سایر خودروهای اروپایی

با بدترین خودروی تاریخ انگلستان آشنا شوید؛ لیلاند P76

با پدال همراه شوید تا داستان عجیب لیلاند P76 را که یکی از بدترین خودروهای تاریخ بریتانیا و استرالیا محسوب می‌شود را مرور کنیم.

چندین دهه پیش، بریتانیا در کشورهایی که مستعمره‌اش بودند، اقدام به تولید خودرو می‌کرد. شرکت بریتیش موتور یا BMC قطعات خودروهای خود را برای مونتاژ و تولید به کشورهای مختلف مستعمرهٔ بریتانیا از آفریقای جنوبی گرفته تا استرالیا و نیوزلند ارسال می‌کرد. این خودروها اما بیشتر شبیه مجازاتی برای کشورهایی بودند که سودای استقلال داشتند.

امپراطوری BMC

زمانی فعالیت‌های شرکت BMC بسیار گسترده بود و این شرکت آن‌قدر درآمد داشت که می‌توانست خودروهایی را به‌طور خاص برای بازار استرالیا توسعه دهد. بااین‌حال، این تلاش‌ها عمدتاً منجر به خلق خودروهای فاجعه‌باری مثل موریس ماژور و آستین لنسر در اواخر دههٔ ۵۰ شدند. پس‌ازاین، موریس نوماد راهی این کشور شد که نسخه‌ای بروز شده از موریس ۱۱۰۰ بود و گیربکس وحشتناکی داشت. در دههٔ ۷۰ هم آستین کیمبرلی در استرالیا و نیوزلند عرضه شد و آن‌قدر وحشتناک بود که بریتیش موتور مجبور شد پس از تنها دو سال آن را کنار بگذارد. این در حالی بود که در سال ۱۹۶۸، بریتیش موتورز با لیلاند موتورز ادغام شد و شرکت بریتیش لیلاند شکل گرفت که به ساخت خودروهای بی‌کیفیت و پرایراد شهرت داشت.

تولد لیلاند P76

خودروهایی که بریتیش لیلاند در بازار استرالیا عرضه کرد، ازآنجایی‌که بر اساس خودروهای نامناسب بریتانیایی ساخته شده بودند و کیفیت ساخت پایینی داشتند، شهرت این شرکت را لکه‌دار کردند. پاسخ و راه‌حل بریتیش لیلاند برای این مشکل، توسعهٔ یک خودروی کاملاً جدید مطابق با نیازهای بازار استرالیا بود. این به معنای ساخت یک سدان بزرگ محرک عقب با سیستم فنی ساده بود یعنی چیزی مشابه هولدن کینگزوودز، فورد فالکون و کرایسلر والیانت که آن سال‌ها در استرالیا بسیار پرفروش بودند. این‌ها خودروهایی جان‌سخت و ساده بودند که با پیشرانه‌های شش سیلندر خطی یا V8 و صندلی‌های جلوی نیمکتی عرضه می‌شدند؛ بنابراین، لیلاند P76 با استفاده از همین فرمول متولد شد.

طراحی و مشخصات

P76 که در سال ۱۹۷۳ معرفی شد، بدنه‌ای شیک و گوه‌ای شکل داشت که توسط طراح داخلی لیلاند استرالیا «رماند رادبورگ» طراحی شده بود. طراحی این خودرو اما در جلو و عقب با اوورهنگ‌های بسیار کشیده و صندوق باری آن‌قدر بزرگ که بتواند یک بشکهٔ ۱۶۰ لیتری را در خود جای دهد، کمی عجیب به نظر می‌رسید. P76 با دو پیشرانهٔ مختلف شامل ۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی (نسخه‌ای حجم خورده از موتور ۲.۲ لیتری عرضی آستین موریس ۲۲۰۰) و ۴.۴ لیتری V8 برگرفته از پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری روور (موتوری که در اصل از بیوک گرفته شده بود) در استرالیا عرضه شد. P76 عملکرد بسیار خوبی داشت و نشان داد که توان رقابت با رقبای آمریکایی خود را دارد. حتی مجلهٔ استرالیایی Wheels این سدان بریتانیایی را به‌عنوان خودروی سال ۱۹۷۳ خود انتخاب کرد.

فاجعه رخ داد

داستان P76 اما به ناگاه به فاجعه تبدیل شد. وقوع بحران سوخت، اعتصابات کارخانه‌های قطعه‌سازی و درنتیجه کمبود قطعات، فرایند توسعهٔ نیمه‌کاره و مونتاژ عجولانه همگی شرایط این خودرو را بغرنج کردند. همچنین گفته می‌شد رقبای بریتیش لیلاند قطعه‌سازان را تحت‌فشار قرار دادند تا تحویل قطعات به این شرکت را متوقف کنند زیرا از اینکه لیلاند استرالیا واقعاً خودروی خوبی تولید کرده باشد می‌ترسیدند. بدین ترتیب، فروش P76 کاهش پیدا کرد و این خودرو در اکتبر سال ۱۹۷۴ یعنی تنها ۱۶ ماه پس از عرضه، همراه با کارخانهٔ سیدنی که به تولید آن می‌پرداخت، به تاریخ پیوست. درواقع، P76 هم قربانی مشکلات داخلی بریتیش لیلاند و هم مشکلات محلی در استرالیا شد. از این خودرو حدود ۱۸ هزار دستگاه ساخته شد که همگی در استرالیا عرضه شدند اما P76 برای عرضه در اروپا هم ارزیابی شده بود که البته هیچ‌گاه محقق نشد.

نسخه‌های کوپه و استیشن

پایان زودهنگام داستان P76 مرگ نسخه‌های دیگر این خودرو را هم به دنبال داشت که یکی از آن‌ها نسخهٔ کوپه بود که با نام فورس ۷ شناخته می‌شد. ظاهر این خودرو شبیه ترکیبی از عناصر طراحی ایتالیایی، آمریکایی و بریتانیایی به نظر می‌رسید. گمان می‌رود تنها ۱۰ دستگاه از P76 کوپه ساخته شده باشد. نسخهٔ استیشن اما از این هم ناکام‌تر بود زیرا فقط یک دستگاه از آن ساخته شد.

شرایط امروز لیلاند P76

لیلاند P76 با وجود تمام مشکلات و ناکامی‌هایش، امروز همچنان در استرالیا طرفداران وفاداری دارد که علاقهٔ زیادی به این خودرو دارند به‌گونه‌ای که هم‌اکنون حداقل هفت کلوب مالکین P76 در استرالیا و نیوزلند فعال است. کلوب مالکان این خودرو همچنین در سال ۲۰۲۳ مراسمی به مناسبت پنجاه‌سالگی P76 برگزار کرد که جمعیت بسیار زیادی در آن حضور داشتند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. C4

    ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    طراحی ماشین برای من که خسته از طرح های بی روح و چراغای پیوسته و دو قسمتی هستم جالبه . ترکیبش با یه v8 بلوک کوچیک به همراه گیربکس ۵ سرعته دستی و دف عقب یه ماسل کار بریتیش رو تشکیل میده . ارزش رستوماد نداره و اصالت خاصی هم نداره . بنظر فضای سرنشین خوبی داره و ۴ نفر راحتن . داخلش هم صندلیای کاپیتانی چرمی ، کنسول وسط و تریم چوب و چرم و نمایشگر مشابه پورشه یا لکسوس برای روزمره امثال من چیز جالبی میشد

    موافقم 34
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      ماشین های این شرکت تقریباً شبیه سایپا بوده
      قبلاً در موردش مستند دیدم
      هر چند از لحاظ خلاقیت بهتر از سایپا بودند
      ولی این شرکت تو عرصه تولیداتش ایده های عجیب انجام می داد
      که همیشه این ایده ها. شکست می خورد 😅😑

      موافقم 12
      مخالفم 1
    2. net

      ۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3400 ديدگاه)

      طرح چوب طراحی داخلی خیلی بد هست

      موافقم 3
      مخالفم 8
      1. جرمی کلارکسون

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (983 ديدگاه)

        آستین آلگرو کجای لیسته؟

  2. محمد

    ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    همیشه مهندسی انگلیسی به ساخت وسایل پر ایراد و بی کیفیت مشهور بوده حالا میخواد صعنت الکترونیک ، خودرو ، هوافضا یا داروسازی یا هرچیز دیگه ای باشه الان اون دوتا اکانت انگلیس پرست که خودشون رو بریتانیایی میدونن حمله میکنند و طوماری از دلایل صد من یه غاز مینویسن ولی واقعیت صنعت انگلیس همین بوده و هست الانم اون شرکت هایی تو این کشور تونستن نجات پیدا کنن که به بقیه کشور ها ( آلمان ، آمریکا چین ، هند و ….) واگذار شدن

    موافقم 29
    مخالفم 9
    1. hosen

      ۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (694 ديدگاه)

      الان رولزرویس و بنتلی و جگوار و لندروور بی کیفیت بودن؟ حالا درسته تاریخچه موفقی نداشتن هیچ‌وقت ولی دیگه اینجوریم که شما میگی نیست

      موافقم 15
      مخالفم 18
      1. محمد

        ۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (141 ديدگاه)

        خودت جواب خودت رو دادی کیفیت ساخت و قدرت مهندسی رقبا رو نداشتن که موفق نشدن ، شما کامیون چندتا جگوار یا رنجرور سرپا و بدون مشکل تو بازار دست دوم ها ( چه کلاسیک ، چه مدرن) میبینی ، چندتا آستین و مینی میبینی ؟ تو خودرو های سنگین چندتا لیلاند میبینی ؟

        موافقم 12
        مخالفم 4
      2. Mohammad hasan

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (154 ديدگاه)

        چرا هست یه نمونه اش موتور لیلاند ال ۶۰ تانک چیفتن ایرانی بود…که باعث تلفات بالای این تانک شد حالا مضخرف بودن خود عتیقه انگلیسی گذر کنیم…

        البته انگلیس طرح های خوب هم داشته ولی طرح های مشکل دارش زیاد هستن

        موافقم 4
        مخالفم 3
    2. Nismo

      ۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      یعنی چین و هند بهترن درسته؟ عجب

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. net

        ۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3400 ديدگاه)

        چین و هند و روسیه جز ۷ کشور صنعتی (g7) نیستند ولی انگلیس جز ۷ کشور صنعتی هست

        موافقم 2
        مخالفم 4
    3. Arshia m3csl

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1193 ديدگاه)

      مکلارن هم بخاطر همکاری با مرسدس بنز و بی ام و شد مکلارن الان انگلیسی ها دیزاینر و طراح های خوبین ولی تو مهندسی با المانی ها باید همکاری کنن تا رولزرویس ها و بنتلی های شاهکار رو تولید کنن

  3. هراکلیوس

    ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (281 ديدگاه)

    لیلاند تو تولید کامیون ترکوند تو زمان خودش

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. علی ===

      ۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (48 ديدگاه)

      کامیون های لیلاند قبلا تو ایران زیاد بودن و همچنین یک مقطعی کامیون های حمل زباله شهر هم لیلاند بود در ضمن اینکه اتوبوس های دو طبقه تهران لیلاند بود

      موافقم 9
      مخالفم 1
  4. یوسف

    ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    جالبه که نیسان و داتسون تویوتا و مزدا در اواخر دهه 70 به وضوح از طرح این ماشین الگو گرفتن…..
    به خاطر همین انگار یک خودروی ژاپنیه.

    موافقم 11
    مخالفم 4
  5. IRI

    ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    😵

  6. ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4942 ديدگاه)

    دنده اتومات هم بود ولی عجب چیزی بود

  7. پیام

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با احترام به نطرم باید لقب بد شانس ترین خودروی بریتانیا بهش داد نه بدترین .ماشین فوق العاده ایه .مطلب جالبی بود.

    موافقم 13
    مخالفم 3
  8. علی منصوری

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    بد نبوده طبق حرفهای مقاله ولی بنظرم بدشانس تیتر بهتری بود، کما اینکه هنوزم مالکین این ماشین دوسش دارن
    بنظر خودمم ماشین قشنگیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا