این خودروی عجیب که The Beast نام دارد، در دههٔ ۷۰ در بریتانیا ساخته شد و از پیشرانهٔ ۲۷ لیتری V12 رولزرویس متعلق به هواپیمای اسپیتفایر استفاده میکرد.
خودرویی که در تصاویر میبینید، یکی از مشهورترین خودروهای سفارشی محسوب میشود که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است. در سال ۱۹۷۷ نام این شوتینگ بریک عجیب در کتاب رکوردهای گینس بهعنوان قویترین خودروی جادهای جهان ثبت شد و در آن سالها از فراریها و لامبورگینیهای همدورهٔ خود سریعتر بود. این ماشین همچنین در مجلات و نشریات خودرویی بسیار دیده میشد و شهرت زیادی برای خود دستوپا کرده بود. این خودرو با نام The Beast یا جانور شناخته میشود که کاملاً به ظاهرش میخورد.
زیر کاپوت کشیدهٔ The Beast موتور ۲۷ لیتری V12 مرلین ساخت رولزرویس قرار گرفته است یعنی همان موتوری که در هواپیماهای جنگندهٔ اسپیتفایر و هورکین در جنگ جهانی دوم استفاده میشد. داستان این ماشین از اواسط دههٔ ۶۰ شروع شد یعنی زمانی که «پل جیمسون» موتور V12 میتیئور رولزرویس را روی یک شاسی سفارشی نصب کرد. جیمسون که برای انتقال نیروی حدود ۷۵۰ اسب بخاری این موتور به چرخهای عقب به گیربکس مناسبی نیاز داشت، با متخصص گیربکسهای اتوماتیک «جان داد» تماس گرفت. وی بعداً توسعهٔ این پروژه را بر عهده گرفت و بدنهای سفارشی برای خودرو ساخت که شبیه زشتترین فورد کاپری جهان بود.
اما آن بدنه در یک آتشسوزی از بین رفت و خودرو با بدنه و موتور جدیدی بازسازی شد. این بار، موتور V12 میتیئور که از تانک گرفته شده بود با موتور V12 مرلین هواپیما تعویض شد. البته در The Beast سوپرشارژر این موتور که در هواپیماها وجود داشت حذف شد. گفته میشد این موتور ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما ممکن است خروجی آن بسیار بیش از این اعداد باشد زیرا دستگاههای داینوی زیادی در جهان وجود ندارد که بتواند این خودرو را در خود جای دهد. همچنین اگر سوپرشارژ اصلی روی این موتور نصب شود میتواند خروجی آن را دو برابر کند.
«جان داد» در این خودرو از جلوپنجرهٔ رولزرویس استفاده کرده بود و سعی داشت این کار را با وجود پیشرانهٔ رولزرویس زیر کاپوت خودرو توجیه کند اما رولزرویس با این موضوع مخالفت کرد. این دعوا با پروندهای در دادگاه لندن دنبال شد و «جان داد» در دادگاه محکوم شد. سپس وی ماشین را به اسپانیا برد و جلوپنجرهٔ رولزرویس را با یک نمونهٔ سفارشی که حروف اول نام خودش روی آن نقش بسته بود تعویض کرد. البته تعویض جلوپنجره تنها تغییر The Beast نبود و برای این خودرو کلاً بدنهٔ جدیدی با هشت چراغ جلو طراحی شد که با رنگ زرد رنگآمیزی شده و شبیه خودروهای نعشکش بود.
متأسفانه «جان داد» سال گذشته جان داد (!) اما این خودرو همچنان سالم بوده و قرار است تا چند روز دیگر به حراج گذاشته شود. حداکثر سرعت نسخهٔ اولیهٔ این خودرو در اوایل دههٔ ۷۰ رسماً ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت بود اما هیچکس نمیداند که The Beast در شکل کنونی خود چقدر قدرت دارد و میتواند به چه سرعت دست پیدا کند. درهرحال، هیچکدام از اینها اهمیتی ندارند زیرا این خودروی دیوانهواری است که میتواند هرجایی توجه همه را به خود جلب کند.
R/T
۱۵ اسفند ۱۴۰۱تو اون زمان ۷۵۰ اسب بخار قدرت واقعا دیوانه بار بود تازه اگر سوپر شارژ اصلی نصب میشد قدرتش دو برابر میشد🤯
فرید
۱۶ اسفند ۱۴۰۱موتور 27 لیتری!
احتمالا تو سرعت بالا مصرفش بیش 100 تا بوده!
Dian
۱۵ اسفند ۱۴۰۱عجب هیولایی
شتابشو جایی نگفتن؟
پن:
سم ترین قسمت مقاله:
“متأسفانه «جان داد» سال گذشته جان داد”
R/T
۱۵ اسفند ۱۴۰۱دقیقا😁
Behi
۱۶ اسفند ۱۴۰۱حیف که جان داد سال گذشته جان داد!
امیر
۱۷ اسفند ۱۴۰۱درست الحق
AMD
۱۵ اسفند ۱۴۰۱عجیب و در عین حال جالب
mercedes
۱۵ اسفند ۱۴۰۱فک کنم به جای باک باید تانکر همراهش میزاشتن
زیزیگولو
۱۵ اسفند ۱۴۰۱مثل غولی که سالها زیر زمین بوده و یهو دوباره سر از زمین بر آوورده و دنبال حریف میگرده!!
R/T
۱۵ اسفند ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/03/The-Beast-4.jpg
اینطوری میبود قشنگ تر میشد بنظرم
morteza
۱۶ اسفند ۱۴۰۱این همون موتور اولیه بوده فکر کنم
مجتبی .
۱۵ اسفند ۱۴۰۱تعداد چراغای جلووعقب ازتعداد سیلندرها بیشتره
Hitman
۱۵ اسفند ۱۴۰۱موتور تانک!
کاملا منطقی🗿
homayoun
۱۶ اسفند ۱۴۰۱بسیار جذاب و عالی.نمیدونستم که میشه موتور پیستونی جنگنده روی خودرو نصب کرد
نیلوفر
۲۰ اسفند ۱۴۰۱تازه کجاشو دیدی ایرانخودرو میخواد موتور پراید رو روی بوئینگ 747 ببنده تا اولین پراید پرنده رو هم ببینیم
Royal Driver
۱۶ اسفند ۱۴۰۱میشه گفت یکی از خاص ترین و کمیاب ترین خودروهاست. موتور افسانه ای رولزرویس مرلین که روی اسپیتفایر مارک ۱ تا مارک IX افسانه ای بود. اگر رولزرویس گریفون روش میبود چی میشد. هرچند موتور مرلین اون نسخه ای که توی هواپیما هست ۱۸۰۰ اسب بخار (البته توی نسخه مرلین مارک ۶۶ که آخرینه و نسخه های گریفون که توی مارک ۱۳ اسپیت بودن حدود ۲۰۵۰ تا ۲۱۰۰ اسب بخار با یک موتور سوپرشارژ داشتن خطی V12)
Royal Driver
۱۶ اسفند ۱۴۰۱رولزرویس مرلین واقها شاهکار صنعت نیروی هواییه!!!
Royal Driver
۱۶ اسفند ۱۴۰۱البته درکنار دایملر بنز DB603 تا DB605. همینطور bmw 801
پیام
۱۶ اسفند ۱۴۰۱چی شد ؟
کی جان داد؟
Hamilton1970
۱۶ اسفند ۱۴۰۱متاسفانه جان داد سال گذشته جان داد
روحش شاد واقعا خلاقیتشو خریدارم
MohammaD
۱۶ اسفند ۱۴۰۱خراب تقسیم وزن کاملا نامتعادل این ماشین هستم . فک کنم ۹۰ درصد وزن ماشین افتاده جلو و سوالم اینه که آیا از نظر تعادل به مشکل نمیخوره احیانا ؟
حسین
۱۶ اسفند ۱۴۰۱اخرش هم باید بزاری و بری.
جان داد
❤BMW❤
۱۶ اسفند ۱۴۰۱متأسفانه «جان داد» سال گذشته جان داد (!)
بارش منطق !😂
❤BMW❤
۱۶ اسفند ۱۴۰۱عجب غولیه
جانور…
امیر
۱۷ اسفند ۱۴۰۱واقعا واقعا nice. gool ای کاش این ماشین رو در جاده ایران برانی و به elx های عزیز رقابت کنی elx کونش پاره میشه بعد میگی که: بچه بیا پایین سلطان اصلی امده 🤌🤌🤌🤌😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁
حسن
۱۸ اسفند ۱۴۰۱جناب امیر خان elx به خاطر نبود فراری و لامبورگینی و پاگانی و بوگاتی و مرسدس و…..تو ایران سلطان شده
شماببین توکشوری که ۹۰درصد مردمش توانایی خرید پراید رو ندارن خب معلومه که elx میشه سلطان
مهردادکمال
۱۸ اسفند ۱۴۰۱کاش جرم ابعاد و مصرفش مشخص بود
رضا دیده ور
۱۹ اسفند ۱۴۰۱این موتور با این گشتاور زیاد احتیاجی به گیربکس کاهنده نداره و باید از گیربکس افزاینده استفاده کنه،اگه اطلاعاتی از گیربکسش دارید لطفا منتشر کنید..
شبگرد تنها
۲۰ اسفند ۱۴۰۱عالی بود واقعا لذت بردیم ، درود به شرف سازنده اش