گوردون موری چند هفته پیش اعلام کرد در حال کار روی دو شاسیبلند الکتریکی است و بسیاری از مردم به دنبال فهمیدن این موضوع بودند که این مرد بزرگ چه دستپختی آماده خواهد کرد. بنا به گزارش carscoops، گوردون موری همیشه به دنبال تولید خودروهای سبک بوده و هیچکسی فکر نمیکند که یک شاسیبلند حدود ۲ تنی بتواند خودرویی سبک باشد.
اما به نظر میرسد گوردون موری نابغه که سابقه تولید خودروهایی همچون T.50 (وزن ۹۸۶ کیلوگرم)، مک لارن F1 (وزن ۱۱۳۸ کیلوگرم)، خودروی سبک راکت (۳۸۵ کیلوگرم) و… را دارد از اصول خود کوتاه نخواهد آمد. شاسیبلند گوردون موری گفته میشود وزنی بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم خواهد داشت. این را فیلیپ لی که اخیراً به سمت مدیرعاملی گروه گوردون موری منصوب شده میگوید. اگرچه خودرویی که درباره آن صحبت میکنیم شاسیبلند گوردون موری است اما با خودرویی همچون جی ام سی یوکان طرف نخواهیم شد. این محصول جنرال موتورز با توجه به استانداردهای جهانی قدبلندی کوچک محسوب میشود اما فضای کافی برای چهار سرنشین و وسایل آنها را دارد. آنگونه که اتوکار میگوید، قدبلند الکتریکی گوردون موری بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم سبکتر از رنو Zoe الکتریکی خواهد بود.
و اگر شاسیبلند گوردون موری بتواند وزن خود را بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم نگه دارد، شاید سبکتر از برخی نسخههای مزدا MX-5 دونفره هم باشد. وبسایت آمریکای مزدا وزن MX-5 میاتا RF گرند تورینگ با گیربکس دستی را ۱۱۱۲ کیلوگرم اعلام میکند. البته شاسیبلند دوم گوردون موری خودرویی بزرگتر و به همین خاطر سنگینتر خواهد بود اما این خودرو هم میتواند بسیار سبکتر از خودروهای همکلاس خود باشد. مدیر این شرکت به اتوکار میگوید وزن بسیار پایین شاسیبلند گوردون موری به لطف طراحی باتریها میسر خواهد شد. این باتریها از سیستم خنککنندگی مایع سود خواهند برد و در داخل یک بخش مستحکمی قرار خواهند گرفت که بخشی از ساختار خودروست و درعینحال میتوان به آن دسترسی داشت. مدیرعامل گروه موری میافزاید باتریها تراکم انرژی بهتری دارند و میتوانند در برابر دماهای شدید دوام بیاورند.
دیگر ویژگی کلیدی برای تولید خودرویی با وزن پایین به خود پلتفرم مربوط خواهد شد. شرکت تکنولوژی موری که کمپانی برادر گوردون موری اتوموتیو محسوب میشود سه پلتفرم را تولید کرده که دو تای آنها در شاسیبلندهای جدید گوردون موری بکار خواهند رفت. هر سه پلتفرم با استفاده از دانش به دست آمده در زمان توسعه فرایند iStream موری توسعه یافتهاند. در این فرایند پانلهای فولادی مرسوم جای خود را به ترکیبی از فریم فضایی متالیک و پانلهای ساندویچ کامپوزیت میدهند. موری میگوید تولید خودروها با ساختار iStream نیازمند انرژی کمتر و کارخانهای کوچکتر خواهد بود.
مازیار
۸ مرداد ۱۴۰۱این گوردون موری هم تحفه نطنز دنیای خودروست
GMA
۸ مرداد ۱۴۰۱بسیار منتظر شاهکار جدید این نابغه صنعت خودروسازی هستم،در حال حاضر تعداد نوابغی در خودروسازی مثل موری کمتر از انگشتان دست هستند
شاعر
۸ مرداد ۱۴۰۱شاید بشه گفت گوردون موری متفاوت ترین مهندس صنعت خودرو هست.
جالبه مرسدس همیشه ماشینهاش اضافه وزن دارن و گوردون موری هم همیشه ماشین سبک وزن میسازه!
در مورد وزن 180 درجه اختلاف نظر دارن ولی نقطه اشتراک جفتشون اینه که همیشه شاهکار میسازن!
JDM lover
۸ مرداد ۱۴۰۱یکی از برترین مهندسای تاریخ خودروسازی هست گوردون موری
اگه این خودرو واقعا با همچین وزنی ساخته بشه ، یه شاهکار به تمام معناست
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۸ مرداد ۱۴۰۱اگر ساخته بشه اثر هنریه