این خودرو برای کشورهای درحالتوسعه با جادهها و مسیرهای ناهموار طراحی شده است
اغلب کامیونتها با فضای بار باز عرضه میشوند و اگر مالک نیاز به فضای بار بسته یا مسقف داشته باشد باید خود بعداً بهصورت مجزا این کار را انجام دهد؛ اما در حال حاضر یک روش کاربردی برای این مسئله ارائه شده است. شرکت «Global Vehicle Trust» که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده است، با هدف ساخت وسیلهای مقرونبهصرفه جهت استفاده در کشورهای درحالتوسعه، بهتازگی محصول جدیدی را معرفی کرده است. ویژگی غیرمتعارف در رابطه با محصول جدید این است که کامیونت ساخت Global Vehicle Trust از ابتدا و در حالت فابریک بهصورت مسقف ساخته میشود که آنرا تبدیل به اولین کامیونت مسقف دنیا کرده است.
کامیونت این شرکت OX نام دارد و قسمت بار آن بهراحتی قابل جدا کردن است که به همین دلیل حملونقل OX به کشورهای مختلف بسیار ساده و ارزان خواهد بود. GVT (مخفف Global Vehicle Trust) میگوید که سه نفر میتوانند قسمت بار این خودرو را در شش ساعت مونتاژ کنند. همچنین OX بهاندازهای جمعوجور است که شش دستگاه از آن در داخل یک کانتینر ۱۲ متری جا میشود. سپس سه نفر کارگر در مقصد میتوانند فقط در ۱۲ ساعت کل وسیله را مونتاژ کنند.
این کامیونت بسیار ساده طراحیشده و قادر به انجام کارهای زیادی است. ظرفیت حمل بار آن ۱۹۰۰ کیلوگرم و حجم باری آن برابر با ۷ مترمکعب است درحالیکه وزن خاص آن تنها ۱۶۰۰ کیلوگرم بوده و فقط ۴.۳ متر طول دارد. به دلیل طراحی زاویههای مناسب و حدود ۲۵ سانتیمتر فاصله از سطح زمین، OX میتواند در بسیاری از کشورهای درحالتوسعه با جادههای ضعیف یا حتی فاقد جاده حرکت کند. همچنین این کامیونت فوقالعاده میتواند تا عمق ۱۳۰ سانتیمتری در آب حرکت کند. GVT پیشبینی کرده است که از این کامیونت در مناطق روستایی آفریقا یا کشورهای دیگر بهمنظور جابجایی آب، غذا، کود و دیگر موارد استفاده شود. کامیونت OX بسته به پیکربندی میتواند ۱۳ مسافر، ۸ بشکهٔ ۱۶۰ لیتری یا سه پالت چوبی را حمل نماید.
دیگر نوآوریهای GVT در این وسیله جهت کاهش هزینههای تولید، طراحی موقعیت نشستن راننده در وسط کامیونت است که موجب میشود OX بهراحتی در هر دو دسته کشورهای رانندگی از چپ و رانندگی از راست مورداستفاده قرار گیرد. درِ عقبی کامیونت نیز بهصورت ماجولار طراحیشده که به همین دلیل میتوان آنرا برداشته و از آن بهعنوان یک رَمپ بارگیری استفاده کرد. فریم نیمکت آن هم مانند یک نردبان است که میتوان آنرا از جای خود بیرون آورده و برای مواقعی که کامیونت در شن یا ماسه گیر میکند مورداستفاده قرار داد.
نیروی این کامیونت کاربردی توسط یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری دیزل متعلق به فورد ترانزیت تأمین میشود که قدرت تولیدی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال میابد. همچنین طراحی کامیونت OX توسط گوردون موری، طراح خودروی افسانهای مکلارن F1 انجام گرفته است. وی در رابطه با این کامیونت میگوید:
کامیونت OX بدون شک یکی از جالبترین و چالشبرانگیزترین وسیلههایی است که من تاکنون در طول ۴۵ سالی که به طراحی خودرو میپردازم، طراحی کردهام. حتی چالشبرانگیزتر از مکلان F1. چالشهای پیش روی ما برای طراحی و ساخت OX، کاهش هزینههای ساخت، دوام بالا و کاهش وزن وسیله بود».
جنوب
۲۱ شهریور ۱۳۹۵بسیار کار جالب و زیبایی کردن
تا حالا هیچکس به فکر این قشر و این قسمت از بازار نبوده.
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵دقیقا
مجید
۲۱ شهریور ۱۳۹۵اگه دو دیفرانسیل بود بهترم میشد چون تو مناطق صعب العبور افریقا و اسیا خیلی کاربرد داشت تازه صندلی بدی داره نیمکت کامل!!!!!اهل جاده که تو کار هستن میدونن چی منظورم چیه!
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ شهریور ۱۳۹۵کاملا موافقم
HECTOR
۲۱ شهریور ۱۳۹۵گوردون موری یک طراح افسانه ای هست.
اگه دوچرخه هم طراحی کنه من عاشقش میشم.
مسعود
۲۱ شهریور ۱۳۹۵بسیار عالی طراحی جدید با بازگشت به ریشه ها.
حمیدرضا
۲۱ شهریور ۱۳۹۵قطعا تو چین انکاپ هم یه ستاره نخواهد گرفت ولی من از اون خروجی هوای جلوش خوشم اومد انگار یکم به فکر راننده هم بودن در کل برای بازار مناطق صعب العبور و ناهموار انتخاب خیلی خوبی مخصوصا که فضای خیلی مناسبی هم داره
حميد
۲۱ شهریور ۱۳۹۵نمای ساده و رزان داره خیلی قالب سازی بدنه نیاز نداره چون فرم و منحنی نداره
به هر حال دیفرانسیل جلو برا یک کامیونت نقطه ضعف. بشمار میره
احمد باقری
۲۲ شهریور ۱۳۹۵با توجه به قیمتش، خیلی کاربردیه، اما به هر حال، ایرادات خودش رو هم داره.
صالح
۲۶ شهریور ۱۳۹۵نیسان خودمون اگه کم مصرف تر بود از این خیلی بهتره