در بخش نخست این متن، پیشینه شرکت لادا را مرور و شما را با برخی از محصولات سابق آن آشنا نمودیم. در این قسمت هم سعی میکنیم که به نحو اجمالی و گذرا مدلهای فعلی این شرکت را به شما معرفی نماییم.
لادا کالینا (KALINA)
لادا کالینا یک خودروی سوپر مینی با ابعادی مشابه با پژو ۲۰۶ است که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی به بازار معرفی شد. نسل اول آن تا سال ۲۰۱۲ میلادی در مدار تولید جای داشت و نسخه نوین آن هم اساساً یک فیسلیفت از نسل اول آن به شمار میآید؛ با این تفاوت که مقدار اندکی به طول آن اضافه شده و از فاصله بین دو محور (جلو و عقب) بیشتری هم برخوردار است. در حال حاضر نیز، این خودرو در تیپهای هاچبک ساده، هاچبک اسپرت، استیشن و نیز کراس تولید میشود. این خودرو در کشور فنلاند با نام لادا ۱۱۹ به فروش میرسد.
هدف از عرضه کالینا، بیش از همه، تسخیر بازارهای صادراتی بوده است و از همین رو، درست بهمانند آنچه که در لادا گرانتا دیده میشود، در تمامی کنترلرها و ابزارهای موجود در آن، حروف انگلیسی به کار رفته است. نسل دوم کالینا، به لحاظ تکنیکی هم بهبود چشمگیری یافته و از تجهیزاتی همچون سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، صفحه نمایشگر لمسی به همراه سامانه ناوبری، تهویه مطبوع اتوماتیک، جعبهدنده خودکار، سنسور حسگر باران و نیز چراغهای اتومات و…. بهره میبرد. در حال حاضر، این خودرو از یک پیشرانه چهار سیلندر و به حجم ۱.۶ لیتر نیرو میگیرد که در دو نسخه متفاوت ۸ و ۱۶ سوپاپ ارائه میشوند. نسخه ۸ سوپاپ از توانی معادل ۸۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۰ نیوتن متر برخوردار است و نسخه ۱۶ سوپاپ هم در نسخههای متفاوت ۹۸ و ۱۰۶ و ۱۱۸ اسب بخاری عرضه میشود که گشتاور آنها به ترتیب معادل ۱۴۵ و ۱۴۸ و ۱۵۴ نیوتن متر است. قویترین پیشرانه هم بر روی کالینا اسپرت نصب شده است.
مدل کالینا اسپرت، از کیتهای اسپرتی در بدنه و همچنین لاستیکهای پهنتری بهره برده و نسبت به نمونه عادی از ارتفاع کمتر و زیبایی بیشتری برخوردار است. مضاف بر آن، نسخهای دیگر از کالینا به نام کراس (CROSS) هم از سال ۲۰۱۴ میلادی عرضه میشود که از ۶۰ میلیمتر بلندای بیشتر و نوارهای پلاستیکی مشکی در اطراف گلگیرها و نیز ضریب دندههای تغییر یافته در گیربکس، سود میبرد. میتوان اینطور گفت که لادا با عرضه کالینا بیشتر سلایق را تحت پوشش خود قرار داده است.
به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای ۵ سرعته دستی،۵ سرعته AMT و نیز ۴ سرعته خودکار عرضه میشود. طول/عرض/ارتفاع انواع مدلهای این خودرو به شرح ذیل است:
- هاچبک: ۳۸۹۳/۱۷۰۰/۱۵۰۰ میلیمتر – استیشن: ۴۰۸۴/۱۷۰۰/۱۵۰۴ میلیمتر
- کراس: ۴۱۰۴/۱۷۰۰/۱۵۶۰ میلیمتر- اسپرت: ۳۹۴۳/۱۷۰۰/۱۴۵۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور جلو و عقب تمامی مدلهای فوق معادل ۲۷۴۶ میلیمتر است و وزن آنها هم بین ۱۱۲۵ الی ۱۱۶۰ کیلوگرم متغیر است و تنها تیپ اسپرت از وزنی معادل ۱۱۵۰ کیلوگرم برخوردار است. قیمت پایه مدلهای گوناگون کالینا بنا به مندرجات وبسایت این شرکت به شرح ذیل است:
- هاچبک معمولی: ۳۸۹/۹۰۰ روبل یا حدود ۲۱/۸ میلیون تومان
- استیشن: ۴۰۱/۹۰۰ روبل یا حدود ۲۲/۵ میلیون تومان
- کراس: ۴۶۵/۴۰۰ روبل یا حدود ۲۶/۱ میلیون تومان
- اسپرت: ۵۲۶/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۹/۵ میلیون تومان
توضیح: قیمت خریدوفروش هر روبل روسیه در بازار آزاد کشورمان بین ۵۱ الی ۵۶ تومان است و بهای خودروها هم به طور مستقیم به تومان تبدیل شده است.
لادا گرانتا (GRANTA)
لادا گرانتا یک سدان جمع و جور است که از همکاری میان لادا با شرکت رنوی فرانسه خلق شد و بر روی پلت فرم لادا کالینا هم تکوین و توسعه یافت. و برای نخستین بار هم فروش آن از ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز گردید. هماکنون، این خودرو علاوه بر شهر تولیاتی (TOLYATTI) در شهر ایژوسک (IZSHEVSK) هم تولید میشود. همچنین، نسخه لیفت بک آن هم در سال ۲۰۱۴ میلادی رونمایی و جایگزین لادا سامارا ۲ شد و فعلاً هم تنها در سایت ایژوسک به تولید میرسد. امروزه، این خودرو در تیپهای سدان، لیفت بک و اسپرت عرضه میشود. لادا گرانتا از لحاظ فنی و تکنیکی، از اشتراکات فروانی با نسخه سدان داچیا/رنو لوگان و یا همان تندر ۹۰ برخوردار است و به لحاظ نوع پیشرانه و سیستم انتقال قدرت به کار رفته کاملاً مشابه آن است.
- سدان: ۴۲۶۰/۱۷۰۰/۱۵۰۰ میلیمتر
- لیفت بک: ۴۲۴۶/۱۷۰۰/۱۵۰۰ میلیمتر
- اسپرت: ۴۲۸۰/۱۷۰۰/۱۴۷۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور تمامی این مدلها معادل ۲۷۴۶ میلیمتر است و وزن انواع سدان و لیفت بک هم بین ۱۰۷۵ تا ۱۱۶۰ کیلوگرم متغیر است و وزن نسخه اسپرت هم معادل ۱۱۴۰ کیلوگرم است. بهای پایه مدلهای گوناگون لادا گرانتا بنا به مندرجات وبسایت این شرکت به شرح ذیل است:
- سدان: ۳۴۰/۰۰۰ روبل یا حدود ۱۹ میلیون تومان
- لیفت بک: ۳۵۷/۲۰۰ روبل یا حدود ۲۰ میلیون تومان
- اسپرت: ۵۱۹/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۹/۱ میلیون تومان
سومین خودرویی از لادا که میخواهیم به آن بپردازیم پریورا نام دارد. تولید این خودرو از ماه مارس سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شد و به لحاظ ظاهری هم تا حد زیادی، یک نسخه اصلاح شده از لادا ۱۱۰ به شمار میآید که در سال ۲۰۰۹ میلادی جانشین آن شد. لادا پریورا در سه فرم متفاوت بدنه اعم از سدان، لیفت بک و نیز استیشن تولید میشود. برخی نامهای دیگر این خودرو نیز بدین قرار است: واز ۲۱۷۰ (نسخه سدان) – واز ۲۱۷۱ یونیورسال (نسخه استیشن) – واز ۲۱۷۲ (پنج درب لیفت بک)
در حال حاضر این خودرو با پیشرانههای متعدد بنزینی و نیز دوگانهسوز ارائه میشود. پیشرانه چهار سیلندر بنزینی این خودرو از ۱.۶ لیتر حجم بهره میبرد. این پیشرانه در نسخههای متفاوت ۹۸ و ۱۰۶ اسب بخاری ارائه میشود که گشتاور خروجی آنها به ترتیب معادل ۱۴۵ و ۱۴۸ نیوتن متر است. این خودرو مدتی هم با یک پیشرانه ۱.۸ لیتری و ۱۲۰ اسب بخاری عرضه شده است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از یک جعبهدنده ۵ سرعته دستی و نیز یک جعبهدنده ۵ سرعته AMT بهره میبرد. طول/عرض/ ارتفاع انواع مدلهای پریورا به شرح ذیل است:
- سدان: ۴۳۵۰/۱۶۸۰/۱۴۲۰ میلیمتر
- لیفت بک: ۴۲۱۰/۱۶۸۰/۱۴۳۵ میلیمتر
- استیشن: ۴۳۴۰/۱۶۸۰/۱۵۰۸ میلیمتر
- سدان: ۴۳۵/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۴/۴ میلیون تومان
- لیفت بک: ۴۴۳/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۴/۸ میلیون تومان
- استیشن: ۴۴۶/۶۰۰ روبل یا حدود ۲۵ میلیون تومان
ادامه دارد…
Zonda R
۱۱ آبان ۱۳۹۴@.F
ممنون سام عزیز منتظر بودم برای قسمت دوم
لادا یه خودروی کاملا شرقی که با فلسفه ی فکری کمونیسم ساخته شده و طراحی کاملا محافظه کارانه و جهان سومی که فکر میکنم تندر 90 رنو یه نمونه ی کامل از این طرز تفکر طراحی در ایران هست
اماااا طراحی و پلت فرم خودروهای لادا براساس L90 رنو هست و همکاری با یه برند با تجربه و حتی از موتور اون هم در اکثر موتورها استفاده میکنه که نشون دهنده ی پیشرفته بودن محصولات لادا نسبت به ایران خودرو و سایپا با فاصله ی 20 سال هست چون محصولات لادا در بازه قیمتی از پراید و تیبا تا رانا قرار دارند برای نمونه میشه با یه نگاه به گرانتا و قیاس اون با تیبا یا قیاس کالینا و تیبای هاچبک به اوج عقب موندگی و درماندگیه صنعت خودروی ایران پی برد
تازه خودروهای دو شرکت ایرانی از سال 91 به بعد فقط کالبد خودروی قدیمی رو دارن و الا از لحاظ فنی بسیار بی کیفیت تر هستن و واقعا صاحبانشون به دردسر میندازن
سام
۱۱ آبان ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم فرزاد عزیز،لطف داری شما
مسعود
۱۱ آبان ۱۳۹۴به عکس دومی از آخر نگاه کنین همان تیبای خودمونه!!!
ali ayat
۱۲ آبان ۱۳۹۴ااا مگه داخل طراحی نشده بود نچ نچ بازم لو رفت
Javad
۱۱ آبان ۱۳۹۴دقیقا ماشین هاش به درد ایران خودرو و سایپا میخوره تا به ملت قالب کنند.
alighazaee
۱۱ آبان ۱۳۹۴پریورا خیلی شبیه تیبا س
احمد باقری
۱۱ آبان ۱۳۹۴طراحیهای خوبی نداره. به هر حال، قیمتش هم مسلما خیلی کمتر هست.
سام
۱۱ آبان ۱۳۹۴ارقام به مربوط به قیمت این خودروها بر اساس داده های سایت ذیل می باشد:
http://WWW.LADA.RU
احسان
۱۱ آبان ۱۳۹۴بنظر شرکت های چینی بهتر عمل میکنند واقعا محصولات جک و جیبی رو به این ترجیح میدم
king 918
۱۱ آبان ۱۳۹۴تو عکس سوم از بالا فکر کنم فرمون اسکانیا روش گذاشته باشن……………
چرا اینقدر فرمونش بزرگه ……………..
ali a.j
۱۱ آبان ۱۳۹۴تشکر از آقای سام کاویانی
لطفا مطلبی را به gaz 61 – 73 اختصاص بدهید
ali a.j
۱۱ آبان ۱۳۹۴بین عدد 61 و 73 خط فاصله گذاشتم که متاسفانه قابل مشاهده نیست
آقای کاویانی اگه تصمیم دارید اسم این خودرو را سرچ کنید لطفا بین 61 و 73 خط فاصله بگذارید
سام
۱۱ آبان ۱۳۹۴خواهش می کنم دوست عزیز،انجام وظیفه بود.در صورت کسب منابع معتبر،حتما به خواسته تان عمل خواهم نمود.
حامد
۱۱ آبان ۱۳۹۴ممنون جناب کاویانی.
قیمتها قابل توجه است!
سام
۱۱ آبان ۱۳۹۴با سلام
لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.
sina
۱۱ آبان ۱۳۹۴گرانتا که همون ساینا که جدیدا سایپا زده
اون یکیم که خوده تیبا
آریو
۱۱ آبان ۱۳۹۴دوستان امیدوارم از تجربه تلخ هواپیماهای روسی درس گرفته و با واردات خودروهای روسی سایه سنگین محصولات این کشور رو همانند چین بدوش صنعت و اقتصاد کشور تحمیل نکنیم !
parham
۱۲ آبان ۱۳۹۴یعنی محصولاتشون و میبینم یاد سایپا ایران خودرو خودمون میافتم نمیدونم چه دلیلی داره اینا ماشین بسازن نه سلیقه دارن نه صنعتشو :))
ali
۱۲ آبان ۱۳۹۴خداروشکرخودروهای روسی رو به خوردمون نمیدن
سالسا
۱۲ آبان ۱۳۹۴خیلی هم بد نیستن…قیمتاشونم از ایرانی ها ارزون ترن
مهیار
۱۳ آبان ۱۳۹۴روسا خیلی باحالن , کلا اعتقادی به ظرافت و زیبایی ندارن ولی جاش شدیدا به ایمنی و کیفیت ایمان قلبی دارن
من همیشه سوال بود واسم که چه میشد جای قرداد بستن با خودروسازای چینی با این روسا قرداد میبستن , خوب مگه روسا مث چینیا کشور دوست و مشترک المنافع با ما نیستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
Ramin
۳۰ تیر ۱۳۹۷شماها که هی درباره بدی های لادا میگین از خوبیاش شنیدین؟
یعنی لادا priora نسخه سدان و لیفت بک اخر ارتفاع رو میتونی بزنی روش فقط یه ماشین باز میفهمه این چیزا رو