اضافه کردن چرخهای بیشتر به خودرو برای افزایش سرعت آن شاید ایدهٔ احمقانهای به نظر برسد اما در دههٔ ۷۰ میلادی، مهندسان تیم فرمول یک تایرل همین ایده را اجرا کردند. حال نیز تیم Driven Media دوباره این ایده را مطرح کرده و در آزمایش جدید خود میخواهد ببیند آیا اضافه کردن چهار چرخ دیگر به کاترهام سون آن را سریعتر خواهد کرد یا نه. این خودرو که ایترهام (Eighterham یا کاترهام هشت چرخ!) نام گرفته است، در هر چهار گوشهٔ خود دو چرخ دارد. برای عملی کردن این ایده، مردان Driven Media به هرکدام از چرخهای کاترهام سون رینگ و لاستیک دومی اضافه کردهاند. با این کار، عرض کلی لاستیکهای کاترهام به ۳۵۰ رسیده است!
البته هرچند حالا چرخهای کاترهام به میزان قابلتوجهی عریضتر شدهاند اما سنگینتر هم هستند و با اینکه گروه آزمایش چرخها را وزن نکردهاند اما مشخص میشود که اضافهوزن خودرو قابلتوجه است؛ بنابراین، آیا افزایش قابلتوجه عرض لاستیکها که سطح تماس با جاده را بیشتر میکند میتواند با افزایش وزن غیر فنر سوار مقابله کند؟ در پیست پاسخ به این سؤال مثبت است زیرا کاترهام با لاستیکهای معمولی، یک دور پیست آزمایشی را در ۳۱.۶ ثانیه طی کرده درحالیکه با چرخهای اضافی این زمان به ۳۱.۱ ثانیه کاهش پیدا میکند. این یعنی تایم خودرو نیم ثانیه بهتر شده که در پیستی به این کوتاهی پیشرفت بسیار چشمگیری است.
بااینحال، لاستیکهای اضافی در خارج از پیست مشکلساز میشوند زیرا هرچند کاترهام هرگز خودروی بزرگی نیست اما ایترهام نمیتواند چابکی قبل را داشته باشد. همچنین خودرو به دلیل عرض زیاد، در پارکینگهای معمول هم بهسختی جا میشود. همین تیم، قبلاً کاترهام سون را به لاستیکهای فرمول یک هم مجهز کردند اما آن لاستیکها نیز روی این خودروی جادهای جواب ندادند زیرا کاترهام نمیتوانست لاستیکهای فرمول یک را به دمای مناسب برساند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تیم Driven Media در آینده چه ایدهٔ لاستیکی دیگری را روی این کاترهام سون بختبرگشته پیاده خواهد کرد!
بی نام
۹ خرداد ۱۴۰۱همه چیز فدای سرعت…
AMANTE
۹ خرداد ۱۴۰۱درواقع تاثیر تایر اضافه نیست تاثیر افزایش چسبندگی ماشین با لاستیک های پهن تر هست و اگه لاستیک های پهن روی کاترهام با رینگ سبک تر ببندید نتیجه همین یا بهتر میشه.
اون ماشین تیم تایرل هم چیز باحالی بوده پایین عکس اش رو میزارم.
https://media.wired.com/photos/59322d3044db296121d69883/191:100/w_1280,c_limit/Tyrrell-P34-ft.jpg
ارسلان
۱۰ خرداد ۱۴۰۱معلومه که نمیشه
سطح بیشتر در تماس با جاده = اصطحکاک بیشتر در نتیجه تلف شدن بیشتر انرژی پیشران و انجین
افزایش سطح تماس با جاده خودرو رو کُندتر میکنه ولی باعث افزایش چسپندگی میشه
همچنین به انجین هم بیشتر فشار میاد و اگه انجین کم توان باشه و فقط قادر باشه لاستیک استاندارد کارخونه رو هندل کنه و نه بیشتر باعث استهلاک بیشتر انجین میشه برای همین گذاشتن تایر غیر از استاندارد کارخانه گارانتی رو باطل میکنه
همچنین گذاشتن رینگ با قطر بیشتر هم باعث افزاایش فشار به انجین میشه مثلا خودرویی که رینگ 14 اینچ داره 18 بندازی ماشین در ابتدای حرکت تنبل تر میشه و بیشتر زور میزنه در نتیجه مصرف سوختت هم بالاتر میره عمر انجین هم پایین میاد اما وقتی سرعت میگیره شتابش بیشتر میشه مثلا ماشین رینگ 14 رو 18 انداختی کیلومتر 60 تا نشون میده ولی در واقع 75 تا داری میری
در صورتی رینگ بزرگتر یا تایر پهن تر میتونی بزاری که انجین خودرو قوی و توانایی هندل کردن رینگ بزرگتر رو داشته باشه
aliakbarkhoei
۱۰ خرداد ۱۴۰۱چه عجیب!