یوتوپیا یکی از آخرین خودروهایی است که سمفونی V12 را به گوش خودرودوستان میرساند.
میتوان یوتوپیا را با عنوان یک اثر هنری متحرک یا مجمسهای درحال حرکت توصیف کرد. سومین خودرو برند پاگانی پس از مدلها زوندا و هوایرا مانند پدر و پدربزرگش به جعبهدنده دستی مجهز شده تا رویهمرفته پکیجی را ارائه کند که هیچ خودروساز دیگری قادر به ارائه آن نیست.
مقالات مرتبط:
- پشت فرمان هوایرا کودالونگا ۷.۶ میلیون دلاری؛ نهایت هنر پاگانی
- رونمایی از پاگانی آلیشا؛ ابرخودروی مفهومی به یاد زوندا
وقتی پاگانی تصمیم میگیرد از گیربکس دستی در این خودرو استفاده کند، حتما دلیل خاصی پشت آن قرار گرفته است. در پس پرده این تصمیم مهم که توسط هوراچیو پاگانی، بنیانگذار برند، اتخاذ شده و توسط تیم ۲۶۰ نفریاش به اجرا رسیده، هدفی نهفته است. این هدف چیزی نیست جز ارائه تجربه رانندگی بیمانند. هرچند توجه به تجربه رانندگی گاه بهخاطر کابین پرزرقوبرق این خودرو سخت میشود اما یوتوپیا توان دورکردن ذهن راننده از مادیات را دارد.
زبان طراحی
پاگانی برای خلق این خودرو از هرجا که توانسته الهام گرفته است: از مدلهای پیشین، آرت دکو، رمان ادبیاتی و… . هرچند این مفاهیم در یک قالب نمیگنجند اما پاگانی بهطرزی معجزهآسا همه را در یوتوپیا گرد هم آورده است. هرچند ممکن است به مذاق برخی از بینندگان خوش نیاید اما قطعا برای مالکانش شیرینی مثالزدنی دارد.
بنابراین میتوان طراحی این خودرو را بیشتر به یک اثر کلکسیونی تشبیه کنیم تا یک خودروی مدرن؛ چراکه حتی هوایرا هم از المانهای سادهانگارانه امروزی بیشتری نسبتبه این خودرو استفاده میکند. اینجا است که متوجه میشویم یوتوپیا برای مردنیستها طراحی نشده است؛ این خودرو روح خالق خود را در بدنه فیبرکربنیاش جا داده است.
خاص از هر زاویه
تنها ۹۹ دستگاه یوتوپیا از خط تولید خارج میشوند که تکتک آنها به سلیقه خریدار شخصیسازی خواهند شد. تمام موجودی یوتوپیا یک سال پیش از رونمایی رسمی از آن به فروش رسید؛ خریداران حتی نمیدانستند قرار است برای خودروی جدیدشان مبلغ ۲.۵ میلیون دلاری بپردازند.
یوتوپیا سوپراسپرتی دلنشین است که اتفاقا توجه ویژهای به جزئیات دارد. مهندسان و طراحان پاگانی برای خلق این خودرو به کوچکترین بخشها هم توجه کردهاند؛ از فینهای روی موتور و فنربندی آن گرفته تا دوخت صندلی کابین و قاب سرعتسنج یا چراغهای بیرونی! همهچیز با بیشترین سطح دقت آماده شده است. جزئیات این خودرو آنقدر زیاد است که بیننده ناخواسته تصور میکند با خودرویی سنگینوزن طرف است؛ درحالیکه سیاست پاگانی مبنیبر تولید خودروهای سبکتر از همیشه باعث شده تا وزن این جواهر متحرک به ۱,۳۴۰ کیلوگرم (سبکتر از مکلارن 750S) برسد.
سمفونی ۱۲ سیلندر
پیشرانه این خودرو هم توسط مرسدس AMG توسعه پیدا کرده است. هرچند پاگانی میتوانست از یک موتور ۴ لیتری تویین توربو V8 هیبریدی در این خودرو استفاده کند تا قدرت آن را به بیشاز ۱,۰۰۰ اسب بخار برساند اما بهدلیل وزن زیاد این پیشرانه از انتخاب آن صرف نظر کرد. بهجای آن، از همان پیشرانه V12 تویین توربو استفاده کرده است که در هوایرا هم خدمترسانی میکرد؛ با این تفاوت که موتور تغییرات زیادی را به خود دیده تا پاسخگویی سریعتری داشته باشد و چابکتر عمل کند.
نتیجه دگرگونیها دستیابی به ۱,۱۰۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۲,500rpm است. مشخصا چنین خودروی سبک و قدرتمندی شتاب اولیه خوبی خواهد داشت اما پاگانی هم مانند GMA، ترجیح داده تا زمان موردنیاز برای دستیابی به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتربرساعت را منتشر نکند؛ چون خریدار را از هدف اصلی خودرو دور میکند.
سواری اثر هنری
یوتوپیا قالب تصورات را درباره یک ابرخودروی سریع V12 را میشکند. درحالیکه واحد مهندسی پاگانی به عملکرد سریع آن توجه کرده است اما تمرکز خود را روی سواری یکدست و رانندگی درگیرکننده گذاشته است. کابین یوتوپیا فضایی راحت و دلچسب را برای دو سرنشینش فراهم میکند. فضای بار هم به آنها امکان حمل لوازم شخصی را میدهد؛ اگر کسی با این برند آشنایی نداشته باشد ممکن است تصور کند هدف پاگانی خلق یک سوپرتورر واقعی بوده است.
پیشتر به جعبهدنده دستی این خودرو اشاره کردیم اما خریداران میتوانند از پدال شیفرهای پشت فرمان هم بهرهمند شوند؛ البته بیشتر خریداران نسخه دندهدستی ترجیح دادهاند. همین انتخاب بهخصوص نشان میدهد مشتریان پاگانی هم نیت او را درک کرده و بهدنبال لذتبردن از خودروی ۲.۵ میلیون دلاری خود هستند.
رقبای قدرتمند
سوپراسپرتها رقیب دارند اما ابرخودروها نه! خریداران این خودروهای خاص هیچوقت در تصمیمگیری خود یکی را بر دیگری برتری نمیدهند. به گفته خود پاگانی، تصمیم خرید یک ابرخودرو هیچگاه عقلانی نیست بلکه احساسی است. هر کدام هم هدف خاصی دارند: GMA با تولید T.50 روی وزن کم و عملکرد بالا تمرکز کرد.
کونیگزگ و ریمک به پیشرانههای قدرتمند روی آوردند و پاگانی، جنبه هنری را دریافته است. هیچ ابرخودروساز دیگر مانند پاگانی به المانهای «هنری» توجه نمیکند. هرچند تمام این خودروها به موتورهای قدرتمند مجهز شدهاند، ظرفیت دو سرنشین را دارند و برای خریدشان باید حداقل دو میلیون دلار هزینه کنید اما هدف و فلسفه تولید متفاوتی دارند و همین فاکتور، آنها را از یکدیگر تمییز میدهد.
هدف ایجاد تجربه ماندگار است
محصولات پاگانی همیشه با هارمونی طراحی شدهاند؛ به این معنا که تمام اجزا در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل کرده و حسی بهیادماندنی را به سرنشین خود القا میکنند. زوندا کمی روی عملکرد تاکید داشت، هوایرا مسیر را به سمت مقابل برد و حال یوتوپیا قصد دارد دستاوردهای دو مدل قبلی را با هم ترکیب کند.
وقتی حرف از عملکرد میشود، همه به فکر سرعت و شتاب میافتند اما در دنیای پاگانی، عملکرد را باید بهشیوهای هنرمندانه تصور کرد. یوتوپیا به عملکرد اهمیتی نمیدهد بلکه روی عملکرد تجربه لذتبخش تمرکز دارد. نظر شما درباره پاگانی یوتوپیا چیست؟
HR3
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳قشنگه ولی زیبایی هیورای رو نداره چون زیبایی اون در سادگیش بود این یه کمی سپر جلوش شلوغ شده
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳به آقای اشتری بگید تیگو ۴ رونمایی شد فیس لیفت x55 که عشق آقای اشتریه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳دوستان دارن می نویسن
خصوصا با ماجرای جداشدن اکسل عقب و غلت زدن در اتوبان قم
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳چیشده مگه؟
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳امیدوارم صدمه جانی نداشته باشه
Mr. gt c
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای اشتری تصاویر جاسوسی جانشین بوگاتی شیرون از نمای بغل و عقب لو رفته
پیام
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای اشتری اون رفع خستگی در کرده بالاخره ماشینای چینی بعد از چند کیلومتر باید یکم استراحت کنن
Shirko
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳بالاخره یه خبر از ماشین های غیر چینی رو منتشر کردید ، پدال کلا شده ماشینهای چینی و ایران خودرو و سایپا !!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳نمایشگاه پکن تموم شد از فردا روال عادی می شه
Carl
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳هوایرا زیباترین پاگانی تاریخ بود و هست
ظاهرا همه خودروسازا دارن سمت اثر هنری حرکت میکنن تو عصری ک پرفورمنس از همه چی مهم تره
چیزی ک توجه منو جلب کرد وزن پایین ماشین بود
صد البته آینه هایی ک این ماشین داره مثل هوایرا جذاب نیست
پیشنهاد میکنم ی مقاله راجب جذاب ترین آینه بغل ها بزارین
Mr. gt c
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳زیباست، ولی نمیدونم چرا پاگانی از این رنگ برا تبلیغ این ماشینش استفاده کرده، رنگهای دیگش که دیدم واقعا جذاب تر بودن، اینجا خیلی بی روح شده، ولی بازم زیباست
ALI.S
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳رنگهای کرمی، مشکی، سفید یکدست صدفی و این قبیل رنگها جنبه سلطنتی و هنری خاصی دارند.
هدف پاگانی هم ساختن یک اثر هنری بوده. چیزی که شاید بعد یک مدت قلبت براش میره و دیگه نخوای حتی برای یک لحظه هم دست بزنی.
شاید دیوانگی نباشه اگر بگیم این باید توی یک جای خاص و یک لحظه خاص، برای کل عمر قاب بشه و تو بتونی تا آخر عمر ازش لذت ببری…
الف.ی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظر من واقعا پاگانی خاص ترین سبک طراحی هنری رو بین تمام خودروسازها داره
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳حالم از پاگانی بهم میخوره آنقدر برند اشغالیه ماشیناش چراغ جلوشون اکثرا مال بنز های قدیمی الگانس پلیسه 😂😂
ALI.S
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳چه ربطی داره؟
حالا چون پلیس از اون مدل مرسدس بنز استفاده میکرده شده بدرد نخور؟
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳اره
ممد ژانگولر
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳هر چی قبلی زیبا و بدون عیب و نقص بود اینم بدک نیست .خیلی شلوغه .احساس میکنم وقتی میخوای بشینی تو ماشین چندتا چیز گیر کنه بشکنه.کلا طراحش اعصاب نداشته با بیل ریخته توش .ولی پاگانیه دیگه دلبری میکنه .من خودم خیلی دوسش دارم .
ژاندارم
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ترکیب صنعت و هنر
محمدهادی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳بسیار دلرباست
ای کاش میشد طنین موتور ۱۲سیلندرش رو هم شنید
𝐀𝐥𝐢
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظرم هوایرا قشنگ تره
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳حمیرا چی؟
amir-mr
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳بسیار زیباست،بنظرم از هوایرا هم زیباتره چون بیشتر حس حال خاص بودن رو انتقال میده یکی چیزی بین طراحی سنتی و طراحی مدرنه
Hadi
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳این گرونتره یا بوگاتی
رقیب اصلی پاگانی کیه
کلا خوشگلی لامبورو نداره و ظاهر کاملا اسپرت فراری رو هم نداره
فقط میتونه رقیب بوگاتی شیرون باشه چون داخل کابین اونم مثل این خاص کار شده
پاگانی ساخت چه کشوریه
blackwing
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳همین که میگی از لامبورگینی و فراری زیبا تر نیست و بعدش میپرسی پاگانی ساخت کدوم کشوره ، یعنی نباید اینا رو مقایسه میکردی !
من اونتادور ، لافراری و پاگانی هوایرا رو کنار هم دیدم ، نظرم عوض شد 😉
𝐀𝐥𝐢
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ایتالیا
Modena
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳متن بسیار خوبی بود و به خوبی پاگانی رو توصیف کرد
یوتوپیا جنگ اعداد و ارقام و شتاب و تایم پیست و بقیه موارد ، همه رو به دیگران واگذار کرده و در این مدل جدید ، لذت رانندگی و صدای موتور ۱۲ سیلندر و عملکرد گیربکس دستی و طراحی چشم گیر همه ی اون چیزیه که باید بهش توجه کرد و لذت برد .
پاگانی کم کم از خودروهای خشن و متکی به پرفورمنس مثل زوندا داره وارد خودروهای فوق لوکس میشه . شاید حتی بشه گفت دسته جدیدی از خودرو ها به اسم هایپرتورر رو ایجاد کرده که ترکیبی از یه اثر هنری کمیاب با کیفیت بی نظیر سواری و هندلینگه
پیام
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا داخلش حس خوبی میده
MASOUD 0099
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳فوق العاده زیبا اثر هنری
مهردادکمال
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳زیباترین اتوموبیل تولیدی جهان بی هیچ حرف و حدیث
زیزیگولو
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳وقتی حرف از هایپرکارای فوق سریع و خیلی گرون قیمت جهان باشه فوری اسم چندتا کمپانی خودروسازی به ذهن خطور میکنه : ” بوگاتی و فراری و کونیگزگ و ریماک و پاگانی “
nikan
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳یکیشون اضافس
ALI.S
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ریمک😂😂
زیزیگولو
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳با اینکه با برقیا میانه ای ندارم ولی ریماک یکی از بهترین سوپراسپرتای برقی دنیاست ………. ولی حالا که فکر میکنم میبینم درست میگی و اسمش بین اینایی که گفتم اضافیه
sinasvj
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی خوشگله انصافا ولی به اندازه هوایرا دوسش ندارم هوایرا توی یه لول دیگه از زیبایی و ظرافت بود
رامتین
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا جذابه گرچه مدلهای قبلی مسحورکننده بودن!
همایون
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳هوایرا یه چی دیگه بود حتی داخلشم قشنگتر بود
nikan
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳قلب حجیم v12 با گیربکس دستی و طراحی جذابش واقعا دلرباس.
JaMsHiD
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳طراحان پاگانی قبل از طراحی به سمفونی چهل موتزارت گوش دادن😄
جرمی کلارکسون
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳مشخصه با وسواس زیاد طراحی و ساختنش همین چیزاس که پاگانی رو خاص میکنه
ALI.S
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳هدف خلق این ماشین رسیدن به یک چیز دیگه بوده.
المانهای طراحی شده این ماشین فرق داره با هر خودرویی. سلیقهای هستش. برای سبک خاصی از افراد طراحی شده. به شخصه این رو با طراحی کلاسیک و ترکیبش با مدرنیته، از هوایرا بیشتر دوست دارم.
مجید
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳طراحی بیرونیش فوقالعادست، مثل کودالونگا ترسناک و اسرارآمیز به نظر نمیاد ولی همینطوریش هم هیبت یه هایپرکار عجیب و غریب رو داره، چیزی که باید باشه.
فقط باز هم با طراحی داخلیش اصلا ارتباط نمیگیرم، یاد تزئینات پاکستانی – هندی میوفتم که هر چی گیرشون میاد میذارن! داخلش اصلا شبیه یه ماشین ایتالیایی یا حتی اروپایی نیست.
ولی بیرونش واقعا یه شاهکار طراحیه، دقیقا زیبایی باشکوهی داره.
blackwing
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳هوایرا زیباتر بود ، کابین هماهنگ تری هم داشت.
ولی من به شخصه کونیگزگ یسکو اودین رو به همشون ترجیح میدم
علی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳داخلش عالی هست. موتورش هم که amg ساخته دست ساز هست با صدای بینظیر
علی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه بحث انتخاب باشه لامبو سنتاریو یا وونو
ولی درکل هرکدوم از پول دارها کلکسیونی از ابر خودرو ها دارن
M power
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳قشنگه ولی من m8 میخام
مهدی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳اصلا عادت به تایید و تعریف و تمجید بیخود ندارم . بسیار ماشین زشت و بیریخت و ناهماهنگی هست (نسبت به رقبای قدر )
Taha Ayoobi
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا
amirboss
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳از تمامی مدلهای پاگانی من هنوز شیفته ی زوندا هستم و انگار قرار نیست هیچوقت ازش سیر بشم.
سولطون علی تو روغن
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳درسته که من نه سرعت بالایی دارم نه شتاب نه تو هیچ مسابقاتی هیچ افتخاری ندارم ولی تو باید منو بخری چون فقد 99 تا ازم هست! ماشینا تابلو نقاشی نیستن که فقد طراحی بدنه و دیزاین داخل مهم باشه تو این سالیان سال پاگانی همچنان یه برند مزخرف و عقب موندس که به لطف تیراژ پایین و کلکسیونی بودن زنده مونده درسته یه سری قطعات مثل ترمز و تایر رو خود کمپانی ها نمیتونن درست کنن ولی اگه موتور یه کمپانی دیگه رو استفاده کنی خیلی ضایعس
BMW
۴ خرداد ۱۴۰۳چیزی که پاگانی رو خاص میکنه اینه که انگار تو دل طبیعت نشستی و داری یه طراحی بسیار زیبا میکشی🔥