لادا در روسیه کراساوور جدیدی بنام X-Cross را معرفی کرده که در اصل نسخهٔ ریبج شدهٔ یکی از محصولات شرکت چینی فاو بنام بستیون T77 است.
شرکت روسی لادا این روزها دوران آشفتهای را سپری میکند و مجبور شده به چینیها روی بیاورد زیرا پس از حملهٔ روسیه به اوکراین، گروه رنو که بخش عمدهای از سهام آوتوواز (مالک برند لادا) را در اختیار داشت، با فروش سهام خود از صنعت خودروسازی روسیه خارج شد. درنتیجه، لادا محصول جدیدی بنام X-Cross را معرفی کرده که در اصل نسخهٔ ریبج شدهٔ یکی از شاسیبلندهای شرکت چینی فاو برای بازار روسیه است.
این خودرو کراساوور کامپکتی بنام بستیون T77 است که ۴,۵۲۵ میلیمتر طول دارد و در سال ۲۰۱۸ راهی بازار چین شد. این کراساوور چینی از سال ۲۰۲۰ به روسیه صادر میشود و قرار است ازاینپس با برند لادا در این کشور عرضه شود. با توجه به تصاویری که از X-Cross منتشر شده، تنها تفاوت این خودرو با T77 جایگزینی لوگوی بستیون با لادا است. این یعنی تمام پانلهای بدنهٔ محصول جدید لادا کاملاً با همتای چینی یکسان است و در داخل نیز از همان کابین دیجیتالی بهره میبرد.
همین موضوع در مورد قوای محرکه هم صدق میکند و زیر کاپوت X-Cross همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری بنزینی توربوشارژ فاو قرار گرفته است که ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد و به گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک متصل میشود تا نیرو را به چرخهای جلو انتقال دهد. خوشبختانه این پیشرانه از لحاظ تکنولوژی و مشخصات نسبت به پیشرانههای قدیمی لادا بسیار مدرنتر است.
لادا X-Cross برای بازار روسیه در کارخانهٔ آوتوواز در سنت پترزبورگ تولید میشود که قبلاً متعلق به نیسان بود. انتظار میرود قیمت این خودرو مشابه بستیون T77 باشد که هماکنون قیمت آن در روسیه از ۲.۱۷ میلیون روبل معادل ۲۶,۵۷۰ دلار آغاز میشود. همانطور که انتظار میرفت، اولین محصولات جدید لادا در دوران پس از رنو را کراساوورها و سدانهای چینی تشکیل میدهند زیرا این شرکت روسی به دنبال سادهسازی تولیدات خود و تمرکز روی مدلهایی است که تقاضای بالایی دارند.
لادا اما تنها خودروساز روسی نیست که همکاری با چینیها را آغاز کرده زیرا در اواخر سال ۲۰۲۲ برند احیاشدهٔ مسکوویچ هم نسخهٔ ریبج شدهٔ کراساوور جک JS4 را معرفی کرد. تحلیلگران پیشبینی کردهاند که خودروسازان چینی سهم خود از بازار خودروی روسیه در سال ۲۰۲۳ را به ۳۵ درصد رسانده و فروش آنها به نزدیک ۸۰۰ هزار دستگاه برساد. همچنین ازآنجاییکه روسیه همچنان به حملهٔ خود به اوکراین ادامه میدهد، انتظار میرود در آینده مشارکت و همکاری با خودروسازان چینی نقش مهمی را در صنعت خودروسازی روسیه ایفا کند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ فروردین ۱۴۰۲هزیان قبل از مرگ برای خودروسازی روسیه
Amard
۲۶ فروردین ۱۴۰۲با مشاور از مقامات ج.ا احتمالا بازار روسیه هم مثل ایران میشه ولی چیزی مشهود قیمت ماشین اونجا یکم بالا رفته ولی نسبت به ایران بازم بهشت از لحاظ قدرت خرید و قیمت
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ فروردین ۱۴۰۲کلا از قدیم، کشورهای منطقه روسیه، مثل گرجستان و ارمنستان، واردات مدلهای دست دوم بدون مالیات انجام می دادن
به همین دلیل، ماشین های اروپایی کارکرده براشون خیلی ارزون هست
حالا دیگه دست روس ها کوتاه و خرما بر نخیل
پویان
۲۶ فروردین ۱۴۰۲پیامای من چرا منتشر نمیشه
net
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ماشینهای آشغال بی کیفیت کپی چی نی. از DS فرانسوی کپی کرده
علی
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ریچ شده ینی چی ینی با مجوز شرکت اصلی دستکاری میکنن تو ظاهر ماشین و با نام جدید میفروشن؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ فروردین ۱۴۰۲بله درست گفتین
مثل فونیکس و لاماری ایما و فیدلیتی و دیگنیتی که در چین به نام دیگری وجود داره
این طوری مثلا تحریم اقتصادی برای شرکت چینی، لحاظ نمی شه