سایر خودروهای اروپایی

ایتال‌دیزاین آزتک، سوپراسپرتی با پیشرانه آئودی و دو غربیلک فرمان!

آزتک سوپراسپرتی آینده‌نگر بود که در سال ۱۹۸۸ با پیشرانهٔ پنج سیلندر آئودی معرفی شد و در تعداد محدودی به تولید رسید.

اکثر علاقه‌مندان به خودرو، جورجتو جوجارو را می‌شناسند. طراح مشهوری که تعدادی از نمادین‌ترین خودروهای تاریخ را طراحی کرده است. بااین‌حال، شاید خیلی‌ها از سوپراسپرتی با نام ایتال‌دیزاین آزتک توسط جوجارو طراحی شد خبر نداشته باشند. این سوپراسپرتی شبیه خودروهای فیلم‌های علمی تخیلی بود که آیندهٔ خودروها را تصور می‌کرد ولی درعین‌حال کاملاً کاربردی بود و حتی در تعداد محدودی هم تولید شد.

تولد آزتک

این کانسپت به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس استودیوی ایتال‌دیزاین ساخته شد. به این مناسبت، سه کانسپت ساخته شد که همگی ظاهری آینده‌نگر داشتند. کانسپت اول آزگارد نام داشت و شبیه مینی‌ونی متعلق به سال ۲۱۰۰ به نظر می‌رسید. کانسپت دوم آسپید نام داشت و کوپه‌ای دونفره با سقف بازشو برای ورود و خروج بود و آخری هم آزتک بود، سوپراسپرتی جسورانه به سبک بارچتا که آینده‌ای را تصور می‌کرد که راننده و سرنشین کاملاً از هم جدا بودند. در این خودرو، برای هر سرنشین محفظه‌ای اختصاصی با شیشهٔ جلو و پانل سقف قابل برداشتن طراحی شده بود و حتی در نگاه اول به نظر می‌رسید هر سرنشین یک غربیلک فرمان دارد ولی غربیلک سمت راست درواقع ماژولی بود که دسترسی به اطلاعات مهم خودرو را فراهم می‌کرد و به کنترل‌هایی مجهز بود تا سرنشین بنواند با راننده ارتباط برقرار کند.

کابین تمام چرمی، بدنهٔ نقره‌ای، سیستم ناوبری رالی، آینه‌های به سبک خودروهای لمان و چراغ‌های جلوی مخفی هم از دیگر ویژگی‌های آزتک بودند. از بین این سه کانسپت که هم‌زمان در نمایشگاه خودروی تورین ۱۹۸۸ رونمایی شدند، آزتک تنها مدل کاربردی بود و بازدیدکنندگان نمایشگاه را شیفتهٔ خود کرد و همه خواهان تولید آن بودند.

مهندسی پیشرفته در کنار موتور آئودی

آزتک با ترکیبی از آلومینیوم، فیبر کربن و کولار ساخته شده بود که همگی در آن زمان متریال بسیار پیشرفته‌ای محسوب می‌شدند. بااین‌حال، این بدنهٔ آینده‌نگر و پیشرفته روی یک شاسی نردبانی فولادی معمولی نصب شده بود. در ابتدا گفته می‌شد این کانسپت قرار است به یک پیشرانهٔ V8 مجهز شود ولی تأخیر در تأمین این موتور باعث شد ایتال‌دیزاین سراغ گزینهٔ دیگری برود. آزتک درنهایت به پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ آئودی کواترو مجهز شد که به‌صورت عرضی پشت صندلی‌ها نصب شده بود. هرچند ایتال‌دیزاین قدرت این خودرو را ۲۵۰ اسب بخار اعلام کرده بود ولی آزتک درواقع حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. هرچند پیشرانهٔ این خودرو از آئودی گرفته شده بود ولی سازندهٔ ایتالیایی به دلیل محدودیت‌های جانمایی، برای کانسپت خود از سامانهٔ چهارچرخ محرک لانچیا دلتا اینتگراله استفاده کرد.

تولید محدود

«ماریو میاکاوا» یک تاجر ژاپنی که در دنیای ورزش حضور پررنگی داشت و طی دهه‌ها با جوجارو به‌عنوان مشاور در بازارهای آسیایی ارتباطی قوی ایجاد کرده بود، آن‌قدر به آزتک علاقه‌مند شد که حقوق آن را از ایتال‌دیزاین خرید و قصد داشت این ماشین جذاب را در ۵۰ دستگاه تولید کند. بدین ترتیب، تغییراتی برای مطابقت خودرو با قوانین جاده‌ای صورت گرفت و فرایند تولید به یک شرکت تیونینگ خودروهای آئودی بنام MTM سپرده شد. همچنین قدرت موتور هم به همان ۲۵۰ اسب بخاری که اعلام شده بود افزایش یافت. بااین‌حال، یک مشکل بزرگ بر سر راه عرضهٔ نسخهٔ تولیدی آزتک وجود داشت که قیمت ۵۰۰ هزار مارک آلمان معادل ۲۸۰ هزار دلار بود. این مبلغ گزافی برای خودرویی بود که خیلی‌ها حتی از وجودش بی‌خبر بودند و به همین دلیل، از آن شور و اشتیاقی که برای نسخهٔ کانسپت شکل گرفت هنگام عرضهٔ نسخهٔ تولیدی خبری نبود. طبق تخمین‌ها، نهایتاً حدود ۲۰ دستگاه از آزتک تولید شد که همگی نقره‌ای بودند اما برخی نمونه‌ها در تجهیزات، تکنولوژی‌ها و رنگ‌ تریم داخلی باهم تفاوت داشتند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۸ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Roham

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    جت جنگی بود رسماً

    موافقم 20
    مخالفم 5
    1. mmd@

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (471 ديدگاه)

      وقتی کلی آرزو و هدف داری ولی وسیله یا بودجه نداشته باشی نمیشه که اون چیزی که میخوای نمیشه

      موافقم 7
      مخالفم 2
  2. blackburn black

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    بعضی از طراح ها واقعا دیوونن

    موافقم 18
    مخالفم 4
  3. Hf

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    واقعا سبک جوجارو رو میشه توش دید ولی کاش بجای ماشین های بد قیافه امروزی ماشین های تولیدی شبیه دو کانسبت دیگه ایشون بودن.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  4. javad-bmw

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (267 ديدگاه)

    یه تعداد ماشین کانسپت هم هست که برای دهه ۷۰ هست و کمتر شناخته شده هستش ، مثل
    vauxhall srv 1970
    opel cd concept 1969
    holden GTR X 1970
    opel geneve 1970
    خیلی طراحی های زیبایی دارن.
    البته باید اینم در نظر بگیریم که دیگه هیچ وقت همچین طراحی هایی رو نمیبینیم و تا چند مدت دیگه همه طراحی ها رو هوش مصنوعی انجام میده ، به جز چند تا شرکت مثل پاگانی ، اونم شاید.
    Ferrari 512S Berlineta هم یکی دیگه از ماشین های اون زمان هاس، که در ۲۵ دستگاه تولید شد که دلیلش قوانین مسابقات بود
    موتور V12 با ۵ لیتر حجم ۵۵۰ اسب بخار با وزن حدود ۸۴۰ کیلوگرم.
    موفق باشید

    موافقم 16
    مخالفم 2
  5. ممد بالا

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    یکی توضیح بده دوتا فرمون به‌چه دردی می‌خوره؟ پلاک شدن توی بریتانیا و اروپا به‌طور هم‌زمان؟؟

    یا اینکه اولویت با کدوم فرمونه؟ یعنی وقتی یکی رو بپیچونی راست و اون یکی رو بپیچونی چپ چپ میره یا راست؟؟

    لابد میانگین می‌گیره! 😂😂

    موافقم 4
    مخالفم 22
    1. Saeed

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فرمون نیس داش دستگیرس عکسو نیگا

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. مانی

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      شما هنوز متن رو نخونده می دویی میای پایین کامنت با نمک میزاری!؟

      موافقم 6
      مخالفم 1
  6. 🌪️ Tornado 🌪️

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    فک کنم صنعت خودروسازی کلا با قبیله آزتک خصومت شخصی داره اسم هر خودرو زشتی که میسازن می‌زارن آزتک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا