شرکت آلمانی بورگوارد که توسط چینیها خریداری شده بود، پس از کاهش فروش و مشکلات مالی رسماً ورشکست شد.
بورگوارد یک شرکت قدیمی آلمانی بود که در سال ۲۰۱۴ توسط فوتون خریداری شد و سپس در سال ۲۰۱۹ به یک شرکت حملونقل چینی بنام Ucar فروخته شد؛ اما اوضاع برای بورگوارد خوب پیش نرفت و حالا رسماً حکم ورشکستگی آن توسط دادگاه پکن صادر شده است. پس از صدور این حکم، فوتون در بیانیهای اعلام کرد که بورگوارد به دنبال تأیید دادگاه برای انحلال داراییهای خود است. طبق تخمین رسانههای چینی، بدهیهای بورگوارد بیش از ۵.۳۳ میلیارد یوآن معادل ۷۶۰ میلیون دلار است. هرچند ۶۷ درصد از سهام این شرکت ورشکسته متعلق به Ucar است اما فوتون هم هنوز در آن سهام دارد.
دفتر مرکزی بورگوارد در اشتوتگارت آلمان واقع بود اما مهندسی، تولید و فروش آن در چین انجام میگرفت. این شرکت بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تحت مالکیت فوتون چهار کراساوور بنزینی بنامهای BX3، BX5، BX6 و BX7 را به بازار عرضه کرد. این خودروها غیر از چین در بازارهای دیگری مثل مالزی، نپال و حتی برخی کشورهای اروپایی هم عرضه شدند. در سال ۲۰۱۸ نیز بورگوارد اعلام کرد که قصد دارد از طریق شرکت واردکنندهٔ اینترنشنال موتورز، محصولات خود را در بریتانیا و ایرلند هم عرضه کند. این شرکت سپس در سال ۲۰۱۹ نسخهٔ الکتریکی BX7 را با نام BXi7 معرفی کرد و برنامهٔ ساخت نسخهٔ الکتریکی BXi5 را هم داشت.
با اینکه فروش بورگوارد در سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسید (۵۵ هزار دستگاه)، پس از واگذاری به Ucar آمار فروش آن روند نزولی گرفت که یکی از دلایل این موضوع تأثیرات شیوع کرونا بود. بدین ترتیب، فروش این برند آلمانی در سال ۲۰۲۰ به تنها ۸,۷۰۳ دستگاه رسید و در اواسط سال ۲۰۲۱ نیز بهحکم دادگاه کلیهٔ تولیدات آن متوقف شد. بورگوارد در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد و زمانی نهتنها با مدلهایی مثل P1000، هانسا و ایزابلا با مرسدس بنز رقابت میکرد بلکه از لحاظ میزان فروش سومین خودروساز بزرگ آلمان بهحساب میآمد اما نتوانست با پیشرفتهای صنعت خودروسازی همگام شود و پس از کاهش فروش، در سال ۱۹۶۱ اعلام ورشکستگی کرد.
کافر مقدس
۱۳ آذر ۱۴۰۱برندهایی مثل این و ام جی و بنلی و…رسما همون چینی داغون ها هستن که فقط میخان اسم و تاریخ برند سابق رو یدک بکشن و بازار گرمی کنن
عین آمیکو که میتسوبیشی رو مصادره به مطلوب میکنه
ali(chevynova)
۱۳ آذر ۱۴۰۱برگوارد در گذشته هم چیزی نبود که بخوان اون دورانش رو زنده کنن
فقط کافیه محصولاتش رو ببینید در دهه ۵۰ میلادی تا متوجه بشید
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آذر ۱۴۰۱حالا بورگوارد که وضعش از اول هم مشخص بوده ، خدا به داد برندهای زیر مجموعهی بزرگان برسه !
جهان داره دچار تغییرات گسترده میشه و به احتمال زیاد یه جنگ عظیم راه بیوفته و خیلیها کُشته شوند !
تورم ، رکود ، فقر ، اَمانِ مردم را در کشورهای جهان سوم به پائین میبُره که یکیش هم ایرانِ خودمان هست که همه دسته جمعی به چنان فقری کشیده بشیم که فقط فکر خوراک باشیم و بقیه موارد میشه رویا !
رو بیاورید به قِناعت که اگر نه و نه اگر نه !
Hm
۱۳ آذر ۱۴۰۱فعلا که جنگ و قحطی بدبختی تو اروپا شروع شده
تورم و گرونی ایران پیشش هیچی نیست…
زمستان سخت اروپا داره شروع میشه …❄️
فورد
۱۳ آذر ۱۴۰۱بنده خدا میومدی ایران برات صف میکشیدن از بنز بیشتر میفروختی
دانیال
۱۳ آذر ۱۴۰۱توی ایران هم عرضه شده . خیلی کمه ولی
پدرام
۱۳ آذر ۱۴۰۱البته ام جی واقعا چینی داغون نیست جزو درجه یک هاست و راحت می تونه با اروپایی ها و کره ای ها رقابت کنه
AMANTE
۱۳ آذر ۱۴۰۱بورگوارد در بهترین زمان برگشت، زمانی که چینی ها داشتن پیشرفت میکردن و هدف شون ورود به بازار جهانی بود ولی بدشانسی آورد و کرونا شروع شد و خیلی از کمپانی ها بخاطر اش ورشکست شدن.
بورگوارد سال 2017 مدل ایسابلا رو معرفی کرد که واقعا زیبا بود.
این برند به ایران هم اومد و اون اوایل واردکننده و نمایشگاه دار ها خیلی اصرار داشتن که بورگوارد آلمانی هست نه چینی و اینجوری تونستن نسبتا خوب بفروشن، قیمت مدل های BX5 و BX7 هم الان بین 1.5 تا 2 میلیارد هست.
DoctoR
۱۳ آذر ۱۴۰۱مرحوم نمونه های 5 سال کارکردش 70000دلار اینجا معامله میشه.
ناخدا
۱۳ آذر ۱۴۰۱امیدوارم کل صنعت خودروی چین ورشکسته بشه
فقط چین
۱۳ آذر ۱۴۰۱حسادت تا چه حد اینکه عمریکا جرمن جاپن و کره مربا زیر پاهای حزب قدرتمند کومونیست❤️❤️❤️❤️ و اقتصاد مقتدر چین بزرگ له میشود شمارو ناراحت کرده!!!!!!
کیان
۱۳ آذر ۱۴۰۱این حکومت اگر کارش و درست انجام داده بود مردمش اعتراض نمیکردن و خواستار استعفا شخص رییس جمهورشون نمیشدن و … .
در مورد اقتصاد مقتدر هم امیدوارم شوخی کرده باشی !!! البته احتمال زیاد کلش شوخی بوده و من اشتباه متوجه شدم
Hami
۱۵ آذر ۱۴۰۱الان مردم تو اروپا و امریکا اعتراض نمیکنن همه چی اونجا گل و بلبله استاد یا اینکه از وضعیت اونجا خبر نداری؟! فقط چین اعتراض شده !!!!
Amirreza.M
۱۳ آذر ۱۴۰۱چرا هر چند وقت یه بار یه اکانت فیک ترول ظهور میکنه
ali(chevynova)
۱۳ آذر ۱۴۰۱صنعت خودروسازی چین ورشکست بشه یکسری خودروساز اروپایی نظیر بنز که سهامشون رو فروختن به جیلی چین بشدت متضرر میشن ٔپس نباید همچین ارزویی کرد
علی
۱۴ آذر ۱۴۰۱لی شوفو مالک جیلی بیست درصد سهام بنز رو داره و اصلا مالک نیست!! و هیچ ضرری از نابودی جیلی نمیکنه
عاشق پدال
۱۳ آذر ۱۴۰۱حتی المانی باشی، باسابقه باشی، تاریخ پرافتخار داشته باشی، ولی به روز نباشی، با روز و نیازها و درخواستهای مردم پیش نری، ورشکست میشی . حتی چینیها نمیخرن
بورگوارد دقیقا همون ماشین چینیه که ریبج شده
ali(chevynova)
۱۳ آذر ۱۴۰۱کلا چین طرفدار خودروسازیه المانه
اول بورگوارد رو خریدن
بعدش هم جیلی و بایک سهام بنز رو خریدن
دانیال
۱۳ آذر ۱۴۰۱سایک هم ام جی انگلستان رو خرید . ( البته ماشینهای ام جی خیلی دوستداشتنی هستن ۵۵۰ سوار شدم حس خوب و قرص و محکمی داشت )
یوسف
۱۳ آذر ۱۴۰۱بورگوارد برند دوست داشتنی و پرافتخاری بود، وقتی کریستین بورگوارد(نوه کارل بورگوارد پایه گذار کمپانی) برای احیای این برند دفتری در لوسرن سوییس افتتاح کرد خوشحال شدم ولی وقتی شنیدم میخواد این کار رو با سرمایه فوتون انجام بده به موفقیتش شک کردم. کلا اگر قرار باشه برندهای مرده این جوری زنده بشن همون بهتر که نشن. این داستان با خرید سهام متفاوته؛ چون مطمئنم یه عده میگن جیلی ولوو و لوتوس رو خرید و براشون خوب شد. درسته ولی اونا از صفر ساخته نشدن، زیرساخت و نیروهاشون بودن و تنها در بحث سهام و مالی تغییراتی ایجاد شد ولی تا الان احیای برندهای مرده در هیچ موردی موفق نبوده.
McLaren m6 gt
۱۳ آذر ۱۴۰۱فوتون اسم بورگوارد را خرید چون شرکتی زنده به نام بورگوارد وجود نداشت بعد می خواست محصولاتش را با نام بورگوارد و به قیمت محصولات آلمانی بفروشه که خوشبختانه نتوانست
کیان
۱۳ آذر ۱۴۰۱پدال چقدر سانسور میکنی، چقدر از حزب کمونیست چین حمایت میکنی!!!
هرچی در موردش مینویسیم و ک سانسور میکنی !!! زشته!!!
تازه صحبت سیاسی هم نبوده فقط اطلاع رسانی بوده
Mohsen
۱۳ آذر ۱۴۰۱آمریکا پرستیه
عارف
۱۳ آذر ۱۴۰۱در کمال تاسف روزهای پیش رو از ورشکستگی شرکتها ( منظورم فقط خودرو نیست ) بیشتر خواهیم شنید ، متاسفانه
SS
۱۳ آذر ۱۴۰۱اشتباه در سیاست گذاری داشتن
همین الان هم دیر نشده
بیاید ایران تولید یا حتی واردات کنید
ماشین 30 هزار دلاری رو میتونید (((حداقل))) 60 هزار دلار بفروشید لذتشو ببرید
مدل های چند سال کارکرده همین برند در ایران از صفر کیلومتر های اصلی گرونتر فروش میرن
میتونید تبلیغات فوق العاده ای هم بدید
پرواز با 20 نفر – به زیر کشنده کاین توربو – اژدهای آلمانی …
دکتر
۱۳ آذر ۱۴۰۱این بورگواردایی که تو ایران هستن من فک میکنم یک سر و گردن از بقیه چینی ها بالاترن،کاش بجای این چرت و پرتایی که تولید میکنن،شرکتشو میخریدن همینا رو تولید میکردن که شرف دارن به فرغونای داخلی
سعید
۱۳ آذر ۱۴۰۱کاش می شد اما به خاطر تحریم ها نمی شه متاسفانه. نسخه فول بورگوارد BX7 در چین حتی از فول ترین نسخه سانتافه هم گرانتر بود که طبیعتا نمی تونست موفق باشه، ولی می شد در ایران خیلی ارزان تر از سانتافه به دست مشتری برسه و در آن صورت با توجه به کیفیت بالای این خودرو می تونست فروش خوبی داشته باشه. قرار بود خط تولیدش در ایران هم راه بیفته که به خاطر تحریم ها رفت رو هوا.
حسین
۱۳ آذر ۱۴۰۱پلتفرم ماشین هاش برای کجاس؟
تکنولوژی موتور و تعلیقش چطور؟
این فناوری هاش فروشی هست؟
علی جردن
۱۳ آذر ۱۴۰۱یکی از برندهای مورد علاقه ام بود و خوشبختانه تو ایران هم دو مدل بوگوارد وارد شد امیدوارم بجات دینگینتی و فیدیلتی و میدیلیتی و شوکیلیتی ها ورشکست شن که مثل خوره افتادن تو خیابون ها
❤BMW❤
۱۳ آذر ۱۴۰۱حیف شد
میخواستم بخرمش
aliHOZA
۱۴ آذر ۱۴۰۱چقدر تو تبلیفات حتی تو همین پدال میگفتن خودروی آلمانی!
مجاش آلمانی بود؟ فقط اسمش.
یه عده نوشتن تاریخ پر افتخار داره. آخه برادر من، کو؟ کجا؟ کی تاریخ پر افتخار داشته؟ تو نه میدونی تاریخ چیه و نه میدونی افتخار. تاریخ پر افتخار رو مثلا آلفارومئو داره. میتسوبیشی داره. ام جی داره. بنز داره. فراری داره. بورگوارد؟
موتورای بنلی هم همونه. میگن ایتالیاییه. من ۲۰ سال مجله ماشین میخوندم هرگز اسم بنلی نشنیده بودم. بنلی نداریم تو ایتالیا.
ماشینای SWM هم همینه. میگن ریشه ایتالیایی داره! از کجاتون در میارید این حرفا رو؟
ممکنه کیفیت همه اینا خوب باشهها. یعنی بورگوارد و بنلی و… با کیفیت باشن اما این بخاطر آلمانی یا ایتالیایی بودنشون نیست.
به امید روزی که ما ایرانیا فرق ساخت چین با تحت لیسانس چین با بازار مشترک چین با جنس فیک چینی را بفهمیم.
آمین.
صلوات برمحمدوآل محمد
۱۴ آذر ۱۴۰۱باسلام بازصدرحمت به برندبوگواردباکمال احنرام اعلام کردندورشکسته شده وپول مردم به جیب نزد.شرکت خودروسازی کارمانیابی وای دی زیرمجموعه کرمان موتوردرسال۹۷هرنفری ۶۰میلیون تومان گرفتندکه ۵سالی میخوان خودروتحویل دهندطرف اسمش روگذاشته مدیرعامل صدرحمت به چوپان دروغگو.برازوان دست هرچه چوپان دروغگوروازپشت بسته.اینهااگرحمایت نمی شدندپول مردم به روزپرداخت می کردندآنهایی که تهران بودندهم تجمع وشکایت هم کردندچی شد