سایر خودروهای اروپاییطراحی

10 خودروی افسانه ای از برتونه

از تولید سوپراسپرت میورا برای لامبورگینی تا ساخت ابرخودروی مدرن، کارنامه برتونه خودروهای افسانه‌ای بسیاری را در خود جای داده است.

سابقه طراحی این برند ایتالیایی را می‌توان در سه واژه خلاقانه، بحث‌ برانگیز و افسانه‌ای خلاصه کنیم. تلاش‌های برند «کاروتزریا برتونه» بود که دست استادان بزرگ طراحی مانند گاندینی، اسکاگلیونه، جیوجیارو و… را باز گذاشت تا بتوانند خودروهایی خارق‎‌العاده را به جهان معرفی کنند. این برند که در سال ۱۹۱۲ توسط «جیوانی برتونه» تاسیس شد، این برند تا سال ۱۹۹۷ با برندهای مطرحی چون آلفارومئو، لامبورگینی، فیات، لانچیا، مازراتی و سیتروئن همکاری کرده بود. در ادامه به خاص‌ترین آفرینش‌های برتونه نگاه خواهیم انداخت.

مقالات مرتبط:

 

آلفارومئو B.A.T.5 1953

مدیر وقت برتونه، «نیکیو برتونه»، اسکاگلیونه را مامور طراحی یک خودرو بر پایه آفارومئو ۱۹۰۰C کرد تا بتواند عموم را با طراحی و ضریب آیرودینامیکی پایین آن حیرت‌زده کند. در نتیجه B.A.T (مخفف برلینتا آیرودینامیکا تکنیکا) در سال ۱۹۵۳ رونمایی شد. سال بعد دو مدل دیگر از همین خودرو رونمایی شدند که همه آن‌ها طراحی آیرودنامیک زیبا و ساختارشکن داشتند.

 

شورولت تستودو ۱۹۶۳

این خودرو که توسط جیوجیارو و بر پایه شورولت کورویر مونزا طراحی شده بود، روی طراحی‌های آینده برتونه هم تاثیرگذار بود و شالوده خلق مدل‌هایی چون لامبورگینی میورا، آلفارومئو مونترال و ۸۵۰ اسپایدر را بنا نهاد. «آناتول لاپین» هم بعدها اعلام کرد که این خودرو منبع الهامی برای خلق پورشه ۹۲۸ ۱۹۷۷ بوده است. شورولت تستودو یک سدان با کاپوت کشیده و داشبوردی بالای کنسول میانی بود.

 

آلفارومئو جولیا GT 1964

این کوپه دوست‌داشتنی و زیبا در سال ۱۹۶۳ معرفی شد و بلافاصله به موفقیت زیادی در فروش رسید. جیوجیارو مسئولیت طراحی آن را بر عهده داشت و توانسته بود خودرویی را بیافریند که با حفظ سنت‌هایی آلفارومئو، دید تازه از آلفارومئو را به جهان معرفی کرد. هنوز هم این خودرو در میان طرفداران خودروهای کلاسیک اروپایی و دوست‌داران آلفارومئو به‌عنوان یکی از زیباترین مدل‌های تاریخ صنعت شناخته می‌شود.

 

لامبورگینی میورا

در دوره‌ای که تمام خودروهای جهان روی سیستم موتور جلو تمرکز داشتند، لامبورگینی با کمک برتونه به‌سراغ ایده سوپراسپرت موتورمیانی رفت و میورا را خلق کرد. این لامبورگینی V12 که در زمان خود به نخستین سوپراسپرت و سریع‌ترین خودروی جهان هم تبدیل شد با قلم گاندینی و جیوجیارو جان گرفت و محبوبیت بالایی در سطح بین‌المللی به دست آورد!

 

آلفارومئو مونترال ۱۹۶۷

آلفارومئو تصمیم گرفت انرژی خود را صرف تولید خودرویی کند که از انسان الهام می‌گیرد. نتیجه کار هم مونترال زیبا شد که با قلم گاندینی جان گرفت و به یک پیشرانه V8 مجهز شده بود. مشخصات و فناوری به‌کاررفته در این خودرو آنقدر علاقه عمومی را به همراه داشت که باعث شد ایتالیایی‌ها در سال ۱۹۷۰ آن را وارد خط تولید کنند.

 

آلفارومئو کارابو ۱۹۶۸

آلفارومئو در دهه ۶۰ میلادی تصمیم گرفت بر پایه مدل ۳۳ استراداله ۶ مدل کانسپت را به دنیا معرفی کند؛ نخستین مدل معرفی شده از این گروه، کارابو به شمار می‌رفت که وظیفه طراحی آن برعهده برتونه گذاشته شده بود. این خودرو از طراحی بیرونی ساختارشکنی استفاده می‌کرد که برخلاف خودروهای زمان، تیز و شکسته بود، شیشه عقب نداشت و از تناسبات متفاوتی استفاده می‌کرد. طراح این خودرو، گاندینی بود.

 

اتوبیانچی رانباوت ۱۹۶۹

گاندینی برای طراحی این خودرو به سفارش برتونه و اتوبیانچی از المان‌هایی استفاده کرد که بعدا در مدل‌های مشهوری چون فیات X1/9 یا لانچیا استراتوس هم دیده شد. شاسی رانباوت از محصول دیگر اتوبیانچی یعنی A112 به‌عاریه گرفته شده بود اما مانند فیات ۱۲۸ با پیکربندی موتورمیانی تولید شده بود و مانند میورا از یک جعبه‌دنده مرکزی استفاده می‌کرد.

 

لانچیا استراتو زیرو ۱۹۷۰

گاندینی با طراحی خودروهای آن زمان با المان‌های شکسته و نامتداول به شهرت رسیده بود؛ یکی از برندهایی که از طراحی این طراح به‌نام استفاده می‌کرد، لانچیا بود که با تکیه‌بر فرم‌پردازی او در استراتو زیرو، به ستاره نمایشگاه خودروی تورین بدل شد. ورود به کابین این مدل با باز شدن شیشه بسیار شیب‌دار جلو ممکن می‌شد و فضا را برای سواری دو سرنشین فراهم می‌کرد. چراغ‌های عقب روی لبه پایینی قاب سپر قرار گرفته و چراغ‌های جلو هم متشکل از ۱۰ چراغ کوچک طراحی شده بودند.

 

لامبورگینی کانتاش LP500 1971

حال نوبت به یکی از مشهورترین طراحی‌های گاندینی می‌رسد که در سال ۱۹۷۱ به سفارش لامبورگینی انجام شد. پرتوتوتایپ LP500 در نمایشگاه ژنو ان سال پرده‌برداری شد. این خودرو به یک پیشرانه ۵ لیتری V12 مجهز می‌شد که ۴۴۰ اسب بخار قدرت داشت می‌توانست از مرز ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند. درهای پروانه‌ای زیبا، طراحی نوآورانه و ایجاد فرم بدنه‌ای که بعدها به زبان طراحی لامبورگینی تبدیل شد، از دستاوردهای این مدل به شمار می‌رفت.

 

سیتروئن XM 1989

XM آنقدر خوب بود که یک سال پس از تولید به‌عنوان خودروی سال برای بهره‌وری از فناوری و طراحی نوگرایانه انتخاب شد. این سدان سیتروئن نخستین خودروی جهان بود که از فنربندی هیدروپنوماتیک الکترونیکی استفاده می‌کرد. طراح XM، «مارک دوشامپس»، آن را به‌گونه‌ای به سفارش برتونه طراحی کرد که توسط برخی موردانتقاد قرار گرفت؛ چراکه می‌باست جایگزین CX می‌شد اما با آن تفاوت‌های اساسی داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. بی وطن

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    طراح خودرو های بت من!!!
    ولی خدایی میورا خیلی خوشگله…
    اون الفا مدل B.a.t هم باحاله به نظرم کلا طراحی های برتونه یه ۲۰ سالی جلوتر از بقیه خودروها بوده…

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. SMS

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (317 ديدگاه)

      چه بگویم نگفته هم پیداست

      موافقم 9
      مخالفم 0
  2. Aryan Abdolahpoor

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    لامبرگینی میورا در زمان ماشینی زیبا و پرابهت بود و بر گاندینی برای آنکه آن را بسازد از روی پلت فرم فرد gt40 mkll ساخت

    موافقم 1
    مخالفم 10
  3. Aryan Abdolahpoor

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    لامبرگینی میورا در زمان خود ماشینی زیبا و پرابهت بود و گاندینی برای آنکه آن را بسازد از پلت فرم فورد gt40 mkll استفاده کرد

    موافقم 0
    مخالفم 13
  4. مازیار

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3097 ديدگاه)

    میورا انگار رو موج زمان سوار شده کهنه نمیشه اسلا!

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. boost10

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    لامبورگینی ها قشنگ بودن
    از آلفا رومئو مونترال هم خوشم اومد

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1336 ديدگاه)

    از رخ مونترال خیلی خوشم میاد

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. پیام۲

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (256 ديدگاه)
  8. JaMsHiD_R1988

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2164 ديدگاه)

    با شنیدن اسم آلفا رومئو تنها چیزی که به ذهن انسان خطور می‌کنه موتور اسپرته

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. SMS

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (317 ديدگاه)

    چه بگویم نگفته هم پیداست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Taha Ayoobi

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    چقد خوشگلن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. سوشیانت

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3086 ديدگاه)

    این لامبورگینی V12 که در زمان خود به نخستین سوپراسپرت و سریع‌ترین خودروی جهان هم تبدیل شد
    واکنش دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۹:🗿

    موافقم 3
    مخالفم 16
    1. بی خیال اسم

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (74 ديدگاه)

      ف.ش.ا.ر میل کن

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. سوشیانت

        ۲۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3086 ديدگاه)

        حداکثر سرعت میورا ۲۸۰
        حداکثر سرعت دیتونا ۳۲۰
        ف.ش.ا.ر میل کن😉

        موافقم 2
        مخالفم 9
        1. محمد کیان شهسوار

          ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (11 ديدگاه)

          خوب که چی؟
          اون شورولت جون تو ۱۹۶۹ ساخته شده و اون پدر بزرگوار لامبورگینی یعنی میورا ۱۹۶۴
          پس بنده تعارف میکنم شما بخورید

          موافقم 1
          مخالفم 0
  12. Amirsh

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    برتونه کارش حرف نداشته
    به نظر من تو ایتالیا
    اول پنین فارینا
    دوم برتونه
    سوم و با اختلاف زیاد الیته ، ایتال دیزاین تو طراحی خوب بودن
    از طراحی های ایتال دیزاین خیلی بدم میاد به نظرم الکی گندش کردن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. علی Shelby

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    میورا خیلی زیباست
    مونترال هم زیباست
    سیتروئن هم فرمونش طراحی عجیبی داره ولی نو آوری هم داشته
    کونتاش هم که برای شکست فراری تستاروسا اومده بود
    تو گرند تور قسمت ۱۰ فصل سه گفته شد

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. jalopy

      ۲۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (140 ديدگاه)

      امضای طراحی سیتروئن به مدت طولانی همین مدل طراحی فرمون بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد کیان شهسوار

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      درمورد کونتاچ باید بگم حرف شما درسته و میدونستی کونتاچ توی یه پارکینگ ساخته شده؟
      حالا ببین لامبورگینی با یک چنین ماشینی فراری رو شکست داد🗿🗿🗿

      موافقم 1
      مخالفم 0
  14. علی Shelby

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    بعد یه مسابقه دادن لامبو برد

    موافقم 8
    مخالفم 0
  15. ! i M α η δ υ α R

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2180 ديدگاه)

    درسته که بنیانگذار برند ، جیووانی برتونه فقید هست اما همه دنیا برتونه رو با خلاقیت و نبوغ و پشتکار ابر مردی چون نوچیو ( جوزپه ) برتونه می شناسند که بعد از جنگ دوم جهانی شرکت رو از پدر تحویل گرفت تا با موهبتی چون نبوغ خدادای ، به کسب و کار پدری ، روح و جان تازه ای ببخشه و گزافه نیست اگر بگیم اولین طراحی نوچیو جوان ، طراحی آینده درخشان برند ، ابتدا ، در ذهن خودش بود …

    برتونه با نوچیو بود که برتونه شد و تاریخ خودش رو طراحی کرد ….

    یادگاری برتونه در کشور ما هم سیتروئن زانتیاست که هنوز هم پس از 30 سال از تولدش ، نبوغ بکار رفته در خلقت خودش رو به رخ می کشه …

    بعد از مرگ نوچیو در 1997 سکان هدایت برتونه به دست همسرش ” لیلی ” و دخترش ” باربارا ” سپرده شد …

    متاسفانه و حقیقتا هدایت برندی مثل برتونه که با نبوغ و پشتکار نوچیو به این جایگاه رسیده بود برای این مادر و دختر ، اونهم در دریای طوفانی و متلاطم صنعت مردانه خودرو در دهه 90 میلادی ، کاری بسیار دشوار بود …

    هرچند که این مادر و دختر کج دار و مریض تا سالها بعد ، از غرق شدن این کشتی جلوگیری کردند اما در سال 2014 این کشتی بالاخره به گل نشست …

    پر بیراه نیست اگر برتونه را صاحب جاه طلبانه ترین و خلاقانه ترین و یونیک ترین طراحی های دوران طلایی ” هنر صنعت ” طراحی خودرو بدانیم …

    برندی که اصالتا و اصولا با محافظه کاری و پیروی برده وار از قواعد سنتی و دست و پاگیر طراحی های کلاسیک ، نه تنها بیگانه ، که دشمن بود …

    برتونه همیشه ابتدا کارش رو با خم کردن قوانینی که تابوی برندهای محافظه کار بودند شروع میکرد و با عبور از خط قرمزهای ذهنی برندهای جاه طلب به ساحل لذت بخش و پر از آرامش هنر می رسید …

    به ساحلی که در اون تنها خودش بود و خودش بود و خودش …

    به ساحل نبوغ رشک برانگیز ایتالیایی …

    به ساحل برتونه …

    موافقم 11
    مخالفم 1
  16. فیات مولتیپلا

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    چه اصراری بر تلفظ اشتباه اسم ها دارید..‌. جیوجارو؟ مرد حسابی جوجارو
    بعد کانتاش رو دیگه چی بگم
    کونتاش چشه مگه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. هیروهیتو

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)
  18. آرش

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    این ماشین ها همشون خوبن
    من از طراحی هایی مثل لامبورگینی میورا و کانتاش و…. از ماشین های هایپرکار و سوپر اسپرت قدیمی مثل کانتاش و میورا و… هم خوشم میاد
    همشون عالی هستند
    میورا هیچ وقت قدیمی نمیشه
    با اینکه قدیمیه از کلی ماشین دیگه مثل هیوندا ایونک بهتر یک ارمیچر برقی🤣🤣

    موافقم 2
    مخالفم 0
  19. محمد کیان شهسوار

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    میورا بهترینه
    خود برتونه یه ماشین زده به اسم برتونه مانتاید که فقط یک ماشین ازش ساخته شده در سال ۲۰۱۱ و تونسته ۳۶۰ کیلومتر برساعت سرعت بگیره!!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا