آخرین نمونهٔ هیلمن GT مدل ۱۹۶۹ پس از تجربهٔ یک سال بازسازی کامل، در موزهٔ موتور انگلستان به نمایش درآمده است.
خودرویی که در ایران با نام پیکان تولید شد، درواقع هیلمن هانتر محصول گروه روتس بریتانیا بود. این خودرو که با عنوان سری آرو شناخته میشد، در سال ۱۹۶۶ معرفی و از طریق برندهای مختلف گروه روتس مثل هیلمن، سانبیم و سینگر با نامهای گوناگون به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۶۹، هیلمن نسخهٔ اسپرتی از این خودرو را با نام هیلمن GT معرفی کرد که به نسخه قویتری از پیشرانهٔ ۱۷۲۵ سیسی چهار سیلندر با دو کاربراتور و ۹۴ اسب بخار قدرت مجهز شده بود درحالیکه هانتر معمولی با موتور تک کاربراتور ۸۰ اسب بخار قدرت داشت. مدلی که در سال ۱۳۵۰ با نام پیکان جوانان در کشورمان عرضه شد همین هیلمن GT بود.
این سدان اسپرت با قیمت ۹۶۲ پوند معادل ۲۰ هزار پوند امروز به بازار عرضه میشد و برای مردان متأهلی در نظر گرفته شده بود که هنوز روزهای هیجانانگیز دوران تجرد را به یاد میآوردند. این خودرو در بیرون با نوارهای کناری بدنه و رینگهای موسوم به رو استایل (Ro Style) از نسخههای معمولی متمایز میشد و در داخل هم به صندلیهایی با پشتی بلند و پشتسری یکپارچه مجهز شده بود. تمام این ویژگیها در پیکان جوانان هم وجود داشت. هیلمن GT اما فقط در اولین سال تولید یعنی ۱۹۶۹ با این نام ارائه شد و از سال بعد به هیلمن هانتر GT تغییر نام داد.
حال خودرویی که گفته میشود آخرین نمونه هیلمن GT مدل ۱۹۶۹ است، پس از تجربهٔ بازسازی چشمگیری، در موزهٔ موتور بریتانیا به نمایش درآمده است. این خودرو سال گذشته در یک حراجی با قیمت ۵,۳۰۰ پوند خریداری شد و طی دوازده ماه گذشته موردبازسازی کاملی قرار گرفته است. این هیلمن اسپرت تا پاییز ۲۰۲۴ در موزهٔ مذکور در معرض دید عموم قرار خواهد داشت و سپس بار دیگر به حراج گذاشته میشود. این سدان اسپرت بریتانیایی در اسکاتلند ساخته شده و سال ۱۹۶۹ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد.
متصدی موزهٔ موتور بریتانیا دراینباره میگوید:
ما بسیار خوشحالیم که این خودروی نمادین افسانهای را به نمایش گذاشتهایم. هیلمن GT قطعاً کمیابترین خودروی ساخت گروه روتس است و گفته میشود این خودرو که در اسکاتلند ساخته شده، تنها نمونهٔ باقی مانده است.
هیلمن GT خودروی چشمگیری نیست، گران نیست و حتی برخلاف گفته متصدی موزه شاید نمادین و افسانهای هم نباشد اما بخشی از تاریخچهٔ خودروسازی بریتانیا و داستان مهمی در تاریخ گروه روتس محسوب میشود.
علی جردن
۲۶ مهر ۱۴۰۲خودروهای امروزی ایرانی فرق چندانی با این نداره شما یک دنا معمولی و پارس سال رو تصور کن همون پیکانه با خطوط تیز طرحی روی بدنه
Dan
۲۶ مهر ۱۴۰۲البته اونا بر اساس 405 ساخته شدن نه پیکان(rootes arrow)
تا جایی که میدونم روآ و عاردی و اریسان بر روی پلتفرم پیکان بودن
علی جردن
۲۶ مهر ۱۴۰۲منظورم اینکه بر اساس کدوم پلتفرم ساختن نبود هم پیکان هم پارس دوتا خودروی معمولی هستن که نه دیلایت دارن نه سانروف دارن نه ESP دارن نه ترمز خودکار اضطراری دارن نه وکیوم درب دارن و…..
تکنولوژی و فلسه ساخت جفتشون دقیقا متعلق به ۸۰ سال پیشه جز پرف پاکن چیزی برای راحتی رانندگی ندارن
Dan
۲۶ مهر ۱۴۰۲از این دیدگاه اره
هردو خودرو های کامپکت با حجم موتور زیر ۲ لیتر و با حداقل امکانات و تکنولوژی قدیمی
کوروش
۲۶ مهر ۱۴۰۲قطعا اون پیکان درزمان خودش از دنا بسیار باکیفیت تر و بهتر بوده
MehdiTurbo
۲۸ مهر ۱۴۰۲داداش با این حرفت به این خودرو توهین کردی
نمیگم حتی نسبت به یه دولوکس تو زمان خودش
کافیه پشت یه دولوکس تر تمیز یا هر خودروی کلاسیکی بشین اختلاف زیادیه
حتی یه ۴۰۵ سال هفتاد با یه ۴۰۵ صفر بشینی متوجه میشی
Mehdi1383
۲ آذر ۱۴۰۲کی گفته هرچی آشغاله ایران درست میکنه به اسم ماشین
من پیکان کارلوکس دوست داشتم با سدان وهیلمن میکس این ها چرتن
F16
۲۶ مهر ۱۴۰۲اون زمان خودروی ۲۰ هزار پوندی تو کشور ما مونتاژ میشد و حداقل من از خیلی بزرگترا تعریف پیکان جوانان رو شنیدم .یعنی خیلیا تونسته بودن بخرن .
الان برای واردات قطره چکانی ۲۰ هزار دلاری داریم التماس میکنیم . اونم برای ثروتمندا نه مردم معمولی .
حسین
۲۶ مهر ۱۴۰۲اون موقع هم گمرک زیادی روی ماشین بود و همین پیکان که از دهه ۴۰ در ایران بود اینقدر کم بود که تا ۳۰ سال بعد آرزو بود!
تا ۳۰ سال بعد اینقدر ماشین کمبود ، ۲ نفر سمت کمک میشستن و ۴ نفر عقب!
تازه باید کلی معطل میشدی تا ماشین بیاد!( در مسیر های بین روستا ها و نه داخل شهر)
Bahman
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳درود هزاران درود حضور بهترین وخوش سلیقه ترین،آفریده های خالق یکتا،ایرانیان سرتا سر دنیا……ضمن سپاس از دوستان بامحبت ونیز پرهیزازسیاست،چون متاسفانه بنده سواد کافی ندارم…فقط این را تجربه کردم برای خرید خودرو،سواری یا باری،به هیچ وجه دست نیافتنی ودقیق تر از آرزوهای محال نبودبا کاروکمی زحمت صاحب خودرو میشدی….بگذریم…ایزدان پاک سلامتی حسین آقا وهمه دوستان را مسئلت داریم..الهی هیچ زمانی شرمنده یکتای بی همتا ونیز الهی هیچ کس شرمنده خانواده اش نگردد…آمین
F14
۲۶ مهر ۱۴۰۲به چیزی که از بزرگترا میشنوی خیلی اعتماد نکن
همین بزرگترا میگن ما همین شما بودیم چند تا خونواده رو نون میدادیم، زمان ما آسمون فلان رنگ بود، زمین فلان جور بود…
همه خاطرات بچه گی شون رو تو ذهنشون شیرین یادآوری میکنن، در واقعیت اونطور نبوده
Anti Tesla
۲۶ مهر ۱۴۰۲پدربزرگ من تو کار خودرو بوده است.
در واقع تشک دوز ماشین(روکش داشبورد،درب ها،کف،صندلی،فرمان،کنسول چوبی و…
کلاً تو کار این بوده که ماشین آنتیک کنه و مثلا ظبط صوت طلایی رنگ بزاره و…
البته از نظر فتی هم مار می کرده و اون رو شاگرداش می گرداندند.
اون زمان چون آدم ماشین بازی بوده کل فامیل میومدن ماشین هاشو قرض می گرفتن.
اینکه شما می گی خیلیا می تونستن خودرو بخرن نظر شخصی شما هست و با واقعیت فرسنگها فاصله دارد.
مهرداد
۲۷ مهر ۱۴۰۲سلام در تایید حرف شما بگم پدر من یه پیکان مدل 65 داشت که بیش از 10 بار به عنوان ماشین عروس آشنا، دوست و… استفاده شد
X
۲۶ مهر ۱۴۰۲بعد از 40 سال پیشرفت مشخصات فنی پیکان جوانان از از tu5وEF7 در یک حده
تازه بنزینم مفتی شده
سالار جان خان جان فصل
۲۶ مهر ۱۴۰۲خدایش بیامرزد
Enzo Ferrari 2008
۲۶ مهر ۱۴۰۲خدا کسی که اینو وارد کرد بیامرزه
رضا
۲۶ مهر ۱۴۰۲چقدر قشنگه واقعا! نمیدونم تو ایران کدوم احمقی فیست لیفت کرد پیکان رو با چراغهای بزرگ. خیلی زشت شد ماشین.
JDM_Japan
۲۶ مهر ۱۴۰۲مخالفم باهات این نسخه از نسخه ای که بعدا تو ایران فیس لیفت شد قدیمی تر بنظرم میرسه
رضا
۲۶ مهر ۱۴۰۲منظورم مدلیه که در انتها و بعد انقلاب تو ایران تولید شد.
فکر کنم به مدل چراغ بنزی معروف شده بود.
F16
۲۶ مهر ۱۴۰۲کلا فیس لیفت در مملکت ما یعنی زشت کردن خودرو و در عین حال افزایش قیمت .
از پیکان سپر جوشن بگیر تا زانتیا ۲ حال بهم زن و پارس جدید که سپر همرنگ بدنه داشت و …
۲۶ مهر ۱۴۰۲به قول جرمی کلارکسون یارو داده بود به سگش که اینو طراحی کنه
مازیار
۲۶ مهر ۱۴۰۲اگه به ایران میرسید با قیمتی فراتر از انتظار بفروش میرفت
blackwing
۲۶ مهر ۱۴۰۲یه موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ بزار زیر کاپوتش و صداش کن Hilcat 😎
نقی معمولی
۲۶ مهر ۱۴۰۲داداش همیشه تو توهم زندگی میکنی؟
blackwing
۲۶ مهر ۱۴۰۲امیدوارم قوه تخیل شما جوابگوی این طنز خیالی باشه 😉😉
Viper
۲۷ مهر ۱۴۰۲ولی خداییش ترکیب جذابی میشه👌
علی
۲۶ مهر ۱۴۰۲حتی پیکان هم خودروی تمام ملی نبود
حسین
۲۶ مهر ۱۴۰۲موتور در پالت چوبی می اومد …
محسن
۱ آبان ۱۴۰۲امان از دلار های تازه ازاد شده لابد دنایی که روی رودریش زده Made In China خودروی تمام ملی حداقل خودروی روز بوده خودروی مسابقه ای بوده خودرویی بوده تو اون زمان اپشن هایی داشته که الان تارا و شاهین ندارن شتاب زیر ده ثانیه ای داشته که الان بنجل مونتاژرا نتونستن بهش برسن
مجتبی .
۲۶ مهر ۱۴۰۲بله تمام ملی نبود اما قدم اول بود وقرار نبود تا چهل سال روخط تولید بمونه وصنعت خودرو برسه به اینجایی که هست
کوروش
۲۶ مهر ۱۴۰۲اون سیستم پخش کاست که جدیدتر از ماشینه کار خراب کرده
Saeed
۲۶ مهر ۱۴۰۲به به
هومن
۲۷ مهر ۱۴۰۲جا داره یادی کنیم از خیامی بزرگ و…!
شیرازی
۲۹ مهر ۱۴۰۲همین الآنم پیکان از خیلی از ماشینهای امروزی سرتر هست فقط اومدن بیخودو بی جهت کارخونش رو تعطیل کردن کمی ارتقا حجم موتور کمی تغییر در هیدرولیک و محور فرمان و تغییرات اسپرت بیرونی میشد باشه و از خیلی از ماشینا سرتر و بهتر و جلوتر بود
محسن
۱ آبان ۱۴۰۲من بین ایشون و شاهین تارا اینو انتخاب میکنم
Mehdi1383
۲ آذر ۱۴۰۲من دهه هشتادیم پیکان کارلوکس یاهیلمن میکس بهترین هست