در بخش پایانی معرفی آفتوواز و محصولات آن با برند لادا، چند خودروی دیگر این خودروساز روسی را معرفی میکنیم.
لادا ۴×۴ یا نیوا (NIVA)
لادا نیوا یا همان واز ۲۱۲۱ از معروفترین و در عین حال قدیمیترین خودروهای لادا به شمار میآید. این خودروی مینی SUV مدتهای مدیدی است که در خط تولید این شرکت جای دارد و گویا به این زودیها هم قصد بازنشستگی ندارد. این خودرو در ایرلند با نام لادا اسپرت (SPORT)، در اتریش به نام لادا تایگا (TAIGA) و در اروگوئه با نام لادا دیوا (DIVA) و در بریتانیا هم با نام لادا کساک (COSSACK) به فروش رفته است. اما از سال ۲۰۰۹ میلادی در اکثر بازارها با نام لادا ۴×۴ به فروش میرود. در حال حاضر هم لادا نیوا در فرمهای سه درب و پنج درب به تولید میرسد. خودروی مذکور از پیشینه پرباری سود میبرد که در سطور ذیل به نحوی گذرا بدان میپردازیم.
علاوه بر آن، سیستم چهار چرخ متحرک این خودرو هم دارای سه دیفرانسیل بود که در ناحیه جلو، مرکز و پشت آن جای داشتند. در سال ۱۹۷۸ میلادی، لادا نیوا در نمایشگاه بینالمللی خودروی پاریس به نمایش درآمد و توانست موفقیت بسیاری را در بازارهای اروپایی از آن خود نماید. مدتی بعد از آن نیز، یک پیشرانه ۱.۷ لیتری برای آن معرفی شد که سیستم انژکتور تک نقطهای آن توسط شرکت جنرالموتورز تأمین میشد. پیشرانه مذکور، کماکان در این خودرو به کار میرود و از سال ۲۰۰۴ میلادی هم از سیستم انژکتوری ساخت بوش در آن استفاده میشود. در برخی از بازارهای صادراتی نیز، این خودرو با یک پیشرانه دیزلی ۱.۹ لیتری ساخت پژو به فروش رفته است.
همچنین، در سیستم فنربندی هر یک از چرخهای این خودرو از فنرهای مارپیچ استفاده شده است و سیستم تعلیق جلوی آن نیز از نوع مستقل است. این خودرو در دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی در کشور یونان به تولید میرسید و هماکنون هم در کشور اروگوئه تولید آن استمرار دارد. در سالهای اخیر و در پی همکاری مشترک میان شرکت واز با جنرالموتورز آمریکا، خودروی متفاوتی بر مبنای لادا نیوا تکوین یافت که شورولت نیوا نام دارد. این خودرو با آنکه از بدنه و کابین کاملاً جدیدی سود میبرد ولی کماکان از همان پیشرانه، سیستم انتقال قدرت و نیز بسیاری قطعات مشترک با نیوا بهره میبرد.
لادا نیوا، در اشکال وانت و نیز کابریولت و… هم ساخته شده است که از اسامی بیشمار! و گیجکنندهای بهره میبرند و ازآنجاییکه شرح کامل آنها چند قسمت دیگر را دربر میگرفت و از حوصله قاطبه شما خوانندگان عزیز هم خارج بود، در اینجا به آنها اشارهای نشده است. در حال حاضر، لادا نیوا در سه نسخه متفاوت سه درب، سه درب URBAN و نیز ۵ درب عرضه میشود که نسخه URBAN با سپرهای همرنگ بدنه و رینگهای متفاوت و برخی تغییرات جزئی دیگر، از آن دو مدل دیگر تمایز مییابد. در حال حاضر، تمامی تیپهای لادا نیوا، از یک پیشرانه ۱.۷ لیتری دیزلی بهره میبرند. توان این پیشرانه هم معادل ۸۳ اسب بخار و گشتاور آن معادل ۱۲۹ نیوتن متر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو تنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشود. طول/عرض/ارتفاع مدلهای گوناگون لادا نیوا به شرح ذیل است:
- سه درب: ۳۷۴۰/۱۶۸۰/۱۶۴۰ میلیمتر
- سه درب URBAN: 3640/1690/1640 میلیمتر
- پنج درب: ۴۲۴۰/۱۶۸۰/۱۶۴۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور مدلهای سه درب و URBAN معادل ۲۲۰۰ میلیمتر است و مدل پنج درب هم با نیم متر طول بیشتر، از فاصله بین دومحوری معادل ۲۷۰۰ میلیمتر برخوردار است. وزن نسخههای سه درب و URBAN برابر با ۱۲۸۵ کیلوگرم و مدل پنج درب هم معادل ۱۴۲۵ کیلوگرم میباشد. بهای برخی از نسخههای نیوا بنا به مندرجات وبسایت این شرکت به شرح ذیل است:
- سه درب: ۴۳۵/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۴/۴ میلیون تومان
- سه درب UBRAN: 479/000 روبل یا حدود ۲۶/۸ میلیون تومان
- پنج درب: ۴۷۱/۵۰۰ روبل یا حدود ۲۶/۴ میلیون تومان
لادا لارگوس اساساً همان خودروی داچیا/رنو لوگان MCV میباشد که تغییر آرم داده و مطابق با ویژگیهای آب و هوایی کشور روسیه تکوین یافته است. این خودرو از اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی وارد مدار تولید شد و هماکنون، در فرمهای استیشن ۵ و ۷ نفره و نیز کراس ۵ و ۷ نفره تولید میشود. همچنین نسخهای از آن نیز بهصورت وانت مسقف عرضه میشود. این مدل نیز همانند اغلب مدلهای لادا، از یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر بهره میبرد که در دو نسخه متفاوت ۸ و ۱۶ سوپاپ ارائه میشوند. نسخه ۸ سوپاپ از توان و گشتاوری معادل ۸۴ اسب بخار و ۱۴۰ نیوتن متر و نسخه ۱۶ سوپاپ هم از توانی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۸ نیوتن متر برخوردار است. تمامی تیپهای لادا لارگوس تنها از یک گیربکس ۵ سرعته دستی بهره میبرند. طول/عرض/ارتفاع انواع مدلهای لارگوس به شرح ذیل است:
- استیشن ۵ و ۷ نفره: ۴۴۷۰/۱۷۵۰/۱۶۷۰ میلیمتر
- کراس ۵ و ۷ نفره: ۴۴۷۰/۱۷۵۶/۱۶۸۲ میلیمتر
- وانت مسقف: ۴۴۷۰/۱۷۵۰/۱۶۵۰ میلیمتر
- استیشن ۵ نفره: ۴۹۶/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۷/۸ میلیون تومان
- استیشن ۷ نفره: ۵۶۶/۰۰۰ روبل یا حدود ۳۱/۷ میلیون تومان
- کراس ۵ نفره: ۶۱۴/۵۰۰ روبل یا حدود ۳۴/۴ میلیون تومان
- کراس ۷ نفره: ۶۳۹/۵۰۰ روبل یا حدود ۳۵/۸ میلیون تومان
- وانت مسقف: ۴۷۴/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۶/۵ میلیون تومان
وستا، جدیدترین محصول این کمپانی به شمار میآید و قرار هم است که بهتدریج جانشین لادا پریورا شود. این خودرو برای نخستین بار در ماه آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی و در نمایشگاه بینالمللی خودروی مسکو به نمایش درآمد. طراح بریتانیایی آن استیو ماتین (STEVE MATTIN) نام دارد که خودروهایی همانند مرسدس اس کلاس، ولو XC60 و …. با نام او شناخته میشوند. هماکنون، لادا وستا تنها در نسخهای چهار درب تولید میشود و پیشرانهای که برای آن در نظر گرفته شده است ۱.۶ لیتر حجم دارد که در دو نسخه ۸ و ۱۶ سوپاپ ارائه میشوند. توان و گشتاور پیشرانه ۸ سوپاپ به ترتیب معادل ۸۷ و ۱۴۰ نیوتن متر است و توان و گشتاور نسخههای ۱۶ سوپاپ هم به ترتیب برابر با ۱۰۶ و ۱۱۸ اسب بخار و نیز ۱۴۸ و ۱۵۴ نیوتن متر است. این خودرو به لحاظ سیستم انتقال قدرت نیز با جعبهدندههای ۵ سرعته دستی،۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته AMT ارائه میگردد.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل ۴۴۱۰/۱۷۶۵/۱۴۹۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز معادل ۲۶۳۵ میلیمتر است. وزن این خودرو هم معادل ۱۱۵۰ کیلوگرم است. با توجه به اینکه این خودرو محصول جدیدی محسوب میشود، اطلاعات جزئی و ریز آن در وبسایت شرکت موجود نیست و به همین سبب هم ما به اندکی اکتفا نمودیم. بهای این خودرو نیز بین ۴۶۵ الی ۷۰۰ هزار روبل تعیین شده که تقریباً معادل ۲۶.۲ الی ۳۹ میلیون تومان است.
منابع:
- LADA.RU
- WIKIPEDIA.ORG
- و…
great britain
۷ آذر ۱۳۹۴از روسیه خواهش میکنم لطفا دوره صنعت خودروسازی رو خط بکشن!!!!!!!!!! اینا که طراحیش از تیبایه ما هم بدتره.
Hitler
۷ آذر ۱۳۹۴دوست عزیز من به جرائت میگم تنها کشوری که خودروسازیش میتونه با خودروهای آلمانی رقابت کنه،روسیس
کشنده های کاماز رو ازنزدیک ببین
لادا نیواهایی که از زمان شاه هر هفته آفرود خرکی میرن ولی هیچیشون نمیشه
در بخش دوم فک کنم نوشته بودن که از فولاد نظامی ساخته میشدن
خودروسازی روسیه ،ناشناخته اما بسیار بسیار پیشرفته و قدرتمند هس
تمامی قطعات لادا از گیربکس بگیر تا پلاستیک درب ،تو خودکارخونه تولید میشن
great britain
۷ آذر ۱۳۹۴روسیه فقط تویه بخش ماشین آلات سنگین پیشرفتس وگرنه تویه بخش های دیگه هیچ حرفی برای گفتن نداره اینو از فروششون میشه فهمید.کشوری که 150 ملیون نفر جمعیت داره هیچ کدوم از خودروهاش توی بخش های مختلف رتبه ایی ندارن. اون وقت کشوره 12 ملیونی سوئد خودروهایه ولووش جزء بهترین هاست. اون وقت چطوری صنعت خودروسازیش پیشرفتس.
Hitler
۸ آذر ۱۳۹۴کی میگه خودروهاش رتبه ای در هیچ چیز ندارن؟
Marussia رومیشناسی؟
کشنده های کاماز همینجوری بدون تکنولوژی نشدن که جزو بهترین ها
ثانیا میزان فروش،دلیلی بر پیشرفته بودن یا نبودن نیس
هستن خودروسازایی که زیادفروش ندارن،رتبه هم نمیارن،ولی فوق العاده اند
علت فروش کم ،سیاست های اقتصادی روسیه هس
شما میدونید که صنایع به هم وابسته اند،مثن توربوشارژر از هوانوردی به خودروسازی راه پیدا کرد
روسیه که در این حد محصولات نظامی فوق العاده میسازه،مطمئن باش ساختن خودروی پیشرفته واسش مشکلی نیس
تفکر روسیه در مورد خودرو اینه:
به اسب بخار و گشتاور نجومی و طراحی فانتزی نیاز نداریم تا رقابت کنیم،تمامی چیزی که میخوایم استفاده منطقی از حداکثر توان خودرو هس
شیب 52درجه زدن واس یه لادا با موتور 1.7لیتری که هیچچچچچچچچ تکنولوژی به قول شما نداره،خیلی کاره
Mohamad
۴ شهریور ۱۴۰۰ماشینای روسی از خراب شدن نیستن ماشین لادا نیا جیپ روسی بعضی وقتا نفربری نظامی تو جنگ استفاده میشه
مصطفی
۷ آذر ۱۳۹۴با توجه به روابط بوجود آمده روسیه بهترین کشور دارای خودروسازیست که می توان با آن تعامل پایدار و سازنده ای داشت. ماشین های خوب و مقرون به صرفه ای هم دارد که از سیستم ساده ای و مطمئنی برخوردار است که شرکت های خودروسازی ما هم از مونتاژ کردن آن بر می آیند. همچنین با توجه به روابط بوجود آمده برای ثبات قیمت نهایی خودرو نیز می توان از دلار برای مبادله بین دو کشور استفاده نکرد و از یکی از واحدهای پول دو کشور استفاده کرد. پیشنهاد بنده استفاده از روبل است زیرا ارزش بیشتری نسبت به ریال دارد و نیز شناخته شده تر از ریال در مبادلات جهانی است.
-Ali-
۷ آذر ۱۳۹۴اگر زیاده خواهی و سهم خواهی یه عده نباشه با همه کشورها میشه به قول شما تعامل پایدار و سازنده داشت.
great britain
۸ آذر ۱۳۹۴همه که ماشین نمیخرن باهاش شیب 52 درجه برن روسیه تویه خیلی از بخش های نظامی هم قدرتی نداره. شما اگه ببینی اکثر تجهیزات اصلیشون رو از کشورهایی مثل آلمان یه فرانسه میخرن مثله زیر دریایی و ناوشکن. البته نمیخوام بگم روسیه توانایی ساخت زیردریایی و ناوشکن رو نداره ولی نمیتونه خیلی پیشرفته بسازه الآن پیشرفته ترین زیردریایی جهان ساخت بریتانیاست واگه اشتباه نکنم ناوشکن. واین با توجه به این که روسیه تعداد کسایی که تو بخشه نظامیش کار میکنن و همینطور بودجه ی نظامیش خیلی بالاتر از بریتانیاست.
امین
۷ آذر ۱۳۹۴این رنو هم به هر نحوی هست داره ال 90 را به خورد همه شرکت ها میده اصلا هم برندش براش مهم نیست
امین
۷ آذر ۱۳۹۴ماشالا ال نود داره همین جور تجدید فراش میکنه :)
Archi KHAN
۷ آذر ۱۳۹۴این لادا 4*4 عزیز با پیشرانه 1.7 لیتری دیزلی با توان معادل 83 اسب بخار و گشتاور 129 نیوتن متر از شیب 58 درجه بالا تشریف میبرن ؟!!
Mohsen
۷ آذر ۱۳۹۴بله دوست عزیز. گیربکس و دیفرانسیل واقعا فدرتمندی داره. ضرایب سنگین گیربکس و دیفرانسیل، ضعف قدرت و گشتاور موتور رو جبران میکنه. از طرفی جثه کوچیکی هم داره و وزنش خیلی زیاد نیست. هنوز هم لادا نیواهای سر حال زیادی تو ایران هستند که به صورت مستمر آفرود میرن.
Zonda R
۷ آذر ۱۳۹۴@.F
با تشکر از سام عزیز
بسیار مقاله ی عالی بود
من بشخصه از لادا هیچی نمیدونستم
سام
۸ آذر ۱۳۹۴با سلام
لطف داری فرزاد عزیز،بسی باعث خرسندی است که این متن را مطالعه قرار داده و از آن استفاده لازم را نمودید.
احمد باقری
۷ آذر ۱۳۹۴طراحیهاش اونقدر دلچسب نیست.
sina
۷ آذر ۱۳۹۴لادا نیوا یه آفرودر فوق العادس من تجربه آفرود داشتم با نیوا جاهایی رو رفتیم ک واقعا دور از تصورمون بود خدایی خیلی سگ جون و چابکه به نسبت موتور و جثش واقعا فوق العادس
Mostafa.sh
۷ آذر ۱۳۹۴روسیه بهتر بره یکم از آمریکا یاد بگیره (لاداهم شدماشین)ماشین فقط آمریکایی وفقط(کامرو)که بهترین ماشین سال از طرف سایت موتور ترند شده
مهرداد فرهنگیان
۱۵ اسفند ۱۳۹۷سلام داداش
ببین اگه بخوای شرکتای مطرح رو با هم مقایسه بکنی اینجا اصلا جاش نیست
وگرنه تو اگر بری و یه سرچی در مورد تویوتا سوپرا،مزدا آر ایکس هفت،مزدا آر ایکس هشت،هوندا اس 2000 و غیره بکنی
میفهمی اصلا کامارو در حدی نیست که بخوای بهش بگی بهترین
احسان(احسان)
۷ آذر ۱۳۹۴از جنبه نظامی ممکنه روسیه چیزای خوبی درست کنه ومثلا کامیون هاش بخوبی دووم بیاره اما برای مصرف کننده به جر استقامت خودرو ، ظاهر و تکنولوژی های جدید و مصرف سوخت و قدرت خروجی نسبت به حجم و وزن هم خیلی مهمه.فرض کنید یک ماشین 50 سال هم عمر مفید داشته باشه.اما مصرف کننده حاضره 3 برابر پول خرج کنه تا ماشین جدیدی خریداری کنه بخصوص تو دنیای امروز که مصرف گرایی و تعویض سریع وسایل به اوج خودش رسیده.دوام تو اولویت های اول مصرف کننده هست اما مهمترینش نیست.
فرض کنید یدونه لادا وستا رو بخرید و بدونید قراره 100 سال عمر مفید داشته باشه!حاضرید تا اخر عمرتون اون رو داشته باشید؟!
بنده خدا
۸ آذر ۱۳۹۴سلام.تو شمال ماشینای روسی زیاد بود تا قبل از سال 80 و 81 .لادا105 و لادا102سواری بودن.من سوارشون شده بودم.شرف داشتن به پیکان.همه چیزشون به غیر از رادیاتور که با آب و هوای گرم مطابق نبود بسیار خوب بود…
پژمان
۸ آذر ۱۳۹۴لادا وستا که خیلی عالیه طراحیش !
لارگوس هم که همون ال90 رو لیفت کردن
ali
۸ آذر ۱۳۹۴یعنی L90 کپی پیست حتا تو داشبورد زحمت نداده شکل دریچه های تهویه رو عوض کنه اون دو دوست عزیزی هم جوش آلمان و روس رو می زنند در واقع خود رو خسته می کنند هر کسی نظری داره و برای خودش محترم .به هر حال صنعت روسیه و امریکا مدیون کوچ دانشمندای نازی پس از جنگ جهانی دوم هست
مهرداد ایلات
۹ دی ۱۳۹۴با سلام؛
دیدم که دوستان خیلی به لادا لارگوس و اینکه رنو لوگان است گیر دادند، خدمت این دوستان عرض کنم که شاسی و پلتفرم لادا وستا هم برگرفته از لوگان است !!!!
حتی موتور 1.6 به قدرت 105 اسب و گیربکس هم از لوگان است!!!
البته موتور 1.8 به قدرت 132 اسب خود اوتوواز قراره روی وستا نصب بشه!!!
خلاصه این لادا وستا با همکاری همه جانبه و بقولی جوینت ونچر شدن اوتوواز و رنو ساخته شده که توی تستها حتی تونسته پابه پای کرهایهای مثل اکست بتازد و از اونها هم پیشی بگیرد وبقولی اولین اتوموبیل روسی بعد از فروپاشی است که قراره روسها رو رو سفید کنه!!!
البته لادا گرانتا هم توی سگمنت خودش گل کرده و تونسته رتبه پرفروشترین خودرو روسیه رو کسب کنه!
مهرداد
۱۸ خرداد ۱۳۹۵دوستانی که به دنبال تغییر دائمی در ظاهر خودرو هستند
میدونید هزینه این تغییرات از مشتری گرفته میشه؟
بهتر نیست خودروها با تیراژ و کیفیت بالا و قیمت پایین تولید بشن تا همه بتونن ماشین خوب و ارزون سوار بشن؟ البته تعدادی هم برند گرون قیمت که افراد علاقمند بتونن استفاده کنند.
شاهین
۱۱ آذر ۱۳۹۶سلام
بنده خودرو ۴×۴یا همون دو دیفریانسیل دارم
به جرات میتونم بگم اگر به زیر بندی لادا دقت شه فوق العاده هست سیستم فنر بندی که چندین سال پیش خود کارخانه گزاشته لول فنر هست در حالی که زیر پاترول و جیپ و لندور حدودا ۶ میلیون هزینه میکنیم تا اون سیستم شه از نظر موتور حرفی برا گفتن نمیزاره حجم ۱.۷و شبب ۵۷ واقعا عالیه در مورد قیافه که دوستمون گفتن از تیبا بدتره درسه طاهرش یکم اذیت میکنه ولی در کل با اطمینان میشه گفت لادا نیوا واقعا یه ماشین افرود که هیچی کم نداره جز یه راننده که ترس نداشته باشه از گاز دادن
Mohamad
۴ شهریور ۱۴۰۰ماشینای خودتونو با روسی مقایسه میکنید ماشینای شما ارزش یه خر نداره لادا نیوا هایی که ساختن ۱۰۰تا دنا پلاستون ارزش یه دونه لادا نیوا رو نداره از این ماشیناشون تو کارای نضامی بعضی جنگ ها استفاده میکنن چه برسه به جیپ روسی
مهرداد
۱۵ مهر ۱۴۰۰سلام داداشا در کل آفرود فقط جیپ سی اچ 7 باقیش مفت بازیه درکل کشنده فقط ماک آمریکایی آر600 درکل .