شرکت ایتالیایی قدیمی بیزارینی که در سال ۲۰۲۰ احیا شد، سوپراسپرت کاملاً جدیدی را معرفی کرده است که سال ۲۰۲۵ به دست خریداران خواهد رسید.
جوتو بیزارینی که مهندس سابق فراری و آلفارومئو بود، در دههٔ ۶۰ شرکت بیزارینی را برای ساخت خودروهای اسپرت سطح بالا و تولید محدود تأسیس کرد. این مرد بااستعداد پیش از آنکه شرکت خودش را تأسیس کند، در توسعهٔ خودروهای نمادینی مثل فراری ۲۵۰ GTO نقش مستقیمی داشت. وی همچنین روی اولین پیشرانهٔ V12 لامبورگینی هم کار کرده بود. شرکت بیزارینی از زمان تأسیس در سال ۱۹۶۴ تا زمانی که در سال ۱۹۶۹ منحل شد، حدود ۱۴۰ خودرو در کارخانهای در شهر لیورنو ایتالیا تولید کرد.
در سال ۲۰۲۰، شرکت پگاسوس برندز بهمنظور احیای بیزارینی، حقوق این نام را خرید و مدل قدیمی 5300GT را با همان شکل و شمایل اصلی دوباره زنده کرد. از این خودرو تعداد محدود ۲۴ دستگاه ساخته شد و حالا بیزارینی پیشنمایش یک محصول کاملاً جدید را ارائه کرده است. این خودرو که نام بنیانگذار شرکت یعنی جوتو روی آن گذاشته شده، توسط جورجتو جوجارو و پسرش فابریزیو طراحی شده است. همکاری بیزارینی و جورجتو به دههٔ ۶۰ بازمیگردد زیرا جورجتو زمانی که در شرکت برتونه کار میکرد در طراحی 5300GT نقش داشت.
در ظاهر سوپرکار جدید بیزارینی ویژگیهایی به کار رفته است که 5300GT را تداعی میکند. البته این خودرو نسبت به محصول قدیمی بیزارینی تغییر بزرگی را تجربه کرده و موتور وسط شده است درحالیکه 5300GT خودرویی موتور جلو بود. جوتو از یک موتور V12 تنفس طبیعی استفاده میکند که گفته شده بهطور خاص برای آن توسعه پیدا کرده و مدیر ارشد فناوری بیزارینی «کریس پوریت» که سابقهٔ حضور در بخش مهندسی آستونمارتین، ریماک و تسلا را دارد روی فرایند توسعهٔ آن نظارت داشته است. فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد این پیشرانه منتشر نشده و صرفاً میدانیم به یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه متصل میشود.
قرار است آزمایشهای بیزارینی جوتو در سال ۲۰۲۴ آغاز شود که این یعنی بعید به نظر میرسد تا پیش از سال ۲۰۲۵ به دست خریداران برسد. مشخصات فنی بیشتری از این ماشین اواخر امسال منتشر میشود درحالیکه فعلاً حرفی از قیمت هم زده نشده است. البته ازآنجاییکه مدل 5300GT با پیشرانهٔ V8 شورلت قیمتی ۱.۶۵ میلیون پوندی داشت، قطعاً جوتو ارزان نخواهد بود.
R@min
۱۳ بهمن ۱۴۰۱فکر نمی کنم در حد اندازه ای باشن که موتور V12 اختصاصی بسازن، به احتمال زیاد یه موتور قدیمی رو تیون می کنن یا از آلمانی ها موتور می گیرن.
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۱جونم ایتالیا ! لطفا آلمان فن ها نیایین زیر پست ایتالیا اظهار فضل کنین!!! سلطان دوازده سیلندرها فقط فراری و لامبورگینی هست !!! موتور از آلمان بگیرن دیگه چه مزخرفیه!!!
MC20
۱۳ بهمن ۱۴۰۱رامین جان از آلمانی ها !!!!!!!!!!! ؟؟؟؟؟ این از اون حرفها بود … یارو نابغه موتورسازی دنیاست … 12 سیلندر های فراری و لامبورگینی رو خودش ساخته … اون زمان فروچیو لامبورگینی بهش گفته به ازای هر اسب بخار بیشتری که موتور جدید تو برای شرکت من در قیاس با موتورهای فراری تولید میکنه بهت پاداش می دم !!!!! بعد میگی برای ماشینی که به احترامش نام خود جیوتو رو روش گذاشتن از آلمانی ها موتور بگیرن ؟؟؟؟
R@min
۱۳ بهمن ۱۴۰۱جای تو رویا زندگی کردن واقعگرا باشیم خیلی بهتره. گذشته بیزارینی هم ربطی ب الان نداره.
بیزارینی یه قرن سنش هست، این برندی هم که احیا شده سرمایه و توان ساخت یه موتور اونم سخت ترین نوعش یعنی ۱۲ سیلندرو نداره و نخواهدم داشت. کلا هم سه تا برند موتور V12 دارن که دوتاش عمرا به کسی موتور نمی دن و فقط می مونه مرسدس. گزینه بعدی هم بازطراحی یه موتور قدیمی مسابقهای یا تیون یه موتور قدیمی هست که یه کار مرسوم برای برندهای کوچک هست.
بیزارینی و برندش هم یکی مثل پاگانی هست، اونام یه بدنه ساختن و موتور از مرسدس گرفتن.
MC20
۱۴ بهمن ۱۴۰۱منظورت رو از رویا نفهمیدم … اتفاقا طرح انجین نبوغ آمیز بیزارینی در دهه 70 . م تا امروز بیس موتورهای 12 سیلندر لامبورگینیه … پس به الان ربط مستقیم داره … کسی ادعا نکرد این برند خودش می خواهد و می تواند موتور 12 سیلندر بسازه … در ضمن فقط فراری هست که انجین به کسی نمی ده … احتمالش هست که لامبورگینی انجین بده و این رو هم بگم با تیون یک موتور قدیمی یا باز طراحیش ، مشتری مجاب نمیشه برای خرید یک ماشین میلیون دلاری … اتفاقا بیزارینی درست برعکس پاگانیه آویزون ، خودش موتورساز بوده و همه میدونن که پدر موتور 12 سیلندر ایتالیا هست و به احتمال زیاد موتور لامبورگینی رو برای ماشینش ok می کنن …
GMA
۱۴ بهمن ۱۴۰۱R@min
سلام
«گزینه بعدی هم بازطراحی یه موتور قدیمی مسابقهای یا تیون یه موتور قدیمی هست که یه کار مرسوم برای برندهای کوچک هست»
درباره پیشرانه GMA T.50 و استون مارتین والکری هم این موضوع صادق هست یا این دو مورد از نو طراحی شدن؟
R@min
۱۴ بهمن ۱۴۰۱۲۰ خط نوشتی که حرف خودمو تکرار کنی ؟؟ پاگانی شد آویزون ؟؟ 😄😄 وقتی خودتم می دونی نمی تونن موتور از نو بسازن چه فرقی داره از لامبو بگیرن یا مرسدس ؟؟ اون موتور ۷۰ ساله لامبو هم تحت مالکیت فولکسه که به هیچکس تا حالا ندادن و نمی دن.
GMA
این موتورها توسط کازورث ساخته شده اما موتور گوردون موری با نگاه به S70 مک لارن و موتور استون ورژن مدرن موتورهای دوازده سیلندر فرمول ۱ در دهه نود هست.
MC20
۱۴ بهمن ۱۴۰۱رامین ، حلقه مفقوده همه صحبت هات ، منطق هست … اول میگی گذشته بیزارینی به امروز ربطی نداره ، من که گفتم بیس موتورهای امروزی لامبو همون طرح بیزارینی هست ، حالا میگی اون موتور مال VW هست و به کسی نمی ده و … پس تا این جا اولین ادعات نقض شد که نبوغ گذشته بیزارینی هنوز مثل خودش زنده است و کار میکنه … در ضمن به نظرت پاگانی که نمی تونه موتور بسازه آویزون نیست ؟ به نظرت بین پاگانی کامپوزیت ساز با بیزارینی موتور ساز که اسطوره موتورسازی تاریخ موتور اسپورت هست تفاوتی نیست ؟ نمی دونم توی بحث چرا هی از این شاخه به اون شاخه می پری !!!!!!!
Reza Waffen SS
۱۳ بهمن ۱۴۰۱بیخود نیست به ایتالیا میگن مهد هنر لامصب طراحی هاشون کرک و پشم واسه آدم نمیزاره 👌
MASOUD 0099
۱۳ بهمن ۱۴۰۱آره خیلی خفنه 🔥🔥🔥
Amiro
۱۳ بهمن ۱۴۰۱طراحیش منو یاد ماشین افغانیه انداخت 😂😂😂
کی از کی کپی کرده😂😂
Radmehr
۱۳ بهمن ۱۴۰۱فک کنم باید با نفت چشاتو بشوری
hamidreza
۱۳ بهمن ۱۴۰۱فوق العاده زیبا … یه اثر هنری دیگه از ایتالیایی ها!
hamidreza
۱۳ بهمن ۱۴۰۱لامبورگینی ، فراری ، پاگانی ، مازراتی ، آلفا رومئو و…
و طراحانی مثل پنین فارینا و بیزارینی و مارچلو گاندینی و … که اسماشون خیلی طولانیه …😂 بهترینا تو کلاس خودشون هستن!!!
MC20
۱۳ بهمن ۱۴۰۱مروری بر زندگی جیوتو بیزارینی ، اسطوره خودروسازی ایتالیا : ایتالیا بهخاطر ساخت خیلی از دوستداشتنیترین خودروهای دنیا معروف است . افرادی که این خودروها را طراحی و تولید میکنند نیز افراد معروفی هستند . انزو فراری یکی از این افراد است . مرد دیگری که بسیاری از بهترینهای ایتالیایی مدیون وی هستند جیوتو بیزارینی نام دارد.
بیزارینی پسر یک ملاک ثروتمند بود و پدربزرگش به مارکونی کمک کرده بود تا بتواند بسیاری از اختراعاتش مانند رادیو را انجام دهد . به همین علت قسمتی از کتابخانه لیورنو را به نام کتابخانه بیزارینی نامگذاری کردهاند . جیوتو در سال ۱۹۵۳ مدرک مهندسی خود را از دانشگاه پیسا دریافت کرد .
بیزارینی در ابتدا در سال ۱۹۵۴ به تیم آلفا رومئو پیوست و تا سال ۱۹۵۷ در همان جا مشغول کار بود . سپس این مهندس جوان به فراری که در آن زمان شرکتی نوپا بود پیوست . انزو نیز پیش از این برای آلفارومئو کار میکرد تا اینکه در سال ۱۹۳۹ توانست شرکت خودش را راهاندازی کند . بیزارینی تصمیم گرفته بود بر روی خودروهای جی تی و اسپرت کار کند . خیلی از بهترینهای فراری مدیون این فرد هستند. از میان این خودروها میتوان به ۲۵۰ TR، ۲۵۰ GT SWB و ۱۹۶۲ ۲۵۰ GTO اشاره کرد .
تنشهایی در شرکت فراری به وجود آمد و گاردینی مدیر فروش کهنه کار فراری به خاطر دخالتهای لورا همسر انزو تهدید کرده بود که شرکت را ترک میکند . با خروج گاردینی بسیاری از افراد سرشناس دیگر نیز فراری را ترک کردند . بیزارینی نیز یکی از این افراد بود . این افراد بیکار تصمیم گرفتند تا شرکت خودشان را پایهگذاری کنند و حاصل تلاش آنان تاسیس شرکت ATS بود .
در این شرکت بیزارینی یک خودروی فورمول ۱ تک نفره و یک خودروی جی تی با نام ۲۵۰۰ GT ساخت . در سال ۱۹۶۲ بیزارینی و یکی دیگر از همکارانش تصمیم گرفتند فراری ۲۵۰ GT SWB را تبدیل به ۲۵۰ GTO کنند . محصول نهایی فراری ۲۵۰ GT SWB Drogo نام گرفت . این خودرو تبدیل به یکی از سرشناسترین خودروهای تاریخ شد .
وقتی بیزارینی از ATS خارج شد باز هم به کارهای مهندسیش ادامه داد . یکی از موتورهایی که در آن دوره ساخته بود در یکی از خودروهای لامبورگینی مورد استفاده قرار گرفت . این موتور ۳/۵ لیتری و ۱۲ سیلندر بود .
در آن زمان لامبورگینی شخص ثروتمندی بود که ادوات کشاورزی تولید میکرد . او به خودروها علاقه خاصی داشت و وقتی ثروتمند شد تصمیم گرفت خودروها را مورد بررسی قرار دهد . او صاحب یک فراری ۲۵۰ GT بود و فکر میکرد خودرویش بیش از حد سر و صدا دارد و خشک است . وقتی این مورد را به انزو فراری گفت ، جواب تحقیرکنندهای شنید و تصمیم گرفت خودروهایش را خودش تولید کند . پس ، از موتور ۱۲ سیلندر بیزارینی و همکارانش استفاده کرد و خودروی جدیدی با نام ۳۵۰ GT ساخت . این خودرو با کمی تغییر تبدیل به اولین محصول لامبورگینی شد . بین سال های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۶ لامبورگینی ۱۲۰ دستگاه از این خودرو را تولید کرد .
بیزارینی در شرکت ایزو خودروهایی مانند ایزو گریفو را ساخت . بیزارینی توانست در سال ۱۹۶۶ شرکت بیزارینی SpA را تاسیس کند . در شرکت بیزارینی خودروی بیزارینی استرادا را تولید کرد که با نام ۵۳۰۰ GT نیز شناخته میشد .
استرادا شباهتهای بسیاری با ایزو گریفو داشت ولی برعکس گریفینو قدرتمند بود . در ساخت این خودرو از موتور ۵/۳ لیتری ۸ سیلندر شورلت استفاده شده بود . این موتور برای نسخه بین ۳۶۵ تا ۴۰۰ اسببخار قدرت داشت . جیوتو بیزارینی سپس به دانشگاه رم برگشت و در آنجا مشغول تحصیل و سپس تدریس شد. کمپانی بیزارینی هم اکنون صاحب جدیدی دارد و در سال ۲۰۰۵ کانسپتی را به نمایشگاه اتومبیل جنوا برد که قرار بود در سال ۲۰۰۷ به تولید برسد .
جیوتو بیزارینی در دنیای خودروسازی فرد بسیار تاثیرگذاری بوده و بسیاری از بهترینها خود را مدیون این مرد میدانند . با این حال او خود را یک طراح خودرو نمیداند و خود را یک کارگر در این صنعت معرفی میکند .
Amir mahdi @-1387
۱۳ بهمن ۱۴۰۱عجب چیزی شده لاکردار قلب منو که
گرفت
گلاب
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ماشین جدید در ایتالیا:۱۲ سیلندر تنفس طبیعی
ماشین جدید در کل کشور های جهان :برقی
Hamilton1970
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ماشین جدید در ایران: ۸ سوپاپ توربو💔🙃
HS
۱۳ بهمن ۱۴۰۱جوجارو رو که میشنوم
یاد اف اس او پلونز میفتم که جرمی خیلی شیک شلنگو گرفت روش!
میگفت حتما بعد از خوردن دو لیتر ع.رق سگی جوجارو این ماشینو طراحی کرده:)))
Royal Driver
۱۳ بهمن ۱۴۰۱فوقالعاده نابه چیزی که همه از یک برند ایتالیایی میخوان. امیدم نسبت به وی۱۲ رو به افزایشه.
❤BMW❤
۱۴ بهمن ۱۴۰۱عالیه