دنیای ابرماشینها با نامهای مشهوری مثل بوگاتی، فراری، لامبورگینی و مکلارن گره خورده است اما در این دنیا خودروهایی هم وجود داشته و دارند که شاید تاکنون نام آنها را نشنیده باشید. یکی از این خودروها، سیزتا V16T است (Cizeta V16T). این یک ابرماشین ایتالیایی است که از طریق سرمایهگذاری مشترک بین یک مهندس خودرو بنام «کلودیو زامپولی» و یک آهنگساز بنام «جورجو مورودر» متولد شد. این خودرو توسط گروهی از کارکنان سابق لامبورگینی توسعه یافت و توسط «مارچلو گاندینی» طراحی شد. سیزتا V16T برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ معرفی شد.
دههٔ ۸۰ دورهای عالی برای ابرماشینهای چشمگیر بود. در آن زمان، فراری مدل جسورانهٔ تستاروسا و F40 توربوشارژ را داشت، پورشه مدل نوآورانهٔ ۹۵۹ را ارائه کرده بود، لامبورگینی همچنان در حال بهبود کانتاش بود و همزمان روی توسعهٔ دیابلو کار میکرد و بوگاتی هم که در دههٔ ۶۰ از دنیای خودرو محو شده بود در سال ۱۹۸۷ به لطف کارآفرین ایتالیایی «رومانو آرتیولی» بازگشت. «کلودیو زامپولی» هم ایتالیایی دیگری بود که به صنعت ابرماشینها وارد شد. وی که قبلاً نمایندگی فروش فراری را داشت، با همکاری «جورجو مورودر» شرکت سیزتا (چیزتا) اتومبیل را تأسیس کرد.
قوای محرکه
نام V16T نشان میدهد که این ابرماشین به پیشرانهٔ شانزده سیلندر مجهز است. این موتور ۶ لیتری که بهصورت عرضی در میانهٔ شاسی یعنی جلوتر از محور عقب و پشت صندلیها نصب شده است، بلوک آلومینیومی و چهار سر سیلندر دارد. این پیشرانه درواقع بر اساس موتور V8 میللنگ تخت لامبورگینی اوراکو ساخته شده و در تعدادی از قطعات مثل سر سیلندرها و میللنگ با آن مشترک است. این موتور شانزده سیلندر ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که هرچند شاید امروزه قدرت زیادی به نظر نرسد اما برای سال ۱۹۸۸ که فراری تستاروسا تنها ۳۹۰ اسب بخار قدرت داشت، رقم چشمگیری بود. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشد.
ویژگیها
V16T تنها محصول سیزتا بود و علیرغم تولید محدود و حضور کوتاهمدت در بازار، به دلیل طراحی بحثبرانگیز و پیشرانهٔ عظیم شانزده سیلندر سروصدای زیادی به راه انداخت. ازآنجاییکه V16T توسط گاندینی طراحی شده بود یعنی همان کسی که لامبورگینی کانتاش و دیابلو را طراحی کرده بود، نمای جلویی آن شباهت بسیار زیادی به دیابلو داشت اما دیگر قسمتها طراحی منحصربهفردی داشتند که حتی امروز هم جذاب به نظر میرسند. یکی از ویژگیهای ظاهری جالب این خودرو برخورداری از چهار چراغ جلوی مخفی است که در زمان باز بودن نمای منحصربهفردی دارند. V16T ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
تولید
تولید سیزتا V16T از سال ۱۹۹۱ آغاز شد و هرچند در ابتدا پیشبینی میشد هرماه یک دستگاه از آن ساخته شود اما تا پایان تولید در سال ۱۹۹۵ تنها ۱۲ دستگاه از آن ساخته شد که یکی از آنها هم پروتوتایپ بود. V16T در آن زمان با قیمت ۶۵۰ هزار دلار به فروش میرسید که قیمت بسیار بالایی بود و همین موضوع باعث ورشکستگی سیزتا شد. بااینحال، زامپولی به ایالاتمتحده نقلمکان کرد و در کالیفرنیا دوباره شرکت سیزتا اتومبیل را بنیان نهاد. وی به فعالیت خود ادامه داد و دو دستگاه V16T دیگر در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ به تولید رساند که یکی کوپه و دیگر اسپایدر بود. به گفتهٔ زامپولی، این خودرو از نظر تئوری همچنان در حال تولید است و با سفارش خریداران ساخته میشود.
حراج
حال قرار است در ژانویهٔ آینده یک نمونهٔ بینظیر از V16T به حراج گذاشته شود. شماره شاسی این خودرو ۰۰۱ است که یعنی اولین نمونهٔ ساخته شده از V16T محسوب میشود. این همان خودرویی است که برای اولین بار در ۵ دسامبر سال ۱۹۸۸ در رویدادی در لسآنجلس رونمایی عمومی شد و بعداً در نمایشگاههای خودروی لسآنجلس و ژنو سال ۱۹۸۹ هم به نمایش درآمد. این V16T ویژگیهای منحصربهفردی دارد که آنرا از نمونههای تولیدی بعدی متمایز میکند. بهعنوانمثال، ورودیهای هوای جانبی آن بزرگتر است و کابین منحصربهفردی هم دارد. این ابرماشین توسط RM Sotheby به حراج گذاشته میشود و بهطور کامل بازسازی شده است. یکی دیگر از ویژگیهای خاص این V16T این است که در ابتدا متعلق به جورجو مورودر بوده است یعنی کسی که به ساخت این ابرماشین کمک کرد.
مشخصات فنی
Cizeta V16T | |
معرفی | ۱۹۸۸ |
تولید | ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ |
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V16 |
قدرت | ۵۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۱۷۰۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۴۴۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۹۴ میلیمتر |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر |
Abolfazl.RAHMANI
۷ آذر ۱۴۰۰یا ابوالفضل چه جیزی باید یه لیست از ناشناخته ترین یا مظلوم ترین خودرو های تاریخ تهیه بشه با این اوضاع که ما فقط لابور و فراری و پورشه و شورلوت و بوگاتی و….. میشناسیم
✔✔✔
ابر+عظیم+سلطان+خانِ+خفن+باحال+سوپر+ویژه+توپِ+دمش+گرم!
۷ آذر ۱۴۰۰خیلیم ناشناخه نیست من میشناختمش
اما جدا از ناشناخته بودن یا نبودن
واقعا شاهکار خاصیه
خارق العاده با مهندسی عالی
زیبا و جذاب
یک ابر ماشین واقعی…
TOM KRISTENSEN
۷ آذر ۱۴۰۰دستور پختشم بده
مازیار
۷ آذر ۱۴۰۰زمانی که این اتومبیل معرفی شد تازه شروع به پیگیری دنیای خودرو کرده بودم و خوب یادمه که چقدر طراحی بدنه اش جلب توجه کرده بود
پارسا
۷ آذر ۱۴۰۰لطفا درگ بلک سریز رو با لامبورگینی sto بذارید
TOM KRISTENSEN
۷ آذر ۱۴۰۰شاسی و گیربکسش خیلی خفنن
مخصوصا شاسی،فوقالعاده باحاله
محمد امین
۷ آذر ۱۴۰۰ماشین واقعا زیبایی هست ،مخصوصآ طراحی داخلی اش که از نظر من خیلی کامل و خاصه..
بد نیست از یکی دیکه از شاهکار های ایتالیا صحبت کنیم
یکی از شاهکار های دهه ۶۰ که در این سایت من تاحالا ندیدم صحبتی ازش بشه، آلفا رومئو tz2 افسانه ای هست
از سال سال ۱۹۶۵ تا سال ۱۹۶۷ تولید شد و به عنوان نسخه ی پرفورمنس الفا tz افسانه ای دقیقا در یکی از بهترین زمان اوج خودرو های پرفورمنس ایتالیایی ساخته شد
شاسی این ماشین با الهام از مدل های فرمول یک الفارومیو و همچنین بیشتر تحت تأثر فراری ۲۵۰ gto قرار گرفته بود ، بدنه و طراحی ایرودینامیک آین ماشین هم از فراری ۲۵۰ gto مدل ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳ و همچنین فراری 330 lmb ایده گرفته شده بود ، و توسط گروه طراحی زاگاتو و با همکاری بخش مهندسی فراری بهترین شیپ رو بهش داده بودن ، در بخش فنی از یه موتور ۱.۶ لیتر ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تنفس طبیعی که توسط تیم اسکوادریا فراری ساخته شده بود ، استفاده میکرد ، که ۱۷۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد و به خاطر اینکه این ماشین به جای یه v12 از یه l4 استفاده میکرد و ساختار خوب شاسی و متریالی که از ماشین های مسابقه ای لمانس و فورمول یک به ارث برده بود سود میبرد، وزنش فقط ۶۲۰ کیلوگرم هست که آدم رو وحشت زده میکنه، حتی موتور این ماشین هم یه شاهکار مهندسی هست ، هنوز هم کمتر موتوری گیر میاد که در این حجم و تعداد سیلندر این مقدار قدرت رو تولید کنه بدون توربو ، تصورش که در دهه ۶۰ ساخته شده بسیار مشکله
در کنار گیربکس ۵ دنده فورمول یک و سیستم کلاچ مولتی صحفه استفاده میکرد و استفاده از رینگ لاستیک های فراری سری ۲۵۰ ، صفر تا صد رو در کمتر از ۶.۵ ثانیه میرفت و به خاطر وزن خیلی پایین خودش تاپ اسپید ۲۴۵ رو داره و حتی قوی ترین ماسل کار های زمان خودش رو در شتاب گیری تحت تاثیر قرار میداد ، و صد البته ترمز های 250 gt swb این ماشین رو سر جاش میخکوب میکرد
از ویژگی های این ماشین چابکی و هندلینگ معرکه اش هست ، هیچکس وقتی سوار این ماشین میشه بالانس و کامل بودنش رو فراموش نمیکنه ، و میگن که به خاطر رینگ لاستیک های پهن و ایرودینامیک مسابقه ای و سیستم تعلیق بی نظیرش بسیار چسبندگی بالایی داره
از نظر زیبایی و طراحی که واقعا حرف نداره، و شاید واقعی ترین آلفا ی تاریخ باشه
Karl Benz
۷ آذر ۱۴۰۰حتی zt3 هم چند سال قبل به یادش ساختند .
Mad.z.Max
۷ آذر ۱۴۰۰ممنون محمدامین، خیلی توضیح خوبی دادی، دقیقا انجین این ماشین یه شاهکار هست و با استانداردای امروزی هم فوق العادس
من جدا هروقت که به مطلبی درمورد TZ2 برمیخورم، حیرت زده میشم از اینکه دهه ۶۰ میلادی از یه انجین ۱۶۰۰ سی سی اتمسفریک همچین قدرتی گرفتن.
بازم مرسی از کامنت قشنگت
محمد امین
۸ آذر ۱۴۰۰کاری نکردم ، انجام وظیفه بود 🙏🙏🙏
- A M I R -
۷ آذر ۱۴۰۰به نسبت هم سن و سالای هم وطنش طراحی داشبورد خیلی جلوتری داره و خوب میتونه با ۹۵۹ رقابت کنه؛ خطوط طراحی داخلیش خیلی منو یاد سیتروئن انداخت. تناسبات طراحی خارجیش چندان برای من جذاب نیست مخصوصا در نمای جانبی اما به نظرم همچنان جلوتر از هم وطنای خودش قرار میگیره و به نسبت آینده نگرانه تره.
Karl Benz
۷ آذر ۱۴۰۰من میشناختمش
در کل واقعا عالی و خیره کنندست .
میثم
۷ آذر ۱۴۰۰طراحی زیبایی داره
ناخودآگاه آدمو یاد فراری و لامبو میندازه
M@M@DRZ
۷ آذر ۱۴۰۰اول که دیدمش یاد دیابلو افتادم
متنو که خوندم دیدم گاندینی طراحیش کرده کاملا فهمیدم چه خبره
ولی طراحی داخلی زیباتر از دیابلو هست .
بهنام
۷ آذر ۱۴۰۰نام جورجیو مورودر برام خیلی جالب بود .چون یه اهنگش رو خیلی دوست دارم و تو پای لیستم هست .آهنگی که صداوسیما هم به دوره ای زیاد پخش میکرد.در کل خوده ماشین برای بنده ناشناخته نبود چون مقاله ی معرفیشو سالها قبل تو مجله ی ماشین خونده بودم . ماشین جالب و نوآوری بود که با طراحی آشنایی مارچلو گاندینی حسابی سروصدا کرده بود .
Ninja
۷ آذر ۱۴۰۰میشناختمش در حدعکس و اسم
ARMAN
۷ آذر ۱۴۰۰من اول دیدمش فک کردم کانتاشه
بعدم 16 سیلندر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
MC20
۷ آذر ۱۴۰۰هنر نزد ایتالیا استو بس . . .
Philipp
۸ آذر ۱۴۰۰این تیم RM Sotheby کلا ملشین های خاص زیادی رو برای فروش میارن
همون مکلارن F1 که توی تابستون فروش رفت و CLK GTR که همزمان با F1 بود رو هم این تیم آورده بودن
اگه اشتباه نکنم LFA یک و نیم میلیون دلاری رو هم همین تیم آورده بود
روزبه
۸ آذر ۱۴۰۰من میشناختم اینو . فقط نمیدونستم که جیووانی جورجو ( جورجو مورودر ) هم تو ساختش دخیل بوده … مورودر از سردمدارای موسیقی الکترونیک و دیسکو محسوب میشه
مانی
۱۷ دی ۱۴۰۰من قبلا تو بازی گرن توریسمو 4 این ماشینو دیده بودم خیلی خوشگله ولی واقعا ناشناخته بود چون هیچکس نمیدونه همچین ماشینی اصلا ساخته شده