چند جوان اهل کشور ویتنام در اقدامی جالب، با استفاده از قطعات خودروی دوو اسپرو کپی جذاب و دقیقی از پاگانی هوایرا را تولید کردهاند.
به ندرت پیش میآید که کپی سوپر اسپرتهای معروف دنیا شباهت بسیار زیادی به نسخه اصلی داشته باشند. در واقع کپی کردن خودرو مشابه ساعتهای لوکس نیست چراکه باید تخصص زیادی در این زمینه داشته باشید. خودروها در مقیاس بسیار بزرگتری نسبت به ساعتها ساخته میشوند و قطعات زیادی دارند. به این مورد باید پیشرانه را نیز اضافه کرد که کپی کردن آن تقریباً غیرممکن به نظر میرسد مگر اینکه پیشرانه و گیربکس واقعی را جداگانه خریداری کرده و روی خودروی کپی شده نصب کنید.
این راهحل میتواند جواب دهد اما هنوز هم مشکلاتی در زمینه ایمنی فعال، هندلینگ و… وجود خواهد داشت. البته ما نمیخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم اما باید گفت ساخت کپی دقیق از یک خودروی دیگر تقریباً غیرممکن است و درصورتیکه خودروی مدنظر جزو بهترین محصولات کشور ایتالیا باشد این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد. اولین اشتباهی که سازندگان کپیهای خودرویی مرتکب میشوند ابعاد خودروست. بدون انجام اسکن دقیق یا حداقل اندازهگیریهای دستی شما نخواهید توانست ایدهای از ابعاد محصول اصلی را به دست آورید و بنابراین خودروی کپی شده تناسبی در زمینه طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محوری نخواهد داشت.
البته این به معنی تحسین تلاشهای برخی افراد نیست و در این مطلب میخواهیم دقیقاً به چند جوان اهل ویتنام اشاره کنیم که از صفر کپی جذاب پاگانی هوایرا را تولید کردهاند. آنها برای معرفی خودروی خود یک و نیم سال زمان صرف کردهاند. جوانهای یاد شده کار خود را با ماکتی از هوایرا انجام دادهاند و به نظر میرسد در زمان ساخت کپی خود هر از گاهی مدل مینیاتوری یاد شده را آنالیز کردهاند. این چند جوان برای شروع پروژه خود یک دستگاه دوو اسپرو قدیمی را با قیمت ۵۰۰ دلار خریدهاند. در قدم بعدی پیشرانه از خودرو باز شده و کار طراحی شاسی هوایرا کپی شده از صفر شروع میشود. آنها حتی سیستم تعلیق و جعبهفرمان خودروی موردبحث را خودشان طراحی کرده و ساختهاند. متأسفانه مطمئن نیستیم که در قلب کپی هوایرا همان پیشرانه اسپرو قرار دارد یا خیر زیرا این خودرو با پیشرانههای مختلف ۱.۵، ۱.۸ و ۲ لیتری تولید شده است. از آنجایی که تمامی پیشرانههای یاد شده توسط جنرال موتورز ساخته شدهاند بنابراین میتوان گفت این پاگانی کپی شده از قوای محرکه جنرال موتورز استفاده میکند.
اما آیا این یک کپی عالی است؟ البته که نه! با اینکه طراحی کلی خودرو نسبتاً دقیق است و حتی شاید برخی افراد ناآگاه آن را با نمونه اصلی هوایرا اشتباه بگیرند اما هنوز هم برخی جزئیات وجود دارد که نمونه اصلی و کپی را از یکدیگر متمایز میکنند. برای مثال ابعاد رینگ و لاستیکها با نمونه اصلی فرق دارد و آینههای جانبی نیز بیش از حد بزرگ هستند. به این موارد باید طراحی پانلهای بدنه و فاصله بین آنها را نیز اضافه کرد. نمای عقب نیز تفاوتهایی را به نمایش میگذارد. کابین نیز اگرچه طراحی مشابهی با هوایرا واقعی دارد اما متریال بکار رفته فرسنگها با نمونه اصلی متفاوت هستند و کیفیت ساخت نیز قابلقبول نیست.
در نهایت باید گفت پاگانی هوایرا به منظور جایگزینی با زوندا ساخته شد. این خودرو در سال ۲۰۱۱ توانست جایزه هایپرکار سال مجله تاپ گیر را به دست آورد. ایتالیاییها تنها ۱۰۰ دستگاه از این سوپرکار جذاب را تولید کردند. در دل هوایرا پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری توئین توربوی مرسدس AMG با ۷۳۰ اسب بخار قدرت قرار دارد. البته خروجی مدلهای جدیدتر همچون هوایرا ایمولا به ۸۳۸ اسب بخار میرسد. این خودرو میتواند در ۲.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. در نهایت باید گفت مدل مخصوص پیست هوایرا R برخلاف مدلهای عادی یا ایمولا فاقد توربوست و بنابراین هیولایی کاملاً متفاوت جلوه میکند.
جدیدترین نسخه از هوایرا با نام ایمولا رودستر شناخته میشود که از مدل R الهام گرفته اما به پیشرانه ۱۲ سیلندر توئین توربو مجهز است. این خودرو فقط به تعداد ۸ دستگاه تولید میشود و قیمتش به فراتر از ۶ میلیون دلار میرسد. باید دانست پاگانی با معرفی هوایرا به دنبال رقابت با بوگاتی ویرون و کونیگ زگ آگرا R بود و اگرچه از نظر قیمتی میتوانست به آنها برسد اما از نظر پرفورمنس یک پله پایینتر قرار میگرفت. هوایرا اندکی پس از معرفی با سه هایپرکار خاطرهانگیز یعنی فراری لافراری، پورشه ۹۱۸ اسپایدر و مک لارن P1 مواجه شد.
پیرمرد قدیمی
۲۱ دی ۱۴۰۲خود کمپانی دوو هم فکر نمیکرد از قطعات ماشین 30 سال پیشش برای ساخت یه پاگانی استفاده شه😁 https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/bunch-of-guys-build-pagani-huayra-supercar-from-scratch-in-their-garage-looks-fully-legit_1.jpg
Puriya
۲۱ دی ۱۴۰۲ببخشید کامنت اول ریپلای میکنم
فقط می خوام در جواب نویسنده این مطلب بگم
چن تا جوون معمولی بدون حمایت خاصی بدون بودجه زیادی یه ماشینو خودشون رفتن خریدن قطعاتشو بستن رو یه پلتفرم دیگه خیلی چیزا رو رفتن طراحی کردن جعبه فرمون و خیلی چیزا رو خودشون ساختن کلی زحمت کشیدن اونوقت شما میان از کار اونا عیب و ایراد میگیرید که چی؟؟ کاری که این چن تا جوون کردنو با ساخت یه کمپانی با کلی بودجه و تکنولوژی و مهندس و متخصص مقایسه میکنید؟؟ انتظار دارید کار این دو تا با هم یکی باشه
اسمش روشه کپیه
ماشینو مونتاژ نکردن که
بعدم خیلی خوشگل و تمیز کارو در اوردن جوری که من عکس مقاله رو دیدم ۱ درصد به خودم نگفتم ماشین یجوریه
تا تیترو خوندم
کارشون واقعا جای تقدیر داره
نه خودروسازای ما که با این همه بودجه با این همه جوون نخبه نمیتونن یه ماشین با کیفیت که نصف همین کپی باشه رو بدن دست مردم اونوقت ما ازشون تقدیر هم میکنیم و ایراد هم نمیگیریم تو همین چن تا مقاله قبل ازشون تقدیر هم کرده بودن!!
در کل باید بگم کارشون عالی بوده رنگ ماشینم بسیار چشم نوازه هر چند مثل نسخه اصلی نیست!
پیرمرد قدیمی
۲۱ دی ۱۴۰۲سلام آقای پوریا خواهش میکنم شما همیشه کامنت مارو ریپلای کن خوشحال میشیم.
آقای احمدزاده کپی رو با نمونه اصلی مقایسه کرده و تفاوت هاشون رو گفته هرچند از ارزش کاری که اون چنتا جوون کردن چیزی کسر نمیشه.
شاهین
۲۱ دی ۱۴۰۲سلام وقت بخیر
بنده تا حد امکان به متن اصلی وفادار بودم. چیزی که میبینید نظرات شخصی من نیست.
تشکر
پیرمرد قدیمی
۲۱ دی ۱۴۰۲تو این مقاله خالی از لطف نیست که یاد کنیم از آقای جمشید ناظمی که بوگاتی دست ساز در اندازه و نمونه واقعی میسازه. 👏
https://www.aparat.com/v/PH3GQ
رومانی>چین>فرانسه
۲۱ دی ۱۴۰۲ویتنامیها آدمهای صنعت بلدی هستند
NAVID۰۰۹۸
۲۱ دی ۱۴۰۲این ماشالاه ماشالاه گفتن داره !
این اسمش هست هنر !
چه جذاب کار رو در آورده !
اسپرو ، دوو ، شرکتی که آمریکاییها خریدن تا یه رغیب رو خاک کنند !
دوو خیلی خوب داشت پیش میرفت ولی شد موی دماغ در دورهای که هر کشوری توام خودروسازی نداشت !
چین اون زمانها به دوچرخهچینیش معروف بود!
LAMBORGHINI
۲۱ دی ۱۴۰۲چقدر این ماشین خوبه
Dark Knight
۲۱ دی ۱۴۰۲من اگه جای پاگانی بودم یه جایزه ای به اینا میدادم ، خداییش عالی کار کردن
Reza
۲۱ دی ۱۴۰۲واقعا عالی شده
فک نکنم خود پاگانی هم بتونه با این امکانات همچین ماشینی بسازه
نشناسی بهتره
۲۱ دی ۱۴۰۲بابا بنازم به این دقت👏👍
اینجور آدما حقشون بالاتر از ایناس
محی
۲۱ دی ۱۴۰۲این کار یه موضوع پیش پا افتاده هست همه جای دنیا،اما تو ایران یه لامبورگینی تقلبی ساختن،خدا تومن قیمت گذاشته بودن و همه جا رو پر کرده بودن جوان ایرانی میتواند و …،در صورتی که این کار اصلا ارزش مهندسی نداره
Arshia m3csl
۲۱ دی ۱۴۰۲چه هنرمندن درود بهشون من جای پاگانی بودم این ریپلیکا رو میخریدم میذاشتم موزه و به این اقا که اینو ساخته کمک مالی چند صد هزار دلاری میکردم
Dan
۲۱ دی ۱۴۰۲همین چند سال پیشم یه رپلیکا خیلی دقیق از مورسیه لاگو تو ایران ساخته شده بود کلی هم مسخرش کردن
A.H MOTORS
۲۱ دی ۱۴۰۲😑😐😐😑
۲۱ دی ۱۴۰۲دقیق مثل خودش شده
باید بهش پلاک بدن و مجوز تردد نه مثل کشور ما که یارو نصف عمرشو میزاره یه بوگاتی دست ساز درست کنه بعد به جای مجوز تردد بهش مجوز اسقاط میدن😐
HR3
۲۱ دی ۱۴۰۲واکنش پاگانی :
سکوت و پلک زدن رضا پیشرو با تیشرت نارنجی !!!
MAJking2
۲۱ دی ۱۴۰۲فکر کنم پشتش رو گند زدن یدونه تصویر از پشتش نبود!
البته قبل این ی هموطن لامبورگینی مورسیه لاگو رو کپی زده بود خیلی ازین سر بود، مو نمیزد
جرمی کلارکسون
۲۱ دی ۱۴۰۲واقعا نمیفهمم چجوری ولی دستخوش یکی هم تو ایران داره کپی بوگاتی رو میسازه
Hosseink3
۲۱ دی ۱۴۰۲توی ایران هم دارن یک بوگاتی ویرون میسازم مدل دقیق رو نمی دونم ولی کارش بنظر خوب میاد
۲۱ دی ۱۴۰۲( این چند جوان برای شروع پروژه خود یک دستگاه دوو اسپرو قدیمی را با قیمت ۵۰۰ دلار خریدهاند!)
۵۰۰ دلار میشه ۲۱ میلیون
https://divar.ir/v/QZdS0icE?ref=android
۱۰۰ تومن هم رفت تو پاچش 😂
عه
۲۱ دی ۱۴۰۲انصافا کارشون خوب بوده . فوقش میتونن در دور دور کردن و مسابقات امادگی همسر یابی موفق ظاهر بشن .
𝐀𝐥𝐢
۲۱ دی ۱۴۰۲دمشون گرم کار خیلی سختیه اونم پاگانی
AMG GT
۲۱ دی ۱۴۰۲روی ماشین خاصی دست گذاشتن و کار سختی انجام دادن، اون هم در کشوری مثل ویتنام که قطعا دسترسی به امکانات و دانش و ابزار کمتر از اروپا و امریکاست. تلاششون تحسین برانگیزه 👏
BMW
۲۱ دی ۱۴۰۲واقعا خدایی تمیز در اوردند انگار فتوکپی اصل هست قبلا هم یه ویدیو دیدم که چند نفر بوگاتی رو درست کردند ولی این تمیزتر در اومده🥲😊😁
Siyavash
۲۱ دی ۱۴۰۲اونوقت یه هنرمند عزیز ایرانی آمده ۵ سال هست یه بوگاتی شیرون بسازه چند وقت پیش تویه یه کلیپ ازش دیدم خیلی ریلکس میگفت دارم با زحمت و بت ریزه کاری و ظرافت کامل شیرون رو کپی میکنم فقط یه ۲۰ سانتی تویه عرض شیرون ما بزرگتر است..با ظرافت و ریزه کاری فقط یه ۲۰ سانت برایه ما عرضش بیشتر …۲۰ سانت🤲🤲🤲 همین متراژ رو اسنپ بگیری ۱۵ تومن هزینه سفرش میشه..وای ویتنام ببین چی ساخته خداوکیلی هرچی داشتم عکس اصلی و پاگانی ویت نامی رو میدیدم متوجه نمیشم که اون پاگانی کپی هست..اینو میگن علاقه و خلاقیت..💯💯
Saeed
۲۱ دی ۱۴۰۲اونم بدون نقشه و از رو عکس ساخته
R
۲۲ دی ۱۴۰۲فکر کرده ۲ مترو ۳۸ سانته گفته تازه ۲۰ سانت هم باریک تره نگو ۲۰۳۸ میلیمتر بوده خبر نداره ۲۰ سانت هم پهن تر ساخته 😐🤣
فرزاد افشار
۲۱ دی ۱۴۰۲پاگانی هویرایی که با نمونه اصلیش مو نمیزنه. بنده خدا جمشید ناظمی سالهاست که داره بوگاتی شیرون رو کپی سازی میکنه کی به نتیجه برسه خدا میدونه…..!
Arya
۲۱ دی ۱۴۰۲پاگانی هوایرا مناطق محروم
مجید
۲۲ دی ۱۴۰۲جای اون حفرههای مخصوص ایرودینامیک رو بدنه خیلی تابلو ه، ماشینای ایتالیایی معمولا تو طراحیشون جزئیات زیادی دارند و کپی کردنشون خیلی راحت نیست پس کارشون باز هم بد نبوده و نباید توقع کار بینقص رو داشته باشیم.
هر چند هایرا طراحیش خیلی بروز نیست و به نسبت سنتناریو یا لافراری خیلی پیچیده نیست.
OMID-LAMBO
۲۲ دی ۱۴۰۲اینا یه پاگانی ساختن تو بوق و کرنا میکنن
ما خودمون مورسیه اس وی تو تبریز و لافراری تو مشهد و الانم بوگاتی نویر جمشید کاظمی رو داریم و ساختیم اینطور تو دنیا وایرال نشد ..
mehran
۲۲ دی ۱۴۰۲اولین و تنهاترین کپی که واقعا با نمونه اصلی با یکم کار دیگه مو نمیزنه واقعا هنر و صنعت رو تو دستاشون دارن این جوونا ، کپی هایی که تا حالا زده بودن مسخره بودن ولی این محشره
احمد
۲۲ دی ۱۴۰۲اینا قبلا لامبورگینی سستو المنتو و کلی ماشین دیگه هم ساختند بوگاتی شیرین ساختند مو نمیزنه با نمونه اصلی حتی صندلی هاش و داخل اون حتی اینه اون حتی پوسته روی موتور و همچنین ماشین لاتاری که یک مشهدی به صورت قاچاق آورده ایران و ادعا میکنه خودش ساخته
احمد
۲۲ دی ۱۴۰۲آقای پدال اینه های جانبی پاگانی دقیقا همین شکل و مثلا توی بازار نیست و فکر میکنم این افراد با خلاقیت خودشون ساختند اتفاقا کپی مو به مو و اینه های پاگانی همین شکل اول برو یکم تحقیق کن بعد دهنت باز کن اون انحنا اینه هم همین فقط داخل این ماشین فرق داره پاگانی من داخلش دیدم خیلی لوکس داخلش از بیرونش لوکس تره یه فریم دایره ای شکل داره از جنس طلا سفید و کلی دکمه دایره ای روش فوقالعاده بود