سایر خودروهای اروپایی

آلپین A390 بتا رونمایی شد؛ شاسی بلند اسپرت فرانسوی برای بقا در بازار پرتلاطم

این خودروی مفهومی به سه موتور برقی، کابین آینده‌نگرانه، طراحی زیبا و سیستم دیفرانسیل متغیر مجهز خواهد شد.

بازار مدرن صنعت خودرو با هیچ برندی شوخی ندارد؛ بنابراین همه شرکت‌ها برای بقا در این وضعیت پرتلاطم تلاش می‌کنند. یکی از روش‌هایی که در چند سال اخیر به کمک بسیاری از خودروسازان آمده و گاه آن‌ها را از ورشکستگی نجات داده، معرفی یک محصول بلندقامت به شمار می‌رود. امروزه اسپرت‌سازان بسیاری مانند لامبورگینی، آستون‌مارتین و… به تولید شاسی‌بلند روی آورده‌اند تا بتوانند از طریق آن‌ها درآمد قابل‌توجهی داشته باشند.

متاسفانه یا خوشبختانه، دیشب برند آلپین ،از زیرمجموعه‌ رنو، از یک شاسی‌بلند مفهومی رونمایی کرد. خودروی یادشده که با نام «A390 بتا» شناخته می‌شود، تا سال آینده توسعه داده می‌شود و نهایتا وارد خط تولید خواهد شد. به این ترتیب این برند که به‌نوعی معادل فرانسوی برند اسپرت‌ساز لوتوس به شمار می‌رود هم مسیر مشابه اسپرت‌سازان دیگر را در پیش گرفته است.

مسئولان برند آلپین برای تبلیغات بهتر و حفظ سنت برند خود در تولید محصولات اسپرت، اعلام کرده‌اند که A390 بتا یک شاسی‌بلند نیست و درحقیقت، یک خودروی فست‌بک اسپرت محسوب می‌شود؛ هر چند که نمی‌توانند منکر فرم‌پردازی و خط سقف شاسی‌بلندگونه آن باشند. طراحان آلپین برای خلق یک محصول چشمگیر، ستون B خودرو را حذف کرده‌اند اما شکی نیست که در نسخه نهایی، آن را به‌همراه درهای متداول برمی‌گردانند.

مانند هر مدل مفهومی دیگری، A390 بتا هم با ورود به فاز تولید تغییر خواهد کرد اما مسئولان آلپین وعده داده‌اند که این مدل ۸۵ درصد از طراحی بیرونی خود را حفظ کند. از آنجا که این برند توانایی خود را پیش از این در معرفی هاچبک جذاب A290 اثبات کرده، احتمال می‌دهیم که در رونمایی از نسخه نهایی A390 هم سربلند باشد.

طراحان آلپین می‌گویند که برای آفرینش بدنه خارجی A390 بتا از خودروهای فرمول ۱ الهام گرفته‌اند؛ هر چند ما باور داریم این خودرو به مدل‌های برقی سایز متوسط داتسون مدرن شباهت بیشتری دارد! آلپین باور دارد که شاسی‌بلند تازه‌اش در حقیقت همان ویژگی‌هایی کوپه سبک‌وزن A110 را در قالبی بلندتر عرضه خواهد کرد. این برند فرانسوی برای دستیابی به هدف یادشده در ابتدا با برند لوتوس همکاری کرد اما در میانه راه از آن منصرف شد و به‌تنهایی مسئولیت تولید A390 بتا را بر دوش کشید.

هر چند اطلاعات فنی چندانی درباره A390 بتا منتشر نشده است اما آلپین اعلام کرده که نسخه نهایی از سه الکتروموتور سود می‌برد. یکی از سه موتور برقی روی محور جلو خواهد بود و باهمراهی دو نمونه دیگر در عقب، امکان بهره‌مندی راننده از سیستم چهار چرخ محرک را ممکن می‌کند. البته آلپین برای خلق یک تجربه رانندگی جذاب و هیجان‌آور، امکان غیرفعال کردن موتور جلو را هم به کاربرانش می‌دهد تا بتوانند A390 را به‌عنوان یک خودروی دیفرانسیل عقب مجهز به مبدل گشتاور تجربه کنند.

این شاسی‌بلند دومین محصول تمام برقی زیرمجموعه رنو پس از هاچبک A290 به شمار می‌رود که خود نسخه عملکرد بالایی از رنو ۵ برقی محسوب می‌شود. شرکت آلپین هنوز برای عرضه مدل‌های برقی‌اش در بازار آمریکای شمالی برنامه‌ای ندارد و می‌خواهد با معرفی یک شاسی‌بلند بزرگ‌تر این کار را انجام دهد. این برند برنامه دارد محصولی بالارده‌تر را هم برای رقابت با پورشه ۹۱۱ عرضه کند تا با فرارسیدن سال ۲۰۳۰، سبد محصولات خود را به ۷ مدل برقی افزایش داده باشند.

آلپین پیش از این از یک مدل مفهومی هیدروژنی زیبا با نام آلپنگلو هم رونمایی کرده است که در ذهن مخاطبان تصویری از سوپراسپرت آینده این شرکت را می‌سازد. نظر شما درباره برنامه این برند برای ورود به بازارهای مهم چیست؟ آیا آلپین هم به برندی مطرح تبدیل خواهد شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    پدال جان لطفا از خودروهای جدید ناوگان Police کشور مطلب بزارین

    ناوگان پلیس ایران دوباره به روزهای اوجش برگشته یک زمانی از مرسدس‌بنزهای آخرین سیستم زمان خودش استفاده می کردند اما اخیرا ناوگان پلیس رو سمند سورن ها تصاحب کردند اما الان با قدرت تر از گذشته برگشتند و هونگچی که مثل هتل ۵ ستاره می مونه در اختیار ناوگان پلیس کشور قرار دادند امیدوارم چرخشون براشون بچرخه

    موافقم 4
    مخالفم 45
    1. Land Rover

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      بنظرم پروژه خوبی هست
      و رو فروش بیشتر آلپین کمک کنه احتمالا چون الان بازار دنیا رو کراس اوور و شاسی بلند متمرکز هست و منتظر مهندسی فرانسوی خاص این خودرو هستم

      موافقم 14
      مخالفم 4
      1. amirkhanzadeh

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (819 ديدگاه)

        دقیقا منم
        همین طوری عرضه بشه خوبه نیان تغییرش بدن

    2. JaMsHiD-B

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2576 ديدگاه)

      شما E کلاس بخری فکر کنم اسرائیل رو برای تشکر از مرسدس و آلمان قدیم ( جاش اینجا نیست ) به آتیش بکشی

      موافقم 7
      مخالفم 2
  2. علی منصوری

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (172 ديدگاه)

    من نمیگم تکنولوژی بده یا ضد مدرنیته شدنم، ولی ی چیزایی تو کتم نمیره ، مثل این کلاسر و فرمون و …. ،طراح عزیز مگه سفینه میخوای بسازی….مگه داری برای اپیزودهای استار ترک وسیله نقلیه طراحی میکنی….البته ک این سلیقه من

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. Kiarash

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (323 ديدگاه)

      دقیقا منم موافقم کاربر علی منصوری

      موافقم 6
      مخالفم 2
    2. محمد فریدونی

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اتفاقا خیلی زیباس! یکم بیشتر دقت کنید! فرمون ماشین حتما که نباید گِرد و بزرگ باشه! مگه پشت کمپرسی مایلر بنز هستی که فرمون گرد و بزرگ باشه دوست عزیز

      موافقم 4
      مخالفم 5
    3. MehdiTurbo

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2279 ديدگاه)

      داداش این کانسپته هیچ وقت همچین فرمون و کلا طراحی تولید نمیشه

      الپین خیلی دوستش دارم مخصوصا اون اولین خودروش که بعد احیا تولید شد الانم تو بازار نسبت به قیمت مشخصات عالیه طراحی کابین بیرون فوق العاده است قشنگ عین یه خودرو هفتاد هشتاد هزارتایی
      فقط اگه بتونه بفروشه ورشکست نکنه دوباره خوبه

  3. JaMsHiD-B

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2576 ديدگاه)

    آلپین آلپنگلو طراحیش خیلی زیبا و مینیمال هست پیشنهاد میکنم یه نگاهی بهش بندازید
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.alpine-cars.co.uk/concept-cars/alpenglow.html&ved=2ahUKEwjSuKnx9YaJAxVLh_0HHdcqA5sQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw0Pan6wzBmEDwVIwnHzR8Ia

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. MehdiTurbo

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2279 ديدگاه)

      بعید میدونم این الپینگو به مرحله تولید و عرضه برسه

      1. JaMsHiD-B

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2576 ديدگاه)

        انشاالله ده پانزده سال دیگه تولید خواهد شد

  4. Mosafer

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    به نتیجه نمی‌رسه این شرکت

    موافقم 1
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD-B

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2576 ديدگاه)

      موتور درون سوزش از شراکت رنو و نیسان و اصل کار توسعه و پول توسعه هم رنو کمک می‌کنه که یجورایی این شرکت هیچوقت درش تخته نخواهد شد مگر اینکه رنو خودش بخواد
      مگه میشه رنو توی عصر شاسی بلند سازی نتونه از طریق نام و اعتبار و اون عنصر اسپرت بودن آلپین استفاده نکنه و شاسی بلند نفروشه
      مگر اینکه کیفیت خیلی پایین یا قیمت بسیار بالا داشته باشه که بعید میدونم

  5. LAND CRUISER 70

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    کاش یک مدل درونسوز هم ازش بسازن
    پلاگین هایبرید 2 لیتری و هایبرید خفیف
    هر دو چهارچرخ محرک

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. M power

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (299 ديدگاه)

    فرانسوی ها یذره از غافله عقب موندن الان وقتشه برگردن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. Amirsh

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    شیب سقفش و طراحی ستون های سقفش یاداور مدل a110 هستش ، که به نظرم خیلی جذابش کرده

  8. Dariush

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    واقعا فرانسه خدای طراحی های جدید و جذابه که همه ازش کپی میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا