سایر خودروهای اروپایی

ماروسیا سری B؛ تلاش ناکام روسیه برای تولید یک سوپر اسپرت تمام‌عیار

با اینکه صنعت خودروی روسیه به خاطر تولید سوپر اسپرت‌ها شناخته نمی‌شود اما ماروسیا سری B تلاش داشت این تصویر ذهنی را تغییر دهد هرچند که در نهایت موفق نشد.


معمولاً وقتی صحبت از ابر خودروها یا همان سوپر اسپرت‌ها می‌شود کشورهایی همچون ایتالیا و آلمان با چندین دهه تاریخچه درخشان در صنعت خودروسازی به ذهن می‌آیند. شرکت‌هایی همچون فراری، لامبورگینی، پورشه و… سابقه زیادی در تولید خودروهای سریع و اسپرت داشته‌اند. از طرف دیگر باید گفت صنعت خودروی روسیه هیچ‌گاه به دلیل تولید خودروهای خاص و با استاندارد بالا شناخته نشده است و مشهورترین شرکت روسی یعنی لادا مجبور بوده محصولات مهندسی معکوس شده فیات را عرضه نماید و از برندی همچون پورشه برای تولید خودرو کمک گیرد. خروجی نهایی محصولات لادا نیز فرسنگ‌ها با استانداردهای جهانی فاصله داشته‌اند. اما روس‌ها در تاریخ معاصر تلاش داشته‌اند یک سوپر اسپرت با نام ماروسیا سری B را تولید نمایند. این خودرو توسط سرمایه‌گذاری به همین نام که مدت کوتاهی در فرمول یک نیز حضور داشت توسعه یافت و با اینکه شرکت ماروسیا و تیم فرمول یک آن سرنوشت درخشانی نداشتند اما ماروسیا سری B همچنان عنوان تنها سوپر اسپرت تاریخ روسیه را در اختیار دارد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی این خودرو می‌پردازیم.

سری B از دو مدل بسیار شبیه هم با نام‌های B1 و B2 تشکیل شده است. B1 زودتر و در سل ۲۰۰۸ معرفی شد و آنچه جلب‌توجه می‌کرد وزن بسیار پایین ۱۱۰۰ کیلوگرمی آن بود. بدنه این خودرو از کامپوزیت فیبر کربن ساخته شده بود تا وزن آن پایین باقی بماند. سه پیشرانه ۶ سیلندر مختلف نیز در دسترس بود که یکی از نوع ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی و دو نمونه دیگر هم از نوع ۲.۸ لیتری با قدرت‌های مختلف بودند. جالب اینکه سازنده هر دو پیشرانه شرکت مشهور انگلیسی یعنی کازورث بود. این شرکت پشتیبانی فنی و مهندسی از پیشرانه‌های تیم فرمول یک ماروسیا را نیز انجام داده است. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به همراه پدل شیفتر باعث انتقال نیروی تولیدی به چرخ‌ها می‌شدند. پیشرانه تنفس طبیعی ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که خروجی پیشرانه ۲.۸ لیتری توربو ۳۶۰ و ۴۲۰ اسب بخار اعلام شده بود.

با اینکه B1 روی پرفورمنس بالا تمرکز کرده بود اما از تجهیزات رفاهی نسبتاً خوبی همچون سیستم اطلاعات سرگرمی، دوربین ثبت وقایع، شیشه‌های برقی و کولر بهره می‌برد. حدود یک سال پس از B نسخه دیگری از این خودرو با نام B2 معرفی شد که از نظر قوای محرکه تفاوتی با مدل B1 نداشت اما طراحی جلوی آن تغییراتی را نشان می‌داد. با اینکه ماروسیا به دنبال تولید هر دو مدل بود اما برنامه عرضه حدود ۳۵۰۰ دستگاهی آن‌ها به خاطر مشکلات اقتصادی ماروسیا محقق نشد و تنها حدود ۲۰ دستگاه از ماروسیا سری B تولید شد. همان‌طور که گفته شد B1 و B2 از نظر فنی مشابه یکدیگر بودند اما در بدنه و کابین تفاوت‌هایی را نشان می‌دادند. نمای جلوی B2 از شکل M مانند بهره برده بود تا نشان دهنده لوگوی ماروسیا موتورز باشد. با اینکه B1 خطوط نرم‌تر و ملایم‌تری داشت اما B2 از طراحی تیزتر و زاویه‌دار بهره برده بود و این خطوط تیز در بدنه و چراغ‌ها دیده می‌شد. جلوپنجره و ورودی‌های هوا نیز به رنگ مشکی درآمده بودند. B2 همچنین در برخی بازی‌های ویدئویی از جمله نید فورد اسپید ماست وانتد و آسفالت ۸ ظاهر شد. در ادامه بد نیست نگاهی مختصر به تاریخچه شرکت ماروسیا نیز داشته باشیم.

ماروسیا موتورز در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد یعنی زمانی که نیکولای فومنکو تصمیم گرفت تا شرکتی را برای تولید اولین سوپر اسپرت روسیه تأسیس نماید. تلاش‌های فومنکو برای تولید خودروی روسی تنها یکی از جنبه‌های سابقه کاری اوست چراکه قبلاً تجارب زیادی به عنوان راننده مسابقات، بازیگر، موسیقیدان و حتی مجری نسخه روسی تاپ گیر به دست آورده است. جالب اینکه ماروسیا پس از سوپر اسپرت‌های B1 و B2 کانسپت شاسی‌بلندی به نام F2 را نیز معرفی کرد هرچند که آن خودرو نیز راهی خط تولید نشد. از آنجایی که ماروسیا سابقه‌ای در زمینه تولید خودرو نداشت بنابراین مجبور بود با شرکت‌های دیگری همکاری کند. البته فومنکو تصمیم گرفت کارهای خود را گسترش داده و حتی وارد فرمول یک شود؛ اما در سال ۲۰۱۴ بود که ماروسیا وضعیت دشواری پیدا کرد و تنها پس از ۷ سال، این شرکت در سال ۲۰۱۴ ورشکست شد.

ماروسیا که قبلاً اولین سوپر اسپرت روسیه را تولید کرده بود به دنبال حضور در رقابت‌های موتور اسپرت نیز بود و یکی از دشوارترین رقابت‌ها یعنی فرمول یک را برای این کار انتخاب کرد. با اینکه تأسیس یک تیم از صفر و حضور در رقابت‌های فرمول یک با تاریخچه و سرمایه محدود تقریباً غیرممکن است اما روش دیگری برای حضور در این مسابقات وجود دارد و آن هم خرید سهام تیم‌های موجود است. ماروسیا برای این کار تیم ویرجین ریسینگ را انتخاب کرد و پس از خرید بخش بزرگی از سهام آن نهایتاً نامش را به ماروسیا F1 تغییر داد. این تیم از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ در رقابت‌ها حضور داشت و به تدریج هویت خود را از کمپانی اصلی جدا نمود و نهایتاً به‌صورت مستقل کار کرد.

با اینکه تیم فرمول یک ماروسیا چند ماه پس از ورشکستگی شرکت اصلی به کار خود ادامه داد اما نهایتاً به سرنوشت مشابهی دچار شد. بدتر اینکه در گرندپری ژاپن ۲۰۱۴، جولز بیانچی راننده این تیم تصادف سختی داشت و پس از چندین ماه بستری شدن در بیمارستان نهایتاً جان خود را از دست داد تا به این ترتیب اولین تلفات مسابقات فرمول یک پس از حادثه تصادف آیرتون سنا در سال ۱۹۹۳ ثبت شود. در همان زمان بود که تیم فرمول یک ماروسیا دچار مشکلات اقتصادی شد و نهایتاً با پیدا شدن یک سرمایه‌گذار جدید، نامش به مانور ریسینگ تغییر یافت. در خاتمه بد نیست به کانسپت شاسی‌بلند F2 ماروسیا نیز اشاره کنیم. با اینکه هدف اصلی این کمپانی تولید اولین سوپر اسپرت روسیه بود اما وارد دنیای شاسی‌بلندها نیز شد. F2 شاسی‌بلندی چهار نفره بود که اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و اندکی پس از آن، ماروسیا با شرکت والمت فنلاند برای تأمین قطعات و تولید خودرو قرارداد بست. طی این قرارداد شرکت والمت می‌بایست ۳۰۰ دستگاه F2 را در کارخانه خود در فنلاند تولید می‌کرد اما هرگز چیزی به واقعیت بدل نشد و همانند ماروسیا سری B، شاسی‌بلند F2 هم به دلیل مشکلات اقتصادی به تاریخ پیوست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. BMW is GOD

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    آشغال‌ترین ماشین‌های دنیا ماشین‌های روسیه و ایران هستن
    حتی خودشون هم ماشین‌های خودشون رو قبول ندارن
    دقیقاً مثل ایران

    موافقم 101
    مخالفم 29
    1. یک اصفهانی...

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      حداقل ماشین های روسی کیفیت و مقاومت بالایی دارن ماشین های ایرانی رو به فرغون هم تشبیه نمی کنم چون در این صورت صد رحمت به فرغون های سر ساختمون. یعنی پولت رو بدی سگ بخوره بهتر از اینه که بری ماشین های تولید داخل الان رو بخری، مخصوصاً دنا، تارا، رانا، ۲۰۷ و آشغال آشغال ها شاهین، ساینا و کوییک.

      موافقم 55
      مخالفم 11
      1. رامین منصوریان

        ۹ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        هر دو اونا فرغون ساز هستند ولی خودرو روسی از ایرانی پست تره،شک نکن ، اصلا نمی‌فهمم اصرار به ساختن خودرو در ایران و روسیه چیه! فقط هزینه و حمایت و پول های هنگفت را بالا میکشند که آشغال تولید کنند.

        موافقم 38
        مخالفم 1
  2. Grant

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (169 ديدگاه)

    ماروسیا بی۲ تو موست وانتد ۲۰۱۲ بود یادش بخیر…

    موافقم 71
    مخالفم 5
    1. ممد

      ۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نمیدونم چرا حتی همونجاهم دوسش نداشتم

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. Cadillac-V

        ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (68 ديدگاه)

        اره والا منم هیچ وقت سراغش نرفتم یه جوریه

    2. مدی

      ۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1254 ديدگاه)

      بت موبیل بود لعنتی

    3. Cadillac-V

      ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (68 ديدگاه)

      الان وقتی دارم صدا گذاری های فورزا ۵ و NFS هیت که مال همین سالها هستند رو میبینم میگم موست وانتد ۲۰۱۲ که خیلی صدا گذاریش بهتر از ایناست
      انگار موست وانتد ۲۰۱۲ شاهکاری بود که ساخته شد و دیگه هم مثش ساخته نشد ، اون گرافیکش اون صدا گذاریش همه چیش عالی بود

  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1726 ديدگاه)

    با ماروشیا b2 تو ماست وانتد ۲۰۱۲ خاطره دارم ماشین خاصی بود واقعا

    موافقم 39
    مخالفم 5
    1. ابراهیم

      ۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      چیش خاص بود!چه خاطره ای! خودت خنده ات نمی‌گیره که اینو میگی! اصلا در عمرت ندیدی و میگی خاطره داری.

      موافقم 5
      مخالفم 30
  4. حسین

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    ظاهر این ماشین برای سال ۲۰۰۸ اونم در کشوری مثل روسیه فوق العادست
    https://www.pedal.ir/magazine/europe-doesnt-want-american-cars/attachment/4-282/
    ولی جلوی این یکی به نظر خیلی زشت میاد
    https://www.pedal.ir/magazine/europe-doesnt-want-american-cars/attachment/5-262/

    موافقم 31
    مخالفم 5
    1. Khosrow

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (2383 ديدگاه)

      بنظـرمـ برعکســــ اون خیلـی خاص ترهـ و ترسناکهـ ..

      موافقم 11
      مخالفم 8
  5. BMW is GOD

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    آشغال‌ترین ماشین‌های دنیا ماشین‌های روسیه و ایران هستن
    حتی خودشون هم ماشین‌های خودشون رو قبول ندارن
    دقیقاً مثل ایران

    موافقم 32
    مخالفم 19
    1. مهدی زمانیان

      ۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چند سال پیش کامیون ماز روسیه اول شد مسابقات تبلیغات چه بر سر ایرانی‌ها اورده خود تحقیری درد بدیه اروپاییها حمایت کردند از تولیداتشان پیشرفت کردند ولی ایران ها نباید حمایت کنند که از انها جلو نیفتند

      موافقم 6
      مخالفم 7
  6. مصطفی

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    چه داشبورد زشتی داره
    کمونیستا سلیقه ای در این زمینه ندارن…
    میدادن سایپا قشنگ تر میشد 🤣

    موافقم 50
    مخالفم 8
    1. کسرا

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (214 ديدگاه)

      روسیه نه تنها کمون.یست نیست بلکه خود مسکو یکی از مراکز بزرگ سرمایه داران در جهان است

      موافقم 32
      مخالفم 16
      1. مهران

        ۹ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (10 ديدگاه)

        کسرا ،اینو برای کسی بگو که شناخت کامل نداره از اون زباله دون. مرکز مافیای دنیا ، اختلاس و پولشویی و رشوه گیری و دزدی های دولتی ایجاد سرمایه و پول کثیف کرده ، مملکتی که دزدان در چند شهر بزرگ با پولهای باج خواهی و کلاه گذاشتن سر دولت و اداره مالیات و اختلاس ،پولهای باد آورده آوردن ولی ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر دورتر مردم در فقر و مشروب خوری و بدبختی هستن به لعنت سگ نمی ارزه

        موافقم 22
        مخالفم 2
  7. Siyavash

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1067 ديدگاه)

    یادش بخیر تویه بازی نیدفوراسپید سال ۲۰۱۱ این ماشین برمی‌داشتم..زیاد راه نمی‌رفت ولی فرمون خوبی داشت و خیلی خوش استایل بود.

    موافقم 17
    مخالفم 5
  8. OldBoy

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    ماروسیا B2 طراحی خوب و پخته ای داشت. حتی پروتوتایپ B3 هم در حال ساخت بود ولی این مدل شرکت ها اگه پشتوانه مهندسی و مالی نداشته باشن محکوم به شکستن.

    موافقم 21
    مخالفم 5
  9. Saeedfarshchian

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (269 ديدگاه)
  10. froG-driVer

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1153 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/magazine/europe-doesnt-want-american-cars/attachment/4-282/
    منو یاد اون سوپر اسپرت لبنانی توی سریع و خشن میندازه،همونی که از بالای برج افتاد پایین

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1726 ديدگاه)

      لایکن هایپر اسپرت بود

      موافقم 20
      مخالفم 1
    2. سوشیانت

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3957 ديدگاه)

      لایکن که اماراتیه

      موافقم 3
      مخالفم 9
    3. nima.jdm

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1017 ديدگاه)

      اخ گفتی
      یادش بخیر اون قسمتش خیلی قشنگ بود

      موافقم 4
      مخالفم 1
  11. حسین خوانساری

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    طراحی و ساخت اون داشبورد انگار یه تولیدی با دو سه نفر زیر سیکل اینو ساختن ، واقعا هم زشته هم ضایع
    به شخصه میتونم داشبورد بسازم صد پله از اون زیباتر
    طراحی دریچه تهویه و مانیتور ببینید مسخره هست
    وقتی اسم ساختن سوپر اسپرت وسط میاد حداقل در داشبورد باید از چرم ناپا و فیبر کربن استفاده کرد

  12. .

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    افغانستان خودرو ساخت این شکلی بعد مملکت ما به خاطر فرغون سازی جو محدودی داره!
    ایکاش میشد خودمون هم می ساختیم از آخر می دیدی موتور پژو رو کردیم ۶۰۰ اسب بخار با توربو روی یک بدنه دست ساز خوب اونوقت این ویران خودرو ها می تونستن برای مردم کاری کنند؟

    موافقم 1
    مخالفم 9
  13. علی مرتضوی

    ۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (957 ديدگاه)

    کسانیکه خودرو اسپرت ندیده یا نداشته اند براشون این خودرو جالبه ، معلومه که چنین خودرویی محکوم به شکست هست. مگه روس می‌تونه خودرو ساز خوب باشه.کار هر بز نیست خرمن کوفتن!

    موافقم 4
    مخالفم 7
  14. MATIN

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سوپر اسپورت❌️
    اسباب بازی✅️

  15. nima.jdm

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    لامبورگینی مناطق محروم

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا