سدان جدید ایسکرا روی پلتفرم CMF-B رنو-نیسان ساخته شده که توسط لادا بومیسازی شده است و با پیشرانههای ۱.۶ لیتری ۸ و ۱۶ سوپاپ عرضه خواهد شد.
شرکت روسی لادا پس از مدتها بیخبری، در حاشیه مجمع بینالمللی اقتصادی سنپترزبورگ، خودروی جدیدی بنام ایسکرا (Iskra) را معرفی کرده است. هرچند این خودرو فعلاً بهصورت سدان معرفی شده است اما بعداً نسخههای کراس و استیشن آنهم عرضه خواهد شد. بدین ترتیب، ایسکرا درنهایت به یک خانواده تبدیل میشود که جایگزین مدل قدیمی گرانتا خواهد شد. البته با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی روسیه، بعید است که لادا به تولید گرانتا پایان دهد. همچنین این شرکت روسی از ایسکرا بهعنوان خودرویی یاد کرده که بین مدلهای گرانتا و وستا قرار خواهد گرفت.
ایسکرا از لحاظ طراحی شباهت زیادی به با وستا دارد اما ابعاد کوچکتری خواهد داشت. بهطورکلی، در این سدان جدید همان زبان طراحی X شکل لادا را میبینیم که با تریمهای کرومی روی دماغه و خطوط روی درها برجسته شده است. این سدان جدید روسی ۴.۳ متر طول و ۱.۷۷ متر عرض دارد درحالیکه فاصلهٔ محوری آن ۲.۶ متر است. موضوع مهمتر اما چیزی است که زیر این بدنه پنهان شده است. ایسکرا روی پلتفرم CMF-B-LS رنو-نیسان ساخته شده است یعنی همان پلتفرمی که در جدیدترین نسل داچیا لوگان، ساندرو و داستر به کار رفته است.
ازآنجاییکه پس از آغاز جنگ اوکراین، رنو تمام روابط خود با لادا را قطع کرد، شاید این موضوع عجیب به نظر برسد اما مثل ایرانخودرو که پس از تحریمها اقدام به بومیسازی پلتفرم PF1 پژو کرد، لادا هم پلتفرم رنو را بومیسازی کرده تا به شرکتهای خارجی وابسته نباشد. توسعهٔ ایسکرا پیش از قطع رابطهٔ رنو با آوتوواز (مالک برند لادا) آغاز شده بود. با وجود این پلتفرم جدید اما ایسکرا با همان پیشرانههای قدیمی گرانتا عرضه خواهد شد. پیشرانهٔ پایهٔ این خودرو یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری هشت سوپاپ با ۹۰ اسب بخار قدرت است که در کنار گیربکس پنج سرعتهٔ دستی ارائه میشود.
پیشرانهٔ قویتر نیز یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ است که ۱۰۶ اسب بخار قدرت دارد و با گیربکسهای شش سرعته دستی و اتوماتیک CVT قابل خریداری خواهد بود. لادا ایسکرا اوایل سال ۲۰۲۵ روی خط تولید خواهد رفت.
Reza-a
۱۸ خرداد ۱۴۰۳طراحی بدی نداره و پلت فرم بروزی داره اما مشکلش اینه که با فرمولی ساخته شده که ایرانخودرو تارا رو توسعه داد یعنی یه پلت فرم بجا مونده از شریک خارجی رو برداشتن و بعضی قسمت های بدنه و کابین رو تغییر دادن با ادعای خودکفایی میخوان عرضه کنن!
علیرضا
۱۸ خرداد ۱۴۰۳لادا هیچ وقت ادعای خودکفای نداشته اگر داشت که هیچ وقت زیرمجوعه رنو نمیشد یا سر معرفی هر ماشینش نمیگفت موتور نیسان پلتفرم رنو مثل مانیستن داشتم یک گزارش تصویری از ریرا میگرفتم گفتم پلتفرم مشترک با ۲۰۰۸ داره کل ایران خودرو ریخت سرم که این پلتفرم ما ما بهترین هستیم …..
گاس فرینگ
۲۱ خرداد ۱۴۰۳این موضوع به طور خاصی فقط توی ایران خودرو و سایپا هست وگرنه حتی شرکت مدیران خودرو ادعا میکنه ماشین هاش موتورشون توسط اتریش طراحی شده (طبق مطالعاتی که داشتم حرفشون درسته) یا آمیکو که عملا آرم میتسوبیشی رو زده روی در جلوی آسنا
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳اگه اون همه هزینه رو برای موشک و پوشک نمی کردن الان وضع ماشیناشون این نبود!
حسین
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ربطی به موشک نداره ، همیشه تاریخ ابرقدرت دوست نداره بقیه قوی بشن و رقیب پیدا کنه!
چه زمانی که ما ابرقدرت بودیم ، چه الان .
فقط چون زمانه عوض شده ، بدون جنگ بقیه رو ضعیف میکنند!
مثلا یک دلقک رو میکنند رییس جمهور اوکراین ، وعده عضویت در ناتو بش میدن ، بعد جنگ هم میگن عمرا بزاریم عضو ناتو بشی!
این وسط انبار مهمات و اقتصاد روسیه آسیب میبینه و جوونای اوکراینی میمیرن!
لازم باشه چین و تایوان رو هم به جون هم می اندازه.
مثل صدام که بخاطر اطلاعات غلط آمریکا فکر کرد ایران ارتش نداره و دو هفته ای میرسه تهران.
۱۸ خرداد ۱۴۰۳صدام واقعا خیلی خنگ بود اگه الان حمله میکرد زنده بیرون نمیومد از ایران
Mercedes
۱۸ خرداد ۱۴۰۳روسیه خنگه
چرا از چین پلتفرم نمیخره؟
از ایران میمونه؟
ولی یه چیزیو دوست دارم
درسته خیلی کشور ها جدیدا وارد خودروسازی شدن و شاید بعضیاشون کیفیت مطلوبی ندارن
که طبیعیه
قرار نیست این مثلا در حد بنز باشه
ولی یه نکته مثبت هم داره
اینه که اگر مسیر درستی رو در پیش بگیرن تا ۲۰ سال اینده خیلی جهان جای بهتری میشه
چرا؟ چون دیگه صنایع در انحصار یه شرکت یا یه کشور نیست
مثلا قبلا فقط سامسونگ و اپل و دو سه تا برند ژاپنی گوشی میساختن
ولی الان کلی شرکت چینی گوشی های معرکه میسازن
تایوان با ایسوس هاش قوی ظاهر شده
و بنظرم بهتره بازم بازیگرای جدید بیان
اینم همینه
مثلا تو صنعت خودرو
وقتی کشور های بیشتری فعالیت کنن ( در صورتی که به مرور پیشرفت کنن مثل چین و کره ، نه که ۵۰ سال یه محصول تولید کنن مثل ایران) خب به مرور رقابت بیشتر میشه
قیمتا متعادل تر میشه
تلاش شرکت ها و کشور ها بیشتر میشه تا از رقبا عقب نمونن
به همین دلیل سرعت رشد تکنولوژی بیشتر میشه
اختراعات و نواوری شرکت ها و کشور ها بیشتر میشه و …
و کلا بنظرم پدیده مثبتیه
بنظرم هر کشوری باید سعی کنه در حد توانش خودکفا باشه ( در حد توان ، نه اینکه صفر تا صد وقتی شرایط یا پتانسیلشو نداره)
اینطوری محصولات و شرکت ها و انتخاب ها بیشتر میشن
کشور های بازیگر در اون حوزه بیشتر میشن و …
که در نهایت منجر به افزایش سرعت رشد تکنولوژی و تناسب قیمت و … میشه
البته تو دراز مدت
علیرضا
۱۸ خرداد ۱۴۰۳دوام و ایمنی خودرو های روسی بشدت بالاست قبل از جنگ اوکراین تمامی برندهای مطرح در روسیه حضور داشتن و امروزه هم ماشین های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رو خیلی راحت در بازار روسیه میشه دید و تحریم ها هیچ بلای سر مردم روسیه نیاورده
کولول خودرو شناس
۱۸ خرداد ۱۴۰۳نه عزیزم بلا اورده اما سکوت خبری باعث این میشه که متوجه اون نشید.
هنوز خودروسازان روسی به تکنولوژی توربو نرسیدن!
و مردم خودشون هم از نبودش مینالن و تمام تکنولوژیشون از همین لوگان هست
روبل روسیه کاهش خیلی زیادی داشته.
اما روسیه قوی تر از این حرفاست که اقتصادش بپاشه
امین
۱۸ خرداد ۱۴۰۳شما روسیه زندگی میکنی اینقدر مطمئنی ؟
فندق
۱۸ خرداد ۱۴۰۳یه چی هست به اسم گوگل
علی
۱۸ خرداد ۱۴۰۳باشه ولی تو گوگل دلار هنوز ۴۲۱۰ تومنه :))))
پویا
۱۸ خرداد ۱۴۰۳همین الان جنابعالی اگه واردات رو تو ایران آزاد کنی مطمئن باش هنوز هم اشغالای ایرانخودرو فروش میره بدلیل اینکه حتی یه ماشین ۲۰ هزار دلاری هم با این وضع معیشت گرون حساب میشه
روسیه دقیقا همینه
B
۱۸ خرداد ۱۴۰۳وقتی میگن هیچ کاری نکرده که وضع مردم ضعیف تر نشه و ارزش پاسپورت کم نشه و رشد اقتصادی کشور صدمه نبینه و … که هیچ کدوم اینا نشده
آسیب ندیدن از تحریم ها یک توهم پوچ و توخالی و ساده انگارانه است هر کشوری تحریم بشه آسیب میبینه ایران روسیه چین آلمان ژاپن حتی خود آمریکا هم تحریم بشه ضرر میکنه
خصوصا وقتی تحریم های جامع و بین المللی روت صورت میگیره
Mostafa
۱۸ خرداد ۱۴۰۳چرا هر کشور تحربم میشه سریع میره با رنو پژو قرار داد میبنده
Amirsh
۱۸ خرداد ۱۴۰۳روسیه قبل از اینکه تحریم بشه با رنو هماری داشت ، الان دیگه رنو رفته ار روسیه ، اینام با چیزایی که مونده بود از رنو اینو توسعه دادن ، چون رنو سایت تولید داشت اونجا
S
۱۸ خرداد ۱۴۰۳لطفاً اطلاعات غلط پخش نکنین
رنو خیلی وقت پیش با لادا قرار داد داشت بعد از این که روسیه تحریم شد سهامشو از لادا به بهای ناچیز فروخت و از روسیه رفت
حتی ایران هم قبل تحریم شدنش باهاش قرارداد داشت بعد تحریم های ۲۰۱۸ از ایران رفت
jaghori
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ابن همون کادیلای ایرانی است، منتها با این فرق که کادیلای ایرانی با دستکاری اسم کادیلاک آمریکا و دستکاری چراغهای ال نود فرانسوی عرضه شده و ایسکرا با قیافه و نام کاملا جدید.
Souls_Master
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ایران نمیاد؟
C
۱۸ خرداد ۱۴۰۳کاش ما هم این پلتفرم رو ازشون میخریدیم . ارزش زیادی داره و میشه باهاش چندین مدل ساخت که به مراتب به روز تر از ماشینای فعلیه
۱۸ خرداد ۱۴۰۳کاش جای کادیلا اینو داشتیم
هرچی اشغاله رو مجبوریم سوار شیم
کادیلا تو نسخه های لو اپشنش صد درصد حتی شیشه های عقبش هم برقی نیست و از نظر آپشن تقریبا هیچ فرقی نمیکنه با ال ۹۰ فقط یه مانیتور داره و یه چراغ ال ای دی همین
Mercedes
۱۸ خرداد ۱۴۰۳اون led هم از چین خریدن
کلا جدیدا همه جا بعد از قرارداد ۲۵ ساله دارن ال ای دی میکارن
از خیابون تا ماشین و … و مغازه ها ، مال ها و …
همشونم از چین میاد
الان شهر ما که یک شهر منطقه ۲ هست رو اگر ببینی قشنگ شبیه شهر های شرق اسیا شده
اصلا خاورمیانه طور نیست
چون به بهانه بروز شدن و تکنولوژی هرچی ال ای دی چسبوندن رو در و دیوار
اکثرا هم خطی سفید
یکی شهر مارو ببینه از خارج اومده باشه باور نمیکنه ایران یا خاورمیانه باشه
میگه یا ژاپنه یا چین یا تایوان و هنگ کنگ و …
بعد دم از اصالت و تمدن هم میزنیم
۱۸ خرداد ۱۴۰۳شهر ما بیشترشون یا سوخته یا موتادا دزدیدن
باز ژاپن یکم خوبه ایران باید یکی به دادش برسه
Gdm
۱۸ خرداد ۱۴۰۳۸سوپاپ؟ ۹۰ اسب؟ اصلا به این قیافه نمیخوره
محمد
۱۸ خرداد ۱۴۰۳این روسیه تو حوضه پیشرانه وقتی انقدر وضع اش خرابه چرا از ایران خودرو موتور نمی گیره؟
تازه سایپا EC5رو هم داره.
علی جردن
۱۸ خرداد ۱۴۰۳یک سدان چینی مثل ریکسپت پرایم ۲ یا بقیه چینی های خوش ساخت ازین خودروی روسی معلومه بهتره
Mercedes
۱۸ خرداد ۱۴۰۳روسیه تازه شروع کرده خودش سعی کنه مستقل ماشین بسازه
حداقل ۱_۲ دهه طول میکشه تا به بقیه برسه یا حداقل بتونه محصولات با کیفیت بسازه
محمد
۱۸ خرداد ۱۴۰۳روسیه تازه شروع پسرفتش آغاز شده.
Dariush
۱۹ خرداد ۱۴۰۳عجیب نیست ؟! چطور روسیه تو این سالها هزینه تحقیق توسعه رو بخش ساخت موتور درون سوز نکرده!
اینها هم مثل ما هنوز درگیر موتور هشت سوپاپ هستن
مهرداد کشکولی ایلات
۲۱ خرداد ۱۴۰۳با سلام و احترام؛
نمیدونم چرا ولی از دیدن تصاویر و یدئو یک جوری حسم بهم میگه که این پلتفرم رنو نیست و همان J4 شرکت JAC است که فقط خوب فیسلیفت ماژور شده. شرکت JAC همه جوره با روسها همکاری دارد و خود محصولات شرکت JAC بدون کوچکترین تغییری با نشان ماسکویچ مونتاژ میشوند.
قبل از جنگ اکراین قرار بود در روسیه نسل جدید لوگان به عنوان یک خودرو با نشان لادا عرضه شود که ایسکرا با آن خیلی فاصله دارد.