شرکت «David Brown Automotive» که بهصورت مخفف DBA خوانده میشود، یک خودروساز بریتانیایی مستقر در کاونتری است که متعلق به تاجری انگلیسی بنام «دیوید براون» بوده و به ساخت خودروهای تولید محدود و دستساز میپردازد. هرچند نام مؤسس این شرکت مشابه مالک سابق شرکت آستونمارتین است اما این دو نفر هیچ نسبت خانوادگی با یکدیگر ندارند. دیوید براون مذکور (مالک سابق آستون) در سال ۱۹۴۷ شرکت آستونمارتین را به قیمت ۲۰,۵۰۰ پوند خریداری کرد و سری افسانهای DB آستونمارتین که تولید آنها هنوز ادامه دارد، مخفف نام اوست.
بازگردیم به شرکت DBA؛ این شرکت اولین خودروی خود که Speedback GT نام دارد را در ماه مارس ۲۰۱۴ در لندن رونمایی کرد. DBA قصد داشته است با ساخت خودروی تولید محدود و دستساز Speedback GT، هنر رو به انقراض «Coachbuilding» را احیا کند. صنعت Coachbuilding در گذشته خصوصاً در دهههای ۲۰ و ۳۰ میلادی بسیار رواج داشت بدینصورت که کارگاهها و شرکتهای مختلف، شاسی، موتور و متعلقات فنی خودروها را از خودروسازان معروف خریداری کرده و بر روی آن اتاقهای خاص و با طراحی خودشان میساختند. این اتاقها که عمدتاً بهصورت سفارشی ساخته میشدند، بسیار زیبا و باشکوه بودند و خودروهای منحصربهفردی محسوب میشدند؛ اما در حال حاضر این هنر تقریباً منسوخ شده و در حال از بین رفتن است ولی همانطور که اشاره شد شرکت بریتانیایی DBA قصد احیای این صنعت پر سابقه را دارد.
حال این شرکت سه دستگاه از خودروی Speedback GT را با رنگهایی خاص ارائه کرده است. این سه رنگ خاص، رنگهای موجود در پرچم بریتانیا هستند و DBA آنها را برای ادای احترامی به این پرچم معرفی کرده است؛ بنابراین به همین بهانه در ادامه نگاهی خواهیم داشت به خودروی منحصربهفرد Speedback GT.
خودروی Speedback GT درواقع یک جگوار XKR است که این شرکت اتاق جدیدی برای آن طراحی کرده است. اتاقی که تا حد زیادی یادآور ماشین معروف جیمز باند، آستونمارتین DB5 است. این شرکت شاسی و قوای محرکهٔ XKR را بدون بدنه از جگوار خریداری کرده و خود اقدام به ساخت اتاق منحصربهفردی برای آن میکند. صنعتگران شرکت DBA با استفاده از ۱۴۲ پانل آلومینیومی دستساز و همینطور تکنیک سنتی Coachbuilding اتاق Speedback GT را شکل میدهند. همچنین طراحی آنهم توسط طراح سابق جگوار آقای «Alan Mobberley» صورت گرفته است.
در این خودرو فقط قاب شیشهٔ جلو دستنخورده باقیمانده و حتی سقف هم بهشدت تغییر یافته و درِ صندوق استاندارد XKR با نمونهای جدید جایگزین شده است بهگونهای که قسمت پایینی درِ صندوق بهصورت مجزا همانند درِ عقب وانتها باز شده و روی آن یک صندلی قرار گرفته است. رنگ هر خودرو نیز بهصورت سفارشی توسط خریدار انتخاب میشود. سه خودرویی که هماکنون توسط DBA معرفی شدهاند، دارای نمونهای خاص از رنگهای قرمز، سفید و آبی هستند. رنگآمیزی هر خودرو بهتنهایی هشت هفته به طول میانجامد بنابراین میتوانید تصور کنید که ساخت کل خودرو چقدر زمان میبرد.
برای فضای داخلی Speedback GT به انتخاب و سفارش خریدار، تریمها و طرحهای گوناگونی قابلارائه است. نیمهٔ جلویی کابین از XKR گرفته شده اما قسمت عقبی از نو طراحی شده است. همچنین قوای محرکهٔ ماشین هم مستقیماً از جگوار گرفته شده و بنابراین همچنان زیر کاپوت Speedback GT یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ قرار دارد که ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو بهاندازهای است که میتواند اتومبیل را در ۴.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند درحالیکه حداکثر سرعت آنهم ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است.
خودروهایی که شرکت DBA رونمایی کرده است نمونههای سوم، چهارم و پنجمی هستند که از Speedback GT ساخته شدهاند. این سه خودرو برای گرفتن یک عکس زیبای وطنپرستانه گرد هم آورده شدهاند و احتمالاً هرگز سه Speedback GT بدین گونه باهم دیده نخواهند شد. این شرکت اعلام کرده که بیش از صد دستگاه از Speedback GT را نخواهد ساخت درحالیکه هریک از آنها با قیمت بسیار بالای ۴۹۵ هزار پوند به فروش میرسند.
فرشاد سجادیان
۱۱ آبان ۱۳۹۵درسته که خاص و دست سازه اما با این قیمت ارزش خرید نداره. از یه طرف بر پایه جگوار ساخته شده و طرحش تا حدودی شبیه ماشین های قدیمی استون مارتینه، از طرفیم تو بعضی جزئیات دقت و کیفیت کار پایینه، مثل روکش چرم مشکی درها
مجید
۱۱ آبان ۱۳۹۵تو متن اشاره شد که خودروسازی سفارشی (که در اصطلاح ما بهش کورسی سازی میگفتیم) یه صنعت خیلی معروف تو اون زمان بود البته اون زمان خیلی هم اسون تر بود چون بدنه و شاسی از هم جدا بودن ولی تو ماشین های امروزی این جوری نیست ولی چه اون موقع و چه الان خیلی کار نهایی گرون بود!!!!!!!!!!!مثلا همین ماشین 495هزار پوند!!!!!!!!!!!
علي
۱۱ آبان ۱۳۹۵اینگلیسه دیگه تا پول کلاه و عصای چارلی چابلین خدابیامورزو در نیاره ول کن نیست.
باتچکر فراوان
بنتلی
۱۱ آبان ۱۳۹۵ب نظرم با اینکه تولید محدود و خاص هس و از طرفی مواد باکیفیت و دقت و وقت زیادی صرف سفارشی سازی و ساختش شده بازم قیمتش گرونه…ای کاش یه خودروسازی باشه ک اینجور خودروهای سبک کلاسیکو با ایمنی و تجهیزات مناسب و قیمت زیر 30هزارتا بسازه و همچین محصولاتش تنوع بیشتری داشته باشه…
GOD BLESS AMERICA
۱۲ آبان ۱۳۹۵قیمتش خیلی بالاست.
تعجبی نداره اگه هنر «Coachbuilding» منقرض بشه B-)
احمد باقری
۱۲ آبان ۱۳۹۵خیلی گرونه.