا با 106 هزار دستگاه بود
          پرفروش‌ترین خودروساز روسیه هم لادا با 360 هزار دستگاه بوده
          با همه این‌ها بازم میگه کسی تو روسیه لادا نمیخره!!!

        2. عطا

          ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (110 ديدگاه)

          اخه یکم فکرتو بکار بنداز مردم تو روسیه لادا نمیخره میره چی میخره؟ بنز و بی ام و … منم باشم همین کارو میکنم ولی تو بازار ایران اینو نخری چی میتونی بخری؟ لگن های داخلی از جمله دنا پلاس توربو ( با قابلیت کورس گذاشتن با ماکسیما)?

        3. овsкиكMас

          ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (90 ديدگاه)

          Amir machine
          منکه منبع حرفم رو گفتم میتونی بری ببینی
          تو سال ۲۰۱۷ هم باز کیا ریو پرفروش ترین شد منبع allcarleasing
          بلیط بگیرم واست بیای مسکو؟ :)))
          ظاهرا سر اون قضیه کوروت و لینک از خود نوربرگ رینگ هنوز ناراحتی :))

  2. me84

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    طراح این شرکت قبلا تو میتسو بیشی بود و اون جلو پنجره X شکل که تو آخرین نسل میتسو اوتلندر هست کار ایشونه.
    در کل با سیاستمداران روس بخاطر تجاوزات دورانهای قبلی و فعلی بسیار مخالفم و معتقدم نباید محصولاتشونو خرید اما تعریف مردمشونو خیلی شنیدم. دوستی داشتم تو بندر عباس تو کشتیرانی کار میکرد و با ملوانان روس زیاد برخورد داشت. میگفت بر خلاف سیاستمداراشون که خیلی کثیفن خیلی آدمهای راستگو و بی دوز و کلکی هستن. دروغ و پیچوندن تو کارشون نیست. واقعا میشه بهشون اعتماد کرد.

    1. овsкиكMас

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (90 ديدگاه)

      دوستت دروغ گفته بهت عزیزم!
      خودشون واس خودشون عالی هستن،اما واس خارجی ها بد.باید بیای تو کشورشون،وقتی کارت گیرشون افتاد میفهمی چه موجوداتی هستن! با سلام علیک با دوتا ملوان رو کشتی متوجه نمیشی
      البته همه جا خوب و بد هست
      سیاستمدار هاشونم واس خودشون عالی هستن،همین پوتین متحول کرد کشورشون رو و به شدت پیشرفت داد روسیه رو

    2. razi

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (14 ديدگاه)

      من سال 87 تو بوشهر خدمت می کردم اونموقع روس زیاد داشت و واسه خودشون شهرک داشتن از هر کدومشون می پرسیدی از کجا اومدی با حالت مسخره و دندون های طلایی میگفت UK!

  3. ADAK

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    در تفاوت با ساندرو، این خودرو از “طرحی اصیل”…
    :-) :-) :-)

  4. ADAK

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    – آنچه در طراحی لادا XRAY اِلمانی منحصربه‌فرد جلوه می‌کند…….
    – طراحی ناحیه پیشانی آن است که در آن ترکیب چراغ‌ها و جلوپنجره به‌گونه‌ای قالب‌ریزی شده که در میانه آن حرف X را برای بیننده تداعی می‌کند………………
    – در پروفیل جانبی نیز همین وضعیت را شاهدیم و فرورفتگی‌های درب‌ها و گلگیرها به شکل حرف X نصفه دیده می‌شوند………………………………………..

    سبحان الله ؛ هنوز هم ایمان نمیاورید ؟!!؟

    1. احمد

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (124 ديدگاه)

      نمی دونم مارو چی فرض کردن :((((((

      1. کورش

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (154 ديدگاه)

        من میدونم ;-)

    2. سام

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (756 ديدگاه)

      با سلام
      دوست عزیز،برای آشنایی بیشتر با روند طراحی این خودرو و تأکید بر حرف X در طراحی بدنه آن سهل ترین راه رجوع به سایت ویکی پدیای انگلیسی و توضیحات این وبسایت درباره نحوه طراحی لادا XRAY است.واژه طرح اصیل یا orginal design هم در بخش overview این سایت درباره لادا XRAY مطرح شده است و بنده ترجمه آن را عینا در مقاله بالا وارد نموده و چیزی فی البداهه از خودم درج نکردم.البته در وبسایت خود شرکت لادا نیز به نحوی مفصل تر درباره طراحی این خودرو مطالبی درج شده که می توانید به آن رجوع نمایید.آدرس وبسایت شرکت لادا هم به شرح ذیل است :
      http://www.lada.ru

  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (10473 ديدگاه)

    آرمان قدیم و مسکوویچ جدید ، شما احتمالاً تو عکس روسیه را تفسیر میکنی و تو رویا زیاد سِیر میکنی .

    حداقل چیزی بگو که کمتر اغراق داشته باشه

  6. امیر

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (58 ديدگاه)

    نقل و انتقال قطعات از روسیه به مراتب ساده تر از چین هست !
    بیشترین مانع فکر می کنم انتقال پول باشه که امیدوارم فکری به حالش بشه !
    در کل نسبت به قیافه و داشبورد ساندرو خیلی بهتره ولی فکر کنم سوار شدن خودرو های روز دنیا رو به گور ببرم شخصا !
    esp هم داره که به نظرم لازمه سلاطین دریفت و لایی در کشور هست با این اوضاع تصادفات
    در آخر شخصا آپشن هایی مثل سنسور نور و باران ضروری نمی دونم نبودشون در صورتی که قیمت رو متعادل تر کنه منطقی تره

  7. رامتین

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3266 ديدگاه)

    بنظرم هیچ خودروی داخلی نباید خریداری کرد. به شدت نقاط ضعف دارند. لادا هم همینطور.
    حداقل خودروی ممکن قابل قبول سراتو سایپا است و در ادامه مزدا3، پژو2008 و النترا2000 گزینه های تقریبا بی نقصی هستند.

  8. sunmartin

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    اینبار نوبت لادا و روس هاست چرا تجربه های اشتباه تکرار میکنن ؟چین که با خودروهای فیک و کپی و بی کیفیتش چهره شهر ها و خیابون هاب ما بهم ریخت چینی ها نه کیفیت نه اسلوب مهندسی و نه دوام داشتند با یک شرکت درجه چندم ژاپنی یا کره یا قرار داد مونتاژ میبستن به مراتب بهتر بود با این حال از طراحی زیبای لادا توسط استیو متین نمیشه گذشت

  9. MjM

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (740 ديدگاه)

    استعمار روس ها بر ایران کامل تر میشود!

  10. پارسا

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (142 ديدگاه)

    مقاله به شکل بوداری داره تعریف میکنه ?

  11. لادا

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ما ایرانیها هر آشغالی رو با هر قیمتی میخریم. مطمئنا تو ایران موفق میشه

  12. احمدرضا

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (878 ديدگاه)

    از روسیه فقط باید دختر بگیری
    :)

    1. sunmartin

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1918 ديدگاه)

      دمت گررررم

    2. دانیال

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (148 ديدگاه)

      هه، اتفاقا پوتین گفته خواهش میکنم از جوانان همیشه در صحنه ایرانی ک بیان با دختران روسیه وصلت کنند، خود دختراشونم ک ایرانیارو رو دس میبرن

  13. م

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (552 ديدگاه)

    بدبخت شدیم رفت حالا اگه بیاد.. ایران خودرو یا سایپا 1/8 لیتریش رو 220 میلیون میدن و 1/6 لیتریش رو هم 190 میلیون میگی نه ببین … این ایران خودرو و سایپا دارن به مردم خیانت میکنن

  14. F.A

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (125 ديدگاه)

    درود بر ایرانیان
    محصولات لادا به مراتب از محصولات چینی، بهتر و بادوام تر و بی دردسر تر است. حدود ۲۰ سال پیش تعداد معدودی از محصولات لادا از طریق کشور آذربایجان و مرز آستارا وارد شهر های مرزی شمال ایران شد و از نزدیک کیفیت آن را دیدم و اما آن زمان محصولات لادا زیبا نبود و اما کارایی داشت.
    مطمئن باشین که اگر در آینده از ناحیه روسیه تحریم نشیم، لادا در بازار ایران خوش خواهد درخشید.

  15. پرهام

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (200 ديدگاه)

    الان تمام لاداها ی جدید تو کلاس و ارزش خودشون جذابن کلا من از لادا بدم نمیاد!!

  16. مهران

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لادا از معدود خودروهای روسی بود که من دیدم خارجیهای مقیم این کشور هم می خرند و سوار می شوند، البته غیر از دیپلماتها که خودروی خارجی می خرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا