سرانجام گوردون مورای اتوموتیو T.50 رونمایی شد. جدیدترین محصول این شرکت خلاق خودرویی منحصربهفرد است. وزن این سوپر اسپورت تنها ۹۸۶ کیلوگرم بوده و در بطن خود یک پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۶۵۴ اسب بخار و گشتاور ۴۶۷ نیوتون متر را جای داده است. شاید این اعداد خیلی احساسبرانگیز نباشند اما یک پروانه در بخش عقب قرار گرفته که خودرو را در جاده شلیک میکند!
بخش جلویی خودرو شاید برخی افراد را به یاد مک لارن F1 اسطورهای بیندازد خودرویی که یکی از پروژههای گوردون مورای بوده است. درواقع مورای با انگیزه تولید خالصترینو سبکترین سوپرکار راننده محور جهان و ایده بهبود مکلارن F1 از هر جهت طراحی خود را شروع کرده بود. بنابراین طراحی استایل کلی، سقف، چراغها و حتی باز شدن دربها از الگوی مکلارن و به شکل مدرن شده ای پیروی میکنند. هر دو خودرو از دماغهای کم ارتفاع و استایلی نرم و ورودیهای کوچک در گوشهها سود بردهاند. شیشهی جلوی بزرگ، شیشههای جانبی و دربهای گسترده و پانلهای یک دست نیز باعث شدهاند فضای دلبازی ایجاد شود. یک ورودی در روی سقف نیز هوا را به پیشرانه ۱۲ سیلندر میرساند و تناسبات واضح پانل عقب نیز بر آئرودینامیک این خودرو تأکید دارند.
چراغهای عقب طرحی سه بعدی دارند و چرخهای آلیاژی ۱۹ و ۲۰ اینچی نیز در تایرهای میشلن Pilot Sport 4 S پیچیده شدهاند. سپر و دیفیوزربزرگ عقب هم برای خروج سریع هوا از کف و پشت خودرو شکلی متفاوت دارند.
شاسی و بدنه از فیبر کربن ساخته شده و قطعات تشکیل دهنده خودرو بهطور باورنکردنیای سبکوزن هستند. استحکام و سختی شاسی استثنایی اعلام شده است. گوردون مورای اتوموتیو مدعی است مونوکوک و پانلهای بیرونی بدنه وزنی کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم دارند! سیستم ترمز سرامیک کربنی شش پیستونه با عملکرد بالا با ابعاد دیسک ۱۴.۶ اینچ قطر در جلو و چهار پیستونه با دیسک ۱۳.۴ اینچی در عقب، به اندازه کافی پر قدرت عمل میکنند.
پنکه یا دمنده ۴۰۰ میلیمتری عقب خودرو جزو جالبترین ویژگیهای T.50 محسوب میشود. این پروانه بزرگ ما را به یاد خودروهای بتمن میاندازد. این پروانه تا ۷ هزار دور در دقیقه دوران کرده و از یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی تغذیه میشود. نتیجه عملکرد این دمنده هوا کاهش ۱۲.۵ درصدی ضریب درگ است که باعث میشود تا خروجی پیشرانه را تا حدود ۴۹ اسب بخار افزایش دهد. این پروانه با اسپویلر و دیفیوزر عقب فعال همکاری کرده تا در حالت عادی تا ۵۰ درصد و در حالت ترمز تا ۱۰۰ درصد بر نیروی داون فورس اضافه کند.
صحبت از آئرودینامیک شد و باید گفت که این سوپرکار توجه ویژهای به این موضوع داشته و با اسپویلر عقب فعال و پانلهای زیرین بدنه پویا و شش وضعیت آئرودینامیکی از پیش تعیین شده به نامهای داون فورس بالا، استریم لاین، ترمزگیری، تست، V-MAX Boost و خودکار، بهترین کارایی را به ارمغان میآورد. حالت V-Max Boost برای دستیابی به بالاترین عملکرد بوده و خروجی پیشرانه را تا ۶۹۰ اسب بخار افزایش میدهد.
پیشرانه تنفس طبیعی هم حاصل کار کمپانی کاسورث (Cosworth) بوده و ردلاین ۱۲۱۰۰ را نشان میدهد. گوردون مورای میگوید این پیشرانه سبکترین، پاسخگوترین، پرقدرتترین و متراکمترین پیشرانه ۱۲ سیلندر جادهای دنیاست. با حجم دقیق ۳۹۴۴ سیسی، گوردون مورای از آن به عنوان نیروگاهی ۳.۹ لیتری یاد کرده است.
این پیشرانه به یک گیربکس ۶ سرعته دستی کوپل شده است. پنج دنده اول برای شتاب و ششمی برای سرعت بالا طراحی شدهاند. کمپانی موردبحث توجه زیادی به مطمئن شدن از عملکرد نرم و تیز گیربکس داشته است. این گیربکس هم بسیار سبک وزن است و با پوشش آلومینیومی به ضخامت تنها ۲.۴ میلیمتر در مجموع ۸۰.۵ کیلوگرم وزن دارد.
متاسفانه هنوز نتایج عملکرد شتاب و سرعت این خودرو اعلام نشدهاند. هرچند گوردون مورای گفته که او به دنبال کسب عناوین قدرت و سرعت نیست.
اما برسیم به کابین T.50 که آنهم از F1 الهام گرفته است و راننده در مرکز کابین نشسته و دو سرنشین نیز او را در دو سمت همراهی میکنند. کنترلهای مهم خودرو در دو سمت فرمان قرار داشته و پدالهای تیتانیومی نیز جزو دیگر ویژگیهای شاخص این خودرو هستند. کنسول سنتی جای خود را به یک بازوی شناور در زیر صندلی راست داده و دسته دنده تیتانیومی و کنترلهای دیگر روی آن قرار گرفتهاند. سرعت سنج کلاسیک بزرگ با دونمایشگر دیجیتالی در دو طرف همراه شده و کنترلهای پرخشی آلومینیومی هم آنها را محاصره کردهاند.
نمایشگرهایی دیجیتال به جای آینههای جانبی به کار گرفته شده اند. سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو و سیستم اطلاعات و سرگرمی با امکان اتصال به گوگل اندروید اتو و اپل کارپلی نیز وظیفه سرگرمی شما را برعهده دارند. هر خریدار از شرکت گوردون مورای اتوموتیو بازدید خواهد کرد تا موقعیت ایده آل صندلی، فرمان و پدالها طبق نظر او و ارگونومی بدن وی تنظیم شود.
این شرکت تنها ۱۰۰ دستگاه از T.50 را با قیمت ۲.۳۶ میلیون پوندی (۳ میلیون دلار) تولید خواهد کرد. قرار است تولید این سوپر اسپورت از ژانویه ۲۰۲۲ شروع شده و اولین نمونهها نیز اواخر همان سال به دست مشتریان برسند.
[دانلود ویدئو][دانلود ویدئو]
فريد
۱۵ مرداد ۱۳۹۹رد لاین ۱۲۱۰۰ ????????
SF90 STRADALE
۱۵ مرداد ۱۳۹۹میشه گفت خاص ترین V12 دنیا رو داره این ماشین
کلاً ماشین چشم نواز و تو دل برویی هست
مشخصات فنی خوبی هم داره بی شک
new reventon
۱۵ مرداد ۱۳۹۹آنالوگ ترین ماشین هزاره سوم!
خودش که گفته این ماشین فقط برای لذت بردن از رانندگی ساخته شده.
یکی ازینا داشته باشی با سگتو خانومت بندازی تو جاده آدرنالین ترشح کنین.
مهدی اکرمی
۱۵ مرداد ۱۳۹۹من که عاشقش شدم.
تمام ویژگی های یک لذت رانندگی ناب رو داره. حتی تصور دور موتور 12000 هم برق رو از کله آدم میپرونه چه برسه به تجربش. باید دید در عمل چطوره.
از یک موتور 3.9 لیتری تنفس طبیعی 690 اسب بخار بیرون کشیدن واقعا شاهکاره؛ یعنی 177 اسب بخار به ازای هر لیتر بدون هر پرخورانی که البته از کاسورث غیر از این هم انتظار نمیره.
Sina
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ولی این خوبیش اینه که برعکس اون یک میلیارد هایپر کار برقی که ساخته نشدن این یکی ساخته میشه و یادآور F1 افسانه ای هست.
کاسورث واقعا چیزای بی نظیری میسازه .نمونش موتور One:77 رو خودشون ساختن که در دوران خودش قوی ترین موتور تنفس طبیعی بود.
یا موتور اسکورت و سیرای فوق العاده هم کار خودش بود.
واقعا هر چقدر آدم به تاریخچه ی بی نظیر کاسورث نگاه میکنه تعجب میکنه
مهدی ۹۱۱
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ساخت کدوم کشوره
Hami
۱۵ مرداد ۱۳۹۹بریتانیا
M3csl
۱۵ مرداد ۱۳۹۹بریتانیا مگه کشوره!!!!!!!
?????
?????
?????
OMID
۱۵ مرداد ۱۳۹۹اره پس چیه
خودشون یا میگن United kingdom یا britiann
.
۱۴ خرداد ۱۴۰۲نه ایران کشوره.
چه زدی یا ساقی.
PaRHaM
۱۵ مرداد ۱۳۹۹چقدر دوست داشتنیه!?
مهدی موتورز
۱۵ مرداد ۱۳۹۹چه مارک مسخره ای
طراحی بروز نیس
۳ میلیون دلار بدی دسته دنده آبنباتی ببینی؟
البته نظر منه
ولی فنش واس جالب باشه
آرمان
۱۵ مرداد ۱۳۹۹به نظرم یکی از باحالترین چیزاش دسته دندشه و طراحی جلوش هم که بی نظیره
محمد
۱۵ مرداد ۱۳۹۹عاشق اون پروانشم
ارش
۱۵ مرداد ۱۳۹۹فوق العاده جذابه از اون صندلیهای سه نفره تا پروانه عقب.
ارشیاsvj
۱۵ مرداد ۱۳۹۹با نمک شده طراحیش
ولی برای چیزی که انقد خالصانه است قیمتش زیادی بالاست
Hami
۱۵ مرداد ۱۳۹۹خیلی هم قیمت خوبی داره
قیمت یه McLaren F1 نزدیک ۲۰ میلیون دلار، خود F1 زمانی که معرفی شد قیمت بالاتری داشت. تو دنیایی که هر شرکت نو پا یه سوپرکاری میلیون دلاری معرفی میکنه و شرکت های معروف برای مدل های تولید محدود که تفاوتی زیادی با مدل اصلی ندارن با قیمت ۵-۶ میلیونی میفروشن، شاهکار Gordon Murrray قیمت خیلی خوبی داره.
ایلیاا
۱۵ مرداد ۱۳۹۹چقدر طراحیش نرم و دلچسبه!
عاشقش شدم.
خط به خط متن مثل یه فیلم سینمایی جذاب منو محو خودش کرد و اگه کسی منو صدا میکرد متوجه نمیشدم از بس جذاب بود مشخصاتش.
رامین
۱۵ مرداد ۱۳۹۹شبیه آلفا رومئو Alfa Romeo T33/2 Daytona نیست ؟
حسین دهمرد
۱۵ مرداد ۱۳۹۹اون نسخه های هواخنک پورشه که مال قرن پیشه اگه پروانه ی موتور تو دید میبود جالب میشد.
هنوزم قابل درک نیست که یه موتور دویست اسبی نیاز به رادیاتور نداشته باشه. اونوقت یه پژوی صد اسبی همش جوش میاره. هیچکسم نمیتونه حلش کنه.
علی آقا
۱۶ مرداد ۱۳۹۹احتمالا ضد جوش تو رادیاتورش نیست.
خسته دل
۱۵ مرداد ۱۳۹۹همین برند اگه زیرمجموعه بنز و بی ام و میبود همه ازش تمجید میکردن ، بسه خواهشا
Ali Keyhani
۱۵ مرداد ۱۳۹۹طراحی جالبی داره انگار مک لارن f1 رو به تاریخ امروز آپدیت کردن
OMID
۱۵ مرداد ۱۳۹۹انجینش جواهره
چه صدایی داشته باشه
با وزن زیر یک تن
اگه قدرت رو به محدوده نهصد اسب میرسوندن وارد قلمرو هایپرکار ها میشد
ولی خب هدفشون چیز دیگه ای بوده
Hami
۱۵ مرداد ۱۳۹۹نسبت قدرت به وزن این ماشین از اکثر هایپرکار ها بیشتر
مازیار
۱۵ مرداد ۱۳۹۹مک لارن f1 دوباره متولد شد
قوی تر سبک تر و پیشرفته تر
وای بحال رقبا
Hamid
۱۵ مرداد ۱۳۹۹بوگاتی یاد بگیره
970کیلو
Carbonado Aventador
۱۵ مرداد ۱۳۹۹چرا واقعا تو پستی که مرتبط به بوگاتی نیست اسمش باید بیاد وسط..
.
این دوتا حتی یه وجه تشابه هم ندارن!!
.
گوردن مورای یاد بگیره:
+490km
.
به جا این حرفا سعی کنید از برند مورد علاقتون لذت ببرید
Mad.z.Max
۱۵ مرداد ۱۳۹۹اینا کل کلا و جواب دادنای زیر ۱۸ سال که هیچ، زیر ۱۰ ساله
سروش
۱۵ مرداد ۱۳۹۹به به خودرویی از آینده
ولی یه چیزی پشتش شبیه به لافراری ای نیست که روش موتور جت گذاشته باشن??? در کل عالیه و ترکیب سه نفره بودنش خیلی آدمو یاد f1میندازه
Hadi
۱۵ مرداد ۱۳۹۹F1 افسانهای دوباره زنده شد…
کاش با LFA هم همچین کاری میکردن…
ارشیاsvj
۱۵ مرداد ۱۳۹۹هر چی از زیباییش بگی کم گفتی?????
بی ریا
۱۵ مرداد ۱۳۹۹دوست عزیز بوگاتی هنر نکرده یه موتور ۱۶ سیلندر با ۴ تا توربو نمیخای انقدر سرعتش باشه ؟؟؟؟
هیچ خلاقیتی تو موتور بوگاتی به کار نبردن
بی صبرانه منتظر رکورد زدن جسکو ، هنسی و تواتارا هستم
R
۱۵ مرداد ۱۳۹۹سه میلیون دلار!
کدومو انتخاب میکنید شیرون یا گوردون مورای
Mf1
۱۶ مرداد ۱۳۹۹با وزن ۹۰۰ کیلوگرمیدبهترین هندلینگ داره مثل محصولات لوتوس خیلی سریعه میشه توپیست. انگار که بااین وزن کم یه خودرو ۹۰۰ اسبی سوار شدی. پس ارزش ۲ میلیون دلاره داره
Amir
۱۷ مرداد ۱۳۹۹همون موقع گوردن موری میخواست این خودرو رو تولید کنه لحظه شماری میکردم تا معرفی بشه البته چه فایده که نمیشه حتی از نزدیک نگاهش کرد ولی میشه از کلیپ هاش لذت ببری هر چی تعریف کنم از این ماشین کمه از طراحیش بگم از موتور تنفس طبیعیش یا وزنش یا کابینش هر چی بگم از این ماشین کمه یه جورایی ترکیبی از اصالت قدیمه و تکنولوژی جدیده به نظر من این پسر مکلارن f1 هست