شرکت گوردون مورای اتوموتیو اعلام کرد سوپرکار جدید T.50 از پیشرانه ۱۲ سیلندر سفارشی ساخت کمپانی مشهور کثورث استفاده خواهد کرد.
این پیشرانه ۳.۹ لیتری قول داده بالاترین میزان دوران، سریعترین میزان پاسخ و بیشترین تراکم قدرت را ارائه کرده و سبکترین پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی بکار رفته در یک خودروی تولیدی باشد.
یک راست برویم به سراغ اعداد یعنی جایی که مورای میگوید این پیشرانه قدرت ۶۵۴ اسب بخاری و گشتاور ۴۶۷ نیوتون متری را تولید خواهد کرد. گشتاور این پیشرانه در دور ۹ هزار به دست خواهد آمد اما این شرکت میگوید ۷۱ درصد گشتاور پیشرانه از دور ۲۵۰۰ در دسترس است تا قابلیت استفاده روزمره از این سوپرکار تضمین شود.
خب صحبت از دور پیشرانه شد و باید گفت این نیروگاه ردلاین ۱۲ هزار خواهد داشت. نیروگاه T.50 فوقالعاده پاسخگو خواهد بود بهگونهای زمان رسیدن دور آن از حالت درجا به ردلاین تنها ۰.۳ ثانیه طول خواهد کشید!
این پیشرانه از یک استارتر-ژنراتور ۴۸ ولت یکپارچه نیز سود برده و قدرت حدود ۴۹ اسب بخاری دارد.
خود این پیشرانه از آلیاژ آلومینیوم با استحکام بالا ساخته شده است. نیروگاه آهنین T.50 همچنین دارای میللنگ فولادی سبکوزنی است که تنها ۱۳ کیلوگرم وزن دارد. برخی قطعات نیز از جنس تیتانیوم هستند. به لطف تمرکز گوردون مورای روی کاهش وزن، این پیشرانه تنها ۱۷۸ کیلوگرم وزن دارد که برای یک پیشرانه ۱۲ سیلندر کاملاً عالی است.
گوردون مورای اتوموتیو میگوید این پیشرانه از نیروگاه ۱۲ سیلندر ۳.۳ لیتری بکار رفته در فراری ۲۵۰ GTO، پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳.۵ لیتری ساخت هوندا و موجود در خودروهای فرمول ۱ مک لارن و پیشرانه ۱۲ سیلندر ساخت ب ام و که در دل مک لارن F1 قرار دارد الهام گرفته است. ایده کلی این شرکت استفاده از نقاط قوت پیشرانههای یاد شده و بهبود آنها بوده است.
مورای همچنین خواسته پیشرانه واقعاً شبیه یک پیشرانه باشد و به همین خاطر آن را پشت کاورها پنهان نکرده است. او میگوید:
بالاتر از همهچیز من میخواستم این پیشرانه چیزی تمیز مثل پیشرانه S70/2 ب ام و باشد. این پیشرانه از پوششهای کربنی یا پلاستیکی استفاده نکرده و همهچیز جلوی چشم قرار دارد.
این مهندس خبره میگوید کار خود را به عنوان طراح پیشرانه آغاز کرده و بنابراین تولید پیشرانه ۱۲ سیلندر برای T.50 تجربهای عالی بوده است. مورای اظهار میدارد:
داشتن یک کاغذ سفید و تولید بهتری و جذابترین پیشرانه دنیا چیزی است که چندین سال به دنبالش بودهام!
این پیشرانه با یک گیربکس ۶ سرعته دستی که وزن ۸۰.۵ کیلویی خواهد داشت همکاری میکند. مورای میگوید این گیربکس بهترین تعویض دنده در دنیا را دارد.
اگرچه مورای به میزان سریع بودن T.50 اشاره نکرده اما در آیندهای نزدیک شاهد رونمایی آن خواهیم بود.
ارشیاsvj
۲ مرداد ۱۳۹۹مورچه چیه کله پاچه اش چی باشه
۷۰درصد از ۴۷۰ نوتون متر مگه میشه چه قد؟؟
Hami
۲ مرداد ۱۳۹۹این ماشین فقط ۹۸۰ کیلو وزن داره
♤ANGUS_812♤
۲ مرداد ۱۳۹۹اصلا به عدد نگاه نکن
این که چطور قدرتو بین موتور گیربکس ترکیب کنی شرطه
مثلا کوینگ زگ و بوگاتی گشتاور سرساماوری دارن ولی ۲۰ در صد گشتاورشون تو فاصله انتقال دیفرانسیل از بین میره
مهندسی گردون موری حرف نداره وقتی ماشینو رونمایی کرد و پرفورمنسش انگشت به دهنمون کرد میفهمیم
علیx76
۲ مرداد ۱۳۹۹از یه موتور ۴ لیتری تنفس طبیعی ، ۴۷۰ نیوتن متر کشیده
میشه ۱۲۰.۵ نیوتن متر بر لیتر
برای مقایسه عنوان میکنم : فراری ۸۱۲GTS که از پیشرفته ترین موتور های تنفس طبیعی حال حاضر جهانه ، از ۶.۵ لیتر ، ۷۱۸ نیوتن متر گرفته که میشه ۱۱۰.۵ نیوتن متر بر لیتر
یعنی ۹ درصد بالاتر از انجین فراری
حالا شاید بگی ۹ درصد که چیزی نیست!! اما باید بدونی وقتی رو لبه ی تکنولوژی حرکت میکنی ، حتی ۱ درصد هم مقدار بسیار زیادیه
Ferrari
۲ مرداد ۱۳۹۹فراری ۴۵۸ به ازای هر لیتر ۱۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و سال ۲۰۰۹ معرفی شده بود
Ferrari
۲ مرداد ۱۳۹۹البته پیشرانه t50 کاسورث مشخصات قابل توجهی داره وزن کم ، زمان پاسخگویی و قدرت بالای موتور نشان دهنده همین موضوعه
Sam
۳ مرداد ۱۳۹۹ولی عجب چیزیه زمان رسیدن به ردلاین ۰.۳ ثانیه این دیگه دورسنج دیجیتالی هم جواب نمیده !!
C4
۲ آبان ۱۴۰۳مگه میخاد بار ببره ؟ ۳۰۰ نیوتون متر گشتاور کاملا برای روزمره کافیه
مهدی
۲ مرداد ۱۳۹۹کسی که دستی بر آتش داره میدونه همچین انجینی هیچ قابلیت شهری نخواهد داشت چون اساسا از تو یه میل لنگ موتور خورجینی ۱۲ سیلندر که ۱۳ کیلو وزن داره اساسا بالانس در نمیاد. پروژه بیخودیه که فقط دارن شوآف میکنن
Harley-Davidson
۲ مرداد ۱۳۹۹حرف شما مثل اینه دانش آموز کلاس اول ابتدایی از استاد دانشگاه آکسفورد ایراد بگیره
موتوری که شما دست بر آتشش داری با چیزی که در ذهن موری هست و تکنولوژی و سطحی که موری باهاش کار میکنه زمین تا آسمان فرق داره پسر خوب. اگه در مورد همون انجین 50 سال پیش شورلت و موتور 4 سیلندر پراید و پیکان و … که بر آتشش دست داریم نظر بدیم و در مورد ساخته ی موری پیش داوری نکنیم فکر کنم خیلی بهتر باشه
917
۲ مرداد ۱۳۹۹فیلم های مربوط به موتور 12 سیلندر n74 و m79 بی ام و رو سرچ کنید میبینید که یکی از روان ترین و بدون لرزش ترین موتور ها هستن
مهدی
۲ مرداد ۱۳۹۹چه ربطی به حرف من داشت؟ منظور من وزن میل لنگ هست . میل لنگ و بالانسر کار اصلی بالانس یه موتور رو انجام میدن و وزن هم یکی از فاکتورهای اصلی بالانس هست
حسین دهمرد
۳ مرداد ۱۳۹۹آقا مهدی عزیز اتفاقا V12 بهترین طراحیه که باعث میشه لرزش موتور بخاطر دور بالا خنثی بشه. موتور V12 بدون نیاز به وزنه های تعادلی ذاتا بالانسه . البته هایپرکار رو واسه استفاده ی شهری نمیخرن ولی خب اینم موتورش شبیه موتورهای فراری، سیلندرهاش زیر مربعی ساخته میشه که قدرت زیاد ولی گشتاور کمتر دارن ولی این مثه اینکه زیادی زیر مربعی ساخته شده. پس همین الانم شبیه این موتور داره استفاده میشه. تنور رقابت داغه تو این دوره که همگی دارن به سمت الکتریکی سازی حرکت میکنن یه انجین V12 که درجای خودش خاصه مثه طلاست. مطمئنا چند سال دیگه کلکسیونی میشه.
mehran911
۲ مرداد ۱۳۹۹خوشحالم زمانی زندگی میکنم که چنین شاهکارهایی رو میبینم
از معدود خودروهای غیر آلمانی هستش که از همون ابتدا مشتاقانه پیگیر اخبارش بودم و هستم
تقریبا همه خودروسازها برای توسعه خودروهاشون به نوعی موظف هستن چارچوب های خاصی رو مثل زبان طراحی ، هویت برند ، زنجیره تامین و هزینه توسعه و متعاقبا قیمت گذاری و سودآوری و… رو در نظر بگیرن این چارچوب ها باعث پیچیده تر شدن توسعه خودرو میشه و در انتها معمولا باعث قربانی شدن بعضی پارامترهای مهم در خودرو خواهد شد
تفاوت این خودرو با بقیه در اینه که از “صفر ” و تقریبا بدون هیچ قید و چارچوب از پیش تعیین شده ای توسعه پیدا کرده
این باعث میشه شاهد ی سوپراسپرت خالص و فوق العاده باشیم که با دست کاملا باز و برای فوق العاده بودن توسعه پیدا کرده
.
این ماشین یکی از بهترین هایی هستش که تا به حال دیدم
.
ارشیاsvj عزیز
پیشرانه این ماشین یکی از بهترین هایی خواهد بود که در تمام طول عمر میبینی اعداد و ساختار این موتور به شکل عجیبی احساس برانگیزه
Hami
۲ مرداد ۱۳۹۹این ماشین ادامه دهنده راه سوپرکارهای اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ ، جانشین مستقیم F1 و بهترین سوپرکاری که با فرمول قدیمی و تکنولوژی امروز میشد ساخت، ماشینی که آخرین در نوع خودش خواهد بود، یک خداحافظی زیبا با گذشته در عصر خودروهای برقی.
با بالا رفتن سنم روز به روز علاقم به مدل های قدیمی بیشتر و بیشتر میشه و از طرفی سالهاست که به خودروهای جدید علاقه ای ندارم، برای من T50 مورد انتظارترین پروژه این روزهاست، موتور تنفس طبیعی، گیربکس دستی، خالص و سر راست درست مثل سوپرکارهای کلاسیک. بعد از 2000 و بعد از ماشینهای مثل Carrera GT وارد عصر سوپرکارهای توربو و هایبرید کامپیوتری شدیم که فاقد اون حس خالص و سر راست و آنالوگ مدل های قدیمی بودن.
امیدوارم صداش شبیه ماشین های F1 دهه ۸۰ و ۹۰ باشه نه مثل صدای مصنوعی سوپرکارهای مدرن.
دانیال_Surrey،England
۲ مرداد ۱۳۹۹کسی که دستی بر آتش داره؟؟!!!
مهدی جان میشه بگی چطور بالانس در نمیاد؟؟؟
مثلا وزن پیستون هاش زیاده و ممکنه بشکنه یا تو حرارت بالا ذوب بشه؟؟
یا یهو دیدی فلایول توان تحمل این لرزش ها رو نداشت و از جا کَنده شد.!!!😂😂😐
62 سال سابقه ی ساخت بهترین انجین های مسابقه ای و بعضا جاده ای و مشاوره های مهندسی فوق العاده معروف و ….. رو دارن.
جالبه بدونی موسسان کمپانی Ilmor که اکثر میدونن بعدا چه اتفاقی براش افتاد، هردو جز مهندسین کاسورث بودن؛ماریو ایلین و پاول مورگان.
..
فقط اینجاش__ نیروگاه T.50 فوقالعاده پاسخگو خواهد بود بهگونهای زمان رسیدن دور آن از حالت درجا به ردلاین تنها ۰.۳ ثانیه طول خواهد کشید!__
..
این ماشین (که حدود 13 روز دیگه اگه اشتباه نکنم رونمایی میشه)) یکی از Old School ترین سوپر اسپرت های دنیا خواهد بود،که دل خیلیا از جمله کریس هریس و جرمی کلارکسون رو خواهد برد.
..
مهران جان دمت گرم استفاده بردیم.✌
یه سر هم به گپ بزن دلمون تنگ شده.
بچه ها هم خیلی سراغتو میگیرن.
همش میگن بستنی.😂
Hami
۲ مرداد ۱۳۹۹در مورد جرمی کلارکسون شک دارم، چون از همون اول از مکلارن F1 بدش میاومد.
مهدی
۲ مرداد ۱۳۹۹عزیز جان من موتورهای روز دنیا رو هم باز کردم و کار کردم مکانیزم که فرقی ندارد شناسی که تاحالا ندیدی تو ذهنت یه تصویر سازی خیالی کردی نسبت به خودروهای روز وگرنه مثل حساب دودوتا چهارتاست یه سری چیزا بدیعیه ربطی به فراری و پیکانش هم ندارد البته من میدونم یکی مثل شما بازم درم نمیکنه چون اساسا غیر تصویرسازی خیالی کار دیگه ای تو این زمینه نکردین
ارشیاsvj
۲ مرداد ۱۳۹۹کشتینم بابا قبول!!!!!???????
مهدی
۲ مرداد ۱۳۹۹رفیق یه چیزایی حساب دودوتا چهارتاست دیگه به حرف من و ایکس و وای نیست! جلو قانون فیزیک که نمیتونی وایسی! تو خود مقاله گفته واسه ساخت این موتور از موتور ۵۰ سال پیش الهام گرفته شده بعد یه بابایی میاد فکر میکنه چون تو سال ۲۰۲۰ یه انجین تاپ پرفورمنس داره ساخته میشه پس حتما یه چیز ماوراییه! نه عزیز مکانیزم تمام موتورهای پیستونی مشابه هست تکنیک ها فرق داره … اگر موتور ۶۰ سال پیش بالانسر سر میل لنگ داره موتور ۲۰۲۰ فراری هم باید یه بالانسری سر میل لنگ داشته باشه! موتورهای ریس چون میخوان به دور موتور بالا برسن که در نتیجه افزایش قدرت داشته باشن باید اینترنال موتور اهم از میل لنگ و شاتون و پیستون سبک بشه و وقتی هم سبک بشه ناخداگاه بالانس و بی لرزشی قبل رو هم نداره … چه مهندسین فراری باشن چه گوردون موری چه بقال سر کوچه اگر بخواد نمودار گشتاور رو به سمت بالا سوق بده باید میل سوپاپی طراحی کنه که دیوریشن و اورلب بیشتری داره و وقتی هم این دو آیتم بیشتر بشه ناخداگاه دور پایین موتور نامنظم میشه این یه قانونه داستان به همین سادگیه چیز محیر العقولی این وسط نیست که دنبال کشف الشهود از یه دنیای دیگه باشین … هم خدا هم خرما نمیشه قانون اینه که باید یه چیزی بدی تا یه چیزی بگیری تو این موتورهای پرفورمنس تنفس طبیعی هم باید از عمر و دوام و تنش و حرارت بگذری تا قدرت بگیری حالا من اینا رو خیلی واضح و منطقی میگم باز یه بابایی که الف و از ب تشخیص نمیده و فقط تو نت عکس و تصویر نگاه میکنه یه چیزی میگه که فقط یکی رو ضایع کرده باشه و لایک جمع کنه
حسین دهمرد
۳ مرداد ۱۳۹۹خب مینیمم دور موتورش میتونه بالاتر باشه. اینکه ماشین معمولی نیست که مصرف سوخت آنچنان مهم باشه. فک میکنم موتورای فرمول یک دور درجاشون پنج یا شیش هزار باشه. بجز کوروت و چند تای دیگه بقیه ی سوپر اسپورتها و هایپر اسپورتها هزینه ی تعمیر و نگهداری بالایی دارن. اینم مثه همونا. حالا من از فنی زیاد سر در نمیارم ولی این ماشین بعد احساسیش بر بعد فنیش میچربه. حتی اگه رکورد جایی رو نزنه بازم یه محصول دوست داشتنیه که اسم یه آدم باحال مثه گوردون مورای پشتشه.همون فن پشتشو آدم میبینه انگار توربوپراپه(شایدم پراپ فن اسمشو دقیق نمیدونم) و میخواد پرواز کنه باور کن اولین بار که عکسشو دیدم همین فکرو اومد تو ذهنم
مهدی
۳ مرداد ۱۳۹۹این مینیموم دور موتور که میگید تو دنیای خودرو بهش میگن آیدل و درست هم میگید آیدل رو باید بیارن بالا تو تمام کلیپها هم میتونید ببینید انجین های هایپرفورمنس بعد از استارت انگار دور موتور بالا دارن… این دلیلش همون پروفایل های میل سوپاپ و اینتک و مجموعه موتور هست که چون واسه گشتاور تو دور بالا ساخته شده دور پایین رو از دست میده و به تنش میفته و نامنظم کار میکنه واسه همین مجبورن پروگرام ای سی یو رو جوری تنظیم کنن که آیدل موتور بالا باشه و این مسائل قانون فیزیک و مکانیکه اینها چیزی نیست که یه بابایی مثل گوردون موری یا هرکس ادعا کنه یه موتور تنفس طبیعی ساخته که ردلاین رو۱۳ هزار باشه و پیک گشتاور رو ۹ هزار باشه و قابلیت شهری هم داشته باشه این ادعا ها تبلیغاتی و شوآف هست فراری با اینهمه تکنولوژی انجین فرمول وان رو گذاشت رو اف پنجاه و شد یه پروژه پسرفت نسبت به اف چهل مرسدس با اینهمه ادعا تو هایپرکار خودش که انجین فرمول وان داره مونده و مطمئنا هم مشکلشون با دوام و حرارت و تنش و قابلیت شهری نبودن ماشینشونه حالا گوردون مورای دیگه سیب کدوم درخته