ایجس کوپه یک خودروی مفهومی شاخص است که طراحان بیامو، ولوو و فولکسواگن در شکلگیری آن نقش داشتهاند.
تصور کنید پنج طراح مشهور دنیای خودرو راهی یک کافه شده و مسئول کافه از آنها میپرسد چه چیزی میل دارند. طراح اول میگوید من یک نوشیدنی آیرودینامیک و روان با کمی حس لاکچری میخواهم. طراح دوم سفارش خود را اینگونه مطرح میکند: به من یک نوشیدنی پرفورمنس و توربو بدهید. طراح سوم به دنبال ساندویچ کلاسیک اما الکتریکی است و طراح چهارم نیز نوشابهای کممصرف با کمی خلاقیت را سفارش میدهد. نهایتاً طراح پنجم نگاهی به اطراف کرده و میگوید: من هر چیزی که دیگران دارند را دارم اما آیا میتوانید آن را خودران کنید؟ حس میکنم امروز نمیتوانم نوشیدنی را خودم بنوشم.
نتیجه این گفتوگوها چیست؟ معرفی یک کانسپت بسیار برجسته با نام ایجس کوپه! اما داستان واقعی اینگونه است: کوچین لی طراح بیامو، گریگوری بوتین طراح اسبق فولکسواگن، ساندیپ داساری طراح تیم داز دیزاین، تیاگو آیلو طراح ولوو و آرتم شیرنکو طراح ارشد با یکدیگر روی این پروژه جذاب کار کردهاند. ایجس کوپه خودرویی مفهومی است که نبوغ و خلاقیت گروهی از طراحان حرفهای را به نمایش میگذارد. این طراحان در پروژه موردبحث هیچ قید و بندی از نظر قوانین مربوط به برندها و بازارهای مختلف نداشتهاند.
این کانسپت بر پایه پلتفرمی ماژولار بنا شده و به همین خاطر میتوان پیکربندیها و قوای محرکه گوناگون، از پیشرانه درونسوز گرفته تا تمام برقی را برای آن در نظر گرفت. نام ایجس از زبان یونانی گرفته شده و نماد سپری محافظ است که توسط زئوس و آتنا استفاده میشود. ایجس کوپه بدنهای آیرودینامیک و روان را به نمایش میگذارد و به همین خاطر جریان هوا بهطور بهینه از اطراف خودرو عبور میکند.
در نمای جلو شاهد جلوپنجرهای بزرگ هستیم که چراغها و سنسورها را در یکدیگر ادغام کرده و طراحی متمایز و گیرایی را به نمایش میگذارد. پروفایل جانبی خودرو نیز از خط کمر دینامیکی سود میبرد که به سمت عقب کشیده میشود و در همین بخش با گلگیرهای عضلانی و چراغهایی برجسته ملاقات میکند. خط سقف ایجس کوپه کم ارتفاع خمیده طراحی شده تا حس اسپرت و کوپه مانند خودرو را تشدید کند. نمای عقب و چراغها نیز ما را به یاد فراری روما و بیامو Z8 میاندازند و برخی عناصر جلوپنجره نیز میتوانند از طراحی محصولات استون مارتین الهام گرفته باشند.
کابین ایجس کوپه با تمرکز روی تجربه سواری راحت و آرامشبخش طراحی شده و فرمان آن طرح منحصربهفردی دارد. پشت آمپرها کمی کلاسیک به نظر میرسند و ما را به یاد ساعت میاندازند. داشبورد نیز طراحی مینیمالیستی دارد و خبری از ورودیهای هوای آشکار نیست. این نوع طراحی باب میل افرادی خواهد بود که علاقه زیادی به خودروهای اسپرت دارند. ایجس کوپه نه تنها یک خودروی مفهومی است بلکه خلاقیت و نوآوری گروهی از طراحان با استعداد را به نمایش میگذارد. این پروژه به وضوح بیان میدارد که در صورت خلاص شدن طراحان از قید و بند برندها و بازارها میتوان چه محصولاتی را معرفی کرد. کانسپت موردبحث قطعاً شایسته تحسین از سوی طرفداران دنیای خودرو و کارشناسان است. متأسفانه این کانسپت راهی خط تولید نخواهد شد و یکی از طراحان میگوید ایجس کوپه یک پروژه هیجانانگیز و تفریحی است که به هیچ برندی تعلق ندارد.
Kktoos
۳ دی ۱۴۰۲بی ام و. فولکس. ولوو
بعد کانسپتش شبیه بنز amg gtجدید نیس😐😂؟مخصوصا عقبش
MehdiTurbo
۳ دی ۱۴۰۲به نظر من هیچ شباهتی به بنز نداره
تنها قسمتش شاید عقبش باشه که حالت گرد گرفته به خودش که قبل amg بوده این مدل طراحی بدنه
در کل هیچ جذابیتی برام نداشت این خودرو خیلی ساده است هم کابین که فقط به فرمون هم بیرون
مثل وانت تسلاس که زیر یه پستاش گفتم فقط از خطوط هندسی ساده است با یه فرمون و گفتم اکثر خودرو سازا چون سود این طراحیا خیلی بیشتر میرن سمت این مدل طراحی
زمانی هر مدل بنز بی ام و طراحی مخصوص خودش داشت ای کلاس طراحی جدا اس کلاس جدا چه کابین چه بیرون بعدا لرای سود بیشتر همشون یه شکل شدن چه بیرون چه کابین بعدا لرای سود بیشتر چه هزینه نصب کارگر چه تولید شد یه تبلت پشت کیلومتر یه تبلت وسط داشبرد
و کم کم خودرو میشه یه سری شکلای هندسی با فرمون که فرمونم به دلیل خودران شدن کامل حذف میشه ولی احتمالا کاربردی تر بشن خودرو ها و چند کاره بشن
در کل چیزی که خیلی تو این خودرو جذاب و اگه بشه تولیدش کرد تو چاقعیت تمام شیشه بودن سقف اینکه تمام بیرون میتونی ببینی و هیچ سقف فلزی نیست این خیلی برای من جذاب و اگه بشه روزی تولیدش کرد فوق العاده میشه هم از لحاظ امنیت هم از لحاظ نور خورشید باید یه فکری کرد
Jeferson
۳ دی ۱۴۰۲فرم چراغای عقب به جمرا نزدیک تره
AMIRHOSSE IN GERMANY
۳ دی ۱۴۰۲*** ما داریم اینجا زحمت میکشیم میخونیم بعد در اخر میگی :
ایجس کوپه یک پروژه هیجانانگیز و تفریحی است که به هیچ برندی تعلق ندارد.
:)
F22RAPTOR
۳ دی ۱۴۰۲چقدر چشم نوازه
PURIYA
۳ دی ۱۴۰۲آینده ی زشت
𝐀𝐥𝐢
۳ دی ۱۴۰۲باز خوبه بی ام وه جلو پنجرشو بزرگ نکرده
BMW
۳ دی ۱۴۰۲والا هیچی نمیگم🥲
مهرداد
۳ دی ۱۴۰۲چراغ عقبش شبیه فراری روما هستش
Roham
۴ دی ۱۴۰۲یه تیم گنگ تو طراحی نشستن و به این نتیجه رسیدن که این طراحی زیباترین طرح، بدون محدودیتهای بازار و برند و… هستش
نتیجه یه کوپه دراومده
جالبه که بازار جهانی به سمت کراس اوور جهت گرفته!
فندق
۴ دی ۱۴۰۲بسیار زیباست
البته بابابزرگ های عزیز خوششون نمیاد و طراحی های ۱۰۰ سال پیش رو ترجیح میدن و بهش میگن آینده زشت
ولی من بهش میگم نبوغ ، خلاقیت ، هنر در جریان ، دانش و آینده زیبا و درخشان
دست مریزاد
Rass
۵ دی ۱۴۰۲قشنگه. کاش تولید هم میشد
فرزاد
۷ دی ۱۴۰۲مزدا چند وقت پیش یه خوشگل ترش رو زده بود که موتور وانگل کمکی واسه تولید الکتریسیته هم داشت
اسم مدلش رو یادم نیست ولی بیشترین شباهت رو به اون داره
فرزاد افشار
۲۱ دی ۱۴۰۲با برقی شدن صداشو گرفتن حالا با شکل های بی روح میخان قیافه ماشینو بگیرن ازش. جذابیت ماشینا داره کم و کمتر میشه بخاطر همینه خیلیا ماشین کلاسیک رو ترجیح میدن