سایر خودروهای اروپایی

خودروی اسپرت ارزان‌قیمت گوردون موری، پروژه جذابی که لغو شد

گوردون موری در اواخر دههٔ ۲۰۱۰ قصد تولید خودروی اسپرتی با قیمت زیر ۵۰ هزار دلار و موتور سه سیلندر با ۲۱۵ اسب بخار قدرت را از طریق همکاری با یاماها داشته است.

گوردون موری طی سال‌های اخیر با سوپراسپرت‌های T.50 و T.33 نام خود را سر زبان‌ها انداخته و وقتی حرف از لذت رانندگی می‌شود مدل‌های V12 تنفس طبیعی این طراح مشهور به ذهن می‌آیند. در سال‌های نه‌چندان دور اما موری به دنبال ساخت خودروی اسپرت ارزان‌قیمتی بوده که متأسفانه این پروژه لغو شد. وی در اواسط تا اواخر دههٔ ۲۰۱۰، توسعهٔ خودرویی را برنامه‌ریزی می‌کرد که قرار بود T.43 نام داشته باشد. این یک خودروی اسپرت موتور وسط با گیربکس دستی و قیمت زیر ۵۰ هزار دلار بود که به پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ فورد با ۲۱۵ اسب بخار قدرت مجهز می‌شد.

هرچند این قدرت در قیاس با سوپرکارهای کنونی گوردون موری بسیار کم به نظر می‌رسد اما قرار بود T.43 خودروی بسیار سبک‌وزنی باشد و با سیستم تهویه، سقف ثابت، سیستم صوتی، ایربگ و سایر امکانات رفاهی، زیر ۸۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. به گفتهٔ موری، این می‌توانست یک لوتوس الیزه با قابلیت استفادهٔ روزمره باشد. موری برای توسعهٔ این خودرو با یاماها همکاری کرد و حتی پروتوتایپ‌ها هم ساخته شدند اما تغییر مدیریت یاماها باعث لغو این پروژه شد. به گفتهٔ موری، اگر این پروژه به ثمر می‌نشست، هم‌اکنون چهار سال بود که روی خط تولید قرار داشت. قرار بود از T.43 سالانه ۵ هزار دستگاه ساخته شود که این یعنی در حال حاضر باید ۲۰ هزار دستگاه از آن تولید شده بود.

آن‌طور که طراح مک‌لارن F1 گفته است، هم‌اکنون حتی اگر شرکت دیگری برای همکاری و تکمیل این پروژه پیدا شود، امکان احیای آن وجود نخواهد داشت:

مشکل این است که اکنون همه الکتریکی می‌خواهند. زمان مناسب ساخت [T.43] همان موقع بود. الآن خیلی دیر شده است.

به گفتهٔ موری، هرچند شرکت وی هم‌اکنون T.50 و T.33 را تولید می‌کند، امکان ساخت T.43 را ندارد:

ما توانایی تولید خودروهای تیراژ بالا را نداریم اما می‌توانیم آن را برای دیگر خودروسازان محقق کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    ماشین های گوردون موری با اون انجین های ۱۲سیلندر تنفس طبیعی و صدای جذابی که تولید میکنه حرف نداره ولی حیف که از قیافه ماشین هاش خوشم نمیاد

    موافقم 30
    مخالفم 2
  2. DEXTER

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه پیرهن سمی پوشیده این استاد موری

    موافقم 14
    مخالفم 3
  3. مازیار

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (851 ديدگاه)

    اگه سرمایه و ارتباطات و مدیریت صحیح بطور منصفانه تری بین خودروسازها تقسیم می‌شد، شاهد دنیای زیباتری در این صنعت می بودیم

    موافقم 19
    مخالفم 1
  4. آلمان 🇩🇪🇩🇪

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    اعداد و ارقامی که نوشته فوق‌العاده است ولی طنز تلخ خودش گفته الان همه برقی میخواد😔

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. Siyavash

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (801 ديدگاه)

    الهه زیبای.و پرفورمنس…واقعا شاهکار هست این گوردون موری..فقط حیف که فعلا ندیدم سایت معتبر یا مجله معتبری تستش کنه..

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    با استفاده از مک‌لارن f1

    موافقم 1
    مخالفم 2
  7. مهدی

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ما هم قراره از سال دیگه تمام خودروهامون برقی بشن سندشم اون دستور رئیسی بود که گفت تو ۲ هفته فقرو ریشه کن کنید بترکن حسودامون

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. abbas

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (288 ديدگاه)

    این عکسها ک گذاشتید برای t33

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. Farhan

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    جمله ای که طراح مکلارن گفته خیلی دردناکه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. k-jafaee

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    ایده‌ی خوبی بوده و فکر می‌کنم هنوزم جای فروش داشته‌باشه. خودروی برقی هرگز جای بنزینی رو نمیگیره همونطور که در یک قرن گذشته دیزل و توربین‌گاز هرکدوم جایگاه خودشونو داشتند و جای دیگری رو نگرفتند. خودِ بنده بارها به این فکر افتادم که یک سری ماشین اسپرتِ دست‌سازِ کم‌تیراژِ ارزان‌قیمت بسازم که رقیب خودروسازهای داخلی هم نباشه و بتونه قشر اسپورت‌پسند کم‌بضاعت رو راضی کنه. ولی واقعاً اقدام ترسناکیه مخصوصاً توی این کشور.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. ،

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    این چقدر قشنگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا