طراح ارشد کاترهام اقدام به ساخت سوپراسپرتی با طراحی رترو بر اساس فراری ۳۶۰ کرده که به پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی با ۴۸۰ اسب بخار قدرت مجهز است.
خودرویی که در تصاویر میبینید، از همه لحاظ عجیب است. از نام Ælla-60 گرفته تا چیزی که زیر این طراحی رترو پنهان شده است. آیلا ۶۰ توسط طراح ارشد کاترهام «آنتونی جانارلی» طراحی شده است. وی شرکتی بنام آرت ماشین را تأسیس کرده و آیلا ۶۰ اولین محصول آن است. این خودرو اما درواقع بر اساس فراری ۳۶۰ مودنا ساخته شده است که بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ تولید میشد.
آیلا ۶۰ از همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی فراری استفاده میکند که در وسط نصب شده اما این موتور حالا ۴۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که افزایش قابلتوجهی را نسبت به قدرت ۴۰۰ اسب بخاری فراری ۳۶۰ نشان میدهد. انتقال نیروی پیشرانه هم توسط یک گیربکس شش سرعته دستی صورت میگیرد. بااینحال، آیلا ۶۰ در ظاهر هرگز شباهتی به فراری ندارد و بیشتر شبیه کانسپت کاترهام پروجکت V به نظر میرسد که در اواسط سال ۲۰۲۳ معرفی شد. البته این موضوع تعجبی ندارد زیرا جانارلی چند سال پیش به کاترهام پیوست و سکان بخش طراحی این شرکت را در دست گرفت. این طراحی فرانسوی همچنین طراحی لایکان هایپراسپرت را هم در کارنامه دارد.
منحنیهای اغواکننده و جلوپنجرهٔ بزرگ که یادآور خودروهای مسابقهای دههٔ ۵۰ و ۶۰ است، آیلا ۶۰ را از دیگر سوپراسپرتهای امروزی متمایز کرده است. گلگیرهای جلوی جذاب، خط سقف سیال و درهای پروانهای هم از دیگر ویژگیهای ظاهری این ماشین هستند که بسیار زیبا به نظر میرسند. چراغهای عقب گرد LED، تریم طلایی، دو سر اگزوز و دیفیوزر برجسته هم از نکات قابلذکر در نمای عقب خودرو هستند.
در داخل آیلا ۶۰ شاهد فضایی کلاسیک با آمپرهای آنالوگ و دکمههای فیزیکی هستیم. در اینجا همچنین دستهدنده با اتصالات قابلمشاهده، غربیلک فرمان سه پرهٔ ساده و صندلیهای اسپرت فیبر کربنی هم توجهات را جلب میکنند. این ماشین تنها ۱۱۳۰ کیلوگرم وزن دارد و میتواند ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. آیلا ۶۰ اما مثل اکثر خودروهای رستوماد، قیمت گزافی دارد که از ۸۶۵ هزار یورو معادل ۹۰۰ هزار دلار آغاز میشود. تولید این خودرو در صورتی آغاز خواهد شد که آرت ماشین پنج سفارش خرید دریافت کند. در این صورت، ۵۵ دستگاه دیگر هم توسط شرکت ایتالیایی پودیوم ادونس تکنولوژی تولید خواهد شد.
Amir Enzo
۱۴ بهمن ۱۴۰۳من یاد دتوسما افتادم
Aj23
۱۵ بهمن ۱۴۰۳دقیقا👍
mmd@
۱۷ بهمن ۱۴۰۳چقدر شبیه دتوسما هست
مازیار
۱۴ بهمن ۱۴۰۳چقدر قشنگه
Mr wrong
۱۴ بهمن ۱۴۰۳چراغ های عقبش گرد شده که بد هست
هواکش های روی کاپوت هم بد هست
اون امضای روی داشبورد هم بد هست
مزدک
۱۴ بهمن ۱۴۰۳بد یعنی چی؟؟؟ اگه از طراحی فلان وسیله خوشت نمیاد (حتی اگر به نظر همه ی دنیا زیباترین چیز ساخته شده باشه و تمام جوایز طراحی دنیا رو درو کرده باشه)، حق طبیعی و سلیقه ی شخصیت هست، دمتم گرم… اما وقتی اون نظر شخصی رو توی یک مرجع تخصصی (با هر سطحی از اعتبار) بیان می کنی، دیگه با کلاه شرعی سلیقه ی شخصی منه و هر کسی حق داره نظر خودش رو اعلام کنه و وای که بنیان دموکراسی به لرزه افتاد و… نمی تونی از زیر بار نظر غیر حرفه ایت شونه خالی کنی!
بد یعنی چی؟ بدی هم مثل تمام صفات دیگه، یک امر نسبی هست. این چراغای گرد نسبت به چی بد هستن؟ اون ورودی های هوا نسبت به چی تناسب ندارن؟ به چه دلیل، نباید روی داشبورد این نوع خودرو، از امضا استفاده کرد؟ یعنی چی کلا این شکل ابراز سلیقه کردن در مسائل تخصصی، که به یکی از ویژگی های بارز ملت ما تبدیل شده؟
سلیقه مون مال خودمونه، و به جز خانواده ی درجه ی اولمون، که اصولا مجبور به تحمل سلائق ما هستن (هر چقدر هم مزخرف و درپیت باشن!)، به هیچ کس دیگه ای ارتباطی نداره، و عملا برای هیچ کس دیگری هم مهم نیست! مخصوصا در جایی که بحث تخصص (با هر کیفیتی) در اونجا مطرح و مهم باشه! پس سلیقه هامون رو برای خودمون نگه داریم، و اگر نظر تخصصی قابل بیان و دفاعی داریم، که شاید به درد یک نفر دیگه هم بخوره؛ این گوی و این میدان…
طراحی یک شاخه ی پایه ای و مهم هنرهای تجسمیه، و هنر یک مسأله ی کاملا تخصصیه، که هیچ ارتباطی به سلیقه ی شخصی من و شما نداره. اصول مشخص خودش رو داره، که باید سالها در دانشگاه ها درس بخونی، و در آتلیه ها خاک بخوری و تجربه کسب کنی، که اون اصول رو درک کنی، بتونی اجراشون کنی، یا در موردشون صاحب نظر (متخصصی در جایگاه منتقد هنر، نه هنرمند) بشی، تا اونوقت تازه بتونی در موقعیت هماهنگ با تخصص و دانش ت، نظر مستندت رو اعلام، و در صورت لزوم؛ ازش دفاع کنی! زیبایی شناسی دانش عظیمیه، که درکش و رسیدن به توان تحلیلش زمان و تلاش ذهنی و عملی فراوان می طلبه. سلیقه ی شما هیچ ارتباطی با بحث تخصصی طراحی نداره، برای خودتون حفظش کنید، تا ازش لذت ببرید و احترامش رو هم حفظ کنید…
Mr wrong
۱۵ بهمن ۱۴۰۳شما هنوز متوجه نشدین دارم ادای کیو در میارم؟
Aj23
۱۵ بهمن ۱۴۰۳شوخی کرد
.
۱۵ بهمن ۱۴۰۳قبول دارم که یک سوپراسپرته ولی میتونسنت داخلش بهتر باشه
Amir
۱۵ بهمن ۱۴۰۳عشق فقط پیکان
zm.1994
۲۰ بهمن ۱۴۰۳چه خوشکله مبارک کسی باشه که صاحبش میشه
امیر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳ناموسا میگم شبیه کاتر هام کردن جلوش نگو خود طراحشم مال کاترهام بود😐😐😐
AMBarzegar
۲۵ بهمن ۱۴۰۳سلام
راستش تو مشخصات فنی خیلی وجد آور نیست اما خب در اصل یک خودروی لوکس هستش طراحی خوبی و دلچسبی داره