لارنت تاپی، مدیرعامل کنونی «Delage» (دولاژ) تا حدی در پیشبرد برنامه خود برای تبدیل شرکتش به یکی از برترین سازندگان ابرخودرو در دنیا مسمم است که میگوید:
امیدوارم بهعنوان مدیرعامل دولاژ بمیرم!
تعهد این تاجر و مدیر بازرگانی به ساخت ابرخودرو بسیار قوی است. هدف او قراردادن دولاژ در جایگاه موفقترین برند خودروساز فرانسه است. برای اینکه بدانید این دوراندیشی از کجا سرچشمه میگیرد، باید کمی درباره تاریخ این شرکت بدانید. این برند فرانسوی که در سال ۱۹۰۵ و توسط «لویس دولاژ» در پاریس بنیان نهاده شد، در روزهای نخست فعالیتش در موتوراسپرت به موفقیتهای خوبی دست یافت. دولاژ در مسابقات لمان رکورد زد و بهعنوان برنده نهایی یکی از مسابقات ایندی نیز به خانه بازگشت. دولاژ در سال ۱۹۲۰ موتوری V12 را برای مسابقات توسعه داد که باعث حیرت بزرگانی اتوره بوگاتی و انزو فراری شد.
این شرکت علیرغم موفقیتهایش، با شروع جنگ جهانی و افت شدید خود نهایتا در سال ۱۹۵۰ ورشکسته شد تا جایی که نام و نشان برند از دست خانواده بنیانگذارش خارج گردید. سرانجام لارنت تاپی این برند را بازتاسیس کرد اما او معتقد است که تمرکزی روی برند ندارد، بلکه تمرکز اصلی خود را روی خودروی خود قرار داده است تا جایی در صنعت ابرخودروها پیدا کند.
تاپی در مصاحبهای در مراسم بازگشایی نمایشگاه خودرواش میگوید:
یک مقاله درباره فروش فوقالعاده ابرخودروها خواندم. پاگانی و کوئنیگزگ نسبتبه ۱۰ سال گذشته فروشی ۱۰ برابری داشتند، بوگاتی هم همینگونه بود؛ بنابراین با خودم گفتم: «خیلیخوب! بازار فروش که وجود دارد، شاید من هم بتوانم خودروی خودم را بسازم.»
من با تعریفکردن و ترسیم خودرو در ذهن خودم آغاز کردم نه توصیفکردن برند! با خودم گفتم اگر قرار است خودرویی بسازم باید منحصربهفرد باشد، باید متفاوت باشد. نهایتا این تصمیم نسبتا شجاعانه را گرفتم و کاری خاص انجام دادم.
منظور تاپی از عبارت «خاص»، ابرخودروی D12 است که از یک موتور V12 و طراحی بیرونی خاص شبیه به خودروهای فرمول ۱ سود میبرد. موتور این خودرو توان خروج ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت را دارد. آرایش صندلیها در D12 بهگونهای است که سرنشینان پشتسر هم قرار میگیرند (مانند زینگر 21C) و پاهایشان باید جدا از هم باشد تا بهخوبی درون کابین آن جای گیرند.
البته خود سازنده نیز اقرار میکند که ممکن است D12 موفق به ترساندن جمع زیادی از طرفداران دوآتشه خودروهای سریع نشود؛ او میافزاید که همین روند را بیشتر ترجیح میدهد:
میدانم که این خودرو نمیتواند تمام خریدارانی را که دربارهاش اشتیاق ندارند را راضی کند، کسانی که صرفا بخاطر موقعیتشان چنین خودروهایی را میخرند… بنابراین این پروژه را درحالی تولید کردم که میدانستم نخستین مدل من توسط ۸۰ درصد مشتریان نادیده گرفته میشود اما برای ۱۰ تا ۲۰ درصد باقیمانده تبدیل به یکی از خودروهای موردعلاقهشان خواهد شد.
منظورم آنهایی است که یک فراری FXX K را به لافراری معمولی ترجیح میدهند؛ چراکه خواستار بهترین عملکرد هستند حتی اگر استفاده از آن در جاده مجاز نباشد. خوشبختانه رانندگی D12 در جاده مجاز است.
تاپی برای ساختن چنین چیز خاصی باید تیمی کاربلد را گرد هم میآورد. مدیر فنی او «بِنویت باگور» نام دارد؛ کسی که ۳۵ سال سابقه کار در حوزه رالی قهرمانی جهان و جام جهانی خودروهای تورینگ را در کارنامه خود ثبت کرده است.
در این پروژه اگر چیزی باشد که بیشتر از هر چیز دیگری به آن افتخار کنم، آن تیم کاری من است. چراکه صادقانه بگویم، تیمی دارم که به سختی میتوان آن را با تیم بقیه مقایسه کرد. این تیم ۱۶ عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه خود دارد… ۱۶! مدیر فنی ما دوبار قهرمان مسابقات تورینگ شده است.
باگور نیز پس از پیوستن به این مجموعه، نقشی اساسی در شکوفایی این مجموعه ایفا کرده است:
او باقی تیم را پیرامون خود ساخت؛ پس وقتی به شاسی و فنربندی رسیدیم، به من گفت باید «مارو بیانچی» را استخدام کنیم؛ مهندس فرانسوی که فنربندی انقباضی را برای فرمول ۱ سال ۱۹۹۸ اختراع کرد.
با اختراع بیانچی که در موفقیت مکلارن در فرمول ۱ دهه ۹۰ میلادی نیز تاثیرگذار بود، دولاژ به تنها خودروسازی تبدیل شد که از سیستم فنربندی انقباضی در خودروی جاده استفاده میکند. البته این سیستم مختص دولاژ است:
او این اختراع را به نام خود به ثبت رسانده است، کس دیگری بهجز بیانچی نمیتواند آن را داشته باشد.
پروژه تولید D12 پس از جمعشدن افراد نامبرده و قهرمان فرمول ۱، جاکوز ویلهنیو، در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. فرایند طراحی و مهندسی این خودرو دو سال تمام به درازا انجامید. ۵ ماه دیگر نیز برای آمادهسازی خودروی نمایشی زمان نیاز بود. سرانجام نمونه اولیه خودرو بدون هیچ هویت خاصی تولید شد:
من گفتم: «خوب الان زمان آن است که نام خودرو را تعیین کنیم.» تیم من فرانسوی است، من هم همینطور؛ بنابراین اول از همه با داستان فرانسه نگاه کردم. هر فرانسوی که با خودروها آشنا باشد میداند که ما دو برند تاریخی را در گذشته خود داریم، یکی دولاژ و یکی بوگاتی.
قاعدتا تلاش برای ایمنسازی نام تجاری تاریخی مانند دولاژ برای خود کاری بسیار دشوار و سخت است اما از آنجایی که این برند دیگر تحت مالیک خانواده دولاژ نبود، تاپی مجبور به رویآوردن به منبعی دیگر شده بود.
یک کلوپ طرفداری مالکیت دولاژ را در اختیار داشت. این موضوع برای من خوب بود چون وقتی مالکان یک برند، یک خانواده باشند، شما با با دلارهایتان میبینند و بلافاصله فکر میکنند که قرار است میلیونها دلار به جیب بزنند؛ در اکثر این مواقع شما قرارداد را نمیبندید. خوشبختانه این کلوپ یک نهاد بدونسود بود.
اما مالکان کلوپ دولاژ بیشاز انکه نگران پول باشند، نگران این بودند که این نام به دست آدم درستی میافتد:
زمانی که آنها را دیدم، ابتدا فکر کردم کار سختی در پیش دارم چراکه با آدمهای طعنهزنی روبهرو بودم. میگفتند: «تو دهمین کسی هستی که در این ۱۰ سال خواستار مالکیت دولاژ بوده است. هر سال یک نفر میآید و میخواهد دولاژ را از آن خود کند.»
تاپی بهلطف توضیحات و برنامه خود، عنوانکردن ۱۶ قهرمانی در مسابقات توسط اعضا، طراحی جذاب خودرو و بودجه مالی مناسب توانست اعضای کلوپ را راضی کند. او قرارداد را در روز تولدش امضا کرد.
من خیلی خرافاتی نیستم اما گاهی نشانههایی را دریافت میکنم که انگار ستارههای آسمان برهم منطبق شددهاند. شاید بخاطر اینکه برای اولینبار در عمرم با اشتیاق کاری را انجام میدهم… هر صبح که بیدار میشوم مشتاقم و هربار که میخوابم به روز بعدی فکر میکنم؛ چراکه اشتیاق آن را دارم… میدانید منظورم چیست؟! این یک پروژه طولانیمدت است.
میخواهیم این برند برای مدتی طولانی دوام بیاورد. امیدوارم بهعنوان مدیرعامل دولاژ بمیرم… بخاطر اینکه افتخار بزرگی است.
دولاژ برنامه دارد تا پس از حضور در رویداد «پبلبیچ» آینده، وارد بازار آمریکا شود. این بازار برای او اولویت دارد چراکه یکسوم خودروهایش قرار است به این قاره قدم بگذارند. اتفاقا از قضا خریداران آمریکایی دولاژ D12 همان افراد مشتاق و دوآتشه هستند.
نخستین نمونههای D12 اواخر سال جاری میلادی و در مرکز تولید دولاژ ساخته خواهند شد. نخستین مدلها نیز تا پایان سال ۲۰۲۳ به دست مشتریان خواهند رسید. تاپی میگوید که D12 بهزودی صاحب یک برادر نیز میشود.
ما از الان درحال کار روی مدل دوم خود هستیم. میخواهیم بیشتر مثل شیرون باشد. برنامه این است که آن را در رویداد پبلبیچ ۲۰۲۴ رونمایی کنیم.
نظر شما درباره دولاژ و سفر دراز آن چیست؟! آیا این مدیر جدید میتواند بزرگان صنعت ابرخودرو چون آستونمارتین، مکلارن، بوگاتی، ریمک، پینینفارینا، کوئنیگزگ و پاگانی را به چالش بکشد؟! آیا D12 به خودرویی خاطرهساز تبدیل خواهد شد؟!
محمد
۱۶ تیر ۱۴۰۱بیشتر اوقات خلق یه برند جدید راحت تر از زنده کردن یک برند مردس
AMIR / ARMI
۱۶ تیر ۱۴۰۱من که ازش خوشم اومد
کلا شرکت هایی که کار های جدید میکنن رو دوس دارم
به نظرم شرکت های قدیمی به خاطر پایبند بودن به سنت های خودشون دیگه اون نوآوری رو ندارن
یه شرکت هر چقدر هم که خوب بوده باشه در گذشته
و فرمول ساخت موفقی داشته باشه اگه چیز های جدید امتحان نکنه
یکی پیدا میشه کار های جدید امتحان کنه و قطعا موفق میشه و حسرت اون کار برای اون شرکت قدیمی میمونه
علی
۱۸ تیر ۱۴۰۱حرف شما متین اما در صورتی که چیز جدیدی برای ارائه داشته باشه یا قدرت منحصر به فردی داشته باشه اما این ماشین فقط میتونه با قیمت بسیار پایین تر از سوپر اسپورت های مشهور جایی توی بازار واسه خودش باز کنه خودشم اینو میدونه
کارشم کار جدیدی نیست و قبلا به همین سبک هم اتومبیل تولید شده
amir
۱۶ تیر ۱۴۰۱حالا یکی میاد مینویسه فرانسه آشغاله!
محمد
۱۶ تیر ۱۴۰۱نیست؟
شاهرخ
۱۶ تیر ۱۴۰۱ماشین شمارو که دیگه خود فرانسه هم قبول نداره
منظور ما از فرانسه آشغاله ماشینایی مثل همین 206 هستش
javadhy
۱۶ تیر ۱۴۰۱ورود به دنیا و بازار سوپراسپرت ها واقعا کار بسیار سختیه
چون اسم و رسم توی این کلاس از همه مهمتره
با این که پرفورمنس دیوانه وار و رانندگی پویا هم نیاز هست
در کل برای این شرکت شانس زیادی نمیبینم هر چند پیش بینی در بحث خودرو گاها شخته
یکی از دلایلی که این خودرو رو موفق نمیبینم ظاهر نه چندان دلنشینش هست و بخاطر همین شخصا باهاش ارتباط خاصی برقرار نمیکنم
JDM lover
۱۶ تیر ۱۴۰۱بحث پرستیژ و برندینگ خیلی مهمه و این برند تو این زمینه خیلی خیلی ضعیفه
طراحیش هم عجیب غریبه و افراد کمی میتونن باهاش ارتباط برقرار کنن
قدرتش هم درسته زیاده ولی نسبت به شیرون ۱۳۰۰ اسب بخاری و هنسی ونوم ۱۸۰۰ اسب بخاری و… کمتر به چشم میاد
پس به احتمال زیاد با این مدل موفق نخواهد شد و نمیتونه با بوگاتی و امثال اینها رقابت کنه
حسین
۱۷ تیر ۱۴۰۱شیرون ۱۵۰۰ اسب بخاره دوست عزیز
یا به عبارتی ۱۴۷۹
و تو بعضی نسخه ها ۱۶۰۰ اسب بخار
حسین
۱۷ تیر ۱۴۰۱بوگاتی
واقعا حد نهایت صنعت خودروعه
جایی که هنوز ماشین با تمام وجود
و بدون محدودیت بودجه
با عشق ساخته میشه
برای هر نقطش از مهندسی و هزینه
عشق هیچی کم نزاشتن
حتی اون مارک کوچیکی که رو جلو پنجره
معروفش نصب شده :))
آرش+وان
۱۶ تیر ۱۴۰۱داستان تلاش تیمی مصمم و کاربلد
یاد هرم نیازهای آبراهام مازلو افتادم ، موقعی که انسان از چنگ نیازهای زیستی اساسی پایین هرم چون شکم و زیر شکم رهایی یافت ، شروع به شکوفایی در راس های بالاتر هرم خواهد کرد … تولید، کرامت انسانی، خلاقیت، هم نوع دوستی و …
پیام
۱۶ تیر ۱۴۰۱بحث اعتبار و پرستیرژ هم هستش الان ماشینی مثل بوگاتی یا فراری و مرسدس را تو هر کشوری بری از پیر و جوون زن و مرد میشناسنش چرا چون تاریخچه دارن همه چی پرفورمانس و عملکرد نیست باید علاوه بر عملکرد یکم تبلیغاتتم قوی باشه تا موفق باشی مثل پاگانی و کونیک زگ
M
۱۶ تیر ۱۴۰۱اگه اون قهرمان فرمول یک که مد نظر همه هست Jacques Villeneuve هست که یک راننده کاندایی هست اما تو کبک بدنیا اومده که تو این استان فرانسوی صحبت میکنن و به فارسی ژاک ویلنیو خونده میشه نه جاکوز ویلهنیو
کسرا
۱۶ تیر ۱۴۰۱فقط لامبورگینی
Swedish Arrogant Tiger
۱۷ تیر ۱۴۰۱اسم ریماک کنار بین بزرگان خیلی نامانوس بود!
Mf1
۱۷ تیر ۱۴۰۱طبق ادعا خودشون چند ثانیه سریعتر از بنز بلک سری ولی امیدوارم خیلی سریعتر از این باشه و بتونه رکورد خیلی بهتری بزنه توی جهنم سبز
ح
۱۷ تیر ۱۴۰۱بوگاتی اولا المانیه.. اصل موتور هستش که کاملا المانیه شرکت فولکس واگن داده فرانسه تولید میکنه فرانسه اگه ماشین ساز بودش که دویس شیش نمیزد دوما صنعت اتوموبیل یه چیزی هستش که سلیقه اییه من خودم ازبنز متنفرم ولی بی ام و عاشقشم دوتاشم از یه کشوره با قطعیت نمیشه گفتش که موفق میشه یا نه چون تمام مردم دنیا باید بپسندن و قبولش کن بعنوان یه ابرخودرو چرا بعضیا یه جوری حرف میزنن که انگاری خودشون تو کار تولید ابر خودروان😂
iranarmy25789
۷ مرداد ۱۴۰۱سلام، این خودرو والا طراحی زیبا و عالی و بروز حتی اینده نگری داره،ولی اینکه بخوان این خودرو رو جا بندازن بین مردم بخصوص طرفدارهای اینطور خودروها و اینکه کمپانی های معروف دیگه با خودروهای معروفشونو مثل بوگاتی، پاگانی و….. به جالش بکشه کار سختی در پیش داره،یکی از دلایلش اینه که برند معروفی نیست که همه بشناسنش و بهش اعتماد کنن،ولی کمپانی مثل بنز، bmw, پورشه، فراری، اینارو به هرکی بگی، حتی به یه بچه ای که تازه زبون وار کرده بگی میشناسن( این تیکه اخر بچه تازه زبون باز کرده که بنز وپورشه رو میشناسه رو نادیده بگیرید😂) ولی این کمپانی رو منی که دهه 60هستم نمیشناسمو اولین باره شنیدم، دیگه چه برسه به جدیدی ها، البته یکی که کلا تو این کار هستش شاید قبلا شنیده باشه که اینطور آدمی هم انگشت شمارن تو کشور ما، خارج کشور رو کاری ندارم،حالا موفقیت این خودرو وکمپانی سازندش در اینده نه چندان خیلی دوری مشخص میشه