سایر خودروهای اروپایی

قوی‌ترین خودروی جهان در سال 1977، هیولایی با موتور 27 لیتری V12

این خودروی عجیب که The Beast نام دارد، در دههٔ ۷۰ در بریتانیا ساخته شد و از پیشرانهٔ ۲۷ لیتری V12 رولزرویس متعلق به هواپیمای اسپیت‌فایر استفاده می‌کرد.

خودرویی که در تصاویر می‌بینید، یکی از مشهورترین خودروهای سفارشی محسوب می‌شود که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است. در سال ۱۹۷۷ نام این شوتینگ بریک عجیب در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان قوی‌ترین خودروی جاده‌ای جهان ثبت شد و در آن سال‌ها از فراری‌ها و لامبورگینی‌های هم‌دورهٔ خود سریع‌تر بود. این ماشین همچنین در مجلات و نشریات خودرویی بسیار دیده می‌شد و شهرت زیادی برای خود دست‌وپا کرده بود. این خودرو با نام The Beast یا جانور شناخته می‌شود که کاملاً به ظاهرش می‌خورد.

زیر کاپوت کشیدهٔ The Beast موتور ۲۷ لیتری V12 مرلین ساخت رولزرویس قرار گرفته است یعنی همان موتوری که در هواپیماهای جنگندهٔ اسپیت‌فایر و هورکین در جنگ جهانی دوم استفاده می‌شد. داستان این ماشین از اواسط دههٔ ۶۰ شروع شد یعنی زمانی که «پل جیمسون» موتور V12 میتیئور رولزرویس را روی یک شاسی سفارشی نصب کرد. جیمسون که برای انتقال نیروی حدود ۷۵۰ اسب بخاری این موتور به چرخ‌های عقب به گیربکس مناسبی نیاز داشت، با متخصص گیربکس‌های اتوماتیک «جان داد» تماس گرفت. وی بعداً توسعهٔ این پروژه را بر عهده گرفت و بدنه‌ای سفارشی برای خودرو ساخت که شبیه زشت‌ترین فورد کاپری جهان بود.

نسخه قبلی The Beast

اما آن بدنه در یک آتش‌سوزی از بین رفت و خودرو با بدنه و موتور جدیدی بازسازی شد. این بار، موتور V12 میتیئور که از تانک گرفته شده بود با موتور V12 مرلین هواپیما تعویض شد. البته در The Beast سوپرشارژر این موتور که در هواپیماها وجود داشت حذف شد. گفته می‌شد این موتور ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما ممکن است خروجی آن بسیار بیش از این اعداد باشد زیرا دستگاه‌های داینوی زیادی در جهان وجود ندارد که بتواند این خودرو را در خود جای دهد. همچنین اگر سوپرشارژ اصلی روی این موتور نصب شود می‌تواند خروجی آن را دو برابر کند.

«جان داد» در این خودرو از جلوپنجرهٔ رولزرویس استفاده کرده بود و سعی داشت این کار را با وجود پیشرانهٔ رولزرویس زیر کاپوت خودرو توجیه کند اما رولزرویس با این موضوع مخالفت کرد. این دعوا با پرونده‌ای در دادگاه لندن دنبال شد و «جان داد» در دادگاه محکوم شد. سپس وی ماشین را به اسپانیا برد و جلوپنجرهٔ رولزرویس را با یک نمونهٔ سفارشی که حروف اول نام خودش روی آن نقش بسته بود تعویض کرد. البته تعویض جلوپنجره تنها تغییر The Beast نبود و برای این خودرو کلاً بدنهٔ جدیدی با هشت چراغ جلو طراحی شد که با رنگ زرد رنگ‌آمیزی شده و شبیه خودروهای نعش‌کش بود.

متأسفانه «جان داد» سال گذشته جان داد (!) اما این خودرو همچنان سالم بوده و قرار است تا چند روز دیگر به حراج گذاشته شود. حداکثر سرعت نسخهٔ اولیهٔ این خودرو در اوایل دههٔ ۷۰ رسماً ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت بود اما هیچ‌کس نمی‌داند که The Beast در شکل کنونی خود چقدر قدرت دارد و می‌تواند به چه سرعت دست پیدا کند. درهرحال، هیچ‌کدام از این‌ها اهمیتی ندارند زیرا این خودروی دیوانه‌واری است که می‌تواند هرجایی توجه همه را به خود جلب کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    تو اون زمان ۷۵۰ اسب بخار قدرت واقعا دیوانه بار بود تازه اگر سوپر شارژ اصلی نصب میشد قدرتش دو برابر میشد🤯

    موافقم 152
    مخالفم 4
    1. فرید

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (135 ديدگاه)

      موتور 27 لیتری!
      احتمالا تو سرعت بالا مصرفش بیش 100 تا بوده!

      موافقم 81
      مخالفم 2
  2. Dian

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (682 ديدگاه)

    عجب هیولایی
    شتابشو جایی نگفتن؟
    پ‌ن:
    سم ترین قسمت مقاله:
    “متأسفانه «جان داد» سال گذشته جان داد”

    موافقم 178
    مخالفم 3
    1. R/T

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (962 ديدگاه)

      دقیقا😁

      موافقم 78
      مخالفم 6
    2. Behi

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (173 ديدگاه)

      حیف که جان داد سال گذشته جان داد!

      موافقم 52
      مخالفم 1
    3. امیر

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      درست الحق

      موافقم 14
      مخالفم 2
  3. AMD

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    عجیب و در عین حال جالب

    موافقم 45
    مخالفم 2
  4. mercedes

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (425 ديدگاه)

    فک کنم به جای باک باید تانکر همراهش میزاشتن

    موافقم 89
    مخالفم 4
  5. زیزیگولو

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    مثل غولی که سالها زیر زمین بوده و یهو دوباره سر از زمین بر آوورده و دنبال حریف میگرده!!

    موافقم 89
    مخالفم 1
  6. R/T

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/03/The-Beast-4.jpg
    اینطوری می‌بود قشنگ تر میشد بنظرم

    موافقم 49
    مخالفم 7
    1. morteza

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (286 ديدگاه)

      این همون موتور اولیه بوده فکر کنم

      موافقم 16
      مخالفم 1
  7. مجتبی .

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    تعداد چراغای جلووعقب ازتعداد سیلندرها بیشتره

    موافقم 59
    مخالفم 3
  8. Hitman

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (501 ديدگاه)

    موتور تانک!
    کاملا منطقی🗿

    موافقم 59
    مخالفم 2
  9. homayoun

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (782 ديدگاه)

    بسیار جذاب و عالی.نمیدونستم که میشه موتور پیستونی جنگنده روی خودرو نصب کرد

    موافقم 44
    مخالفم 1
    1. نیلوفر

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تازه کجاشو دیدی ایران‌خودرو میخواد موتور پراید رو روی بوئینگ 747 ببنده تا اولین پراید پرنده رو هم ببینیم

      موافقم 11
  10. Royal Driver

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    میشه گفت یکی از خاص ترین و کمیاب ترین خودروهاست. موتور افسانه ای رولزرویس مرلین که روی اسپیتفایر مارک ۱ تا مارک IX افسانه ای بود. اگر رولزرویس گریفون روش میبود چی میشد. هرچند موتور مرلین اون نسخه ای که توی هواپیما هست ۱۸۰۰ اسب بخار (البته توی نسخه مرلین مارک ۶۶ که آخرینه و نسخه های گریفون که توی مارک ۱۳ اسپیت بودن حدود ۲۰۵۰ تا ۲۱۰۰ اسب بخار با یک موتور سوپرشارژ داشتن خطی V12)

    موافقم 35
    مخالفم 2
    1. Royal Driver

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      رولزرویس مرلین واقها شاهکار صنعت نیروی هواییه!!!

      موافقم 28
      مخالفم 1
      1. Royal Driver

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        البته درکنار دایملر بنز DB603 تا DB605. همینطور bmw 801

        موافقم 27
        مخالفم 2
  11. پیام

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (287 ديدگاه)

    چی شد ؟
    کی جان داد؟

    موافقم 16
    مخالفم 1
  12. Hamilton1970

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (541 ديدگاه)

    متاسفانه جان داد سال گذشته جان داد
    روحش شاد واقعا خلاقیتشو خریدارم

    موافقم 34
    مخالفم 1
  13. MohammaD

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    خراب تقسیم وزن کاملا نامتعادل این ماشین هستم . فک کنم ۹۰ درصد وزن ماشین افتاده جلو و سوالم اینه که آیا از نظر تعادل به مشکل نمیخوره احیانا ؟

    موافقم 36
    مخالفم 2
  14. حسین

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    اخرش هم باید بزاری و بری.
    جان داد

    موافقم 19
    مخالفم 1
  15. ❤BMW❤

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    متأسفانه «جان داد» سال گذشته جان داد (!)

    بارش منطق !😂

    موافقم 19
    مخالفم 1
  16. ❤BMW❤

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    عجب غولیه
    جانور…

    موافقم 19
    مخالفم 1
  17. امیر

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا واقعا nice. gool ای کاش این ماشین رو در جاده ایران برانی و به elx های عزیز رقابت کنی elx کونش پاره میشه بعد میگی که: بچه بیا پایین سلطان اصلی امده 🤌🤌🤌🤌😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁

    موافقم 20
    مخالفم 9
    1. حسن

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      جناب امیر خان elx به خاطر نبود فراری و لامبورگینی و پاگانی و بوگاتی و مرسدس و…..تو ایران سلطان شده
      شماببین توکشوری که ۹۰درصد مردمش توانایی خرید پراید رو ندارن خب معلومه که elx میشه سلطان

      موافقم 17
      مخالفم 2
  18. مهردادکمال

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    کاش جرم ابعاد و مصرفش مشخص بود

  19. رضا دیده ور

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این موتور با این گشتاور زیاد احتیاجی به گیربکس کاهنده نداره و باید از گیربکس افزاینده استفاده کنه،اگه اطلاعاتی از گیربکسش دارید لطفا منتشر کنید..

  20. شبگرد تنها

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی بود واقعا لذت بردیم ، درود به شرف سازنده اش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا