شرکت سوئدی NEVS که از بقایای ساب متولد شد، سدان الکتریکی جذابی را معرفی کرده ولی به دلایل مختلف آیندهٔ این پروژه مشخص نیست.
زمانی که در سال ۲۰۱۳ ساب ورشکست شد، از خاکسترهای آن شرکتی بنام شرکت ملی خودروی الکتریکی سوئد یا بهطور مخفف NEVS متولد شد. NEVS داراییهای ساب را خریداری کرد و بعد خود به مالکیت یک شرکت بزرگ چینی بنام گروه اِورگرند درآمد که در حوزهٔ املاک و مستغلات فعالیت میکند. هرچند طی سالهای اخیر از NEVS خبری نبود اما حالا مشخص شده این شرکت در حال توسعهٔ یک خودروی الکتریکی چشمگیر بنام امیلی GT بوده است.
بااینحال، آیندهٔ این خودرو مشخص نیست زیرا مالک چینی شرکت سوئدی را در حالت خواب زمستانی قرار داده است. این حالت به شرایطی اطلاق میشود که شرکت از لحاظ قانونی هنوز وجود دارد اما فعالیت آن تقریباً بهطور کامل متوقف میشود. گروه اورگرند ابتدا جواز ساخت ۲۰ پروتوتایپ از امیلی GT را صادر کرد اما این شرکت در سال ۲۰۲۰ با مشکلات مالی مواجه شد و تنها شش دستگاه از سدان NEVS ساخته شد. از اوایل سال ۲۰۲۱، اورگرند به دنبال فروش NEVS و تأسیسات تولید آن در شهر ترولهتان سوئد بوده است اما به دلیل پیدا نشدند خریدار، ماه گذشته شرکت در حالت خواب زمستانی قرار گرفت و از ۳۴۰ کارمند آن ۳۲۰ نفر اخراج شدند.
در همین حال، گفته شده پولستار بخشی از کارخانهٔ NEVS در ترولهتان را خریداری کرده و قصد دارد از آن بهعنوان پایگاه تحقیق و توسعه برای خودروهای الکتریکی آیندهٔ خود استفاده کند؛ بنابراین به نظر میرسد روزنههای امید برای NEVS و امیلی GT در حال بسته شدن هستند. بااینحال، مدیرعامل این شرکت هماکنون به دنبال خریدار برای پروژهٔ امیلی است و از علاقهمندان خواسته با شرکت تماس بگیرند. گفته شده این پروژه حدود یک سال و نیم تا آمادهسازی برای تولید فاصله دارد و پروتوتایپهای آن کاملاً قابل رانندگی هستند. همچنین به گفتهٔ مقامات NEVS همهچیز برای تولید این سدان الکتریکی فراهم است.
امیلی GT به چهار موتور الکتریکی درون چرخی با ۱۲۲ اسب بخار قدرت مجهز است که مجموعاً ۴۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. واحد محرکهٔ این موتورها بین رینگ و دیسک ترمز نصب شده و کنترل گشتاور دقیقی را فراهم میکند. همچنین به ادعای NEVS، امیلی به لطف پکیج باطری عظیم ۱۷۵ کیلووات ساعتی میتواند با هر بار شارژ بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند. همچنین ارائهٔ باطریهای کوچکتر ۱۴۰ و ۱۰۵ کیلووات ساعتی هم برنامهریزی شده است. البته پروتوتایپهای امیلی از باطری ۵۲ کیلووات ساعتی NEVS 9-3 استفاده میکنند که نسخهٔ الکتریکی ساب ۳-۹ است.
NEVS ساخت نسخهای پرفورمنس بالا از امیلی را هم در نظر داشت که با ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰۰ نیوتن متر گشتاور میتوانست ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد درحالیکه این رقم برای نسخهٔ معمولی ۴۹۰ اسب بخاری ۴.۶ ثانیه است. بااینهمه، بدون حمایت مالک چینی و همینطور پیدا نشدن خریدار، بعید است که امیلی GT بتواند رنگ خط تولید را ببیند.
Aref
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲این وایکینگ ها هم عجب صنعتی دارند.
راستی کاش یه مقاله میگذاشتید بعد واردات خودرو ماشین چینی چقدر ارزان میشه؟ من فک کنم در مدل های بالا حداقل یک میلیارد ارزون بشه
PRPR
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲تقلید از لوسید ایر
phonix
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲وقتش یه سرمایه گذار خوب مثل عربستان بیاد کل شرکتو بخره و بزنه تو کار
اگر تحریم نبودیم میشد با خریدنش توسط مثلا ایرانخودرو یه تکون حسابی به صنعت خودرو سازی داد
mehditurbo
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا فکر میکنی مال تحریم ؟؟؟
فکر میکنی اگه تحریم نبودیم میکردن؟؟؟فکر میکنی الان نمیتونن بکنن؟؟؟قبلش که تحریم نبود کردن؟؟؟
ایران خودرو سایپا را ول میکنن این بخرن ؟؟؟از لحاظ مالی خیلی به سود فقط ضرری که هر سال اعلام میکنن باهاش میشه خرید
ولی بحث سود نیس
Wanted
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ساب=امنیت
ناشناس
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲اتوموبیل های بنزین سوز و گازوییل سوز به اندازه کافی خوب بودن ، نمیدونم چرا می خوان نسلشون رو منقرض کنن ؟!!!
محمد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲درکی از الودگی هوا و گرمایش بی رویه زمین نداری اخه برای همین متوجه نمیشی
حامد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲منم از ماشین های درون سوز خوشم میاد ولی ماشین های الکتریکی مزیت های زیادی دارن:
گشتاور آنی
بدون صدا
بدون لرزش
بدون آلودگی در محدوده کارکرد خودرو (برای تولید برق آلودگی ایجاد میشه که معمولا خارج از شهره)
محمد نادری
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲در حال حاضر برای تامین جریان دارن از سلول های سوختی بی خطر مثل هیدروژن اکسیژن استفاده میکنن که الودگی خاصی هم نداره دیگه دوران نیروگاه ها هم گذشته
Tesla
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲بهترین فرصت برای فولکس واگن که این شرکت آینده دار و تحت مالکیت خودش در بیاره ، اگه این شرکت توسط ژرمن ها مدیریت بشه به سوددهی و موفقیت های بزرگی دست پیدا میکنه ( زمانی که فولکس واگن : لامبورگینی رو خرید ، خیلی ها لامبو رو به دلیل نا کارآمدی مالکان قبلی از دست رفته میدونستن ولی ژرمن ها نشون دادن با یه مدیریت درست و حساب شده میشه از یه کمپانی زیان آور یک غول سود ده ساخت 🇩🇪🇩🇪🇩🇪 )
پیام
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲هزار کیلومار یعنی از کرمانشاه بری تهران و برگردی بعد شارژش کنی
یوسف
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲باید به جای این سدان بزرگ یه خودروی شهری کوچک رو توسعه می دادن نه این نره غول…..
لقمه بزرگتر از دهن که میگن همینه
کیانوش
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲صد و هفتاد کیلو وات باتری یعنی تقریبا یک تن وزن که که خداقل یک سوم انرژی خودرو صرف کول کردن باتری ها میشه و احتمالا مالک در سال فقط دو سه بار سفر بین شرهری طولانی بره و بخواد از این ظرفیت پیمایش استفاده منه ایدع احمقانه ایه بی ام و رو قبول دارم که کفت برد بیشتر از پونصد ششصد کیلومتر احمقانه است