جینتا که تنها ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد، به پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 با ۶۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است و با قیمت پایهٔ ۳۶۰ هزار دلار عرضه میشود.
شرکت بریتانیایی جینتا در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه ژنو سوپراسپرت کانسپتی را با نام آکولا معرفی کرد و حالا پس از پنج سال توسعه، سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو آماده و معرفی شده است. برخلاف برندهای نوپا و ناشناختهای که این روزها در دنیای سوپراسپرتها زیاد میبینیم، جینتا سابقهای در حدود ۷۰ ساله دارد. این شرکت کوچک بریتانیایی مثل لوتوس و مارکوس، به لطف رونق خودروهای اسپرت سبک پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و در طول تاریخ خود، فراز و نشیبهای زیادی را تجربه کرده است.
طی بیست سال گذشته یعنی از زمانی که جینتا توسط مالک کنونیاش «لارنس تاملینسون» خریداری شد، این شرکت روی ساخت خودروهای مسابقهای تمرکز کرده است و بنابراین، آکولا یک حرکت بزرگ برای جینتا و جاهطلبانهترین خودروی جادهای آن محسوب میشود. این سوپراسپرت بریتانیایی همچنین مملو از دانش موتوراسپرت است اما به گفتهٔ جینتا، آکولا فقط برای رانندگی در پیست طراحی نشده بهاندازهای کاربردی است که میتوان در جادههای عمومی هم با آن رانندگی کرد. بهعنوانمثال، سوپراسپرت جینتا از صندوق باری با ظرفیت ۴۷۳ لیتر بهره میبرد که از بسیاری از خودروهای سواری معمولی بیشتر است.
در طول فرایند تبدیل نسخهٔ کانسپت آکولا به تولیدی، طراحی تهاجمی و منحصربهفرد بدنهٔ آن کمرنگ نشده است. همچنین ویژگیهای آیرودینامیکی افراطی این سوپراسپرت برگرفته از خودروهای مسابقهای لمان آکولا است. علاوه بر اسپلیتر جلو و بال بزرگ عقب، آکولا از کف کاملاً صاف فیبر کربنی بهره میبرد تا جریان هوا بدون اختلال به سمت دیفیوزر حرکت کند. هدف تاملینسون، ساخت سوپراسپرتی بوده که همانقدر که در پیستی مثل نوربرگرینگ توانمند است، در مسیر رفتوبرگشت هزار کیلومتری هم راحت باشد.
برای اینکه آکولا تا حد امکان سریع و سبک باشد، جینتا از یک مونوکوک فیبر کربنی همراه با سابفریمهای فیبر کربنی استفاده کرده که توسط یک رول کیج فولادی تقویت میشود. سیستم تعلیق هم از نوع دو جناقی آلومینیومی با کمکفنرهای الکترونیکی تطبیقی و آنتیرولهای جلو عقب با قابلیت تنظیم دستی است. آکولا از رینگهای ۲۰ اینچی آلومینیومی تکپیچ استفاده میکند که ساخت خود جینتا هستند و با لاستیکهای پیرلی P Zero پوشیده شدهاند. وظیفهٔ متوقف کردن خودرو هم بر عهدهٔ دیسکهای ترمز فولادی ۳۶۰ میلیمتری است درحالیکه نمونههای کربن سرامیکی هم قابل سفارش خواهد بود.
یکی از جذابترین ویژگیهای آکولا اما پیشرانهٔ آن است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز شده است که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه که تنها ۱۷۵ کیلوگرم وزن دارد، کاملاً پشت محور جلو نصب شده است بهگونهای که بخش عمدهای از موتور زیر شیشهٔ جلو و داخل داشبورد عمیق خودرو قرار گرفته است و بنابراین، آکولا اساساً خودرویی موتور وسط محسوب میشود. به گفتهٔ جینتا، این ترکیب هندلینگ فوقالعادهای را فراهم میکند و جانمایی قطعات آیرودینامیکی را در قیاس با ترکیب موتور وسط معمولی آسانتر میکند.
برخلاف بسیاری از شرکتهای کوچک ساخت سوپراسپرت که اقدام به خرید پیشرانهٔ آماده از خودروسازان بزرگ میکنند، بلوک آلومینیومی موتور آکولا ساخت خود جینتا است. این بلوک از نوع بیلت است که یعنی برخلاف پیشرانههای تولید انبوه معمولی که با استفاده از فلز مذاب ساخته میشوند، بلوک موتور V8 جینتا از طریق تراشکاری و ماشینکاری یک قطعه آلومینیوم جامد ساخته میشود. این پیشرانه همچنین از سوپاپهای تیتانیومی بهره میبرد. جینتا تمام تلاش خود را کرده است تا به توزیع وزن ۵۰-۵۰ دست پیدا کند و به همین دلیل سر اگزوزها از طرفین خودرو بیرون آمدهاند تا کوتاهتر شوند.
برای انتقال نیروی پیشرانه هم گیربکسهای شش سرعته دستی و هفت سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است که در عقب قرار دارد و قدرت را به دیفرانسیل لغزش محدود تحویل میدهد. هرچند در دنیای سوپراسپرتهای توربوشارژ و هیبریدی، قدرت ۶۰۰ اسب بخاری آکولا چندان قابلتوجه به نظر نمیرسد اما ازآنجاییکه این خودرو تنها ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد، با همین قدرت هم بسیار سریع خواهد بود بهگونهای که ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست میابد. جینتا همچنین برای این خودرو یک باک بنزین بزرگ ۱۰۰ لیتری را در نظر گرفته است که امکان پیمودن ۷۲۵ کیلومتر را با یک بار سوختگیری فراهم میکند.
هرچند داخل آکولا شبیه خودروهای مسابقهای به نظر میرسد اما جینتا به ویژگیهای کاربردی برای رانندگیهای روزمره هم توجه داشته و امکاناتی مثل جا لیوانی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی با اپل کارپلی، شارژر بیسیم گوشی و گرمکن شیشهٔ جلو را ارائه کرده است. در اینجا همچنین بسیاری از قطعات مثل دستگیرهٔ درها، دریچههای تهویه و توری بلندگوها از آلومینیوم ماشینکاری شده ساخته شدهاند. متأسفانه اما افراد کمی شانس رانندگی با آکولا را خواهند داشت زیرا تنها ۲۰ دستگاه از این خودرو ساخته میشود که یکی از آنها متعلق به رئیس شرکت است. قیمت این خودرو هم از ۲۷۵ هزار پوند معادل ۳۶۰ هزار دلار آغاز میشود.
mmd@
۱۸ شهریور ۱۴۰۳جانم قیمتش برای یه سوپر اسپرت عالیه ای کاش یه دونشو از نزدیک میدیدم❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥😈😈😈😈🤔☣️☣️☣️ امیدوارم تو دوبی رها نشه وگرنه صاحبش میکشم☠️
HELLO.BROTHERS
۱۸ شهریور ۱۴۰۳عجب ماشینی،قیمتش منصفانه به خدا،اگه یه شرکت ایتالیایی بود میزاشت قیمت رو ۱.۵میلیون دلار.
SMS
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ظاهرا که همهچی تمومه
HELLO.BROTHERS
۱۹ شهریور ۱۴۰۳این همه فیبر کربن استفاده کنی بعد قیمت اینقدر پایین باشه،واقعن دمشون گرم،خوش بحال خریداران.
ALI A
۱۸ شهریور ۱۴۰۳احتمالا موتورش موتور جنرال موتورز که رو کوروت و اسکالید و غیره است…
HELLO.BROTHERS
۱۸ شهریور ۱۴۰۳مگه نخوندی،گفت انجینش رو خودشون درست کردن.
Ali
۱۸ شهریور ۱۴۰۳دوسته عزیز تو متن نوشته ۱۷۵ کیلوگرمه وزنه موتور
اسکالید وزن موتورش دوبله اینه
amirkhanzadeh
۱۸ شهریور ۱۴۰۳منطقی قضاوت کنم ماشین خوبی میاد
ولی باید تست بشه اونم توسط رانندگان بی طرف اون موقع نظر قطعیمو میگم
MehdiTurbo
۱۹ شهریور ۱۴۰۳اصلا با همچین کابینی نمیتونم ارتباط بگیرم
همه چیش عالیه به جز کابین البته سلیقه من نیست
کلا از این مدل فرمون و پشت کیلومتر ماشینای فرمول وان خوشم نمیاد حس پلی استیشن میده کابینایی مثل فراری و لامبو و پاگانی جذابترند
بقیه اش نسبت به قیمتش عالیه
MehdiTurbo
۱۹ شهریور ۱۴۰۳قیمتش با فراری و پاگانی تقریبا یکی درمیاد خود من فراری و پاگانی ترجیح میدم هر چند مشخصاتش عالیه ولی خب گزینه های هم رده اشم نمیشه ازشان گذشت واقعا
بیژن
۱۹ شهریور ۱۴۰۳درحال حاضر قیمت پاگانی یوتوپیا 2/5 میلیون دلاره. سیزده سال پیش قیمت پاگانی هوایرا 1/4 میلیون دلار برای نسخه پایه بود که امروزه قیمت نسخه های دست دومش تو بازار بین 2 تا 4 میلیون دلاره.
MehdiTurbo
۲۰ شهریور ۱۴۰۳درست بیژن باپاگانی برابر نیست
فکر میکردم پاگانی مثل بوگاتی قیمتای ارزان تر زیر یک میلیون دلار داره ولی همه شان بالای یک میلیونند
ولی با فراری و استون یه قیمت درمیاد من استون و فراری ترجیح میدم
علی Shelby
۱۸ شهریور ۱۴۰۳بنظرم ترکیبی از فراری اس ال ار مکلارن بنز و از بغل خم سقفش شبیه موستانگه
علی Shelby
۱۸ شهریور ۱۴۰۳بنظرم ترکیبی از فراری اس ال ار مکلارن بنز و از بغل خم سقفش شبیه موستانگه
ALIMOPAR
۱۸ شهریور ۱۴۰۳حس میکنم یه چیزی کم داره ولی نمیدونم چی در کل خوشگله
hosen
۱۸ شهریور ۱۴۰۳با طراحیش زیاد نتونستم ارتباط برقرار کنم ولی از انجینش خوشم اومد فکر کنم انجین 392 همی روش باشه درکل ماشین جالبیه.
car lover
۱۸ شهریور ۱۴۰۳انجین رو خودشون ساختن
فرق مهندسی یعنی اینکه از یه موتور با حجم برابر امریکا 480 اسب به زور گرفته
اروپایی ها 600 اسب(واقعی نه رو کاغذ)
علاوه بر قدرت رو بقیه چیزا کار کردن
وزن دوج 2 تن هست وزن این ماشین 1 تن
شتاب این ماشین 2.9 هست
شتاب دوج 4.5 ثانیه به زور
اینه مهندسی که ازش صحبت میکنیم
B
۱۸ شهریور ۱۴۰۳دوج ۶۰ هزارتاست این ۳۶۰ هزارتا کنتور که نمیندازه همینطوری یچیز میگی
hosen
۱۸ شهریور ۱۴۰۳دوست عزیز موتور همی داج از نوع ohv یا همون پوشراد هستش وگرنه آمریکایی ها هم بلدن انجین با مهندسی بالا بسازن مثل اکوبوست فورد
سوشیانت
۱۹ شهریور ۱۴۰۳این فیک بودن اعداد رو هیچ جا نشنیدیم فقط تو تخیلات کار لاور وجود داره
دیا
۱۸ شهریور ۱۴۰۳چرا ماشین های انگلیسی اینقد زشتن ؟؟
علی Shelby
۱۸ شهریور ۱۴۰۳یعنی الان استون مارتین ، رولز رویس ، بنتلی، جگوار لند رور و مک لارن زشتن
اتفاقاً خودرو های انگلیس نماد زیبایی (بنتلی جگوار استون مارتین) و تجمل (رولز رویس بنتلی) واسپرت سازی (استون مارتین و مکلارن و لوتوس ) و هایپر کار(مثل مکلارن اف وان)
هستن
𝐀𝐥𝐢
۱۸ شهریور ۱۴۰۳فکر کردم فراری چیزیه
شهروند ایرانی
۱۸ شهریور ۱۴۰۳به نظرم طراحیش دموده هست ترجیح میدم با این قیمت از کوروت گرفته تا تسلا s پلاید تا حتی بعضی مدل های لامبورگینی و فراری بخرم تا این بی نام نشون خیلی چیز شاخی نیست یه ماشین کارگاهی انگار اونتادور گرفته باشی و فرم چراخش عوض کنی مخصوصا عقبش خیلی بچه گانه طراحی شده ولی فرم کاپوت خوب
همایون
۱۸ شهریور ۱۴۰۳جلوش آدمو یاد فراری ۵۹۹ میندازه و فرمونش واسه رانندگی درون شهری خوب نیست
مهردادکمال
۱۸ شهریور ۱۴۰۳خیلی شلوغ هست طراحیش اما در کل شبیه فراری 599 هست. فکر کردم اولش یه فراریه که تیونینگ سنگینی روش شده. داخل ماشین تنها جایی بود باهاش نتونستم کنار بیام. اما در کل این “ایتالیایی ترین محصول انگلیسی” دوست داشتنیه.
JaMsHiD_R1988
۱۸ شهریور ۱۴۰۳اگه داون فورس خوبی هم داشته باشه در حد ۵۵۰ کیلو گرم چسبندگیش عالی میشه
قشنگ توی پیچ ها همه رو مغلوب میکنه
من که باهاش حال کردم منو یاد ماشینای GT3 میندازه
Mr.porshe
۱۸ شهریور ۱۴۰۳از پشت شبیه پورشه کیمن میمونه
از جلو حاصل کثافط ماری فورد Gt40 یا فراری
Mr.porshe
۱۸ شهریور ۱۴۰۳از پشت شبیه پورشه کیمن میمونه
از جلو حاصله فورد Gt40 با فراریه
nima.jdm
۱۸ شهریور ۱۴۰۳وزن فقط هزار کیلو!
Car love
۱۸ شهریور ۱۴۰۳شبیه فراری
hrsjamei
۱۸ شهریور ۱۴۰۳خیلی شبیه فراری ۵۹۹ GTO
محمد
۱۸ شهریور ۱۴۰۳عجب کابین زیبایی داره این ***آکولا .
محمد
۱۹ شهریور ۱۴۰۳من نوشتم جینتا چرا ستاره گذاشتید؟
شاهین
۱۹ شهریور ۱۴۰۳شما یک کلمه دیگه نوشتید که خلاف شئونات سایت بود و سانسور شد.
محمد
۱۹ شهریور ۱۴۰۳شاید اشتباهی شده چون اسم خود این خودرو جینتا اگر اشتباهی در نوشتار بشود نامش بد می شود.
احتمالاً به دلیل اینکه در کیبورد من د زیر ت قرار دارد من اشتباه تایپ کردم.
یاس ی
۱۹ شهریور ۱۴۰۳باتوجه سابقه طولانی این شرکت در موتور اسپرت به عنوان ی خودروی پرفورمنس باید انتظارات زیادی ازش داشت ولی طراحی داخلیش برای استفاده طولانی در شهر چندان راحت به نظر نمیاد.
قطعا کسی هم که اینو میخره قرار نیست باهاش بره خرید یا بچه هاش ببره مدرسه.
رضا
۲۰ شهریور ۱۴۰۳واقعا خیلی ماشینه خفنی و از بغل هم به نظرم شبیه دوج وایپره😍😍