از زمانی که جعبهدندههای خودکار با نمونههای آن نظیر دوکلاچه یا ۸ سرعتیهای خودکار ZF، بحث میان خودرودوستان بالا گرفته است؛ چراکه برخی جعبهدندههای دستی و برخی دیگر نمونههای خودکار را مناسب میدانند. قاعدتا اینکه کدام جعبهدنده بهتر است به توانایی راننده و ترجیح شخصیاش برمیگردد اما «کریستین ون کونیگزگ»، موسس برند کوینگزگ، تصمیم گرفته تا با ساخت یک جعبهدنده دو حالتی این اختلاف نظر را حل کند؛ بنابراین محصول جدید این شرکت هم خودکار و هم دستی خواهد محسوب میشود!
کونیگزگ در رویداد خودرویی مونتری از جدیدترین سوپرخودروی خود با نام CC850 پردهبرداری کرد. طراحی این خودرو برپایه ابرخودروی CCX توسعه یافته بود تا یاد آن را گرامی داشته باشد اما از فناوریهای کاملا جدیدی استفاده میکرد که آن را به خودرویی کاملا مدرن تبدیل میکند. یکی از این فناوریها، جعبهدنده موسومبه «Engage Shift System» به شمار میرود که شاید یکی از جذابترین نوآوریهایی باشد که اخیرا در خودروهای مدرن مورداستفاده قرار گرفته است. این جعبهدنده هم بهعنوان یک ۶ سرعتی دستی و هم بهعنوان یک ۹ سرعتی خودکار کار میکند.
اما سوال اینجاست که نحوه کار این سیستم چگونه است؟ قاعدتا عملکرد مکانیزمها و اجزای درونی این سیستم بسیار پیچیده است اما اگر بخواهیم از آن در اندازهای صحبت کنیم که برایمان قابل درک باشد میتوانیم بگوییم: جعبهدنده جدید کونیگزگ یک ۹ سرعتی چندکلاچه محسوب میشود که از سه دسته چرخدنده (هر دسته شامل سه چرخدنده که مجموعا برای رسیدن به سیستم ۹ سرعتی کار میکنند) و ۶ کلاچ تشکیل میشود. البته این شرکت چرخ طیار میان موتور و جعبهدنده را حذف کرده؛ کاری که گوردون موری در محصولات خود انجام داده است. جعبهدنده جدید CC850 از شالوده همان سیستم موجود در جعبهدنده «لایت اسپید» ابرخودروی یسکو استفاده میکند.
در شرایط عادی، جعبهدنده ۹ سرعتی خودکار چندکلاپه توانایی تعویض دندهها با سرعتی سرسامآور را دارد اما نکته عجیب تبدیل آن به نمونه ۶ سرعتی دستی است. از لحاظ فیزیکی هیچ اتصالی میان پدال کلاچ و دسته دنده با خود جعبهدنده وجود ندارد. کریستین ون کونیگزگ مدعی شده که این جعبهدنده کاملا عملکردی مشابه یک جعبهدنده دستی دارد و اگر با عجله دندهها را تعویض کنید متوجه فشار هارمونیک و یکنواخت آن خواهید شد. همچنین میتوانید با سیستم کمی بازی کرده و تایرهایتان را درجا تمام کنید.
از آنجایی که یک سیستم ۹ سرعتی برای دنده دستی چندان مناسب نیست، با تغییر حالت دنده به حالت دستی، جعبهدنده با استفاده از دو دسته دنده سهتایی تبدیل به یک نمونه ۶ سرعتی میشود. انتخاب حالت «Track» نیز باعث استفاده از دستههای مختلف چرخدندهها میشود تا خودرو بتواند بهترین نسبتدنده ممکن را برای عملکرد پیست آماده کند.
راننده اگر پس از مدتی رانندگی با حالت دستی، به هر دلیلی بخواهد وضعیت جعبهدنده را تغییر دهد میتواند با قراردادن دسته دنده روی حالت D ان را به یک ۹ سرعتی خودکار تبدیل کند. نکته جالبتوجه ساختار دنده این خودرو، وجود اتصالات مکانیکی پایین دسته دنده است که عملا به چیزی متصل نیستند!
همانگونه که میدانید نمیتوانیم بهطور دقیق از عملکرد نرمافزار و سختافزار سیستم جعبهدنده CC850 صحبت کنیم؛ چراکه حتی تصور سیستم پیچیده آن هم باعث ایجاد سردرد میشود. با این وجود، نمیتوان منکر آن شد که ساخت چنین سیستمی ایدهای فوقالعاده محسوب میشود. مدت زیادی است که خودروسازان سعی در ساخت جعبهدندهای با عملکرد لذتبخش نمونههای دستی و سهولت استفاده نمونههای خودکار بسازند؛ ظاهرا کونیگزگ در رسیدن به این هدف موفق شده است. البته ون کونیگزگ هنوز برای استفاده کاربردی از این جعبهدنده در سوپرخودروی خود نیاز به انجام تستهای بیشتری دارد. نظر شما درباره این جعبهدنده چیست؟ آیا نمونههای دستی را به جعبهدندههای خودکار ترجیح میدهید؟!
REBORN OF KAMRAN
۵ شهریور ۱۴۰۱کونیگزگ فقط یه چیزی رونمایی میکنه یه کوه ادعا هم پشتش در اصل هیچی دست مشتری نمیرسه
phonix
۵ شهریور ۱۴۰۱با هنسی اشتباه گرفتی جناب
Reza Waffen SS
۵ شهریور ۱۴۰۱شما به بزرگی خودتون ببخشین
محسن
۵ شهریور ۱۴۰۱شوخی نکن!
Joker
۵ شهریور ۱۴۰۱توجه کردین هر دفعه که یه ماکت جدید معرفی میکنه یه اسم جدید هم رو گیربکس میزاره! یه cvt گذاشت رو رگرا اسمشو گذاشت نور!😳🤣🤣🤣🤣🤣گیربکس نور تو درگ از پس یه گیربکس دستی سیویک برنیومد🤣🤣یکی قبلش باید به این بیچاره توضیح میداد سرعت نور چقدره که اینجور بی آبرو نشه،از اون روز به بعد هم هر وقت یه ماکت نمایش میده فقط گیربکس گیربکس گیربکس میکنه🤣چون هیچ چیزی واسه جدید بودن ندارن ماشیناش با همون قیافه و انجین و اسب بخار و برف پاک کن همیشگی! الان رو هر ماشینی نیگا کنی میبینی با حالت دستی هم میشه در کنار اتومات تعویض انجام داد،این بیچاره همونجور که تو جسکو تازه با مقوله دو کلاچه آشنا شده بود واسش یه اسم جدید گذاشته بود واسه اینم تازه آشنایی پیدا کرده با این سبک گیربکس🤣🤣🤣اینو ولش کنن دو روز دیگه هر چیزی که از صنعت خودروسازی صدسال قبل وجود داره رو میخواد به اسم اختراعات خودش ثبت کنه😳🤣اینا به کنار فقط اونایی که میگن صنعت خودروسازی مدیون این کچله😳😳🤣🤣🤣 یعنی هر وقت همچین کامنتی رو میبینم تا ساعتها سوژه خندم به راهه 😂 تازه ناسا هم گفته ما تلسکوپ جیمزوب رو با تکنولوژی های گیربکس نور کونیگ زگ توسعه دادیم که موفق شدیم به ۱۳/۵ میلیارد سال قبل نفوذ کنیم وگرنه تا قبل از گیربکس نور کونیگ زگ بشر نتونسته بود سرعت نور رو مغلوب کنه 🤣🤣🤣
عاشق پدال
۶ شهریور ۱۴۰۱به قول ماها >>> خااا
Payfast
۶ شهریور ۱۴۰۱کتاب هنری ها پرواز میکنن جلد ۳ نویسنده : جوکر
Amir
۲۰ آبان ۱۴۰۱شما اول یاد بگیر یسکو رو جسکو تلفظ نکنی
البته اشکالی نداره چون جوک میگی
OMID-LAMBO
۵ شهریور ۱۴۰۱دنیا مدیون آدمایی مثل کریستین ون کونیخزگ هستش !! واقعا هایپر اسپورتایی رویایی و ماندگار تولید میکنه !! من هنوزم که هنوزه
مجذوب آگرا وان هستم … تنها ایرادی که میتونم به کونیخزگ بگیرم اینه که فقط خیلی کم تو مجلات خودرویی یا درگ های یوتیوبرای معروف یا مستندهای ماشینی دیده میشن !
Reza Waffen SS
۵ شهریور ۱۴۰۱آنرا که عیان است چه حاجت به بیان است
miladzm
۵ شهریور ۱۴۰۱سجاد غریبی دنیای خودرو ! همش لب و دهن ! تا حالا هیچ کدوم از این بلوف زدن ها و شر و ور گفتن های این خودروساز خیالی و توهمی توی دنیای واقعی به دست مشتری تست نشده !
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۶ شهریور ۱۴۰۱بعد میاد میگه سطح سواد من از خیلیا بالا تره 😂
محمد
۵ شهریور ۱۴۰۱واقعاً شاهکاره از طراحیش بگیر تا کوه مهندسی پشتش ، سیستمی ساخته که به صورت ساده برامون توضیح میدن کامل درک نمیکنیم خودتون دیگه سطح دانشمندا و مهندسان این شرکت رو حدس بزنید ، غیر از اون کی بود میگفت که دیگه طراحی ها به آخر خط رسیده و محصول زیبایی تولید نمیشه؟
تحت پیگرد
۵ شهریور ۱۴۰۱جعبه دنده دستی فقط در سوپر اسپرت ها و هایپرکارها میتونه لذت بخش باشه وگرنه درخودروهای ضعیف شهری و ترافیک های سنگین هیچ چیز جای جعبه دنده اتومات رو نمیگیره
akrh78
۵ شهریور ۱۴۰۱اولش فکر میکردم چیز خفنیه ولی وقتی بیشتر بهش فکر کردم که قراره چجوری کار کنه فهمیدم چیز مزخرف و یک شوی تبلیغاتی هست
تعویض دنده ها کاملا سبک و بی روح خواهند بود چون دسته دنده عملا رو هوا هست و فقط داری یه میله رو عقب جلو میکنی.
مثل بچگیا که ماشین بازی میکردیم و مینشستیم روی زمین یا صندلی و دستامون رو به حالت فرمون میگرفتیم و با یه چوب مثلا دنده عوض میکردیم و گهگاهی هم از رو دست انداز رد میشدیم.
این اتصال مکانیکی و کلیک موقع تعویض دنده و وزن شیفتر هست که به گیربکس دستی شخصیت میده. این چیزی هست که گیربکس های عالی مثل سیویک و میاتا رو از بقیه جدا کرده.
آرین
۵ شهریور ۱۴۰۱فلایویل رو که ترجمه کردید چرخ طیار شاهکار بود. خیلی خندیدم.
JDM lover
۵ شهریور ۱۴۰۱خیلی چیز خفنیه
کلا محصولات کونیخزگ رو خیلی دوس دارم
علی جردن
۶ شهریور ۱۴۰۱پدال کلاچ داره یا نه؟
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۶ شهریور ۱۴۰۱پدال کلاچ داره و گفته اگر رها بشه ماشین خاموش میشه
علی جردن
۶ شهریور ۱۴۰۱اوناییکه نمی دونن کونیگزگ چیه همین بس که بدونن این برند زیر نظر مهندسی ارتش کشور خودش همکاری و خودرو تولید می کنه💎
Elemento
۷ شهریور ۱۴۰۱طراحیش واقعا اصیل و زیباست این گیرباس هم جذابیتش رو دوچندان کرده
ترکیب اصالت + نوآوری