سایر خودروهای اروپایی

بریستول فایتر، سوپراسپرت بریتانیایی ناکام با موتور V10 وایپر

بریستول فایتر که به پیشرانهٔ وایپر مجهز شده بود و حتی قصد رقابت با بوگاتی ویرون را داشت، به دلیل قیمت گزاف ۲۵۰ هزار دلاری شکست خورد.

بریتانیایی‌ها از دیرباز سابقهٔ ساخت خودروهای اسپرت منحصربه‌فرد و خیره‌کننده‌ای را داشته‌اند. اکثر این خودروها نیز به‌صورت دست‌ساز توسط شرکت‌های کوچک ساخته می‌شدند. در شهر ساحلی و صنعتی بریستول، دوتا از این سازندگان خودروهای اسپرت در کارخانه‌های کوچکی فعالیت می‌کردند. این شرکت‌ها TVR و بریستول بودند که هردو کوپه‌هایی با کاپوت کشیده و پیشرانه‌های قدرتمند اما بدون سیستم‌های ایمنی مثل ترمز ABS و کنترل پایداری تولید می‌کردند. این‌ها خودروهای اسپرت خالصی بودند که به رانندگان حرفه‌ای و باتجربه نیاز داشتند. در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ اما بریستول تصمیم به ساخت خودرویی گرفت که هیچ فراری، پاگانی یا لامبورگینی نتواند به گرد پایش برسد.

بریستول، از جت جنگنده تا سوپراسپرت

بریستول شرکت کوچکی بود که پس از جنگ جهانی دوم به‌عنوان بخش خودروسازی شرکت هواپیماسازی بریستول تأسیس شد. زمانی که در سال ۱۹۹۷ «توبی سیلورتون» این شرکت را خرید، از مهندسان کار روی پروژه‌ای را خواست که هم توجه خریداران خودروهای فراری و هم خودروهای لوکس را جلب کند. نام این خودرو فایتر به معنای جنگنده گذاشته شد که به ریشه‌های هوانوردی بریستول اشاره داشت.

نیروگاه V10 دوج وایپر

بریستول در طول تاریخ نزدیک به نیم قرنی خود، علاقهٔ زیادی به استفاده از پیشرانه‌های کرایسلر در خودروهای خود داشت و بنابراین منطقی بود که برای موتور فایتر هم سراغ همین شرکت آمریکایی برود. بدین منظور، موتور ۸ لیتری V10 دوج وایپر انتخاب شد که در اوایل دههٔ ۹۰ معرفی شده بود. فایتر اما صرفاً خودرویی با قدرت خالص V10 آمریکایی نبود زیرا طراح بریستول «مکس باکسستروم» که قبلا در تیم فرمول یک برابم کار می‌کرد، خودرویی را طراحی کرد که مطابق با سنت بریتانیایی‌ها باشد. کاپوت کشیده، کابین حبابی و انتهای کوتاه و عمودی، فایتر را به خودروهای شرکت همسایه، TVR شبیه کرده بود. البته طراحی باکسستروم هرگز رادیکال نبود و فرم گوه‌ای شکلی مشابه لامبورگینی کانتاش یا لوتوس اسپریت نداشت بلکه تمام خطوط بدنه منحنی و نرم بودند. روی دماغهٔ خودرو هم صرفاً چهار چراغ گرد ساده جای گرفته بود ولی خوشبختانه فایتر یک ویژگی جذاب داشت، درهای گالوینگ!

موتور ۸ لیتری V10 وایپر در سینهٔ فایتر ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد ولی مشخص نیست که بریستول چطور توانسته بود از موتور دوج چنین قدرتی بیرون بکشد زیرا بیشترین قدرتی که این پیشرانه در وایپر تولید می‌کرد ۴۱۵ اسب بخار بود. جالب اینکه دوج یک سال قبل از عرضهٔ فایتر، نسل دوم وایپر را معرفی کرد و حجم موتور را به ۸.۳ لیتر افزایش داد که قدرت را به ۵۰۰ اسب بخار رساند ولی این رقم هنوز هم کمتر از قدرتی بود که بریستول از نسخهٔ کوچک‌تر موتور V10 بیرون کشید. نیروی این موتور هم توسط گیربکس‌های شش سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

وزن و پرفورمنس

بدنهٔ فایتر از آلومینیوم و متریال کامپوزیت کربنی ساخته شده بود که این ویژگی در کنار فقدان هرگونه سیستم‌های کمکی مدرن، وزن خودرو را به تنها ۱۵۴۰ کیلوگرم رساند. علاوه بر این، طراحی بدنهٔ خودرو هم با ضریب درگ ۰.۲۸ Cd، بسیار آیرودینامیک بود. با وجود چنین قدرت و وزنی، فایتر ظرف تنها ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این ماشین برای اولین بار در می ۲۰۰۳ به نمایش درآمد و اولین نمونهٔ تولیدی آن یک سال بعد آماده شد. بررسی‌های اولیهٔ این خودرو به سهولت ورود و خروج به لطف درهای گالوینگ، دید رو به بیرون عالی و هندلینگ مناسب در سرعت‌های بالا به لطف سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و عقب اشاره داشتند.

فایتر T برای رقابت با بوگاتی ویرون

پس از عرضهٔ فایتر به بازار، بریستول در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که قصد ساخت نسخه‌ای دیوانه‌وارتر بنام فایتر T را دارد. مهندسان بریستول قصد داشتند در این نسخه دو توربوشارژر به پیشرانهٔ ۸ لیتری V10 وایپر اضافه کنند تا خروجی را به اعداد خیره‌کنندهٔ ۱۰۲۰ اسب بخار و ۱۴۰۰ نیوتن متر برساند. به گفتهٔ بریستول، این نسخه می‌توانست از بوگاتی ویرون سریع‌تر باشد هرچند که حداکثر سرعت آن روی ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. بااین‌حال، فایتر T هیچ‌گاه ساخته نشد زیرا بریستول در سال ۲۰۱۱ ورشکست و کارخانهٔ آن تعطیل شد.

شکست فایتر

با وجود مشخصات هیجان‌انگیز، فایتر در بازار شکست خورد زیرا کسی حاضر نبود رقم گزاف ۲۵۰ هزار دلار را برای یک خودروی ناشناخته پرداخت کند. علاوه بر این، وقوع بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ نیز میخ آخر را بر تابوت بریستول فایتر زد. تا زمان تعطیلی بریستول در سال ۲۰۱۱، از این خودرو تنها ۲۰ دستگاه ساخته و سپر پروندهٔ سوپراسپرت بریتانیایی با موتور V10 آمریکایی بسته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1249 ديدگاه)

    نمای جانبی و پشتی خوبه
    اما چراغهای جلو و کلا نمای جلو خراب شده

    موافقم 22
    مخالفم 2
  2. Titanium

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (192 ديدگاه)

    عه موتور اینم که امریکاییه

    موافقم 15
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5461 ديدگاه)

      پدال این چند وقت سوئیچ کرده رو ماشینایی که از موتور آمریکایی استفاده میکردن

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. Titanium

        ۳ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (192 ديدگاه)

        دقیقا طاها

        موافقم 5
        مخالفم 1
  3. BMW is GOD

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    دوستان یه سوال
    دقیقاً فرق بین لکسوس lx700h و لکسوس lx600 چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چون من تحقیق کردم هم پیشرانه‌هاشون یکیه و هم ظاهری تقریباً یکی هستن
    فکر کنم فقط تفاوتشون تو آپشن‌هاشون هست درسته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. BMW is GOD

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (162 ديدگاه)

      ممنون میشم پاسخ سوالم رو بدید با تشکر 🌹

      موافقم 2
      مخالفم 7
    2. حسن

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (2231 ديدگاه)

      خب اصلا از نوشتن معلومه یکی h داره یعنی هیبریده اون یکی که h نداره بنزین تکه پس مطمئن باش قدرتشون هم یکی نیست
      هر چند همون بنزین تک 700 هم قویتر از موتور 600 هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. BMW is GOD

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (162 ديدگاه)

      نه عزیزم من تحقیق کردم اینطور نیست قدرت و گشتاورشون یکیه و اون h به معنای هیبرید هست ولی در لکسوس lx700h اینطور نیست و موتورش تمام بنزینی هست
      من فکر کنم برای بازار گرمی فقط اسمش رو عوض کردن و به جای ۶۰۰ گذاشتن ۷۰۰ که مثلاً مدلش بالاتره چون من دیدم ظاهریم تفاوتی نداشتن

      موافقم 1
      مخالفم 4
      1. حسن

        ۴ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (2231 ديدگاه)

        تا فردا کاملا استراحت کن فردا دوباره تحقیق کن بازم این دو تا خودرو تو تحقیقاتت یکی بودن حتما به دکتر مراجعه کن

  4. محمد مسیح زاده

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    آقای خاص

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. مهردادکمال

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2043 ديدگاه)

    خدایی همچین هم قیمت گزافی نداشته با احتساب تورم باخیلی از ماشینای رستوماد که امروز تولید میشن برابره . الان دیفندور های رستوماد شده با پیشرانه های امریکایی این قیمتن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. BMW is GOD

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    یه سری از اطلاعات نئوکلاس سری ۳ فاش شده 👇👇👇
    تقریباً ۱۴۰۰ اسب قدرت در نسخه الکتریکی
    ۶۰۰ تا ۷۰۰ اسب قدرت در نسخه بنزینی با موتور ۶ سیلندر خطی
    شتاب صفر تا صد زیر ۱/۶ تا ۱/۸ ثانیه در نسخه الکتریکی
    شتاب صفر تا صد زیر ۲/۴ تا ۲/۵ ثانیه در نسخه بنزینی
    تاپ اسپید در نسخه الکتریکی تقریباً ۳۵۰ تا ۳۶۰ کیلومتر
    تاپ اسپید در نسخه بنزینی بیشتر از ۳۴۰ کیلومتر
    و در آخر باید بگم که خود بی‌ام‌و هم گفته که وزن سری ۳ نئوکلاس مثل سری ۸ و سری ۵ سنگین نخواهد شد و خودرو سبک وزنی خواهد شد

    موافقم 4
    مخالفم 11
    1. Saeedfarshchian

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (178 ديدگاه)

      چه ربطی به این مقاله داشت؟

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. BMW is GOD

        ۳ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (162 ديدگاه)

        ربطی نداشت من فقط یک مقدار اطلاعات به دست آوردم که خواستم با شما هم در میون بزارم
        کار بدی کردم ؟؟؟؟؟؟؟؟

        موافقم 3
        مخالفم 5
        1. Taha Ayoobi

          ۳ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (5461 ديدگاه)

          نه واقعا کار بدی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا