هایپرکار GB110 برتونه که به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 توئین توربو مجهز است و فقط ۱۴۲۳ کیلوگرم وزن دارد، تنها در ۳۳ دستگاه ساخته خواهد شد.
برتونه اولین هایپرکار خود را با نام GB110 در رویداد Top Marques در موناکو رونمایی کرده است. این خودرو که فقط در ۳۳ دستگاه ساخته خواهد شد، یک ماشین بسیار انحصاری برای کلکسیونرهای ثروتمند است که میخواهند در مجموعهٔ خود چیزی متفاوت از فراریها و لامبورگینیهای معمولی داشته باشند. GB110 به یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 توئین توربو مجهز است که خروجی فوقالعادهای برابر با ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
هایپرکار برتونه در کنار این قدرت چشمگیر، تنها ۱۴۲۳ کیلوگرم وزن دارد. هرچند شتاب صفرتاصد GB110 اعلام نشده است اما به گفتهٔ برتونه، این ماشین ظرف ۱۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. نیروی پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود. امروزه اکثر هایپرکارهایی با این سطح از قدرت از سیستم هیبریدی استفاده میکنند اما GB110 اینطور نیست و در عوض، به گفتهٔ برتونه این اولین هایپرکاری است که با استفاده از سوخت حاصل از زبالههای پلاستیکی کار میکند.
برای مهار کردن این هیولای قدرتمند به ترمزهای قدرتمندی نیاز است و به همین دلیل پشت رینگهای فورجکاری شدهٔ ۲۱ اینچی در جلو و ۲۲ اینچی در عقب ترمزهای کربن سرامیکی پنهان شدهاند. هرچند قبلاً پیشنمایش GB110 ارائه شده بود و از طراحی آن خبر داشتیم ولی هنوز هم بسیار چشمگیر به نظر میرسد. به گفتهٔ برتونه، طراحی این خودرو مجموعهای از عناصری است که خطوط سیال و روان دههٔ ۵۰ را با اشکال برجسته و زاویهدار دههٔ ۷۰ ترکیب میکند. البته هرچند طراحی GB110 متمایز است اما شباهتهایی با لامبورگینی هوراکان و مکلارن MP4-12C در ظاهر آن دیده میشود.
مثل اکثر خودروهای گرانقیمت و تولید محدود، برتونه هم برنامهٔ سفارشیسازی گستردهای را برای خریداران GB110 ارائه خواهد کرد. خریداران میتوانند از این طریق خودروی خود را با بدنهٔ تمام فیبر کربنی یا نیمه فیبر کربنی، بال عقب و ترکیبهای رنگی فراوان برگرفته از محصولات قبلی برتونه سفارش دهند. GB110 برای جشن ۱۱۰ سالگی برتونه ساخته شده و همچنین ادای احترامی به «جووانی برتونه» بنیانگذار شرکت است. متأسفانه این شرکت طراحی در سال ۲۰۱۴ ورشکست شد اما بعداً توسط شرکت Ideactive متعلق به برادران ریچی نجات پیدا کرد. برتونه هنوز قیمت GB110 را اعلام نکرده است.
nardo
۳۱ خرداد ۱۴۰۳درسته ظاهرش میتونست بهتر باشه و برندش هم یه برند تازه وارده ولی انجین V10 با 1100 اسب بخار همشو جبران میکنه
! i M α η δ υ α R
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ناردو جان …
اینکه شما هنوز برتونه رو نمیشناسی هیچ عیبی نداره …
اما حداقل لطفا متن رو بخون …
برای ترجمه و انتشارش زمان و زحمت زیادی کشیده شده …
یه توصیه برادرانه هم از من دهه شصتی بپذیر لطفا ( باز گفتم دهه شصتی ، البته اگه آقا ماشاءالله ناراحت نمی شه ) :
توی زندگی از روی هیچ چیزی سرسری رد نشو …
موفقیت ، دقیقا اونجایی پنهان شده که دیگران خیال می کنن هیج خبری نیست و ازش سرسری رد میشن …
Taha Ayoobi
۳۱ خرداد ۱۴۰۳موتور و گیربکسش مال کجاس؟
POUYAN
۳۱ خرداد ۱۴۰۳به احتمال زیاد لامبورگینی هوراکان و آئودی R8
C4
۳۱ خرداد ۱۴۰۳موتور مگناموتور N20 تویین توربو + گیربکس dae چین
amir
۳۱ خرداد ۱۴۰۳شبیه یه لامبورگینی هوراکانه که عینک طبی زده مجله بخونه
Amir
۳۱ خرداد ۱۴۰۳آره تو ذهن منم اومد😂
C4
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ابن شرکت که از ورشکستگی نجات پیدا کرده پلتفرم و انجین رو از کی گرفته ؟
حس میکنم پلتفرم و انجین هوراکان رو برداشتند و دو تا توربو زدند
در نمای جانبی اون خط C شکل که از سقف میاد و تا نردیکی چرخ جلو میره منو یاد بوگاتی میندازه . فقط یکم بهش زاویه دادن تا شباهتش کم شه
به مکلارن هم خیلی شباهت داره . در کل بدک نیست
𝐀𝐥𝐢
۳۱ خرداد ۱۴۰۳خیلی تصادفی اسمش هم شبیه بوگاتی EB110
مازیار
۳۱ خرداد ۱۴۰۳نسبت به هایپرکارهای گمنام دیگه ظاهر بهتری داره. مشخصاتش هم که اغوا کنندست.
جمشید
۳۱ خرداد ۱۴۰۳کمپانی برتونه کمپانیه گم نامی نیست و صد سال قدمت داره
مازیار
۳۱ خرداد ۱۴۰۳درسته منظورم از گمنام هایپرکارهای تولید محدود کمتر شناخته شده بود
JaMsHiD-R1988
۳۱ خرداد ۱۴۰۳جزو با اصالت هاست
مثل پینین فارینا هست فقط ورشکسته شده بود چند روز پیش هم مقاله راجعش زده بودن که دیگه نیست ولی این از کجا یهویی اومد نمیدونم
! i M α η δ υ α R
۳۱ خرداد ۱۴۰۳جمشید جان اتفاقا دیروز داشتم به آقا ماشاءالله میگفتم که از این دست مقاله ها برای بالا کشیدن یخچال سازان ، با پایین آوردن اروپاییان ، زیاد نوشته شده در طول تاریخ ، ولی خوشبختانه تنها روی نوجوانان 14 یا 15 ساله موبایل به دست تاثیر می گذاره …
JaMsHiD-R1988
۳۱ خرداد ۱۴۰۳دقیقا
اروپا همه چیش ثابت شده هست و بهترین هست
از موسیقی و هنر و معماری غربی گرفته تا صنعت و خودرو سازی . همش با ظرافت و زیبایی و اصالت همراه شده
موسیقیش که یه دنیایی هست که دوران اوجش هم دوران کلاسیک و رنسانس بوده . همین موسیقی یه دریای بی کران هست . حالا باقیش رو کاری ندارم !
این هم بر هیچکس پوشیده نیست اصالت و هویت با جنگ و قدرت و جنگ افزار به وجود نمیاد . اصالت و هویت با فرهنگ و تمدن و ساخته های با ارزش گذشتگان و بنا های با ارزش از گذشته به وجود میاد . دقیقا همینجا هست که فرق آمریکا و اروپا ، و فرق همین کشور خودمون با کشور های دور و بر پیدا میشه
𝐀𝐥𝐢
۳۱ خرداد ۱۴۰۳به نظرم ظاهر جلوش برای یه هایپر کار مناسب نیست
sinasvj
۳۱ خرداد ۱۴۰۳خوشگله بنظرم و موتور خوبی داره و از همه مهمتر برتونه ست
زیزیگولو
۳۱ خرداد ۱۴۰۳تعداد انگشت شماری از سوپراسپرتها از طرح مشابه دربهای لامبورگینی استفاده کردن ولی انصافاً هیچ کدوم به محبوبیت درهای قیچی شکل لامبورگینی نیستن
! i M α η δ υ α R
۳۱ خرداد ۱۴۰۳اتفاقا دیروز همین لحظات بود تقریبا که داشتیم از بیانات گوهر بار مجله وزین ” Hagerty ” در باب تموم شدن دوران برتونه و دیگر استودیوهای طراحی ایتالیایی بهره می بردیم !!!!
دنیای غریبی است …
میگن شیر وقتی پیر شد هر کفتاری که از کنارش رد میشه ، با تمام شجاعتش یه لگد به شیر می زنه و عوعو کنان پا می گذاره به فرار …
! i M α η δ υ α R
۳۱ خرداد ۱۴۰۳درسته که بنیانگذار برند ، جیووانی برتونه فقید هست اما همه دنیا برتونه رو با خلاقیت و نبوغ و پشتکار ابر مردی چون نوچیو ( جوزپه ) برتونه می شناسند که بعد از جنگ دوم جهانی شرکت رو از پدر تحویل گرفت تا با موهبتی چون نبوغ خدادای ، به کسب و کار پدری ، روح و جان تازه ای ببخشه و گزافه نیست اگر بگیم اولین طراحی نوچیو جوان ، طراحی آینده درخشان برند ، ابتدا ، در ذهن خودش بود …
برتونه با نوچیو بود که برتونه شد و تاریخ خودش رو طراحی کرد ….
یادگاری برتونه در کشور ما هم سیتروئن زانتیاست که هنوز هم پس از 30 سال از تولدش ، نبوغ بکار رفته در خلقت خودش رو به رخ می کشه …
بعد از مرگ نوچیو در 1997 سکان هدایت برتگنه به دست همسرش لیلی و دخترش باربارا سپرده شد …
متاسفانه و حقیقتا هدایت برندی مثل برتونه که با نبوغ و پشتکار نوچیو به این جایگاه رسیده بود برای این مادر و دختر ، اونهم در دریای طوفانی و متلاطم صنعت مردانه خودرو در دهه 90 کاری بسیار دشوار بود …
هرچند که این مادر و دختر کج دار و مریض تا سالها بعد ، از غرق شدن این کشتی جلوگیری کردند اما در سال 2014 این کشتی بالاخره به گل نشست …
پر بیراه نیست اگر برتونه را صاحب جاه طلبانه ترین و خلاقانه ترین و یونیک ترین طراحی های دوران طلایی ” هنر صنعت ” طراحی خودرو بدانیم …
برندی که اصالتا و اصولا با محافظه کاری و پیروی برده وار از قواعد سنتی و دست و پاگیر طراحی های کلاسیک ، نه تنها بیگانه ، که دشمن بود …
برتونه همیشه ابتدا کارش رو با خم کردن قوانینی که تابوی برندهای محافظه کار بودند شروع میکرد و با عبور از خط قرمزهای ذهنی برندهای جاه طلب به ساحل لذت بخش و پر از آرامش هنر می رسید …
به ساحلی که در اون تنها خودش بود و خودش بود و خودش …
ساحل نبوغ رشک برانگیز ژنتیک ایتالیایی …
به ساحل برتونه …
الف.ی
۳ تیر ۱۴۰۳متن ارزش مقاله شدن داشت👏👏👏👏
! i M α η δ υ α R
۳ تیر ۱۴۰۳سپاس عزیزم …
نظر لطف شماست …
JaMsHiD-R1988
۳۱ خرداد ۱۴۰۳برتونه راجعش تحقیق کردم ، واقعا انقلابی کار میکرد . همیشه طراحیاش قابل تحسین بوده و یه جور هنجار شکن که واقعا قشنگ بودن کار میکرد . مثل سیتروئن XM و آلفا رومئو کانگورو و آلفا رومئو ۲۰۰۰ اسپرتیوا که از نظر من بهترین هاش هستن
از اون طرف هم پینین فارینا هم هست که تقریبا محافظه کارانه کار میکنه . البته خودش سبک خودش رو داره : سادگی هر چه تمام تر و زیبایی بسیار. زیاد
ماشینایی مثل پژو ۴۰۵ و ۲۰۵ و ۵۰۴ کابریوله هم واقعا افسانه ای بودن البته فقط از برند پژو گفتم
! i M α η δ υ α R
۱ تیر ۱۴۰۳این لینک هم شاید برات جالب باشه …
https://www.pedal.ir/design/%D8%AF%D9%87-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%87/
JaMsHiD-R1988
۶ تیر ۱۴۰۳عالی و فوق العاده🔥
ایتالیایی ها و فرانسوی ها توی طراحی خودرو حرف اول رو میزنم
البته نه تمام فرانسوی های الان ، فرانسوی های قبل دهه نود میلادی…
الف.ی
۳ تیر ۱۴۰۳قیافش خود هوراکانه