نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵: در غرفه خودروساز اسپانیایی «جیتیاِی» محصولی به نمایش درآمد که تصدیقی است بر تحقق رؤیای دپارتمان طراحی آن که “خودرویی بسازند که با دیدن آن به یاد هیچ خودروی دیگری نیفتید، محصولی که روح اسپرت را با وقار و لوکس و منحصربهفرد بودن ادغام کند و در یک کلام بیسابقه باشد”.
با نگاه به “نسل دوم جیتیاِی اسپانو” قبل از همه نمای جانبی موج مانند آن جلب نظر میکند، جایی که درهای بدون قاب بهخوبی با ورودیها و خروجیهای هوا ترکیب شدهاند که هم در آئرودینامیک خودرو نقش مثبت دارند هم در خنک کاری اجزایی شامل سوخت و ترمزها کمک شایانی میکنند. در کل ظاهر خودرو خشن و گیراست و تمامی اجزا ازجمله ورودیهای هوای عظیم سپر جلو، شکل کلّی قسمت عقب که بیشترین نقش را دارد، باله عقب که کاملاً با سبک بدنه هماهنگ است و انحنای سقف همگی در جهت ایجاد کمترین مقاومت در مقابل جریان هوا عمل میکنند. آینهها از جنس آلومینیوم مکانیزه هستند و با پایهای کربنی به بدنه متصل میشوند. گفته میشود درپوش شیشهای محفظه پیشرانه در خنک کاری آن نیز نقش مثبت ایفا میکند. این خودروساز مدعی است عنصر منحصربهفردی که در آئرودینامیک اسپانو جدید نقش بزرگی دارد صیقلی بودن بسیار زیاد سطح بدنه است! برای ورود به داخل اسپانو فشار بر روی لوگوی GTA کافی است و از انواع متداول موجود خبری نیست. در پیریزی کابین از مواد بسیار باکیفیتی ازجمله فیبر کربن و چرم طبیعی استفاده شده؛ فضای سرنشینان کاملاً فراخ بوده و به نظر نمیرسد حتی افرادی با قد ۲ متر هم مشکلی داشته باشند. سقف پانورامای شیشهای نورپردازی مناسبی را محیا کرده و باعث دلبازتر شدن کابین میشود. باوجودی که همانند بیرون آن اسپرت و خشن است اما در عین حال از حس لوکس و راحتی آن لذت خواهید برد. در مرکز داشبورد یک صفحهنمایش ۷ اینچی با چندین عملکرد قرار دارد: میتواند توسط صاحب خودرو شخصیسازی شود، تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده را ارائه میکند، تنظیم فعالیتهای بدنه و باله عقب و سامانه کنترل میزان کدری سقف را انجام میدهد، نویگیشن، رادیو و سی دی و mp3، خروجی آیپاد، بلوتوث تلفن همراه و… جنس فرمان از کربن و چرم است و تنظیم چراغها، برفپاککن و نشاندهندهها با جویاستیک موجود در پشت آن صورت میگیرد. صندلیها با ظاهری خاص دارای تنظیم برقی بوده و مجهز به گرمکن و سردکن هستند. نکته ابداعی این نسل حذف آینه عقب وسط درون کابین است؛ بجای آن از یک دوربین دید عقب سود برده میشود که تصویر آن را در صفحهنمایش ۷ اینچی مشاهده خواهید کرد. برای پارک کردن هرچه آسانتر از دوربین مخصوص با میدان دید گسترده سود میبرد که با درگیر کردن دندهعقب بهطور خودکار فعال میشود. در قسمت عقب نیز فضای بار ۱۵۰ لیتری تعبیه شده که برای این کلاس خودرویی مناسب است. همچنین نورپردازی درون کابین توسط لامپهای LED تأمین میشود. در بخش فنی برای نسل دوم اسپانو از پیشرانه ۱۰ سیلندر V شکل دوج وایپر استفاده شده که بهصورت طولی در عقب نصب میشود. با بهبودهای صورت گرفته در آن انتظار میرود که از نظر عملکرد نیز پیشرفت فراوانی داشته باشد؛ یک سامانه کنترل الکتریکی قدرت نیز روی آن سوار شده که بنا به خواست راننده میزان قدرت خروجی را (از مقدار حداقلِ 450cv) تنظیم میکند. جعبهدنده نیز ساخت CIMA بوده و از نوع ۷ سرعته اتوماتیک سِکوئنشال مجهز به پدالهای پشت فرمان است.مشخصات فنی نسل دوم جیتیاِی اسپانو
پیشرانه: V10 به حجم ۷۹۹۰ سیسی، دارای ۲ توربو، مجهز به اینتر کولر
حداکثر قدرت: 925 اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 1220 نیوتون در متر
شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: 2.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: بیش از ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت
شاسی: مونوکوک از جنس فیبر کربن، گِرافِن، تیتانیوم و کِولار
وزن: 1400 کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت: 100 لیتر
ابعاد بدنه (متر): 4.۸۶ – ۱.۹۸ – ۱.۱۸ – ۲.۸
تعلیق: جناغی دوبل، دارای جذبکنندههای چندحالته ضربه، تنظیم الکتریکی ارتفاع
ترمزها: دیسکهای مسابقهای کربن-سرامیکی با کالیپرهای ۶ پیستونه، دارای ABS، مجهز به سامانه خنککننده
Mostafa&S
۱۶ اسفند ۱۳۹۳این تا حالا کجا بوده خیلی خوبه…
NA-NikandreosApotheon-NA
۱۶ اسفند ۱۳۹۳خوبه ولی یه جوریه!!!
CBR400
۱۶ اسفند ۱۳۹۳امین آقا دستت درد نکنه . در متن به گِرافِن اشاره کردی . میخواستم بدونم این . گِرافِن . چی هست ؟
اریک
۱۶ اسفند ۱۳۹۳گرافن یکی از پلمیر های کربن هست که یه ساختار مولکولی خاصی داره، همین ساختار ملکولی که بیشتر به دوبعدی بودن نزدیکه قابلیت رسانایی گرما و هادی بودن الکتریک رو به اون داده و ماده خیلی گرونیه . الان بیشتر این صفحات OLED که تو دستگاه ها هست از این جنسه. علاوه بر ساختار هادی که داره کمی انعطاف پذیر ولی خیلی محکمه.
من خواندم که برای تشکیل این ساختار اتمی کربن از اکسید مس استفاده می شه واسه همین خاصیت رسانایی داره.
CBR400
۱۷ اسفند ۱۳۹۳آقای اریک کامنتت عالی بود . دستت درد نکنه .
Amin.Fucco
۱۹ اسفند ۱۳۹۳http://en.wikipedia.org/wiki/Graphene
lamborghini REVENTON
۱۶ اسفند ۱۳۹۳این ماشین نسل قبلیش داخل فیلم need for speed بود انوم با رنگ زرد که در آخر تصادف کرد.
اریک
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ساختار موتورش خیلی شبیه وایپره!
Zora
۱۷ اسفند ۱۳۹۳WoNdErFuL
منو یاد بازی GTA انداخت !!
پیکان جوانان
۱۷ اسفند ۱۳۹۳شاخه ولی طراحی زیاد جالبی نداره
سعید
۱۷ اسفند ۱۳۹۳((تحقق رؤیای دپارتمان طراحی آن که “خودرویی بسازند که با دیدن آن به یاد هیچ خودروی دیگری نیفتید))
نمیدونم چرا من با دیدن این ماشین یاد یه خودروی دیگه افتادم؟!!! بین اون سه تا عکس آخری،دوتاشو که دیدم(غیر از وسطی)یاد مکلارنP1 افتادم!!!
:D
CBR400
۱۷ اسفند ۱۳۹۳gta از توربو استفاده نمیکرد خیلی بهتر بود . چون با توجه به شناخت و اطلاعاتی که از انجین های آمریکایی دارم این پیشرانه را میتوان بدون هیچ turbo و supercharger تا اعداد بالای 900 اسب بخار ارتقاء داد . البته من هیچ پیشرانه ای رو تیونینگ نکردم . ولی علاقه زیادی برای این کار دارم .
Muhammad
۲۵ اسفند ۱۳۹۳کم کم دیگه شاهد رقابت کامل هایپرکار های ابرسریع خواهیم بود. بی صبرانه منتظر اینم که لامبورگینی هم یه هایپرکار تمام عیار رو به جنگ بقیه بفرسته.
صادق
۱۷ اسفند ۱۳۹۴قیمتش در حال حاضر چنده؟
solat
۲۰ فروردین ۱۳۹۵پرقدرت و زیبا و متفاوت هست اسپانو
. O. G. A. C
۱۹ بهمن ۱۳۹۵با این ک گفته شده با ساختار این ماشین آدم یاد هیچ ماشینه دیگه نمیوفته ولی با دیدن عکس پشت ماشین آدم یاد AUDI R8 V10 plus میوفته.
خیلی ماشین خوبیه من ک ازش خوشم اومد ????