شرکت بریتانیایی کوچک نوبل سوپراسپرت جدید خود بنام M500 را رونمایی کرده است. البته پروتوتایپ این خودرو که قرار است محصول ارزانتری از شرکت نوبل باشد، برای اولین بار در فستیوال گودوود سال ۲۰۱۸ رونمایی شد اما حالا میتوانیم نسخهٔ تولیدی نهایی آنرا ببینیم. در سینهٔ این سوپراسپرت جدید بریتانیایی پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی فورد قرار گرفته است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این همان پیشرانهٔ سوپرکار فورد GT است.
برای انتقال نیروی این موتور به چرخهای عقب یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ساخت شرکت ایتالیایی گرازیانو در نظر گرفته شده که دستهدندهٔ آن در داخل کابین از نوع Gated یا دروازهدار است. M500 روی شاسی فولادی لولهای ساخته شده و پیشرانهٔ آن پشت سرنشینان نصب شده است. بهمنظور کاهش قیمت، بدنهٔ این خودرو برخلاف M600 که بدنهای کربنی دارد، در نسخهٔ استاندارد از کامپوزیت فایبرگلاس ساخته شده اما نوبل بعداً برای کاستن از وزن ماشین، بدنهٔ فیبر کربنی را هم بهصورت آپشن سفارشی ارائه خواهد کرد.
M500 اشتراکات زیادی با مدل قدیمی M600 دارد و ۷۰ درصد از طراحی شاسی آن با سوپرکار قبلی نوبل یکسان است. حتی طول این دو خودرو هم برابر است و M500 تنها چند میلیمتر از همتای قدیمی خود پهنتر است. بااینوجود، سوپرکار جدید نوبل از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار است که بسیار مدرنتر به نظر میرسد و شباهت چندانی به M600 ندارد. این طراحی شاید مثل ساختههای لامبورگینی یا مکلارن خیرهکننده نباشد اما زیبا و دوستداشتنی است.
کابین M500 کاملاً با آلکانترا پوشیده شده است و در آن دو صندلی مسابقهای ریکارو، غربیلک فرمان D شکل، صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر بزرگ اطلاعاتی-سرگرمی دیده میشود. سوپرکار جدید نوبل همچنین رکابهای کوچکتری نسبت به M600 دارد که ورود و خروج به کابین را آسانتر میکند.
قرار است M500 رانندگی آسانتر و شهریتری نسبت به M600 داشته باشد اما بااینحال در این ماشین هنوز هم خبری از ترمز ABS نیست و بهمنظور جذابتر کردن تجربهٔ رانندگی آن، بجای فرمان برقی همچنان از فرمان هیدرولیک استفاده شده است. تعلیق این سوپراسپرت جدید بریتانیایی هم در هر دو محور از نوع دو جناقی است. پروتوتایپ M500 نزدیک ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد اما در نسخهٔ نهایی به لطف قطعات سبکتر، این عدد میتواند به ۱۲۵۰ کیلوگرم کاهش پیدا کند.
نوبل هنوز قیمت نهایی M500 را اعلام نکرده اما تخمین فعلی این شرکت چیزی در حدود ۱۵۰ هزار پوند است. با این قیمت، سوپرکار جدید این شرکت بریتانیایی در برابر رقبایی مثل مازراتی MC20، آئودی R8 و پورشه ۹۱۱ توربو S قرار خواهد گرفت. نوبل امیدوار است بتواند سالانه ۵۰ دستگاه از این خودرو تولید کند. تحویل اولین نمونههای M500 به خریداران باید تا پیش از پایان سال جاری انجام گیرد.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ دی ۱۴۰۰محصول مشترک لامبورگینی و فراری و بوگاتی :)
محمد امین
۲۳ دی ۱۴۰۰دقیقا
یکمی هم مزراتی mc20 توش هست
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۳ دی ۱۴۰۰ماشین کاملا برجسته ایی هست و قیمت بسیار رقابتی داره
seyedjavadrouhani-mercedesbenz
۲۳ دی ۱۴۰۰آقای اشتری از نظر طراحی تا حدی موافقم بخصوص چراغ های عقب eb110 مانند ولی در کل نوبل شرکت معتبریه و ماشینای جذابی تولید کرده ، از نظر انجین هم سراغ انجین خیلی هوشمندانه و مدرنی رفته یه توضیح فنی بخوام در مورد این موتور بدم باید بگم که :
همونطور که میدونید سال ۲۰۰۷ با اسم تویین فورس تولید شده بود و جایگزینی ۶ سیلندر برای ۸ سیلندر بزرگ در فورد اف ۱۵۰ بود در صورتی که صرفه اقتصادی بیشتری داشت ، آلایندگی کمتری داشت و تکنولوژی بالاتری داشت . و از تکنولوژی gdi سود میبرد
این موتور در کل بر پایه و یا بهتره بگیم توسعه یافته موتور Duratec 35 ( موتور V6 Cyclone خود فورد ) ساخته شده و کورس و سوراخ های یک اندازه ای داره ، انجین اکوبوست بلوک تماما آلومینیومی داره و طراحیش open . Deck هست و از استحکام بالایی برخورداره ، همچنین میله های اتصالی i beam و میل لنگ ( لازمه بگم خود جناب میل لنگ دارای کلاهک های یاتاقان ۶ پیچه ) از جنس فورج کاری شده داره ، پیستون های آلومینیومی و سی ان سی برای کاهش اصطکاک و بهبود احتراق طراحی و ساخته شدن
سرسیلندرهای 3.5 لیتری اکوبوست آلومینیومی با چهار سوپاپ در هر سیلندر، محفظه های احتراق سقفی، شمع جرقه در مرکز (شمع های ایریدیوم) و دو میل بادامک بالای سر. انژکتورهای سوخت GDI در زیر مرکز دریچه های ورودی قرار می گیرند.میل بادامک ها توسط یک زنجیر اصلی هدایت می شوند. فورد همچنین زمان بندی میل بادامک متغیر مستقل دوقلو (Ti-VCT) را روی این موتور اعمال کرد. میل بادامک ورودی از سمت راننده دارای یک لوب اضافی است که پمپ سوخت پرفشار سیستم تزریق مستقیم سوخت را هدایت می کند. این پمپ فشار سوخت را تا 2150 psi ارائه می دهد
البته نسل دوم موتور اکوبوست که توی سال ۲۰۱۶ معرفی شد مقداری متفاوته، موتور ارتقا یافته تعدادی تغییرات را دریافت کرد، اما قابل توجه ترین آنها اضافه شدن تزریق سوخت چند پورت و توربوشارژرهای جدید است. عملکرد پاشش سوخت چند پورت با تزریق مستقیم ترکیب میشود، چیزی که نیازهای خروجی سوخت افزایش یافته را پوشش میدهد، اما همچنین از تجمع کربن در سوپاپهای ورودی جلوگیری میکنه و موتور را در همان سطح کارایی در طول مسافت پیمودهشده طولانی نگه میدارن
در کل موتورهای فورد همیشه در سطح بالاتری نسبت به رقبای دیگه آمریکاییش بودن ، در کل خودم یکی از طرفدار های این برند هستم و بیشتر از بقیه شرکت های آمریکایی دوسش دارم ، و به نظرم همیشه روحیه انقلابی تری نسبت به روحیه یکنواخت دوج و جیپ و روحیه نا آرام و نوسانی جنرال موتورز داره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ دی ۱۴۰۰سپاس از توضیحات عالی شما
R@m!n
۲۳ دی ۱۴۰۰عالی جواد جان 👍👍
نکته ای که خیلی اهمیت داره اینکه فورد هیچ وقت توسعه تکنولوژی اکوبوست رو متوقف نکرد و این موتورو دائما بهبود داد.
این موتورها رو هر محصولی از فیستا تا برانکو و جی تی عملکردی بی نظیر ارائه داد. فکر نمی کنم موتوری در صنعت خودرو باشه که انقدر منعطف و کارا باشه (همه شمولی در تمام کلاس ها منظورمه)
seyedjavadrouhani-mercedesbenz
۲۳ دی ۱۴۰۰کاملا درسته و اینکه در هر حجم و هر قدرت و هر تعداد سیلندری بودن خوش درخشیدن و یکی از سنگ محک هاز کلاس خودشون بودن
net
۲۳ دی ۱۴۰۰کاپوت و چراغ جلو فراری.هواکش دربها بوگاتی.خطوط نرم اطراف چراغ عقب و صندوق عقب یه کم شبیه مکلارن
Aboalfazl demon
۲۳ دی ۱۴۰۰خیلی کارشون قابل احترام هستش
ولی من فکر میکنم MC20 انتخاب بهتری باشه
(یه نکته جالب اینکه اکثر سوپر اسپرت ساز های کوچک تو دنیا از موتور های فورد و gm استفاده میکنن)
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۳ دی ۱۴۰۰بنظرم چراغ های جلوش رو488GTB رو با Z06 قبل باهم ترکیب کرده
Hamid
۲۳ دی ۱۴۰۰دقیقا
یکمی فراری زده
یکمی شورولت!
عه
Mercedes Benz
۲۳ دی ۱۴۰۰چراغ های عقب رو مثل BMW i8 درست کردن
فقط کوچک تر شده
Hami
۲۳ دی ۱۴۰۰از چراغ های عقب سیتروئن C4 spacetourer استفاده کردن. جلو هم مشخص دیگه Corvette C7 .
برای کاهش هزینه و تطابق با قوانین از چراغ های استاندارد ماشین های دیگه استفاده کردن.
https://www.citroen.com.mt/wp-content/uploads/2017/09/Feux-AR-5-places_1004X426.jpg
کافر مقدس
۲۳ دی ۱۴۰۰انجین فورد جی تی خیلی عجیب غریبه -تا اینجا جز بهترین انجین های 6سیلندر هم ازش یاد میشه
https://www.motorbiscuit.com/5-best-v6-engines-ever-made/
خیلی به درد خودروهای اسپرت میخوره انجین فورد جی تی . تکنولوژِی آنتی لگ پیچیده و جدیدی داره . البته خوده فورد جی تی با همین انجین 647تا اسب داره
اون پایین سایت فیلم های تخصصی خاصی از نحوه ساخت فورد جی تی و آیرودینامیک و انجین ش هست به شدت آموزنده ست
https://www.ford.com/performance/gt/
Sina10
۲۳ دی ۱۴۰۰نوبل M600 رو بخاطر بیارین
عجب چیزی بود
امیدوارم اینم مثل همون عالی ظاهر بشه
قیافشم با الهام گیری از همون ساختن البته اشتراکات فنی هج طبق متن دارن
طراحی جلو ترکیبی از C7 کوروت و 488 و F8 فراریه
1123
۲۳ دی ۱۴۰۰بنظر من که لوتوس امیرا یا کیمن جی تی 4 یا کوروت گزینه هایی به مراتب بهتر و با قیمتی پایین تر هستند
جناب ایکس
۲۳ دی ۱۴۰۰ام ۶۰۰ رو بیشتر دوس دارم. برای خودش تو درگ یلی بود. ولی این دنده دستیش رو خوشم میاد، لذت رانندگی زیادی باید داشته باشه.
Porsche 911
۲۳ دی ۱۴۰۰عاشق این مدل شدم
مدل قبلی یعنی M600 رو از لحاظ فنی دوست داشتم ولی از نظر طراحی نه خیلی ولی طراحی این با اینکه بیشتر مشابه بقیه سوپراسپرت هاست خیلی بهتره داخلش هم عالیه و دنده دستی و انجین فورد جذاب ترش میکنه
مهردادکمال
۲۳ دی ۱۴۰۰من اگر قدرت خریدش رو داشتم بی هیچ وجه تعلل نمیکردم چون واقعا ارزونه و فقط 50تا تولید میشه و ارزشش قطعا در آینده بیشتر میشه و اینکه موتور فورد هم داره پس قطعا ماندگاری زیادی داره موتورش
Mf1
۲۴ دی ۱۴۰۰طراحی زیبایی داره ولی طراحی m600 با چراغهای گرد عقبش قشنگتر بود
Ali da
۱۲ بهمن ۱۴۰۰عجب چراغ های جلوش هم که کوروته پس چیش از خودشه😐🤨