درحالیکه انتخاب بهترین پیشرانههای تاریخ کاسورث کار بسیار دشواری است، در ادامه قصد داریم بهترین بهترینهای این شرکت مشهور بریتانیایی را معرفی کنیم.
کاسورث نامی است که وقتی هر علاقهمند به خودرویی میشنود، به یاد جذابترین پیشرانههای تاریخ میافتد. از زمانی که مهندسان لوتوس «مایک کاستین» و «کیث داکورث» این شرکت را در سال ۱۹۵۸ تأسیس کردند، نام کاسورث مترادف با بهترین پیشرانههای درونسوز شد. این شرکت در طول تاریخ خود پیشرانههای فوقالعادهٔ زیادی ساخته است که انتخاب بهترین نمونهها از بین آنها کار بسیار سختی خواهد بود ولی بااینحال، در ادامه قصد داریم بهترین بهترینهای کاسورث را معرفی و شما را با حقایقی جالب در مورد یکی از مهمترین شرکتها در صنعت خودروسازی آشنا کنیم.
موتور DFV
پیشرانهٔ DFV نهتنها یکی از بهترین موتورهای کاسورث بلکه یکی از مهمترین پیشرانههای مسابقهای تاریخ محسوب میشود. این موتور که در مسابقات فرمول یک، ایندی ۵۰۰ و لمان مورداستفاده قرار گرفت، در طول عمر شانزدهسالهٔ خود ۱۵۵ پیروزی در گرند پری، ۱۳۱ پل پوزیشن و ۱۲ قهرمانی رانندگان را کسب کرد. DFV یک پیشرانهٔ V8 بود که توسط کیث داکورث برای مطابقت با قوانین جدید فرمول یک در سال ۱۹۶۶ توسعه پیدا کرد یعنی زمانی که حداکثر حجم موتور از ۱.۵ به ۳.۰ لیتر افزایش پیدا کرد. بااینحال، تولیدکنندگان آزاد بودند از هر تعداد سیلندری که میخواهند استفاده کنند و به همین دلیل، درحالیکه فراری و مازراتی سراغ موتورهای V12 رفتند، کاسورث پیشرانهٔ V8 را انتخاب کرد. این پیشرانهٔ ۳ لیتری که بسیار جمعوجور بود، از میللنگ تخت استفاده میکرد و در آخرین نسخه، ۵۱۵ اسب بخار قدرت در ۱۱,۳۰۰ rpm تولید میکرد که عدد شگفتانگیزی برای آن دوران محسوب میشد.
موتور FVA
درحالیکه پیشرانهٔ هشت سیلندر DFV بر بالاترین سطح مسابقات سلطه داشت، برادر کوچکتر آن همین شرایط را در مسابقات فرمول دو داشت. پیشرانهٔ چهار سیلندر FVA کاسورث با ۱.۶ لیتر حجم، بر اساس بلوک موتور فورد کورتینا ساخته شده بود تا ۲۲۵ اسب بخار قدرت در ۹ هزار rpm تولید میکرد. این پیشرانه که به ۱۶ سوپاپ DOHC مجهز بود، تحول استفاده از چهار سوپاپ در هر سیلندر را ایجاد کرد. موتور FVA همچنین از سیستم روغنکاری کارتل خشک استفاده میکرد که مرکز ثقل را پایینتر میآورد. این پیشرانه در سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ در مسابقات فرمول دو حضور یافت و با پیروزی در ۷۸ درصد از مسابقات، رقبایی مثل فراری تایپ ۱۶۶ و بامو M12/2 را نابود کرد.
موتور YB
کاسورث در طول دو دههٔ اول فعالیت خود، به خاطر ساخت پیشرانههای تنفس طبیعی دور بالا شهرت پیدا کرد اما در دههٔ ۸۰، موتورهای توربو رفتهرفته متداول شدند و درنتیجه، کاسورث جایگاه خود را در صدر مسابقات اتومبیلرانی از دست داد؛ بنابراین، شرکت به پاسخی برای رقبای پرخوران خود نیاز داشت و بدین ترتیب، خانوادهٔ موتورهای YB متولد شد. البته برخلاف موتورهای تنفس طبیعی قبلی، کاسورث این پیشرانه را برای استفاده هم در خودروهای مسابقهای و هم جادهای توسعه داد زیرا این موتور قرار بود در خودروهای مسابقهای تورینگ گروه A استفاده شود که طبق قوانین باید در نسخههای جادهای هم ساخته میشدند. پیشرانهٔ YB بر اساس موتور ۲ لیتری چهار سیلندر T88 فورد ساخته شد اما کاسورث با اقداماتی مثل تقویت میللنگ و شاتونها، آن را کاملاً اصلاح کرد تا امکان تجهیز به توربوشارژر را پیدا کند. این پیشرانه در سری اولیه در نسخهٔ جادهای که در فورد سییرا کاسورث RS استفاده شد، ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما در قویترین نسخهٔ مسابقهای موتور YB، این رقم به ۵۵۰ اسب بخار رسید.
موتور BD
خانوادهٔ موتورهای سری BD کاسورث با BDA شروع شد که از سرسیلندر موتور FVA و بلوک چدنی موتور کنت فورد استفاده میکرد. این پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی که با همکاری فورد توسعه پیدا کرد و در اسطورهٔ مسابقات رالی، فورد اسکورت RS1600 استفاده شد، در نسخهٔ جادهای ۱۱۳ اسب بخار قدرت تولید میکرد. بعداً اما کاسورث حجم این موتور را در نسخههای بعدی مثل ۱.۷ لیتری BDC و ۱.۹ لیتری BDF افزایش داد که دومی ۲۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. نقطهٔ اوج تنفس طبیعی این موتور اما نسخهٔ ۲ لیتری BDG بود که در فرمول دو و حتی لمان هم استفاده شد. در سال ۱۹۸۶ هم یک نسخهٔ توربوشارژ ۲.۱ لیتری از این موتور با نام BDT-E با ۵۰۰ اسب بخار قدرت ساخته شد.
مرسدس بنز 190E 2.3-16 کاسورث
تا پایان دههٔ ۸۰، کاسورث عمدتاً به تولید یا تقویت پیشرانه برای فورد و لوتوس میپرداخت ولی پس از نشان دادن تواناییهای خود در هر نوع مسابقهای، از مرسدس بنز درخواست همکاری بهمنظور توسعهٔ یک پیشرانه برای خودروی مسابقهای توزینگ گروه A دریافت کرد. این وظیفهٔ بزرگی برای کاسورث بود زیرا در آن دوران، رقیب اصلی مرسدس یعنی بامو با M3 نسل E30 بر مسابقات قعرمان تورینگ سلطه داشت. بااینحال، مرسدس نهایتاً با مدل 190E 2.5-16 در این مسابقات برنده شد. کاسورث پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر 190E را با استفاده از سرسیلندر آلومینیومی جدید و چهار سوپاپ در هر سیلندر، از نو مهندسی کرد که منجر به تولید ۱۸۵ اسب بخار قدرت شد. این رقم ۵۵ اسب بخار بیشتر از موتور استاندارد بود و شتاب صفرتاصد ۷.۸ ثانیهای را برای سدان مرسدس فراهم کرد.
سوبارو کاسورث ایمپرزا STI CS400
در طول دههٔ ۲۰۰۰، کاسورث دیگر آن رقیب وحشتناکی که زمانی در مسابقات لرزه بر تن رقبا میانداخت نبود. البته این شرکت همچنان برای تیمهای مختلف فرمول یک پیشرانه تولید میکرد اما در سال ۲۰۱۴ از این مسابقات خارج شد. خوشبختانه اما کاسورث پس از خروج از مسابقات، روی خودروهای جادهای متمرکز شد و سوبارو ایمپرزا STI CS400 اولین محصول رنسانس این شرکت بود. CS400 حتی با استانداردهای امروزی، یک هیولا محسوب میشود. کاسورث پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تخت استاندارد این هاچبک ژاپنی را گرفت و با چوب جادویی خود، قدرت را به ۴۰۰ اسب بخار رساند. برای دستیابی به چنین قدرتی، کاسورث از هر ترفندی که میدانست مثل توربوشارژر جدید، شاتونهای قویتر و یاتاقانهای جدید استفاده کرد. ایمپرزا به لطف این پیشرانه ظرف تنها ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید.
موتور V12 آستونمارتین والکری
در سال ۲۰۱۶، آستونمارتین و ردبول با رونمایی از هایپرکار مشترک خود جهان را شوکه کردند. والکری که توسط آدریان نیوی طراحی شده، اساساً یک خودروی مسابقهای برای جاده محسوب میشود. در سینهٔ ین ماشین، یک نیروگاه ۶.۵ لیتری V12 ساخت کاسورث قرار دارد که یکی از چشمگیرترین پیشرانههای تاریخ محسوب میشود. این موتور بهصورت تنفس طبیعی، ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و تا ۱۱ هزار rpm دور میگیرد. علاوه بر این، سیستم KERS یا احیای انرژی جنبشی هم در والکری وجود دارد که ۱۴۰ اسب بخار به قدرت پیشرانهٔ بنزینی اضافه میکند. در عصر پیشرانههای توربوشارژ و الکتریکی، این موتور V12 تنفس طبیعی کاسورث یک جواهر کمیاب بهحساب میآید.
موتور V12 گوردون موری T.50
زمانی که گوردون موری تصمیم گرفت جانشین واقعی مکلارن F1 را تولید کند، به یک پیشرانهٔ V12 خالص نیاز داشت که بدون سیستمهای هیبریدی یا توربوشارژر، فقط دور بگیرد و جیغ بکشد. ساخت چنین موتوری فقط در تخصص کاسورث بود و نتیجه، یک نیروگاه ۳.۹ لیتری V12 سبکوزن با ۶۶۴ اسب بخار قدرت شد که میتواند تا ۱۲,۱۰۰ rpm دور بگیرد! این موتور همچنین میتواند ظرف ۰.۳ ثانیه از حالت درجا به ردلاین خود برسد. این پیشرانه در کنار گیربکس دستی و وزن زیر یک تنی T.50، سوپراسپرت گوردون موری را به یک شاهکار بینظیر در دوران سوپراسپرتهای سنگین هیبریدی و توربو تبدیل کرده است.
موتور V16 بوگاتی توربیون
پس از موتورهای فوقالعادهٔ والکری و T.50، هیچکس فکر نمیکرد کاسورث بتواند پیشرانهٔ چشمگیرتری تولید کند ولی این شرکت بریتانیایی با معرفی موتور ۸.۳ لیتری V16 در بوگاتی توربیون، همه را غافلگیر کرد. ساخت یک موتور V16 در دوران کوچکسازی موتورها، حرکت بسیار جسورانهای محسوب میشود. ساخت و استفاده از موتورهای V16 اما هرگز کار آسانی نیست زیرا این پیشرانهها نهتنها به دلیل طول زیاد با مشکل جانمایی در خودرو مواجه هستند، بلکه میللنگی طولانی دارند (طول میللنگ موتور توربیون ۹۰ سانتیمتر است) که با فشارهای پیچشی شدیدی مواجه میشود. بااینحال، کاسورث میللنگ این موتور را از یک شمش فلزی ساخته تا استحکام را افزایش دهد. موضوع چشمگیرتر اینکه موتور توربیون تنها ۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد و با ردلاین ۹ هزار rpm، تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
موتور V10 ردبول RB17
گویا شاهکارهای موتورسازی کاسورث پایان ندارد زیرا درحالیکه هنوز غرق در مشخصات خیرهکنندهٔ موتور V16 بوگاتی توربیون بودیم، شرکت بریتانیایی در هایپرکار ردبول RB17 یک شاهکار دیگر را رو کرد. این یک موتور ۴.۵ لیتری V10 تنفس طبیعی است که تا عدد باورنکردنی ۱۵ هزار rpm دور میگیرد و مثل پیشرانههای V12 آستونمارتین و V16 بوگاتی، ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. در دورانی که نفسهای موتورهای درونسوز به شماره افتاده است، چنین نیروگاههای بزرگ و خارقالعادهٔ تنفس طبیعی چیزی است که فقط از کارخانهٔ کاسورث میتواند بیرون آید.
Amin
۲۷ شهریور ۱۴۰۳بهترین این لیست ، همونطور که انتظار میرفت ، dfv هست ، ترکیب اش با لوتوس 78 یکی از بهترین ترکیب های تاریخه موتور اسپورت هست ، شاسی بسیار دقیق و موتور کاملا قابل پیشبینی …
دلیل خروج کاسورث از فرمول یک ، هم به افول شرکت مربوط میشه ، هم به مسایل سرمایه گذاری و بودجه ، از طرفی دانش کاسورث به هیچ وجه در حد موتور های توربو هیبرید فرمول یک نبود و احتمالا پروژه ی شکست خورده میشد ، مثل هوندا در شروع این مجموعه قوانین
R@min
۲۷ شهریور ۱۴۰۳کاسورث در اوایل قرن ۲۱ بخاطر خروج فورد از فرمول ۱ دیگه توان ادامه نداشت.
مهردادکمال
۲۷ شهریور ۱۴۰۳عوضش قراره ماشینا الکتریکی شن😐
لعنت به تسلا و هر چه برند الکتریکیه
amirkhanzadeh
۲۸ شهریور ۱۴۰۳تسلا = توهین به خودرو سازی
جرمی کلارکسون
۳۰ شهریور ۱۴۰۳گرند تور تموم شد بخاطر زیاد شدن خودروی برقی💔
قنداق
۲۷ شهریور ۱۴۰۳آقای امیر دهقان خسته نباشید اولین انجین خودرو که dohc بود رو کدام خودروساز طراحی کرد
چون من در مجله ای خواندم طراح آئودی بوده و در کواترو استفاده شد
R@min
۲۷ شهریور ۱۴۰۳پژو بوده
قنداق
۲۷ شهریور ۱۴۰۳ممنون به خاطر پاسخ
در چه خودرویی استفاده شد؟
R@min
۲۷ شهریور ۱۴۰۳یه ماشین مسابقه ای بود تقریبا ۱۰۰ سال پیش.
علی جردن
۲۷ شهریور ۱۴۰۳ای کاش موتور بوگاتی توربیون بازم W16 ساخته میشد نه V16
مهراد
۲۷ شهریور ۱۴۰۳شکسته نفسی میفرمایید ، هیچ چیز ۱.۵ توربو نمیشه
nikan
۲۷ شهریور ۱۴۰۳اگه w16 بود خیلی سنگین تر بود و دور موتور خیلی پایین تری داشت و آروم تر دور میگرفت
اتفاقا به نظر من v16 خیلی انتخاب درستیه کازورث واقعا شاهکار کرده
ولی اون W16 افسانه ای هیچ وقت فراموش نمیشه
amirkhanzadeh
۲۸ شهریور ۱۴۰۳مخصوصا رو ویرون 💔
Ahmad
۲۷ شهریور ۱۴۰۳شرکت خوبی هست و موتورهای خوبی میسازد
SMS
۲۷ شهریور ۱۴۰۳کاسورث واقعا اوج مهندسیه اونم تنفس طبیعی
علی جردن
۲۷ شهریور ۱۴۰۳واسه تنوع محصولات بوگاتی موتور V شکل لازم بود چون قبلیا همه W بودن
مهردادکمال
۲۷ شهریور ۱۴۰۳کاسورث کارشو خوب بلده. قابل اعتماده شک نکنین. شما هم اعتماد کن
اندرو تیت
۳۰ شهریور ۱۴۰۳بوگاتی داری نظر بده
مهراد
۲۷ شهریور ۱۴۰۳موتور V10 ردبول RB17 تیر آخری بود بر پیکر نیمه جان الکتریسیته
RB17 هایپرکار ترین هایپر کار تاریخه ، در واقع اینقدر بالاست که همین الان یه سفینه رد شد
دکتر استاپ
۲۷ شهریور ۱۴۰۳«کاسورث نامی است که وقتی هر علاقه مند به خودرویی میشنود به یاد جزاب ترین پیشرانه های تاریخ میافتد»
حق تا قیامت
مازیار
۲۷ شهریور ۱۴۰۳همه یک طرف
۰/۳ ثانیه از دور درجا به ۱۲۱۰۰ یک طرف
حتی تصورش هم سرگیجه آوره
غریبه
۲۸ شهریور ۱۴۰۳جالبه ! چه جوری دنده عوض میکنن!!!!
بنده خدا
۲۸ شهریور ۱۴۰۳هنگام شتابگیری. قطعا چنین رقمی نیست خوب
این سه دهم ثانیه واسه خود موتور جدای جدا بدون فشار و باره اضافی گیربکس دیفر بدنه شاسی هست
امین
۲۷ شهریور ۱۴۰۳قطعا بهترین موتور ساز دنیاست
خاص
۲۷ شهریور ۱۴۰۳قوی ترین پیشرانه ۴ سیلندر جادهای هم کارِ کاسورث بوده که باید به مقاله اضافه بشه.
برای مدلِ Beast X از شرکتِ Rezvani ساخته شد👇
The Beast X contains the 2.5 liters Cosworth I4 but is turbocharged, this time by a pair of Borg Warners. This pushes out 700 hp (522 kW; 710 PS). Combined with a curb weight of 750 kg (1,653 lb), the car has a power-to-weight ratio of 933.3 hp (696.0 kW; 946.2 PS) per ton.
مهرداد
۲۷ شهریور ۱۴۰۳همه موتور یک طرف اون موتور ردبول یک طرف یه شاهکار v10 با اون قدرت و دور موتور تازه تنفس طبیعی.
یه سوال از دوستان آیا خود شرکت خودرو سازی مثل بوگاتی یا ردبول نقشی در طراحی این موتور داشتن یا نه؟؟
froG-driVer
۲۷ شهریور ۱۴۰۳V16👹👹…
javad-bmw
۲۷ شهریور ۱۴۰۳با خوندن این مطلب ۲ تا موضوع هویدا میشه
۱. واقعا نباید یه همچین شاهکارهای مهندسی منقرض بشن.
۲. موتور تنفس طبیعی که دور بالا هست از همه چی بهتره،تأکید میکنم همه چی ، اعم از توربو ، سوپر شارژر ، هیبرید و …
hosen
۲۷ شهریور ۱۴۰۳درود بر کازورث که هر عشق ماشینی رو مجذوب خودش کرده
MasouD
۲۸ شهریور ۱۴۰۳متریال
چیزی که کمتر بهش توجه میشه و همش راجع به طراحی و ساخت و کنترل و…صحبت میشه
علم مواد و تخصص آلیاژسازی بسیار در صنعت مهمه،در حدی که تا این جلو نره کل کار جلو نمیره
و کاسورث قطعا برای دستیابی به دورگیری بالا علاوه بر سیستم روغن کاری و ….باید مهندسین مطرحی در بخش متریال داشته باشه
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۸ شهریور ۱۴۰۳اوج تاریخ کاسورث زمان همکاری با فورد بود انجین وی۶ روی کاپری نسخه ریسش عجب صدایی داره.فقط برام سواله که الان کاسورث این همه انجین متفاوت رو خودش میسازه یا طراحی میکنه میده خوده کمپانیها بسازن یا میدن یه جای خاص میسازه.مثل انجین کوروت zr1 نسل ۴ که انجین با کمک لوتوس طراحی شد امکان ساختش با آلیاژ انتخابی فقط داخل کمپانیه انجین سازیه مرکوری امکان پذیر بوده.پدال یه مطلب هم راجب انجینهای مارینر کار کن
ALI.S
۲۸ شهریور ۱۴۰۳از این چهارتای آخری نمیشه گذشت😭😭
jalopy
۲۸ شهریور ۱۴۰۳یه فورد هستش و یه کازورث