پینین فاریناسایر خودروهای اروپایی

پینین فارینا NamX جدید، شاسی‌بلندی جذاب با قوای محرکه هیدروژنی

این روزها اخبار اکثراً به خودروهای برقی اختصاص دارند اما پینین فارینا با شاسی‌بلند جدید و جذاب NamX می‌خواهد طرحی نو دراندازد!

در حال حاضر لیتیوم کافی برای تولید انبوه خودروهای برقی و همه‌گیر شدن آن‌ها در نقاط مختلف دنیا وجود ندارد و خودروهای هیدروژنی نیز به خاطر محدودیت‌های موجود نمی‌توانند باب میل خریداران باشند؛ اما NamX راه‌حل خوبی برای این مشکلات دارد و از طراحی جذاب پینین فارینا سود می‌برد. به نظر می‌رسد دنیا نخواهد توانست لیتیوم کافی برای تسریع انقلاب خودروهای برقی را تأمین کند؛ و اگرچه ما تکنولوژی‌های باتری متنوعی را در زندگی خود دیده‌ایم اما مشخص نیست در ۵ تا ۱۰ سال آینده باتری‌هایی با تراکم بالاتر، ایمن، ارزان، پایدار، دوستدار محیط‌زیست و… تولید شوند یا خیر. در واقع لیتیوم اینجا می‌تواند به پاشنه آشیل خودروهای برقی تبدیل شود.

به همین خاطر اگرچه افراد بسیاری مدعی هستند خودروهای هیدروژنی حتی قبل از عرضه انبوه نیز شکست خورده‌اند و خودروهای برقی می‌توانند وظایف خود را بهتر انجام دهند اما این حقیقت وجود دارد که قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی کم‌وبیش جایگزین قابل‌اعتنایی برای حمل‌ونقل پاک و بدون اتکا به لیتیوم هستند. البته منظور این نیست که یک‌شبه همه خودروها از قوای محرکه هیدروژنی استفاده خواهند کرد اما می‌توان از آن به عنوان یک گزینه بالقوه یاد کرد هرچند مشکلاتی همچون زیرساخت‌ها نیز وجود دارند و مالکان تویوتا میرای و هیوندای نکسو بهتر از همه این موضوع را درک می‌کنند.

اما اگر موضوع لیتیوم حل نشود هیدروژن می‌تواند به عنوان یک گزینه ایده آل مطرح شود. به همین خاطر است که فکر می‌کنیم شاید پرداختن به برند اروپایی NamX و همکاری آن با پینین فارینا ارزشش را دارد. این دو کمپانی یک خودروی کاربردی و هیدروژنی با طراحی جذاب را خلق کرده‌اند و نکته مهم درباره این خودرو به کارتریج‌های هیدروژن جداشدنی‌اش مربوط می‌شود. اگر نتوانید جایگاه هیدروژنی در نزدیکی خود پیدا کنید NamX کارتریج‌هایی را درب منزل یا هر مکانی که بخواهید خواهد فرستاد. این کمپانی می‌گوید شما می‌توانید از آن‌ها برای نیرو بخشیدن به وسایل و دستگاه‌های دیگر نیز استفاده کنید.

هر کارتریج در زمان پر بودن شعاع حرکتی حدود ۱۵۰ کیلومتری را مهیا خواهد کرد. این شاسی‌بلند هیدروژنی در کل از شش کارتریج استفاده می‌کند و بنابراین برد آن به ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد. پینین فارینا از صفر تا صد خودروی موردبحث را طراحی کرده و حاصل کار نیز بسیار برجسته بوده است. خود کارتریج‌ها نیز به شیوه‌ای هیجان‌انگیز در بالای سپر عقب دیده می‌شوند و رنگ سبز نئونی آن‌ها به چشم می‌آید. ظاهر این کارتریج‌ها شگفت‌انگیز بوده و قطعاً نظرات زیادی را به خود جلب خواهند کرد.

از نظر پرفورمنس باید گفت پینین فارینا NamX پاسخگوی نیازهای روزمره خواهد بود هرچند نباید از آن انتظار درگ با خودروهای برقی قدرتمند را داشت. نسخه پایه این خودرو قیمت حدود ۶۸۲۰۰ دلار دارد و از قوای محرکه دیفرانسیل عقب با خروجی حدود ۳۰۰ اسب بخار استفاده خواهد کرد. حداکثر سرعت محدود شده ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و صفر تا ۱۰۰ حدود ۶.۵ ثانیه‌ای نیز جزو دیگر مشخصات پینین فارینا NamX هستند. یک نسخه قوی‌تر با خروجی ۵۰۰ اسب بخار نیز وجود دارد که از سیستم چهار چرخ محرک سود برده و حداکثر سرعت و صفر تا ۱۰۰ آن به ترتیب ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و ۴.۵ ثانیه بوده و قیمتش هم به ۹۹۶۰۰ دلار می‌رسد. با توجه به طراحی زیبای خودروی موردبحث، نسخه پایه NamX گزینه قابل‌اعتنایی به نظر می‌رسد. پیش‌فروش این خودرو از قبل شروع شده اما قبل از تبدیل این کانسپت به نسخه نهایی باید کارهای زیادی انجام شود. این کمپانی می‌خواهد اولین نمونه‌های شاسی‌بلند خود را در سال ۲۰۲۶ به دست مشتریان برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. HesamS500

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (129 ديدگاه)

    شباهت بسیار به جنسیس

    موافقم 22
    مخالفم 42
    1. AHMADREZA

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (877 ديدگاه)

      آخه میخای فقط حرف بزنی دیگ
      قدمت پنین فارینا 85 سال بیشتر از جنسیسه
      حتی بیشتر از کمپانی مادر جنسیس یعنی هیوندای

      موافقم 41
      مخالفم 9
      1. Behnam1012

        ۱۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (994 ديدگاه)

        این که پین فارینا قدمت بیشتری داره دلیل نمیشه منکر شباهت جلو پنجره این طرح با جنسیس بشیم

        جنسیس چندین ساله یکی از نماد های طراحیش این نوع طراحی جلو پنجره هست

        موافقم 16
        مخالفم 15
      2. HesamS500

        ۱۸ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (129 ديدگاه)

        چه ربطی داره

        موافقم 5
        مخالفم 4
      3. Muty

        ۱۸ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1858 ديدگاه)

        به قدمت نیس که !!!
        ولی به تعصب هست انگار
        مرد مومن عکس جنسیس را باز کن اینم بزار کنارش عینه هم هستن.
        مثل بعضی ها نباش که تعصب کورشون کرده
        بدبختی های مردم رو میبینن و باز از سیستم دفاع میکنن!!!

        من منکر فارینا نیستم ولی آسمون زمین بیاد این خیلی شبیه جنسیسه
        لازم بذکره : فن ایتالیام

        موافقم 12
        مخالفم 3
        1. AHMADREZA

          ۱۸ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (877 ديدگاه)

          من با یه اکانت جوابت رو دادم
          تو با سه تا
          باید تاکید کنم مشخص شده‌ اونایی که خیلی تعصبی هستن تعداد اکانت های زیاد دارن

          موافقم 4
          مخالفم 4
    2. علی

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      پعه که هر مقاله ای را که باز میکنی ، کره ای فنا دارن توش لول می‌خورن!!! آخه پنین فارینا که معتبرترین و قدیمی ترین شرکت طراحی دنیاست را چه به جنسیسی!!!! بس کنین تو رو خدا ، گناه که هیچ ، کفاره داره گفتن این حرفا

      موافقم 32
      مخالفم 10
      1. ممد ژانگولر

        ۱۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (4147 ديدگاه)

        داش علی حسام ۵۰۰ داره میگه جلوش شبیه جنسیس شده همچین بیراه هم نگفته حالا تشابه طراحی پنینفارینا یا اتفاقی یا از عمد یا هر چیز دیگه ایی اصلا مهم نیست مهم اینه که جنسیس تونسته این سبک طراحی رو تو ماشیناش ثابت کنه و موفق هم بوده
        حسام هم نظرشو گفته بنده خدا
        شما قدیسان تویوتا پرست از چه جاهایی میسوزید به قول فیلسوفی گفت آبو بریزید همونجا که میسوزه

        موافقم 14
        مخالفم 8
      2. Behnam1012

        ۱۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (994 ديدگاه)

        علی آقا
        همه از قدمت پین فارینا و طراحی های ماندگارش خبر داریم ولی از حق نگذریم منم وقتی عکس مقاله رو دیدم بدون توجه به تیتر فکر کردم یکی از محصولات جنسیس باشه فقط بخاطر طراحی جلو پنجره که یکی از نماد و امضا های این روز های جنسیسه

        نمی‌خوام بگم پین فارینا از جنسیس کپی برداری کرده ولی خب منکر شباهتش هم نمیشه شد

        موافقم 16
        مخالفم 3
  2. matin

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    از اون طرح ضربدری چراغاش خوشم میاد

    موافقم 17
    مخالفم 4
  3. محمد

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (98 ديدگاه)

    حالا که می‌خواهند روی قوای محرکه هیدروژنی و نه سلول سوختی تمرکز کنند،
    حداقل یک تعدیل بدهند روی هیدروکربن‌های کم کربن تمرکز کنند مانند CNG
    با این دست فرمان موجود خودروهای الکتریکی مضرات و آلودگی بیشتری ممکن هست برای محیط زیست ایجاد کنند.
    هر کارتریج چند کیلو هست ؟

  4. کیانوش

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (826 ديدگاه)

    ایده خیلی خوبیه اما حس خوبی نسبت به جای کاتریج ها که داخل سپر عقبه ندارم خصچصا اگه قرار باشه تو ایران استفاده بشه که روزی ده بار تو تهران از عقب میکوبن بنظرم باید جلوی خودرو و قبل از محور جلو نصب میکردن که بشه ازرو کاپوت یا سمت گلگیر برداشت اونحا امن تره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. مشتاقی

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    هیدروژنی محکوم به شکست است.
    اینا دارن آب در هاون میکوبند.
    خطر انفجار بر اثر تصادف هم خیلی بالاست.
    تنها مسیر آینده الکتریکی سازی است.

    موافقم 2
    مخالفم 5
  6. همایون

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (778 ديدگاه)

    اول که عکسشو دیدم قبل از خوندن متن شاخ درآوردم😉پیش خودم گفتم فاز طراحش چی بوده واسه خودروی برقی شش تا خروجی اگزوز تزیینی طراحی کرده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا