یکی از اولین چیزهایی که در مورد لندن به ذهن میرسند، تاکسیهای سیاهرنگ نمادینی است که در سطح خیابانهای شهر گردش میکنند. در طول زمان، این تاکسیها به منظور تأمین نیازهای دوره خود، چه از نظر قوانین و استانداردها و چه از نظر زیباشناسی، با مدلهای جدیدتر جایگزین شدهاند.
در میان نیازهای امروز، وسایلنقلیه با عملکرد زیست محیطی بهتر در اولویت قرار دارند و بنابراین، این تاکسیهای سیاهرنگ نیز باید چنین رویکردی را در پیش گیرند. کمپانی لندن تاکسی (LTC) اخیراً از تاکسی جدید TX5 همزمان با دیدار دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، رونمایی کرد.نمود روابط چین و بریتانیا در مدل جدید LTC TX5 است؛ جایی که جیلی در حال حاضر مالکیت تجهیزات ساخت بریتانیایی را در اختیار دارد. این کمپانی قبلاً از برنامههای خود برای احیای کارخانه واقع در «کاونتری» و سرمایهگذاریای بالغ بر ۲۵۰ میلیون پوند به منظور توسعه و تولید مدل TX5 در کارخانهای جدید در «انستی» خبر داده بود.
البته هنوز جزئیات دقیقی از TX5 اعلام نشده است، ولی تا اینجا مشخص شده که این مدل به صورت پلاگین هیبرید بوده و از یک موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی به عنوان «افزاینده مسافت» استفاده خواهد کرد. پیتر هربوری (Peter Horbury)، رئیس بخش طراحی جیلی به مجله بریتانیایی Autocar میگوید:این مدل نسبت به گذشتگان خود، اندکی قد بلندتر است و طول نسبتاً بیشتری نیز دارد.
همچنین نیازهای اساسی یک تاکسی لندن، مانند دسترسی صندلی چرخدار، ظرفیت حمل وسایل در پشت راننده، دایره گردش کوچک و صندلیهای رو به روی یکدیگر برای ۶ نفر مسافر، همگی در این خودرو لحاظ شدهاند.
طراحی TX5 جدید در استودیوی دیزاین جیلی در بارسلونای اسپانیا و با الهاماتی از تاکسی FX4 مدل ۱۹۵۸ انجام شده است. ولوو، دیگر کمپانیِ تحت مالکیت جیلی، قبلاً این استودیو را در اختیار قرار گرفته است.
نیسان، کمپانی دیگری است که قبل از این، تلاشهایی برای ارائه یک طراحی جدید برای این تاکسی سیاهرنگ نمادین انجام داده است. این کمپانی، با یک نسخه اصلاحشده از NV200 لندن تاکسی در گذشته به سراغ این کار رفته بود، ولی به نظر میرسد که این پروژه در حال حاضر کاملاً متوقف شده است. گفته شده که خودروی نیسان نتوانسته به معیارهای سختگیرانه آلودگی لندن برسد.
امير علي
۳۰ مهر ۱۳۹۴جیلی ،وای خدا اینجا کجاست
سعید
۳۰ مهر ۱۳۹۴اینجا افریقاست…
کمی ان طرف تر دو خودرو ساز دارند خون مردم را در شیشه میکنند…
و در ان سو تر کمپانی های چینی مانند کفتار های هیز به دنبال این بازار هستند…
راز بدبختی
قسمت اول
me84
۳۰ مهر ۱۳۹۴خیلی حال کردم با این کامنتت سعید.
خخخخخخیلی. خخخخخخخخخ✌✌✌
محمد
۳۰ مهر ۱۳۹۴والا تو همون آفریقاش با لندکروز و پرادو و هایلوکس عشق و حال میکنن
تو ایرانم بیچاره مردم با وانت پراید
پیمان
۲ آبان ۱۳۹۴درود بر آقا سعید
حق مطلب را بسیار زیبا ادا کردی
احمد باقری
۳۰ مهر ۱۳۹۴نماش به سبک قدیمی و جدید هست، در کل طراحی قابل قبولی داره.
سعید
۳۰ مهر ۱۳۹۴البته مدل NV200 نیسان در حال حاضر تاکسی شهر نیویورک است ( آمریکا برای ترغیب شرکت نیسان به الزام به تحریم صنعت خودرو ایران امتیاز تاکسی نیویورک را به شرکت نیسان داد ) . در داخل کشور هم با همه محدودیتها موجود در انتخاب خودرو مناسب برای تاکسی های شهری ، سازمان تاکسیرانی تقریباً بدترین انتخاب رو داشته است . طراحی خودرو LOGAN ( تندر 90 ) بسیار مناسب تر برای استفاده تاکسیرانی بود ، ولی متاسفانه خودروهای 405 ، سمند و پراید برای این منظور انتخاب شد .
SS
۳۰ مهر ۱۳۹۴درسته
به نظر من هم لوگان با توجه به مصرف سوخت کم و فضای کافی و از همه مهمتر استهلاک بسیار پایین، انتخاب خیلی خوبی برای جایگزینی و تاکسی شدن بود. حتی مدل E0 که قبلا تولید میشد رو میشد به جای پراید در ناوگان تاکسیرانی استفاده کرد
واقعا کسانی که 405 و سمند با مصرف سوخت 12-13 لیتری در شهر و استهلاک بسیار بالا رو برای تاکسی شدن انتخاب کردن چه فکری می کردن؟؟
احتمالا سوداین ماشین ها به اندازه کافی بالا بوده تا همه رو بشه باهاش قانع کرد ):
علي
۳۰ مهر ۱۳۹۴بعد هی پشت سر چینیا حرف بزنین…جیلی چین لندن ای خداااا
آرماااان
۳۰ مهر ۱۳۹۴والا من هر روز میگفتم بهتون هاوال و جیلی اینده روشنی رو دارن و کیفیت خوبی هم نسبت به قیمتشون دارن بعد همه دیس میدن
Mehran
۴ آبان ۱۳۹۴خودرو سازی چین الان 5ساله شروع کرده این شده اونوقت ما با کره ای ها شروع کردیم اونا کل دنیارو دارن ماشین صادرات میکنن اونوقت ما تنها صادراتمون پراید به کشور عراق و سوریه اونم باقیمت 900دلار