آلپین A110 خودرویی تحسین برانگیز به شمار میرود، A110S نیز همانند برادرش یک کوپه ۳۰۰ اسب بخاری فوقالعاده است.
معرفی آلپین A110S
آلپین A110 به حتم یکی از مهمترین خودروهای اسپرت دهه اخیر به شمار میرود که نشان داد برای دستیابی به عملکرد بالا نیازی به ارقام فضایی قدرت و گشتاور، رکوردهای پیست و راندمان خشک و سخت نیست. البته همانقدر که عملکرد این خودرو موردتوجه بود، مسائلی داشت که باید رفع میشدند؛ مسائلی چون پاسخ فرمان و پایداری خودرو در برخی از شرایط.
A110S درحقیقت پاسخی از سوی آلپین برای رفع این مشکلات بود. موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ، سیستم فنربندی سفتتر و ماهیتی پیستمحورتر از ویژگیهای اصلی این خودرو به شمار میروند. درست است که این ویژگیها میتوانند بهخوبی مشکلات A110 را برطرف کنند اما ممکن است کاراکتر اصلی و دوستداشتنی آن را هم به خطر بیاندازد.
تغییرات کوچک موتوری این خودرو باعث افزایش ۴۷ اسب بخاری قدرت شده تا این رقم برای A110S نهایتا به ۲۹۶ اسب بخار برسد. این قدرت با ۳۳۶ نیوتن متر گشتاور همراه شده است؛ به سبب همین تغیرات کوچک است که A110S تمایل بیشتری برای دوربرداشتن دارد و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۴۲ ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعتش هم با کیت آیرودینامیکش به ۲۷۳ کیومتر بر ساعت رسیده است. وزن خالص این کوپه مصمم حال به ۱۱۱۴ کیلوگرم رسیده است که به لطف آپشنهای فیبرکربنی و رینگهای آلیاژی میتواند تا ۱۱۰۷ کیلوگرم نیز کاهش پیدا کند.
فضای کابین مانند قبل دلپذیر است و بخشهای سهرنگ ستون C و استفاده از رنگ نارنجی حسی دستسازتر را به سرنشینان القا میکند. آیتمهایی نظیر کیت ترمزهای بزرگ و سیستم اگزوز اسپرت هماکنون در A110S بهصورت استاندارد ارائه میشوند. مهمترین تغییر در این میان شاید شاسی آن باشد؛ میلهای ضدلغزش و فنرها بهترتیب ۱۰۰ و ۵۰ درصد سفتتر شدهاند. میراگرها (دمپرها) نیز برای هماهنگی با این اجزا از تنظیمات جدید استفاده میکنند. A110S نسبتبه نسخه عادی ۴ میلیکمتر اتفاع کمتری دارد و از تایرهای میشلین پایلوت اسپرت ۴ ۲۱۵ در جلو و ۲۴۵ در عقب سود میبرد که مخصوصا برای این خودرو توسعه داده شدهاند.
ظاهر A110S نیز دگرگونیهای جزئی دیده است که بهخاطر کیت آیرودینامیک شامل لبه اسپلیتر و بالچه کوچک ظاهری نسبتا متمایز از خودروی استاندارد به بیننده میدهد. سازنده تاکید دارد که این خودرو همان A110 دوستداشتنی است که تنها برای رانندههای نیازمند به دقت رانندگی بالاتر توسعه داده شده است.
راندمان A110S
A110S در همان دقایق ابتدایی رانندگی، رانندهاش را درگیر میکند و از او میخواهد کمی تندتر برود تا تعادلش را در سر پیچها نشان دهد. خوشبختانه بلافاصه مشخص شد که آلپین برای ایجاد این تغییرات کیفیت سواری را فدا نکرده است. A110S نیز بهشکلی معجرهآسا روی پستوبلندیها شناور میشود و درعین حال حدی اندازه از درگیری راننده را به آن اضافه میکند.
تغییر اصلی در نحوه ارتباط راننده با جاده است چراکه فرمان در مسیرهای مستقیم وزن و دقت بیشتری دارد. با شروع پیچ نیز کاهش پیچش خودرو به راننده اطمینان میدهد که خودرو دقیقا در مسیر تعیینشده حرکت خواهد کرد. تغییر جهت در سرعت بالا بهتر انجام میشود و چسبندگی مثل قبل مناسب است. درحقیقت هرچه راننده سفتوسختتر با A110S رانندگی کند، خودرو هم بیشتر خودش را نشان میدهد و موتور بهخوبی نقشش را در این میان بازی میکند. درست است که جعبهدنده PDK پورشه جهش و قوت بیشتری در عملکرد خود دارد اما عملکرد مجموعه آلپین نیز همچنان سریعتر از حد اندازه محسوب میشود و کاملا راضیکننده است.
استفاده از تایرهای آپشنال میشلین کاپ ۲ چسبندگی را بهشکل محسوسی افزایش میدهد و A110S خود را به جاده میچسباند. همین مورد به شاسی کمک میکند تا از محدودیتهایش فراتر برود. افزایش سرعت هم از حس اطمینان راننده نمیکاهد. عملکرد A110S باعث میشود A110 کمی کند جلوه کند. این خودرو که با قیمت حدودی ۶۲ هزار پوند بالغبر ۱۰ هزار پوند از نسخه عادی گرانتر است، کمی کار را برای مالک چالش برانگیز میکند.
رقبا و قیمت
نزدیکترین رقیب این خودرو پورشه ۷۱۸ کیمن به شمار میرود که در نسخه S حدود ۳۴۵ اسب بخار قدرت، جعبهدنده PDK و پکیج اسپرت کرونو را ارائه میدهد و مانند آلپین در ۴.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد اما ۶۱.۲ هزار پوند قیمت دارد. پورشه ۱۳۸۵ کیلوگرمی چندان برتری موتوری خاصی ندارد اما تجربه رانندگی آشنا و پختهتری را ارائه میدهد. اگر کسی بخواهد A110S را با پکیجهای نارنجی و کربنیاش تهیه کند باید به کیمن GTS 4.0 بهعنوان رقیبش نگاه کند.
در این میان نباید از تویوتا سوپرا ۲.۰ پرو غافل شد که قیمتی ۵۰ هزار پوندی دارد. شاید سوپرا نسبتبه این دو کوپه اروپایی تمرکز کمتری روی تعادل شاسی و فرمانپذیری داشته باشد اما درطول زمان به گرنتورر بهتری تبدیل میشود. سوپرا ۳.۰ نیز با جعبهدنده دستی ۶ سرعتی با قیمت ۵۴ هزار پوندی به فروش میرسد اما در بخش شاسی مشکلات کوچکی دارد؛ البته با درنظر گرفتن قیمتش میتوان از آن عیب چشمپوشی کرد.
از طرف دیگر تویوتا GR86 نشسته که پاسخگویی و راندمانی بهتر دارد و تنها ۳۰ هزار پوند قیمت دارد اما در هر بازاری به فروش نمیرسد. همه این خودروها فوقالعاده هستند و مشکلات خاص خود را نیز دارند اما درکل هیچکدامشان قادر به ارائه تجربه رانندگی A110S نیستند. تنها مشکل این خودرو احتمالا نسخه A110 GT محسوب میشود که محبوبیت زیادی کسب کرده است. نظر شما درباره این کوپه دوستداشتنی چیست؟ آیا آلپین میتواند طرفداران کوپههای ارزانتر ژاپنی را متقاعد به پرداخت مبلغ بیشتری کند؟!
HR3
۴ بهمن ۱۴۰۱خداوکیلی اصلاً قشنگ نیست نمیدونم این به به و چه چه چیه
تویوتا GR هزار سر و گردن جذابتره نسخه های N لاین هیوندای هم ازش جذابترن
RENAULT5
۴ بهمن ۱۴۰۱تویوتا GR86 بله واقعا خیلی جالب تره
وقیمتشم نصف اینه
pouya98645
۴ بهمن ۱۴۰۱زیبا
سریع
و کوچک
RENAULT5
۴ بهمن ۱۴۰۱گران
تکراری
ومتوسط
من با پول این دوتا تویوتا gr86 میخرم تا معنی زیبا سریع کوچک و ارزان رو بفهمم
Amin
۴ بهمن ۱۴۰۱دقیقا میشه توضیح بدید که چرا تکراری هست ؟
RENAULT5
۵ بهمن ۱۴۰۱چون زبان طراحی پورشه همیشه همینه
pouya98645
۴ بهمن ۱۴۰۱این رو نمیتونی با تویوتا gr86 مقایسه کنی
مازیار
۴ بهمن ۱۴۰۱رنو آلپین پورشه کیمن لوتوس الن (البته اغلب مدلهای لوتوس)
اسم اینها همیشه با لذت ناب رانندگی همراهه چیزی که حتی تو تصور ما هم نیست و کوچکترین شناختی نسبت بهش نداریم
MASOUD 0099
۴ بهمن ۱۴۰۱بد نیست ولی من سوپرا ۳/۰رو انتخاب میکنم
Amin
۴ بهمن ۱۴۰۱در خصوص این ماشین ، میشه گفت یکی از راننده محور ترین ماشین های حال حاضر نسبت به قیمتش هست …راننده های واقعی خوب میدونن که وزن کم قابل معاوضه با هیچ چیز نیست ، و از این نظر ، این ماشین یه جورایی بی رقیب هست ، با حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن ، اعتماد به نفس زیادی رو به راننده میده
در کل ، ماشین پرفکتی هست ، و اپدیت خیلی خوب و لازمی برای a 110 ، و به نظرم کاملا میتونه وارد رقابت با پورشه کیمن بشه….هرچند که زبان این دو ماشین در عین شباهت ها ، کمی متفاوته
زیزیگولو
۴ بهمن ۱۴۰۱آلپین A110S ماشینی خاص واسه سرعت 👍👍👍👍 ماشینی لوکس و لاکچری با لوازم داخلی و صندلیای چرمی و تریم داخلی براق کربنی ….. از نظر من این میتونه در مقابل آلفارومئو6C و پورشه کیمن قرار بگیره
Siyavash
۴ بهمن ۱۴۰۱عاشق این ماشین هستم….خیلی خیلی اینو دوس دارم حتی از ۷۱۸ هم بیشتر دوسش دارم لامصب خیلی نازه..فقط برایه لذت رانندگی هست این ماشین ..خدا خودت یه کاری کن اینارو تویه ایران سوار شیم …
R
۴ بهمن ۱۴۰۱چراغای گردش زشته نبود خوشگل میشد کابینش هم مثل مک لارن ۷۶۵ لخته 👎👎
Siyavash
۴ بهمن ۱۴۰۱درک نمیکنم چرا میگید با پول این دوتا تویوتا gr86 میگیریم یا N هیوندای میگیریم..اول اینایی که شما میگید اصلا در حد و اندازه الپین نیستن ..الدین یعنی لذت خالص سواری که من خودم از ماشین هایه گرون تر از خودشم ترجیحش میدم..چه برسه gr86. N بعدش رقیب مستقیم این ماشین..سوپرا..۷۱۸ بعد ..نیسان z و BMW m2 هست،،شما فقط به وزن ماشین نگاه کنید ۱۱۱۴ کیلو،، قدرت ۲۹۶ اسب،، ۳۳۶نیوتن گشتاورد،، واقعا عالی هست ..همه چیز این ماشین بالانس هست و در بهترین حالت ممکن هست،،من اصلا فن هیچ کمپانی نیستم ولی چندتا ماشینو عاشقانه دوسشون دارم یکیش همینه یکی لکسس lfa… یکی ۴۵۸اسپشیاله…یکی نیسان gtr…یکی مکلارن ۶۷۵lt..یکی بنتلی مولسان..یکی ۹۱۱توربوs…….لیست طولانی شد ولی چه کنم اینارو خیلی دوس دارم
امیرحسین
۴ بهمن ۱۴۰۱بی ام و یاد بگیره چراغای قشنگی داره
phonix
۴ بهمن ۱۴۰۱بی ام وه با گریل مشکل داره وگرنه چشای هیچکس از بی ام وه قشنگ تر نیست
شما پروفایل رو نگاه کن…
Royal Driver
۴ بهمن ۱۴۰۱خیلی خوشم میاد از استایلش
R/T
۴ بهمن ۱۴۰۱بنظرم ماشین خیلی خوبیه
البته شتابش هم خوبه
Aref
۴ بهمن ۱۴۰۱خیلی جذابه رقیبش پورشه هست
هر دو عالین
ولی من آلپین رو انتخاب میکنم چون از هندلینگ ماشین های فرانسوی خوشم میاد هم خاص تره
Aref
۴ بهمن ۱۴۰۱پدال جان یه مقاله در مورد خودرو های دست ساز بگذارید. ما که دستمون از این خودرو های کوتاه حداقل کاش خرید و فروش خودرو های لوکس و اسپرت دست ساز تو ایران جون میگرفت تو این آشفته بازار حتما خواهان داره
(Saeed (peugeot
۴ بهمن ۱۴۰۱منحصر به فرد و فوق العاده
Afg
۵ بهمن ۱۴۰۱واقعا دوستداشتنیه