سایر خودروهای اروپایی

سوپراسپرت تازه ایلیریان TSX با 950 اسب بخار رونمایی شد

آررا سوپراسپرت خود را با شاسی فیبرکربنی، فنربندی اختصاصی و الهام از مسابقات استقامت می‌سازد.

در دهه‌های اخیر به ‌لطف پیشرفت فناوری و آگاهی بیشتر مردم از سرمایه‌گذاری و راه‌های کسب درآمد، بسیاری به ثروت خوبی دست پیدا کرده‌اند. حال برخی از این افراد که تمکن مالی بالایی دارند مانند «چندریم تاچی»، موسس برند آررا اتوموبیلی، تصمیم می‌گیرند که خودروی رویاهایشان را تولید کنند. به این ترتیب جهان شاهد تولد یک سوپراسپرت دیگر شده است که با ادعای زیادی وارد میدان بازی می‌شود و سرنوشت آن تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.

برند آلبانیایی آررا از نخستین خودروی خود در رویداد خودرویی موناکو رونمایی کرد که حرکتی جسورانه قلمداد می‌شود. سازنده در ساخت سوپراسپرت «ایلیرین TSX» که شباهت زیادی به جگوار C-X75 و لوتوس اویا دارد، تمرکز زیادی روی سبک‌وزن نگه داشتن بدنه داشته است و برای این کار از ابرخودروهای مسابقات استقامت جهانی، WEC، الهام گرفته است.

ایلیرین در دو فرم عرضه خواهد شد: نخستین مدل، S6، به یگ پیشرانه ۳ لیتری تویین توربو V6 مجهز می‌شود. مدل دوم با نام S9 از یک موتور ۴.۴ لیتری تویین توربو V8 سود می‌برد. هر دو نسخه ایلیرین از پیشرانه‌های مخصوص آررا استفاده می‌کنند که برای آن‌ها شخصیت و کاراکتر فنی متمایزی را فراهم می‌کند. موتورهای V6 و V8 این شرکت به‌ترتیب ۶۶۰ و ۹۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. قدرت این پیشرانه‌ها از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی تناوبی به چرخ‌هیا عقب ایلیرین منتقل خواهد شد.

از آنجا که شاسی این سوپراسپرت از مونوکوک کربن ساخته می‌شود، وزن خام خودرو از ۱,۲۵۰ کیلوگرم فراتر نمی‌رود. سازنده مدعی شده که طراحی آیرودینامیک این خودرو در نسخه S6 و S9 به‌ترتیب ۱.۵ و ۲ تن نیرو عمودی را فراهم می‌کند که تحسین برانگیز محسوب می‌شود. ترمزگیری ایلیرین هم به‌واسطه ترمزهای مطمئن برند برمبو انجام خواهد شد تا خیال مالک از توقف درست و ایمنی جانش راحت باشد.

آررا برای تمایز هر چه بیشتر محصولات تازه‌اش، از سیستم تعلیقی که خودش طراحی کرده استفاده می‌کند. قاعدتا صرف زمان و هزینه زیاد روی توسعه سیستم فنربندی متمایز، شاسی مونوکوک و… باعث می‌شود فرایند توسعه و تولید ایلیرین TSX زمان‌بر شود. بنابراین آررا تنها ۲۷ دستگاه از این سوپراسپرت اروپایی را هر یک با قیمتی ۱.۳۸ میلیون دلاری تولید خواهد کرد. اگر این سوپراسپرت‌ساز تازه بتواند جای خود را در بازار خودرو تثبیت کند، احتمالا قیمت محصولاتش مانند زنوو افزایش پیدا خواهد کرد. نظر شما درباره آررا و ایلیرین TSX چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Joker

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (607 ديدگاه)

    فکر کردم لوتوسه،طرف از راه نرسیده قیمت میلیون دلاری زده رو ماشینی که هنوز به سر نرسیده و امتحان پس نداده،والا هیولا جدید بوگاتی با چنین جزئیات خیره کننده ای و چنین قوای محرکه ای قیمت ۴ میلیون دلاری واسش مفت حساب میاد،اگه اینا همچین ماشینی میساختن زیر ده پوزده میل نمیدادن…

    موافقم 13
    مخالفم 7
    1. friendly fire

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کاملا باحرفت موافقم ولی باید به یرند های نوپا هم بها داد بلاخره حوزه علم و دانشه و قیمتی روی دستاورد نمیشه گذاشت تنها جایی که قیمت گذاری معنایی نداره تو یه موشک میسازی شاید قیمت n کیلو آهن و فلزی و مواد منفجره که توش به کار بردی کم باشه ولی جون تورو نجات میده تو جنگ پس مثلا میشه چند صد میلیارد

      موافقم 7
      مخالفم 3
    2. froG-driVer

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1039 ديدگاه)

      کلا کپی لوتوس اوایاست

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. Mercedes

        ۷ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (961 ديدگاه)

        موافقم
        طراحیش خیلی ضعیفه به عنوان یه برند جدید و یه محصول جدید
        مخصوصا نمای جلو
        ولی مشخصات فنیش جذابه

    3. Mercedes

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (961 ديدگاه)

      تفکر شما باعث میشه همیشه و تا ابد یه تعداد معدود راس قدرت تکنولوژی علم و صنعت بمونن
      کشور هایی مثل چین و کره دقیقا مسیر خلاف جهت شما رو رفتن تا موفق شدن به اینجا برسن
      با دیدگاه شما هنوز هم که هنوزه فقط المان و انگلیس و ژاپن و امریکا باید ماشین تولید میکردن
      و حتی برند هایی مثل تسلا ، اپولو ، لوسید و … هم شاید هیچوقت متولد نمیشدن چون مشتری نداشتن و باید محصولاتشون رو دوتا ۲ هزار تومن تو جمعه بازار میفروختن
      شخصا اگر انشالله روزی پولدار بشم ، حتما از شرکت های نوپا و با کیفیت و کاردرست خیلی حمایت بیشتری میکنم تا شرکت های غول و کله گنده
      چون اونا گنده هستن و نیازی به حمایت من ندارن
      ولی شرکت های کوچیک و با ایده های نواورانه و خلاقانشون که شاید حتی بتونه دنیارو و اون صنعت رو یه تغییر و تکون اساسی بده ، حتی با یک خریدار بیشتر هم کلی جون میگیرن و انگیزه و سرمایه بیشتری برای ادامه راه بدست میارن
      شخصا اگر میخواستم ۸ تا ماشین تو رنج ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون دلار بخرم ، حداقل ۴ تاشون رو از برند هایی مثل زنوو ، لوسید ، بی وای دی ، اپولو (المان) و … میخریدم
      کمپانی مثل بنز یا بی ام و یا بوگاتی و لامبو محتاج ۱ دونه خریدار بیشتر نیست
      یا درگیر ۲-۳ میلیون دلار

  2. GMA

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (854 ديدگاه)

    از بین برند های کوچک ، جزو معدود سوپرکارهایی هست که طراحیش به دلم نشست
    اکثر این شرکت ها طراحی مسخره و اجق وجقی دارن
    ولی این جذابه
    مشخصات خوبی هم داره

    موافقم 7
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا