شرکت تازه تاسیس و ایتالیایی اِرا Aehra اعلام کرد تا چند روز آینده از ابر سدان برقی خود با ۸۰۰ اسب بخار قدرت رونمایی خواهد کرد. این خودرو قرار است بهصورت رسمی در ۲۶ خرداد معرفی شود.
اِرا اولین تیزر از محصول خود را که حدود ۱۷۱ هزار دلار قیمت خواهد داشت منتشر کرد. قرار است خودروی موردبحث به جنگ رقبایی در کلاس محصولات فوق لوکس برود. پس از انتشار جزئیات اولیه از شاسیبلند بدون نام اِرا که رقیبی برای مرسدس بنز EQS محسوب میشد، این شرکت تیزری از یک سدان جدید را با همان استایل برگرفته از برادر قدبلند خود منتشر کرده است. در ابر سدان اِرا میتوانیم اورهنگ های کوتاه، خط سقف خمیده و طراحی متمایز چراغهای جلو و عقب را مشاهده کنیم. قرار است این محصول بدون آلایندگی در نمایشگاه میلانو مونزا معرفی شود.
دومین محصول شرکت یاد شده که همین امسال تأسیس شد قیمت پایینتری نسبت به شاسیبلند مورد اشاره خواهد داشت. بد نیست بدانید آن شاسیبلند با قیمت حدود ۱۹۳ هزار دلار تولید خواهد شد. ابر سدان برقی اِرا از نظر طراحی تقریباً مشابه همین نسخه اولیه خواهد بود و فیلیپو پرینی طراحی اسبق لامبورگینی در مصاحبه با اتوکار چنین چیزی را تائید کرده است. در واقع خودروی یاد شده همانند یک کانسپت در خیابانها خواهد بود. همچنین طراحی آن بیش از آنکه مشابه سدان ها باشد به سوپرکارها نزدیک خواهد شد. پرینی که اوروس را طراحی کرده میگوید محصول جدید این کمپانی از بدنهای نرم و روان با خطوط تیز سود خواهد برد و از آن به عنوان بهترین خودرویی که طراحی کرده نام میبرد. او میگوید طراحی ظاهری سدان جدید اِرا شگفتانگیز است.
الساندرو سرا مدیر طراحی این کمپانی نیز خاطرنشان میسازد:
ما به دنبال آن هستیم که به جذابترین برند سازنده خودروهای برقی ایتالیا تبدیل شویم
همانند شاسیبلند یاد شده، اکثر عناصر طراحی مدل سدان حول محور کابین شکل خواهد گرفت و داشبورد بالای اکسل جلو نصب خواهد شد تا کابینی جادار با فضای مناسب برای سرنشینان قدبلند ایجاد شود. دربها نیز حالتی عادی نخواهند داشت اما مشابه دربهای قیچی شکل شاسیبلند نیز نخواهند بود. سدان برقی این برند از ۷۰ درصد قطعات مشترک با شاسیبلند اِرا استفاده خواهد کرد تا هزینهها و زمان تولید به حداقل برسد. این امر شامل شاسی مونوبادی ۳ متری نیز خواهد بود هرچند طول سدان جدید شرکت به ۵.۱ متر خواهد رسید و از باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد. شعاع حرکتی این خودرو نیز حدود ۸۰۵ کیلومتر خواهد بود.
انتظار میرود این خودرو از همان قوای محرکه مدل شاسیبلند که شامل دو یا سه پیشرانه برقی است استفاده کند. به این ترتیب میتوانیم شاهد قدرت ۷۹۴ اسب بخار مشابه با قدبلند اِرا باشیم. سرا گفته است:
سدان ما احساسی آشنا خواهد داشت و از همان زبان طراحی مدل شاسیبلند استفاده خواهد کرد هرچند برخی تفاوتها را در بخش جلو خواهید دید.
پرینی نیز افزوده است:
طراحی چنین خودرویی در کلاس سدان های لوکس سخت است. شما نمیتوانید در طراحی این خودرو محافظهکار و محجوب باشید.
انتظار میرود تولید ابر سدان اِرا شش ماه پس از استارت مونتاژ مدل شاسیبلند در سال ۲۰۲۵ شروع شود و اولین نمونههای آن نیز سال ۲۰۲۶ به دست مشتریان خواهند رسید. این را هزیم نادا مؤسس و مدیرعامل اِرا به اتوکار گفته است. این خودروساز به دنبال تولید ۲۵ هزار دستگاه از هر مدل در یک سال بوده و برنامهای استراتژیک برای سال ۲۰۲۶ و حضور در بازارهایی همچون اروپا، آمریکای شمالی و چین دارد. در ادامه مصاحبهای کوتاه با نادا به عنوان مدیرعامل اِرا خواهیم داشت.
سؤال: چرا در ابتدا تصمیم گرفتید مدل شاسیبلند را عرضه کنید؟
زیرا ما فکر میکنیم شاسیبلند تأثیر کارهای ما را بهتر نشان میدهد مخصوصاً اینکه چنین خودروهایی بزرگتر و محبوبتر هستند. تکامل شکل محصولات ما در شاسیبلند خودمان نسبت به مدل سدان مشهودتر است.
درباره مدل سدان چه چیزهایی میتوانید بگویید؟
چیزی که میتوانم بگویم این است که طراحان آن را دوست دارند. آنها بسیار خوشحال هستند. سدان جدید ما همانند کانسپتی در جادههاست و از این نظر بسیار به سوپرکارها شباهت دارد. هر چیزی که در مدل شاسیبلند ما میبینید در مدل سدان گستردهتر شده است.
چرا نمیخواهید اسمی روی خودروهای خود بگذارید؟
ما نمیخواهیم با نامگذاری محصولاتمان تحولات احتمالی بازار را محدود کنیم. درعینحال فکر میکنیم با نامگذاری خودروها برندمان قربانی خواهد شد.
فرشاد
۱۵ خرداد ۱۴۰۲عجب
پنج مدل ماشینم تولید نکرده بعد به لطف باتریهای قلمی و یه سرمایع گذار گذار گردن کلفت میخواد رقیب مرسدس بشه
واقن که
BMW
۱۵ خرداد ۱۴۰۲یعنی قیافه خوبی داره ولی وقتی تیتر اول رو دیدم توقع بیشتری از آین ماشین داشتم ولی بازم عالیه دمشون گرم و پرقدرت ادامه بدند
امیر
۱۵ خرداد ۱۴۰۲تو دنیا الکتریکی ها واقعا ۸۰۰ اسب عدد چندان خیره کننده ای نیست !! نمیخوام از برقی ها حمایت کنم چون از نظر من هر چقدر پیشرفت هم کنند باز هم اون حس و حال موتور های حجیم بنزینی رو ندارن ، ولی از نظر قدرت و شتابگیری چندین لول از درونسوز ها بالاتر هستن ( و در آینده حتی سریع تر هم میشن ) به خاطر همین در مقیاس برقی ها ۱۰۰۰ اسب بخار هم دیگه واقعا چندان خیره کننده نیست چه برسه به ۸۰۰ !!
Python
۱۵ خرداد ۱۴۰۲حالا صبر کنید الان سوپر سدان افغانی میاد سبقت میگیره
عه سوپر سدان افغانی نتونست بیشتر از ۸۰تا بره
پس همین ارا رو سوار بشیم
سوپر سیدان کیشور دوست وهمسایه سرکاری بود 🗿
Dariush saadat
۹ تیر ۱۴۰۲تو دنیای ماشین های برقی حرف اول و باتری و وزن خودرو میزنه
Hadi
۱۵ خرداد ۱۴۰۲اگه اینجوری که میگن باشه واقعا تحول بزرگی تو بازار میشه و با طراحی بی نقص ایتالیایی دیگه معرکه میشه
فقط باید منتظر موند و دید…
hamidreza
۱۵ خرداد ۱۴۰۲عجب چیزی بشه… ایتالیایی ها دارن روزانه اثر هنری میدن بیرون انگار که جز لای آفک زندگیشونه…
ولی امیدوارم تو مدیرت خراب نکنن مخصوصا تو مواقع بحران…
Siyavash
۱۵ خرداد ۱۴۰۲کلا زیاد با برقی ها حال نمیکنم..ولی حس میکنم این چیز خوبی از آب در بیاد..