سایر خودروهای اروپاییگوردون موری

گوردون موری T.50s نیکی لائودا؛ سوپر اسپرت جدید با 770 اسب بخار قدرت

گوردون موری اعلام کرد نسخه مخصوص پیست T.50s که با نام نیکی لائودا شناخته می‌شود به پیشرانه ۱۲ سیلندر با حدود ۷۷۰ اسب بخار قدرت مجهز می شود.

فرایند توسعه سوپر اسپرت پیست محور T.50s نیکی لائودا شروع شده و این شرکت اولین ویدئو از محصول خود را منتشر کرده است. اولین بار در سال ۲۰۲۱ بود که رونمایی رسمی T.50s انجام شد اما موری از آن زمان تاکنون عمده تمرکز خود را صرف توسعه و تولید نسخه جاده‌ای T.50 کرده است. همچنین این برند روی عرضه محصول ارزان‌قیمت‌تر T.33 کار می‌کند.

البته علیرغم پروژه‌های زیاد در دست اقدام، گوردون موری توسعه مدل T.50s نیکی لائودا را فراموش نکرده و حجم تغییرات رخ داده در آن به حدی بوده که می‌توان آن را خودرویی کاملاً متفاوت دانست. موری در تولید این خودرو خواهان چیزی سبک‌تر و قوی‌تر از نسخه جاده‌ای بوده است. اگرچه پیشرانه بکار رفته در T.50s همان نسخه ۱۲ سیلندر ۳.۹ لیتری تنفس طبیعی مدل استاندارد است اما قدرت آن به ۷۷۲ اسب بخار می‌رسد که بسیار بیشتر از ۷۲۵ اسب بخار اعلامی در ماه‌های قبل خواهد بود.

از جمله تغییرات پیشرانه می‌توان به افزایش نسبت تراکم، حذف زمان‌بندی متغیر سوپاپ، بازنگری در سر سیلندر، استفاده از یاتاقان‌های جدید و توسعه سیستم ورودی متفاوت اشاره کرد. این پیشرانه همچنین از دریچه گازهای متفاوت استفاده می‌کند و تعداد آن‌ها نیز بیشتر است. نیروگاه آهنین موری حتی ردلاین ۱۲۱۰۰ دور در دقیقه را داراست. روش‌های زیادی هم برای کاهش وزن به کار گرفته ‌شده و بنابراین با خودرویی که ۸۵۲ کیلوگرم وزن دارد روبرو هستیم. T.50s نیکی لائودا حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسخه جاده‌ای است.

یکی از فاکتورهای کلیدی در کاهش وزن خودرو استفاده از ترمزهای فیبر کربنی بجای نمونه کربن سرامیکی T.50 استاندارد است. البته باید دانست ترمزهای یاد شده مناسب سواری روزمره و ترددهای جاده‌ای نیست زیرا در هوای سرد و بارانی کاملاً بی‌فایده هستند اما در پیست قدرت توقف بالایی دارند. در نهایت باید گفت گوردون موری اتوموتیو تنها ۲۵ دستگاه از T.50s را با قیمت حدود ۳.۹ میلیون دلار تولید خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    تو صد سال موتوراسپرت درونسوز، این کلام آخر از صفحه آخره

    موافقم 64
    مخالفم 1
    1. GMA

      ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (849 ديدگاه)

      و با این کلام، چه خوش به پایان آمد این دفتر…

      موافقم 15
  2. علی آقایی

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    12سیلندر 770اسب بخار! اونم با اون آیرودینامیک
    بیا بهت 4سیلندر بدم 200اسب بخار البته چینی
    گوردون موری با آیرودینامیک ترین خودروی جهان معروف شد.
    مگر نه کسی بهش بهایی نمی‌داد.

    موافقم 3
    مخالفم 60
    1. blackwing

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1303 ديدگاه)

      همین که ۵۰تا دیسلایک گرفتی و فقط ۲تا لایک نشون میده ارزش حرفی که زدی چقدره… 😉

  3. OM.01

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (546 ديدگاه)

    772 اسب بخار…
    852 کیلو گرم وزن…
    قابلیت ایجاد 1200کیلوگرم دانفورس…

    رکوردهای زیادی رو جابجا خواهد کرد.

    به شخصه مدلهای گوردون موری رو به اکثر سوپر اسپرتا و هایپر کارها ترجیح میدم. حیف که تولید محدود بودن. T33 و T50 هردو واقعا شاهکارن. شاید قیافه و کابین مدرنی نداشته باشن. شاید موتور قدرتمند توئین توربو و گیربکس اتومات نداشته باشن…اما چیزهایی دارن که بقیه ندارن…

    حالا که داریم وارد عصر خودروهای برقی میشم خدارا شکر کتاب خودروهای بنزینی با چنین شاهکارهایی از گوردون موری به اتمام برسه🤩

    موافقم 56
    1. محمدهادی

      ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      حتی پراید هم اگه فقط فاکتور وزن گوردن موری(۸۵۰کیلوگرم) رو برخوردار باشه تو خیابو مثل موشک
      میشه!
      دیگه ببین این اعجوبه با اون موتور و طراحی بدنه و آئرودینامیک و تعلیق های مسابقه یی چی ازاب دراد!!
      بنظرم باس همین الان برده بشه به جهنم سبز
      همین شبانه
      معطلش نباید کرد…

      موافقم 11
      مخالفم 1
  4. corvette

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (370 ديدگاه)

    ۸۵۲ کیلوگرم
    باور نکردنیه

    موافقم 40
    1. محمدهادی

      ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      به این میگن کارستان
      اسب بخارو که دیگه چینی هام بلد شدن برسونن تا ۲هزار!!
      به چه درد میخوره وقتی ماشین مثل گاو سنگینه
      پرفورمنس ینی وزن
      نه توان موتور

      موافقم 14
  5. همایون

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (780 ديدگاه)

    این لعنتی چه جوری انقدر سبکه؟یعنی راحت میشه با یه توربو قدرت رو رسوند به هزار و وزن رو هم زیر یک تن نگه داشت تا ماشین پرواز کنه هرچند لذت تنفس طبیعی واسه عاشقان بیشتره
    کاثورث واقعا در پایان عصر درون سوزها ترکوند و شاهکار موتورهای درون سوز رو برای آستون والکری و گورد موری ساخت حتی فکر کردن به موتور دوازده سیلندر با ردلاین بالای دوازده هزارتا اونم تو یه خودرو جاده‌ای ادمو کیفور میکنه🤣 واقعا غم انگیزه که حالا که فناوری ساخت موتورهای درون سوز به این سطح رسیده باید باهاشون خداحافظی کرد فکر کن تولیدکنندگان موتور سالهای سال قدم به قدم جلو رفتن و با تلاش و آزمون و خطا تونستن یه همچین موتورهایی بسازن خیلی دوست داشتم ببینم اگه هیبریدها و برقیها نبودن رقابت ساخت موتورهای سوپرکارها تا کجا پیش میرفت،ولی حالا موتورسازهایی مثل کاثورث باید تمام این تجربیات گرانبها رو کنار بزارن تا خودرو سازهر آرمیچر وصل کنن سر چرخها

    موافقم 37
    1. محمدهادی

      ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      باید به این نکته اشاره کرد که اساسا بریتانیایی ها تو سبک وزن ساختن های فوق عادی اسسستااادن
      شما به ساخته های مک لارن،لوتوس،TVRو نوبل نگاه کن
      قشنگ متوجه قضیه میشی

      موافقم 11
  6. Siyavash

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (801 ديدگاه)

    نمیدونم چی بگم ولی خودتون مشخصات رو بخونید ……
    حس میکنم قرار خیلی از رکورد ها جا به جا بشن.💯💯💯

    موافقم 29
  7. مجتبی .

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    منتظریم یک طوفان به پا کنی واین آخر قصه درونسوزهارو شیرین به پایان برسونی. به قول دوستان واقعا حیف که توهمچین شرایطی باید بادرونسوزها خداحافظی کنیم.

    موافقم 21
    1. محمدهادی

      ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      این دیگه با این فاکتورها رسما یک خودروی مسلبقه ییه
      این دیگه حتی پیست محور هم نیست…
      گوردون موری داره نزدیک میشه به شاهکارهای گذشته ش
      (F1)

  8. Royal Driver

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    دیگه این یکی از آخرین ماشین های خوب توی صنعت خودروسازیه. به معنای واقعی شاهکاره یک ماشین بی نقصه.استاد گوردون موری هرچیزی رو طراحی کنه اون ناب درمیاد، اسم کاسورث هم باشه که دیگه چه بهتر موتوری که عجیب سبک، کوچیک و قدرتمنده! اسم ماشین هم بی نقصه! نیکی لائودا اسطوره‌ای!! راننده فرمول یک موردعلاقم، روحش شاد❤️ اون فن عقب ماشین هم داون‌فورس رو چند برابر میکنه، عین برابهام BT46B که سال ۱۹۷۸ مسابقه میدادن و یک فن بزرگ عقبشون بود که بعدا بن شدن، همونم گوردون موری طراحی کرد..

    موافقم 15
    مخالفم 1
  9. M.Kkarimi

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (862 ديدگاه)

    صبحی که با همچین مطلبی شروع بشه …🔥❤️

  10. LAMBORGHINI

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    ترسناک و زیبا 🔥🔥❤️

  11. Hamilton1970

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (541 ديدگاه)

    ۷۷۳ اسب بخار قدرت
    ۸۵۲ کیلوگرم وزن
    ۱۲۱۰۰ دور بر دقیقه ردلاین
    داون‌فورس هیولا
    این ماشین واقعا خداوندگاره…

  12. heshmat021

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (411 ديدگاه)

    نه شتابش مهمه
    نه قدرتش
    نه تایم پیست

    فقط صدای موتور تو دور ۱۲ هزار، دنده دستی و لذت ناب

    موافقم 14
  13. فرزاد افشار

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    از قدیم ندیم گفتن کار بده دست کاردان. عجب شاهکاری ساخته آقای گوردون موری.نسبت وزن به حجم موتور عجیب قریبه. کاملا مشخصه رکوردهایی میزنه که تا الان ندیدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا