شرکت نیکولز کارز از N1A به عنوان محصولی اسپرت و سبکوزن رونمایی کرد. پیشرانه ۸ سیلندر این خودرو ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
به نظر نمیرسد خودروی اسپرتی نابتر از N1A بتوان پیدا کرد چراکه در تولید آن از مک لارن M1A مسابقهای دهه ۶۰ میلادی الهام گرفته شده است. M1A اولین خودروی مک لارن بود و حالا بهصورت معنوی توسط نیکولز کارز احیا میشود. شاید نام این شرکت به گوش شما ناآشنا باشد اما باید دانست نیکولز کارز توسط استیو نیکولز که جزو اولین بکار گیرندگان فیبر کربن در خودروهای فرمول یک بوده تأسیس شده است.
در سوابق فعالیتهای خودرویی نیکولز میتوان طراحی مک لارن MP4/3 و MP4/4 را دید. او همچنین برای شرکتهای فراری، جگوار، جردن و سائوبر کار کرده و نهایتاً در اواخر دهه ۹۰ میلادی دوباره به مک لارن ملحق شده است؛ اما صحبت از MP4/4 شد و باید گفت اولین دسته ۱۵ دستگاهی از N1A به یاد ۱۵ پیروزی به دست آمده با این خودروی فرمول یک افسانهای با شمارههای انفرادی روی بدنه تولید خواهند شد. طرفداران فرمول یک میدانند که خودروی مسابقهای مک لارن جزو موفقترین خودروهای تاریخ به شمار میرود و توانست در فصل ۱۹۸۸ مسابقات از ۱۶ مسابقه در ۱۵ مسابقه پیروز باشد. N1A در کل به تعداد ۱۰۰ دستگاه تولید خواهد شد و تمامی آنها به پیشرانه ۸ سیلندر ۷ لیتری با ۶۵۰ اسب بخار قدرت مجهز خواهند بود.
نیکولز کارز این پیشرانه را با استفاده از بلوک LS3 تولید کرده و از قطعات دیگر آن همچون دریچه گاز برقی، پیستونها و یاتاقانها و… سود برده است. نیروگاه ۸ سیلندر یاد شده توسط متخصصان نیکولز کارز در مرکز مهندسی پرفورمنس لانگفورد و بهصورت دستی مونتاژ خواهد شد. در همین مرکز پیشرانههای قدیمی ۸ و ۱۰ سیلندر فرمول یک بازسازی میشوند. نیروی تولیدی پیشرانه نیز به گیربکس ۶ سرعته دستی منتقل میشود اما گیربکسهای دیگر شرکت گرازیانو نیز قابل سفارش هستند.
خودروی موردبحث فقط ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد تا ۱۰ درصد سبکتر از مزدا MX-5 میاتا نسل ND باشد. به این ترتیب نسبت قدرت به وزن N1A به حدود ۷۰۰ اسب بخار میرسد که رقمی قابلتوجه است. از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به کنترل کشش اشاره کرد هرچند ترمز ضد قفل و فرمان هیدرولیک بهصورت آپشن در دسترس خواهند بود. طراحی این خودرو نیز از مدلهای مسابقه کن ای ام کلاسیک الهام گرفته است هرچند پهنا و فاصله بین محوری بیشتری دارد. رینگهای ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب به همراه لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲، سیستم تعلیق کاملاً مستقل جلو و عقب با طراحی دوبل جناغی و آنتی رول بار نیز جزو دیگر ویژگیهای N1A هستند.
در شاسی نیکولز کارز N1A ترکیب از فیبر کربن و آلومینیوم وجود دارد و کابین آن نیز روی راننده متمرکز است. در این بخش فقط تجهیزات ضروری وجود دارند تا راننده فقط از راندن خودرو لذت ببرد. همانند خودروهای خاطرهانگیز قدیمی، شیفتر دنده شیاردار و آینههای جانبی نصب شده روی گلگیر N1A دیده میشوند. هنوز قیمت خودروی موردبحث مشخص نیست اما با توجه به ویژگیهای آن انتظار محصول ارزانقیمتی را نخواهیم داشت.
آوا
۶ مرداد ۱۴۰۲درود به نویسندگان عزیز مجله پدال
یه پرسش خیلی وقته که بدجوری ذهنم رو درگیر کرده.ازتون خواهش میکنم تا جایی که ممکنه راهنمایی کنید.
ایده آل ترین موتور درونسوزی که کمپانیهای خودروسازی دنبالش هستن و از دیدگاه مهندسی بعنوان یه هدف دنبال میشه ،چه مشخصات فنی ای داره؟
منظورم اینه که بهترین گزینه ای که میتونه برای خودروهای پلاگین هیبرید آینده قانع کننده باشه چطور موتور درونسوزی هست؟
سپاس بیکران
شاهین
۶ مرداد ۱۴۰۲سلام وقت بخیر
قطعا هر خودروسازی بسته به کلاس کاری, ابعاد خودرو, هدف از تولید, قیمت و… اولویت های مختلفی برای استفاده از یه پیشرانه داره ولی واضحه که همه به دنبال تولید پیشرانه ای کم مصرف با قدرت خوب و البته هزینه های تولید پایین خواهند بود.
بازده پیشرانه های درون سوز خیلی بالا نیست اما استفاده از پیشرانه های برقی در کنار اونها میتونه راه حل خوبی باشه. خود من به شخصه هیبریدی هارو به برقی های الان ترجیح میدم.
حسین دهمرد
۶ مرداد ۱۴۰۲چهار سیلندر خطی
ARIAN
۶ مرداد ۱۴۰۲زیبایی میبینم! قدرت بالا وزن پایین گیربکس دستی حجم موتور بالا صدای فوقالعاده و فاقد سقف! خوبه این ماشین رو توی کوه های آلپ برونی و از دیدن طبیعت همراه با شنیدن صدای هشت سیلندر این شاهکار لذت ببری
LAMBORGHINI
۶ مرداد ۱۴۰۲چقدر زیباس این ماشین و خیلی سبک هستش 😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍
مازیار
۶ مرداد ۱۴۰۲چرخها بزرگتر میشن و بالاتر میان و ارتفاع ماشین کمتر میشه و پائین تر میره
و چالش اصلی جا دادن چرخ داخل بدنه هست
Arshia m3csl
۶ مرداد ۱۴۰۲چقدر ماشین هاتویلزه طراحیش مثل ماشین هاتویلز خاصه
Royal Driver
۹ مرداد ۱۴۰۲مکلارن MP4/4 سلطان سنا رو دریابید❤️❤️❤️