سایر خودروهای اروپایی

آرینرا هوساریا، تنها سوپراسپرت ساخت لهستان با پیشرانه جنرال موتورز

آرینرا هوساریا در سال ۲۰۱۱ با موتور سوپرشارژ ۸۰۰ اسب بخاری معرفی شد ولی یک دهه بعد به دلیل مشکلات مالی این پروژه متوقف شد.

وقتی حرف از صنعت خودروسازی در اروپا می‌شود، معمولاً کشورهایی مثل ایتالیا و آلمان به ذهن می‌رسند ولی اگر کمی عمیق‌تر شویم، به خودروهایی برمی‌خوریم که ساخت کشورهای فاقد صنعت خودروسازی قدرتمند و مشهور هستند. نزدیک به پانزده سال پیش، یک شرکت لهستانی تصمیم گرفت وارد این عرصه شود و اولین سوپراسپرت لهستانی را بسازد. نتیجهٔ این پروژه خودرویی بنام آرینرا هوساریا بود. هرچند این پروژه درنهایت حدود یک دهه پس از معرفی به دلیل مسائل مالی متوقف شد و هوساریا هیچ‌گاه به تولید کامل نرسید ولی نگاهی به خودرویی از کشوری که صنعت خودروسازی مشهوری ندارد خالی از لطف نخواهد بود.

مشخصات آرینرا هوساریا

اولویت شماره یک در توسعهٔ هوساریا آیرودینامیک بود و درنتیجه، سوپراسپرتی طراحی شد که حسی پویا و مملو از خطوط شکسته به سبک لامبورگینی داشت. بدنهٔ خودرو هم از فیبر کربن و کولار ساخته شده بود تا وزن را کاهش دهد. آرینرا برای توسعهٔ سوپراسپرت خود از شاسی فریم فضایی استفاده کرد که با همکاری یکی از نام‌های مشهور جهان خودرو «لی نوبل» توسعه پیدا کرد یعنی کسی که در سال ۲۰۰۸ شرکت بریتانیایی نوبل را تأسیس کرد. سازندهٔ لهستانی برای پیشرانهٔ سوپراسپرت خود هم سراغ یکی از جان‌سخت‌ترین و مشهورترین موتورهای V8 جهان یعنی پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری LS3 جنرال موتورز رفت که در خودروهایی مثل کوروت C6 و کامارو SS استفاده می‌شد. قدرت این موتور در هوساریا با استفاده از سوپرشارژر به ۸۰۰ اسب بخار رسیده بود.

نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ AMT ساخت شرکت ایتالیایی CIMA به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد یعنی شرکتی که گیربکس هایپرکارهای مشهوری مثل SSC تواتارا و هنسی ونوم F5-M را تأمین کرده است. کابین هوساریا کاملاً روی پرفورمنس تمرکز داشت و به‌جز سیستم صوتی و سیستم تهویه، امکانات دیگری را ارائه نمی‌کرد. البته آرینرا در داخل سوپرکار خود از چرم باکیفیت و متریال کامپوزیتی استفاده کرده بود.

تاریخچه و توسعهٔ هوساریا

هوساریا اولین بار در سال ۲۰۱۱ در قالب یک پروتوتایپ برای سرمایه‌گذاران و سهامداران معرفی شد. در آن زمان، هنوز نام نهایی خودرو مشخص نبود و یک سال بعد، آرینرا نام هوساریا را اعلام کرد که به تاریخ نظامی لهستان ارتباط داشت. بااین‌حال، اندکی بعد، پروژهٔ این سوپراسپرت درگیر جنجال‌هایی شد زیرا یک روزنامه‌نگار لهستانی اعلام کرد که هوساریا سوپراسپرتی واقعی نیست و درواقع یک ماکت ارزان‌قیمت لامبورگینی است که با استفاده از قطعات اوپل کورسا و آئودی A6 ساخته شده است. این ماجرا درنهایت فیصله پیدا کرد و چند سال بعد، هوساریا در فستیوال سرعت گودوود ظاهر شد و در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در مسابقهٔ تپه‌نوردی این فستیوال شرکت کرد.

در همان سال‌ها، آرینرا نسخهٔ مسابقه‌ای GT4 سوپرکار خود را هم با نام هوساریا GT4 رونمایی کرد که به‌طور گسترده‌ای توسط رانندگان مسابقه در پیست‌های بریتانیا آزمایش شد. طی یک دههٔ بعد اما آرینرا با مشکلات مالی مواجه شد که تولید سری هوساریا را غیرممکن کرد. این شرکت لهستانی در ابتدا قصد داشت سالانه ۱۰۰ دستگاه از نسخهٔ استاندارد این سوپراسپرت را به‌علاوهٔ ۳۳ دستگاه از نسخهٔ تولید محدود لانچ ادیشن با نام سری ۳۳ با ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد تولید کند. بااین‌حال، چالش‌های مالی آرینرا غیرقابل‌حل بودند و درنهایت پروژهٔ هوساریا در پاییز ۲۰۲۱ یعنی دقیقاً ۱۰ سال پس از ساخت پروتوتایپ اولیه متوقف شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Titanium

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (351 ديدگاه)

    پیشرانه امریکایی؟؟؟

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. R

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1313 ديدگاه)

      گیربکس ایتالیایی؟

      موافقم 11
      مخالفم 1
    2. مزدک

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (120 ديدگاه)

      واقعا در این حد عجیبه پیشرانه ی آمریکایی، روی یک ماشین تک ساخت لهستانی؟؟؟
      کشوری که صنعت خودروی استانداردی نداره، تولیدکننده ی انجین خودرو نیست، و تازه محصولی که داریم ازش صحبت می کنیم، نه محصول خودروساز ملی همون کشور، که نتیجه ی تلاش یک مجموعه ی کوچیک خصوصی هست، در حد و اندازه ی یک گاراژه، که توان فنی و مهمتر از اون، بودجه ی به شدت محدودی داره، و باید سنت به سنت هزینه هاش رو حساب کنه، تا شاید از ته حسابا! یه خورده سودی حاصل بشه!
      پس باید دنبال مقرون به صرفه ترین قطعات فنی بگرده، که حداقل قبلا هم خودشون رو در شرایط پر فشار رانندگی جدی؛ اثبات کرده باشن و تون آپ و تیونینگ اونها، تا رسیدن به مرز توانایی هاشون هم، هزینه ی معقولی داشته باشه! چی بهتر از انجین های جی ام و فورد؟ ارزون ترین انجین های اسپورت قدرتی/سرعتی دنیا، که قبلا روی کوروت و کامارو و موستانگ و…، توانایی ها و کارآمدی هاشون رو اثبات کردن. انجین اروپایی، حتی ژاپنی با مشخصات مشابه، دست کم دو برابر قیمت داره! عقل سلیم می گه که شرکت کوچکی مثل “آرری ی نه را”؛ از ارزون ترین نمونه ها استفاده کنه، تا بتونه بالاترین سود ممکن رو بدست بیاره.

      موافقم 24
      مخالفم 3
      1. Titanium

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (351 ديدگاه)

        نه مزدک تو منظورم رو نگرفتی
        این چند وقته پدال مقاله هایی می‌زاره که ماشیناشون پیشرانه شون آمریکایی هست
        علی ماشالا هم هی اینو تکرار می‌کنه منم خواستم ازش تقلید کنم همین

        موافقم 12
        مخالفم 3
  2. froG-driVer

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1183 ديدگاه)

    چرا اینقدر جلوش لامبورگینیه؟؟!!!

    موافقم 26
    مخالفم 1
  3. عارف رضائیان

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (205 ديدگاه)

    جالبه که آمریکاییها در سریعترین سوپر اسپورتهاشون از گیربکس ایتالیایی استفاده کردن 🤔☺️

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. سوشیانت

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4026 ديدگاه)

      چیز مهمی نیست اکثر شرکت های خودروسازی خودشون گیربکس طراحی‌ نمیکنن الان مثلا گیربکس sf90 توسط شرکت magna طراحی شده

      موافقم 12
      مخالفم 6
  4. دکتر استاپ

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (91 ديدگاه)

    در یک کلام زیباست

    موافقم 11
    مخالفم 3
  5. Armanbimmer

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    مسخره هستش که لهستان که هیچ چیزی در مورد خودروسازی نمیدونه سوپر اسپرت داره بعد ایران با این همه استعداد خودروسازی افتضاحی داره

    موافقم 13
    مخالفم 9
    1. حجت‌اله براهنی

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (124 ديدگاه)

      ما علاوه بر اصرارمون بر اختراع دوباره چرخ، با همه دنیا هم قهریم! بنابراین اصلا نمی‌تونیم همچین چیزهایی داشته باشیم، مگر به قیمت گزاف.

  6. Taha Ayoobi

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5831 ديدگاه)

    اینم یکی دیگی با موتور آمریکایی

    موافقم 9
    مخالفم 4
  7. ممد

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    توی فیسش لامبورگینی و مک‌لارن و پاگانی رو باهم می‌بینم و زیرکاپوت هم که آمریکا و ایتالیا هنرنمایی می‌کنن!

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. amirboss

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    مشخصه یه شرکت کوچک نمیتونه یه ابرخودرو با این ظرافت بسازه.
    شاید اون روزنامه نگار راست گفته!
    یه خودرو که از به هم پیوستن قطعات چندین خودرو دیگه به وجود اومده.
    حتی یه طراحی مستقل هم نداره و به راحتی میشه المانهای طراحی لامبورگینی رو روی این خودرو مشاهده کرد.
    البته برای کشوری که صنعت خودروسازی مطرحی نداره همینم یه برگ برنده ست.
    ظاهراً اصلی ترین مشکل اصلی این پروژه مشکلات مالی و عدم حمایت کافی سرمایه داران و حتی دولت بود که مانع توسعه و ساخت این خودرو شد.

    موافقم 10
    مخالفم 0
  9. همایون

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (997 ديدگاه)

    بعضی وقتها یه انتقاد بی رحمانه باعث نابودی یه شرکت میشه البته این تو ایران صدق نمیکنه ولی مثلا یه یوتیوبر باعث شد شرکت خودروسازی فیسکر که به زور از خاکستر خودش بلند شده بود و محصولات خوبی هم واسه عرضه تو بازار معرفی کرده بود برشکست بشه و به نظر من یکی از خودروسازانی که میتونست در اینده با تسلا و چینیها رقابت کنه از دور کنار رفت

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. MOHAMMAD lp770.4

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ظاهرش انگار ترکیبی از هورکان و ۴۵۸ هست

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. mahdi

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    از بغل به بوگاتی هم شباهت داره

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. Y_Rons

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    ترکیبی از 812sf وهوراکان و 458

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا