چند ماه پس از اعلام توسعه نسخه هیدروژن سلول سوختی مونو با همکاری شرکت ویری تِک، نخستین جزئیات رسمی این خودروی تکنفره منتشر شده است. در این خودرو همان ماهیت سبکوزن و پرفورمنس فوقالعاده را در بستهای بدون آلایندگی میبینیم. نکته سورپرایز کننده اینکه بی ای سی e مونو کانسپت سریعتر از نسخه درونسوز مونو R خواهد بود. این را شبیهسازیهای دیجیتالی در پیست سیلورستون نشان میدهند.
بی ای سی e مونو خودرویی تولیدی نیست اما پروژه مطالعاتی آن به بررسی تولید یک محصول اسپرت پیست محور در عصر الکتریکیها میپردازد. مونو در صورت استفاده از قوای محرکه الکتریکی میتوانست ۵۰ درصد سنگینتر باشد و به همین خاطر قوای محرکه سلول سوختی انتخاب شد تا همان مشخصات مشهور باک در این خودروی تکنفره مشهود باشد.
باک (بی ای سی) میگوید e مونو ۱۴۹ کیلوگرم سنگینتر از مونو R درونسوز خواهد بود اما با استفاده از پوشش کربنی برای مجموعه سلول سوختی و ماژول باتری سبکتر میتوان این اختلاف وزن را به ۱۰۰ کیلوگرم کاهش داد. به همین خاطر وزن نهایی ۶۵۵ کیلوگرمی برای خودرویی با قوای محرکه بدون آلایندگی شگفتانگیز به نظر میرسد.
ای مونو از شاسی مونو عادی استفاده میکند و مجموعه سلول سوختی، باک هیدروژن و مجموعه باتری بهطور هوشمندانهای در آن جای گرفتهاند. باتری این خودرو بخش ساختاری شاسی بوده و زیر صندلی قرار گرفته است. سلول سوختی نیز بالای باتری قرار دارد و کمپرسور هم در بخش ورودی هوا پنهان میشود. اکثر پانلهای بدنه از مونو درونسوز گرفته شدهاند و برخی تغییرات طراحی در چراغهای LED، ورودیهای هوا و قطعات آئرودینامیکی وجود دارند که ای مونو را از مدلهای عادی متمایز میکنند.
قدرت ترکیبی این خودرو به ۳۷۱ اسب بخار میرسد که ۲۶۴ اسب بخار آن از باتری و ۱۰۷ اسب باقی مانده نیز از مجموعه سلول سوختی تأمین میشود. پیشرانههای الکتریکی موجود در چرخ های جلو نیز قابلیت چهار چرخ محرک را ارائه میکنند و این امر روی پرفورمنس تأثیر مثبت دارد. باک ای مونو طبق مشخصات رسمی سازنده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۲ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۶۶ کیلومتر در ساعتی دارد. این خودرو در شبیهسازیهای دیجیتالی یک دور پیست سیلورستون را در ۲ دقیقه و ۰۴.۳ ثانیه طی میکند که دقیقاً ۲ ثانیه سریعتر از مونو R درونسوز است.
شعاع حرکتی تخمینی باک ای مونو ۲۶۷ کیلومتر است و در شرایط واقعی این رقم به ۲۵۵ کیلومتر خواهد رسید؛ اما این خودرو در پیست میتواند ۱۰ دور پرفشار را در سیلورستون تجربه کند و سپس راهی جایگاه سوختگیری شود. به لطف بهبودهای برنامه ریزی شده برای مجموعه سلول سوختی، شعاع حرکتی این خودرو تا سال ۲۰۲۴ حدود ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد. این بهبودها تأثیر منفی روی ابعاد و وزن قوای محرکه نخواهند شد.
مؤسس باک میگوید این کمپانی هماکنون به دنبال سرمایه لازم به منظور تولید ای مونو است بنابراین احتمال دیدن آن در جاده ها طی سال های آینده وجود خواهد داشت.
meysam
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا عالیه
ممکنه با پیشرفت تو کارش در آینده به یه خودروساز پیشرو در زمینه خودروهای هیدروژنی تبدیل بشه
AMIR / ARMI
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ولی اسم این کمپانی باک نیست
Briggs Automotive Company یا به مخفف BAC هستش