هرچند کارواو معمولاً در ویدئوهای خود سراغ خودروهای جذابی مثل سوپراسپرتها میرود اما این بار مت واتسون تصمیم گرفته نگاهی به لادا نیوا داشته باشد که از دههٔ ۷۰ میلادی تاکنون بدون تغییر بزرگی در حال تولید است. قبل از اینکه سراغ بررسی این خودرو برویم بهتر است بدانید که نیوا در روسیه قیمت ارزانی دارد که از ۶۶۰ هزار روبل معادل ۹,۳۰۰ دلار آغاز میشود اما در بریتانیا این خودرو با قیمت ۱۷,۵۹۵ پوند به فروش میرسد که برای چنین خودرویی مبلغ بسیار زیادی است.
نیوا در طراحی ظاهری از سال ۱۹۷۷ تاکنون تغییر چندانی نداشته است. بااینحال، در بین بهروزرسانیهای متعدد این خودرو در طول عمر درازش، قابلتوجهترین فیسلیفت در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت یعنی زمانی که برای نسخهٔ اوربان سپرهای جدید یکپارچه طراحی شد اما در دیگر نسخهها همچنان همان سپرهای استیلی قدیمی حفظ شدند. بهروزرسانی سال ۲۰۲۰ نیوا روی داخل آن تمرکز داشت هرچند که با چنین خودروی قدیمیای نمیتوان کار زیادی انجام داد و همین موضوع نگرانیهای ایمنی در مورد آنرا افزایش میدهند.
به گفتهٔ واتسون، با وجود قدیمی بودن کابین نیوا و پلاستیکهای خشک آن، قطعات داخلی بهخوبی در کنار هم مونتاژ و چفت شدهاند. نمونهای که او بررسی کرده نسخهٔ لوکس نیوا محسوب میشود و از تجهیزاتی مثل پنجرههای برقی، تهویه مطبوع، گرمکن صندلیهای جلو و سیستم صوتی برخوردار است. همانطور که از چنین خودروی کوچکی انتظار میرود، صندلیهای عقب آن تنگ هستند و هرچند نسخهٔ پنجدر آنهم ارائه میشود اما به دلیل فروش پایین، لادا تا پایان امسال به تولید این نسخه پایان خواهد داد. حجم صندوق بار نیوا سهدر هم تنها ۲۶۵ لیتر است که در حد خودروهای کوچک شهری این روزها است.
رانندگی با نیوا به لطف سیستم تعلیق نرم و ساختار یکپارچه (یونیبادی) بسیار لذتبخشتر از انتظار به نظر میرسد هرچند که تعویض دندههای آن کمی سفت انجام میشود. در رانندگی روی جادهها خلوت اما مشکل اصلی نیوا یعنی پیشرانهٔ کمتوان آن مشخص میشود زیرا موتور ۱.۷ لیتری این شاسیبلند روسی تنها ۸۲ اسب بخار قدرت دارد. به همین دلیل، نیوا در آزمایش شتاب کارواو در این ویدئو پس از ۱۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۲۴.۲ ثانیه طی کرد. روی جادههای پیچدرپیچ نیز فرمان نیوا دقت لازم را ندارد و خودرو بادیرول زیادی از خود نشان میدهد اما این جایی نیست که نیوا برای آن طراحی شده باشد.
خانهٔ اصلی این خودرو آفرود است که به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک دائمی با قفل دیفرانسیل مرکزی و دندههای ضریب سنگین تواناییهای خوبی از خود نشان میدهد. بهطورکلی، نتیجهگیری مت واتسون از رانندگی با لادا نیوا این است اکثر مردم باید از خرید این خودرو اجتناب کنند اما کسانی که خواهان خودروهای عجیب و خاص هستند باید سریع بروند یک دستگاه از آنرا بخرند. البته در روسیه، برای کسانی که خواهان خودروی آفرودی مدرنتری هستند، لادا مدل نیوا تراول را ارائه میکند. همچنین جانشین این نیوای کهنسال هم قرار است در سال ۲۰۲۴ از راه برسد.
GT
۲۴ آذر ۱۴۰۰این دیگه پراید و پیکان و نیسان آبی را روسفید کرده! 😂
Avan
۲۵ آذر ۱۴۰۰نه هیچی به پراید و پیکان و نیسان آبی نمی رسه، توهین نفرمایید
GT
۲۴ آذر ۱۴۰۰بنظرم مت واتسون استاد ریویو کردن هست، هم خیلی تخصصی و فنی بررسی میکنه و هم بانمک هست 😂
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۴ آذر ۱۴۰۰عالیه خدایی
استاده واقعا
واقعا از جون مایه میزاره
واییی نرو سمیه ( Arash AF10 )
۲۴ آذر ۱۴۰۰ماشین روسی ماشین نی الاغه ( بر خلاف دختراش 🤤🤤🤤)
NAVID۰۰۹۸
۲۴ آذر ۱۴۰۰دقیقاً 👏👏👏
تعبیر جالبی از خودروی روسی داشتید ( خر یا شاید هم قاطر )
این روسها اینقدر سرما کشیدهاند که شدند یخمک بیروح !
برعکس دخترانشان که ماشالاه ماشالاه هرچه از نجابتشان گوئیم کم گوئیست ، اما در صنایع دیگر بخصوص خودرو فقط مهم کارایی هست و نه بویی از معماری بردهاند و نه هنر !
هرچه میسازند سنگ است سخت است ، آدم ذوقش کور میشود با دیدنشان یاد بدبختیای دوران جنگ سرد میوفتیم !
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۴ آذر ۱۴۰۰هعی دختراشونو میخوای؟
سیب زمینی روسی مشهوره😝😂
mohamadreza(TESLA)
۲۴ آذر ۱۴۰۰بحثای پدال کم کم به جا های باریک میکشه !!😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
با تمام سانسور های سایت حق مطلب قشنگ ادا و منتقل میشه😂😂😂😂😂😂😂
بابا دسخوش 🤣🤣🤣🤣
NAVID۰۰۹۸
۲۴ آذر ۱۴۰۰نگو نمیخوای !
و اگر نه شک میکنم !
mohamadreza(TESLA)
۲۴ آذر ۱۴۰۰بدون شک اگه وارد ایران بشه میخرمش …
بنظرم خیلی بهتر از چونگ چانگ ؛ دان پانگ ؛ تنگ تونگ و … های چینیه که هر روز یمیشون با موتور ۱.۵ لیتری معرفی میشه …
واقعا از نزدیک به شدت دوس داشتنیه …
توی باکوی آذربایجان هر جا میپیچی یه لادای تمیز و صفر خشک میبینی 😍😍😍
آقای سجاد
۲۱ فروردین ۱۴۰۲من دارم ی خشکشو . و راضی هستم . لادای ۰۱۷ معروفه هم روسیه هم تو باکو . از باکو وارد کردم که ۱۳۰ میلیون فقط عوارض گمرک دادم بهش . بهتر از پارس و دنا و تارا و شاهینه ک حلبی و قولی کبریته . لادا مثل ژیان چپ نمیشه و مثل کادیلاک مقاوم و امنیتش بالاس . مهم ضاهر نیست بالطه . ضاهر گرا نباشیم .باتشکر
Sina10
۲۴ آذر ۱۴۰۰عجب توصیفی ازش کردین! فسیل😂
ولی انصافا طراحی بیرونیش اونقدرم بد نیست
خطوط بدنه نرم تر شده نسبت به نسخه های اولیه
شاید میتونستن با یه بروزرسانی کامل و بزرگ ، با تغییر پیشرانه و کلا همچی این ماشین ، بروز نگه اش دارن
مهدی
۲۴ آذر ۱۴۰۰اگر موتور گیربکس و قدرتمند تری داشته باشه به نظرم یه ماشین ارزون در عین حال هوی دیوتی خرکار در عین حال سبک و جذابه که مناسب طبیعت گردی جوون هایی هست که هم پول زیادی ندارن هم دنبال توانایی آفرود خوب هستن.
تو دنیای تکنولوژیک امروزی که همه شرکتها در حال رقابت برای پیچیده تر کردن و یک بار مصرف کردن خودروها هستن وجود همچین خودروهایی نعمته
SS
۲۴ آذر ۱۴۰۰خیلی از نوادگان پژو و پراید که ما باید براشون تو قرعه کشی شرکت کنیم فسیل تر نیست
قابلیت آفرود خوبی داره و یه ماشین بی دردسر و ارزون برای مناطق روستایی روسیه هست
مردم هم همچنان ازش استقبال میکن
واقعا اگه این رو زیر 300 میلیون میدادن به فرغون های داخلی ترجیحش نمیدادین؟ حداقل میشه باهاش یه آفرود رفت و لذت برد
امیرشایان فرازی
۲۴ آذر ۱۴۰۰این الان از فسیل هم گذشته نفت شده فرآوری شده رفته تو باک ماشین دی اکسید کربن شده رفته تو هوا
M.Kazem.K
۲۴ آذر ۱۴۰۰به شخصه به صد تا بنجل چینی و تولیدات ایران خودرو و سایپا ترجیحش میدم ! کیه که از یه ماشین با کیفیت و کاربردی و ارزون خوشش نیاد
امیرشایان فرازی
۲۴ آذر ۱۴۰۰مطلب حقی گفتی
Philipp
۲۴ آذر ۱۴۰۰آقا کیا هستن یه نسخه نیسان گاوی ببریم بدیم این بنده خدا بررسی کنه XD XD XD
M.Kazem.K
۲۵ آذر ۱۴۰۰نکنین بچه مردمو جوون مرگ میکنین 😂
حیدر
۱۸ دی ۱۴۰۰من موندم تو انگلیس کی اینو میخره ؟؟ 😮😮
اونم با این قیمت بالا !!!!!!
ولی کار ندارم ، طراحیش در کل قشنگه .
مت واتسون هم که بررسی کرده .
به نظر من درگ ها و آفرود ها و بررسی های مت از همه بهتره و به دل میشینه .
ایرج
۱۵ اسفند ۱۴۰۱باعرض سلام و ادب
در واقع لادا نیوا جزع بهترین افرودرهای دنیاست
نظر این جانب این که بر گردیم به پیدایش خودرو
وایسه است که یک یا چند نفر و یا مقداری مشخص از بار رو از نقطه الف به ب برساند و راننده و مسافران رو در آرامش حمل کند
وبظر من خودروی لوکس و پر از آپشن که می بایست داعم وقت براشون بزاری شست و شوی هزینه نگهداری و قیره با این تعریف اسباب رفع مشکل نمی شوند بلکه خود مشکله
لادا نیوا با هزینه نگهداری پایین و قدرت افرود مناسب گزینه خوبی برای قشر ضعیف و متوسط جامعه است و سیستم تعلیق جناقی در جلو و فنر لول در عقب خودروی نرمی برای جاده های روستایی و شهرهای کوچک محصوب می شود جدا از وزن کم و زریب حمله و گریز و فاصله بین دومحور در همه مدل ها وانت و ۵و۳در می بایست به چرخ های نصبتا بزرگ اشاره کرد که با توجه به مطلب که این بنده گفت ام شاهد یک خودرو همه کاره باقیمت مناسب هستیم
در زمن در نشریه خودرو وب آمریکا سال ۲۰۲۰ جز ۱۰ خودرو برتر دنیا از لحاظ قابلیت افرود شناخته شده
و در آن زمان مقام ۷ رو پشت سر هایلوکس و بالاتر از لندرور دیسکاوری کسب کرده
و کلا روس ها در نظر من وفادار ترین کشور به صنعت خودرو هستن
Saeed
۱۸ مرداد ۱۴۰۲کاشکی به جای ماشین های چینی آشغال مسعولین که روابط خوبی با روسیه دارن و هیچ مشکلی باهاش نداره ازش ماشین وارد شه