شرکت ایتالیایی جیامارو به دنبال تولید پیشرانه ۱۲ سیلندر کواد توربو برای هایپرکاری است که در آینده معرفی خواهد شد.
ظاهراً برخی مهندسان ایتالیایی از عملکرد پیشرانههای ۱۲ سیلندر فعلی راضی نیستند. رسانههای محلی ویدئوی جدیدی از تست پیشرانه ۱۲ سیلندر جدید در کشور موردبحث را منتشر کردهاند اما این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی و یا توئین توربو نیست بلکه ظاهراً قرار است چهار توربو را در خود جای دهد. همچنین باید گفت پیشرانه موردبحث توسط لامبورگینی یا فراری توسعه نمییابد.
چیز زیادی درباره خود پیشرانه و یا شرکت سازنده آن منتشر نشده اما در ویدئوی موردبحث به وضوح میتوانیم پیشرفت فرایند توسعه آن را مشاهده کنیم و احتمالاً نیروگاه موردبحث در حال تستهای استقامتی رؤیت شده است. صدای تولیدی آن نیز به وضوح نشان میدهد که با پیشرانهای ۱۲ سیلندر روبرو هستیم. با اینکه وضعیت ظاهری این نیروگاه آهنین چنگی به دل نمیزند اما چهار فیلتر هوای مجزا از بالای پیشرانه بیرون آمده و قابل مشاهده هستند. همچنین به هریک از آنها یک توربو متصل بوده و ظاهراً این نیروگاه با طراحی هات V آرایش یافته است.
اینجاست که وضعیت پیشرانه ۱۲ سیلندر کواد توربو جالبتر میشود. گفته شده تیم توسعه پیشرانه موردبحث به دنبال دستیابی به قدرت ۲۰۰۰ اسب بخار هستند و همچنین میخواهند آن را روی پلتفرم خودرویی کاملاً درونسوز نصب کنند و به همین خاطر خبری از سیستم هیبریدی نخواهد بود. رسانهها میگویند شرکتی که در پشتصحنه ساخت چنین نیروگاه پرقدرتی قرار دارد جیامارو اتومبیلی است که با مراجعه به وبسایت آن میتوانیم متوجه اهداف جاهطلبانه مدیرانش شویم. این شرکت قول قدرت قابلتوجهی را به همراه تاریخ مشخص یعنی ۲۲ می ۲۰۲۵ داده است. اما سؤال مهمی که پیش میآید این است که نیروگاه ۱۲ سیلندر کواد توربوی موردبحث روی چه خودرویی نصب خواهد شد. آخرین باری که چنین پیشرانهای در دنیای خودرو دیده شد به بوگاتی EB110 همچنین زنوو مربوط میشود. آیا چنین پیشرانهای میتواند نوعی ادای احترام به محصول بوگاتی باشد یا اینکه با ابر خودروی کاملاً متفاوتی روبرو خواهیم شد؟ باید چند ماهی منتظر ماند تا اطلاعات بیشتری از این پروژه را به دست آورد.
Mohsen68
۲۴ آبان ۱۴۰۳۲۰۰۰ اسب بخار یعنی قدرتی معادل دو خودروی فرمول یک در اوج سرعت…
۲۰۰۰ اسب بخار یعنی قدرتی که میتونه یک قطار باری سنگین رو به حرکت در بیاره…
۲۰۰۰ اسب بخار یعنی قدرتی که میتواند یک هواپیمای کوچک مسافربری را از روی باند به پرواز دربیاره…
SMS
۲۴ آبان ۱۴۰۳خدا کنه که بیاد و مارو از افسردگی دریاره
amirboss
۲۴ آبان ۱۴۰۳همه چیز اسب بخار نیست برادر.
parsa
۱۳ آذر ۱۴۰۳داداش یدک کشی تکون دادن اینا به گشتاور ربط داره نگاه کرده باشی مثلا کامینوا ۴۰۰ اسبن ولی ۲۰ تن بار میکشن اون بخاطر اینه بالای ۱۰۰۰ نیوتون متر گشتاور دارن
Mohsen68
۲۴ آبان ۱۴۰۳البته خیلی هم عدد بزرگی نیست وقتی بدونیم جنگندهی F-35 قدرت پیشرانهای حدود ۴۳,۰۰۰ پوند تراست دارد که معادل تقریبی ۲۸,۰۰۰ اسب بخار هست…
ali_x76
۲۴ آبان ۱۴۰۳پوند تراست یا واحدهای مشابه (کیلوگرم فورس) از جنس نیرو هستن و اسب بخار از جنس کار (نیرو ضرب در جابجایی)
مقایسه عددی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.
Mohsen68
۲۴ آبان ۱۴۰۳کاملاً درسته که پوند-تراست و اسب بخار دو واحد متفاوت هستن. پوند-تراست از جنس نیروئه، ولی اسب بخار واحد توان (میزان کار در واحد زمان) محسوب میشه. به همین دلیل، در حالت کلی نمیشه پوند-تراست رو مستقیماً با اسب بخار مقایسه کرد.
اما، وقتی از معادل اسب بخار برای پوند-تراست صحبت میکنیم، در واقع داریم به شرایط خاصی اشاره میکنیم که در اون هم سرعت حرکت معلومه و هم نیروی تراست. برای محاسبهی توان در این حالت، از این فرمول استفاده میکنیم:
برای اینکه پوند-تراست (نیروی پیشرانه) رو به اسب بخار (توان) تبدیل کنیم، باید مقدار نیروی تراست رو در سرعت ضرب کنیم و بعد حاصلضرب رو بر عدد ۵۵۰ تقسیم کنیم.
یعنی:
1. نیروی تراست (به پوند) رو در سرعت حرکت (به فوت بر ثانیه) ضرب میکنیم.
2. عدد بهدستآمده رو بر ۵۵۰ تقسیم میکنیم.
اینطوری، نتیجه به اسب بخار درمیاد.
پس اگه مثلاً یه جنگنده مثل F-35 با نیروی 43,000 پوند-تراست و سرعت 400 فوت بر ثانیه پرواز کنه، توان معادلش به اسب بخار چیزی حدود 28,000 اسب بخار میشه.
به بیان ساده، این «معادل اسب بخار» فقط در اون سرعت خاص معنی پیدا میکنه. اگه سرعتش بیشتر یا کمتر بشه، مقدار توان اسب بخار هم تغییر میکنه. این یعنی در شرایط خاص با در نظر گرفتن سرعت، میتونیم یه مقایسهی تقریبی بین پوند-تراست و اسب بخار داشته باشیم، ولی این مقایسهی عددی تنها در همون سرعت معنا داره.
JaMsHiD_R1988
۲۴ آبان ۱۴۰۳توی عصر کوچک سازی مثل اینکه بعضیا با دولت لج کردن که همچین غول هایی رو میسازن
hosen
۲۴ آبان ۱۴۰۳صنعت یعنی این زیبایی و ابهت یعنی این
نه آرمیچر با چارتا چرخ که شتاب زیر ۲ بزنه!
nikan
۲۴ آبان ۱۴۰۳هیولا یعنی این
نه اینکه یه موتور سه سیلندر یه لیتری ۲۰۰ اسبی برداری و چنتا آلمیچر با باتریای نیم تنی بزاری روش و اسمشو بزاری فناوری هیبرید
چه شاهکاری بشه امیدوارم یه هایپرکار واقعی بسازن نه یه چرتی مثل دویل سیکستین
احتمال میدم حجم موتور بالای ۷ لیتر داشته باشه وگرنه میشه بمب ساعتی