پاگانیسایر خودروهای اروپایی

پشت فرمان هوایرا کودالونگا 7.6 میلیون دلاری؛ نهایت هنر پاگانی

همه خودروهای پاگانی خاص محسوب می‌شود اما این سوپراسپرت ۸۲۹ اسب بخاری احتمالا بهترین آن‌ها است.

شش سال و پیش زمانی که هنوز خبری از هوش‌مصنوعی «اوپن AI» نبود، دو طرفدار پاگانی به مقر اصلی آن رفتند و خواستار تولید نسخه کشیده‌تر هوایرا شدند. از آنجا که ایتالیایی بودند، از عبارت «Coda lunga» استفاده کردند معنای آن، دم‌دراز می‌شود. دید پاگانی از چنین محصولی، یک سوپراسپرت با طراحی یکدست و یکپارچه بود. پس از چند سال سروکله‌زدن تیم مخصوص «گرندی کامپلیکاتزیونی»، سرانجام کودالونگا متولد شد. این خودرو که در طراحی آن از مسابقه‌دهندگان لمان دهه در ۶۰ میلادی الهام گرفته شده بود، نسبت‌به هوایرای عادی (انگار که نسخه عادی هم وجود دارد) کشیده‌تر شد.

طراحی

کودالونگا ۳۶۰ میلی‌متر بلندتر از هوایرا کوپه است و به چراغ‌های دوگانه در جلو نمونه سه‌گانه ویژه در عقب مجهز شده است. توری بخش عقب هم برای دیده‌شدن سیستم اگزوز خاص آن حذف شده است تا همه بدانند پاگانی برای اولین بار از پوشش سرامیک در تولید آن استفاده کرده است. بدنه این خودرو برخلاف بسیاری از برادرانش عاری از فیبرکربن درمعرض دید است و به رنگ «آتزورو ساردینیا» مزین شده. پاگانی برای تعالی این پکیج بصری، از رینگ‌های جدید ۷ پره استفاده کرده که رنگ مسی دارند و بیننده از میان آن‌ها می‌تواند دیسک ترمز و کالیپرهای هم‌رنگ بدنه را به‌خوبی مشاهده کند.

کابین

المان‌های داخلی کودالونگا آشنا هستند. استفاده از فلز باکیفیت و چرم در تمام بخش‌های آن به کار رفته و بخش زیرین جعبه‌دنده درمعرض دید قرار گرفته است. فضای داخلی این خودرو حسی مدرن-کلاسیک را به سرشینش القا می‌کند. خوشبختانه به فناوری‌هایی چون اپل کارپلی نیز مجهز شده است.

پیشرانه

پاگانی از یک موتور ۶ لیتری تویین توربو ساخت مرسدس AMG در این خودرو استفاده کرده که ۸۲۹ اسب بخار قدرت و ۱,۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. حاصل تلاش نیروگاه V12 این خودرو از طریق جعبه‌دنده ۷ سرعتی خودکار «ایکس ترک» به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. هرچند انتظار می‌رود عمکلرد فنی کودالونگا مناسب باشد اما پاگانی از اعلام رسمی آن خودداری کرده است. البته که برای توقف چنین خودروی قدرتمندی باید از ترمزهای بزرگ کربن-سرامیکی ۶ پیستونی بهره برد تا بتواند بدنه نه‌چندان سنگین ۱,۲۸۰ کیلوگرمی این خودرو را نگه دارد.

راندمان

تنها پنج مشتری متمول و خوش‌بخت می‌توانند شانس مالکیت کودالونگا را در اختیار داشته باشند و از سواری آن در جاده‌ها و خیابان‌ها لذت ببرند. راندمان این خودرو در مسیرهای فرعی «مودنا» چیزی جز لذت نیست. پاگانی این خودرو را به‌نحوی آماده کرده که با وجود قدرت زیاد، برای سواری روزمره و سفرهای بین‌شهری هم مناسب باشد؛ شخصیتی که در تمام محصولاتش به چشم می‌خورد.

حالت رانندگی «نرمال» این خودرو فرقی با خودروهای معمولی ندارد. فرمان سبک نیست اما رانندگی با آن در سرعت‌های پایین هم آسان است. کلید دستیابی به این عملکرد روزانه خوب، فنربندی بازتنظیم‌شده آن است که در حالت نرمال، سواری راحتی را در اختیار سرنشینانش قرار می‌دهد و پستی‌وبلندی‌های مسیر را به خود می‌گیرد. بنابراین مالک می‌تواند لوازم خود را درون چمدان مخصوص کودالونگا قرار دهد و با ابرخودروی ۷.۶ میلیون دلاری‌اش سفر کند.

عملکرد فنی

حالت رانندگی «ریس» (به معنای مسابقه) به راننده اجازه می‌دهد با چرخ‌های عقب بازی کند و تنظیمات فرمان را به‌گونه‌ای بهینه می‌کند که همچنان برای راننده قابل‌کنترل باشد. کودالونگا در این حالت از یک گرن‌تورر روان به یک مسابقه‌دهنده سرکش تبدیل می‌شود. دو حالت اسپرت و مرطوب هم در این خودرو تعبیه شده‌اند که پاسخ پدال گاز و فنربندی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. البته در حالت مرطوب، قدرت خروجی پیشرانه برای کنترل بهتر و ایمن‌تر خودرو کاهش می‌یابد.

چرخ‌های پهن، چسبندگی بالایی دارند. پاسخ فرمان هم در سرعت‌های بالا مثال‌زدنی و سریع است و می‌تواند جهت خودرو را در هر سرعتی تغییر دهد؛ این کار به کمک بالچه‌های آیرودینامیکی جلو و عقب خودرو اتفاق می‌افتد که هنگام ترمز هم فشار هوای روی خودرو را افزایش می‌دهند. بنابراین حس تجربه استفاده از آیرودینامیک در این خودرو به سطح تازه‌ای می‌رسد. فنربندی پیچش‌های بدنه و شاسی را به‌خوبی مدیریت می‌کند. جعبه‌دنده هم رفتار لحظه‌ای و خشن داشته که با صدای بلند اگزوز و هواکش توربوها هماهنگی کامل دارد.

نتیجه‌گیری

هرچند این جمله کلیشه‌ای به نظر می‌رسد اما تجربه پاگانی هوایرا کودالونگا با هر خودروی دیگری متفاوت است. این سوپراسپرت یک تناقض زنده به شمار می‌رود که در لحظه‌ای قدرت خود را دیوانه‌وار به رخ راننده می‌کشد و در لحظه دیگر مانند آب برکه آرام می‌شود. تا زمانی که پشت فرمان آن ننشینید، نمی‌توانید آن را با کلمات توصیف کنید. همراهی سرعت بالا و وزن کم برابر یک تویوتا GR یاریس، از تمام جهات باعث آفرینش خودرویی توانمند شده است.

مشخصا این خودروی استثنایی با قیمتی استثنایی عرضه می‌شود. ۷.۶ میلیون دلار ناقابل! باز هم تنها مشتریان خاص این برند حق خرید آن را خواهند داشت. کودالونگا نهایت شاهکار پردازی پاگانی در ترکیب هنر و علم مهندسی با یکدیگر است تا از این طریق، هر دو را به تعالی برساند. البته که شعله زندگی محصولات این برند هم‌اکنون در دست «یوتوپیا» قرار گرفته اما خودرویی چون هوایرا کودالونگا همیشه در ذهن‌ها باقی خواهد ماند. نظر شما درباره این خودروی خاص و زیبا چیست؟

مشخصات فنی پاگانی هوایرا کودالونگا ۲۰۲۳

پیشرانه ۶ لیتری V12 تویین توربو AMG
قدرت ۸۲۹ اسب بخار
گشتاور ۱,۱۰۰ نیوتن‌متر
جعبه‌دنده ۷ سرعتی تناوبی خودکار با قابلیت تعویض دنده به‌صورت دستی
محور محرک عقب
وزن ۱,۲۸۰ کیلوگرم
قیمت مدل نو ۷.۶ میلیون دلار

گالری تصاویر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    عالی بود
    به نظرم مرسدس باید افتخار کنه که موتورش پشت این ماشینه

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. mehran911

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2118 ديدگاه)

      درود
      قطعا برعکس

      موافقم 12
      مخالفم 11
      1. الف.ی

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1765 ديدگاه)

        به به سلام دوست قدیمی جناب مهران
        خوشحال شدم کامنت شما رو دیدم
        از این لحاظ شخصا از پاگانی خوشم میاد که نشون میده موتور های مرسدس بنز هم میتونن روی یک سوپراسپرت تمام عیار قرار بگیرن و سربلند عمل کنن و صرفا مخصوص خودروهای تنبل با 2 تن وزن نیستن
        نوآوری ایرودینامیکی و طراحی زیباش بماند
        البته قیمتش توجیه نداره که خب هیچوقت در این کلاس قیمت هیچ خودرویی توجیه نداشته

        موافقم 16
        مخالفم 1
        1. mehran911

          ۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2118 ديدگاه)

          قربانت رفیق مخلصیم
          در جواب شما و دوستمون yaghoub بله قطعا توجیهی نداره بخصوص برای پاگانی
          در این کلاس معمولا ارزش برند، قدمت و پیشینه تولیدات برند، میراث اون در موتوراسپورت، پارامترهای لوکس بودن و پرفورمنس و تعداد تولیدات اون نمونه قیمت تعیین میکنه که در عمده این موارد پاگانی حرفی برای گفتن نداره مگه این برند در کل چقدر قدمت داره چه افتخاری در موتور اسپورت کسب کرده،‌ از نظر پرفورمنس چقدر برتری به سوپراسپورت های ۲۰۰-۳۰۰ هزار دلاری داره یا چقدر لوکسه؟ در کل چه چیز متفاوتی ارائه میده که ارزش ۷.۵ میلیون دلار پول رو داشته باشه؟
          پیشرانه رو هم که AMG تامین میکنه
          جدای این حرف ها صفحه کیلومترش هم منو یاد SL300 های ۱۹۶۰ میندازه که البته زیباست
          آیرودینامیک هم که شما و دوستان گفتید حقیقتا انقدر چشمگیر نیست به خصوص در این مدل، چمیدونم دیگه برابهام BT62 نیست که تو ۳۰۰ کیلومتر ۱۶۰۰ کیلو دانفورس داشته باشه( هر چند قیاس درستی نیست)
          چون الزاما تک ساخته و ۳۰ سانت طول بیشتری داره عدد ۷.۵ میلیون چندان توجیه پذیر نیست
          فراری جای خودش با این که شاید به ظاهر قیاس درستی نباشه من T50 گوردون موری رو ده هیچ از این جلوتر میدونم

          موافقم 9
          مخالفم 2
        2. علی

          ۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (799 ديدگاه)

          اول برو خوب در مورد سوپر اسپرت های مرسدس تحقیق کن الان اس ال گالوینگ 150 ملیون دلار پولشه کل کارخونه پاگانی رو بفروشید اینقدر نمی ارزه یا پروجکت وان بعدش بیا نظر بده. پاگانی باید افتخار کنه که مرسدس تاریخ خودروسازی پشتش هست

          موافقم 8
          مخالفم 8
        3. الف.ی

          ۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1765 ديدگاه)

          موافقم قیمتش خیلی زیاده
          ولی خب من اینو مشکل بزرگی نمیدونم
          بعضی شرکتا مثل پاگانی یک سری ماشین های بسیار خاص با تیراژ پایین مخصوص کلکسیون تولید میکنن
          اینه که دلیل قیمت بالاشونه وگرنه قطعا ارزششون در دنیای خودرو متناسب با قیمت نیست
          مگه مثلا بوگاتی میسترال با ۹ میلیون دلار قیمت ارزش خرید داره؟
          اینو فقط باید بذاری یه گوشه نگاش کنی
          هیچوقت هیشکی دلش نیومده پرفورمنسشو تست کنه😂
          به لحاظ ایرودینامیک بله در حد و اندازه برابهام نیست ولی به نظر من ایده بالچه های فعال به اون شکل در اوایل دهه ۲۰۱۰ نوآورانه بود
          رکورد های زوندا روولوسیون در پیست هم در نظر بگیرید

          خلاصه که قیمت اینا همش کشکه
          کار منطقی: یدونه ۹۱۱ توربو اس بنداز زیر پات باهاش برو سرکار
          تو لانچ تسلا مدل S هم باهاش بزن
          خوشحال شدم از صحبت

        4. mehran911

          ۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2118 ديدگاه)

          قربونت رفیق
          منم حقیقتا خوشحال شدم کامنتت رو دیدم

    2. Reza Waffen SS

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      🙄🙄🙄

      موافقم 10
      مخالفم 3
    3. khashayar0

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (188 ديدگاه)

      پاگانی باید افتخار کنه. در ضمن پاگانی در حد همون تویوتا GR یاریس هم نیست . طراحی زشتی هم داره.

      موافقم 5
      مخالفم 17
    4. Arman

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (117 ديدگاه)

      در دنیای ساخت و طراحی و تولید خودرو،استفاده از تکنولوژی های یک برند در خودروهای برند های دیگه چیز بسیار عادی. معمولی هستش،البته اینم درنظر بگیریم طراحی موتور و شاسی و سیستم تعلیق اسپرت و پرفورمنس،خیلی وقت ها با همکاری چند شرکت متفاوت انجام میشه

  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1551 ديدگاه)

    سبک طراحی پاگانی رو خیلی دوست دارم

    موافقم 15
    مخالفم 2
  3. ممد ژانگولر

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4151 ديدگاه)

    طراحی مدل قبلی خیلی بیشتر به دل میشست.لاکردار قدیمی نمیشه.
    این جدیده از جلو نگاش میکنی انگاری داره میگه ی بوس میدی .جلوش یجوریه حال منو خراب میکنه.

    موافقم 13
    مخالفم 3
  4. مازیار

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    به نظرم پاگانی های اولیه جذاب تر هستن. یه قالب کلی رو دائم میخوان با تغییرات جزئی ادامه بدن اما از زیبایی فاصله گرفته (اینجا هنر پورشه مشخص تره. GT3RS جدید فوق العاده ترین پورشه هست)
    کابین و داشبورد هم جالب نیست شاید بخاطر رنگبندیش
    اما رینگهاش خیلی خوبه

    موافقم 11
    مخالفم 4
  5. Siyavash

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (812 ديدگاه)

    چی میشه به این شاهکار گفت..فقط باید ازش لذت برد و ساعت بهش خیره شد…
    واقعا یه دلبر ناز هست❤️❤️

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. sinasvj

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (428 ديدگاه)

    بهترین مدلای این زیبا bc و نسخه استاندارد بودن

  7. خاص

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    رقیب مکلارن اسپیدتیل در شتاب ثانویه و اولیه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. محمد

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (124 ديدگاه)

    درسته از نظر فنی خودرو خوبیه ولی به نظر من اصلا خودروی قشنگی نیست هرچقدر هوایرا معمولی به نظرم زیبا و دوست داشتنی بود ولی این یکی اصلا از ظاهرش خوشم نمیاد

    موافقم 10
    مخالفم 7
  9. rita

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    به نظزم پاگانی نقطه ای از صنعت خودروسازی هست که هنر و صنعت به هم می رسن ماشین هایی که هر کدوم کاراکتر خودشون رو دارن

    موافقم 10
    مخالفم 1
  10. جرمی کلارکسون

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (984 ديدگاه)

    شاهکار خاص ایتالیایی 💯❤️🫶

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. پیام

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      موتور ۶ لیتری تویین توربو ساخت مرسدس AMG

      موافقم 5
      مخالفم 9
      1. جرمی کلارکسون

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (984 ديدگاه)

        با اسم پاگانی روش

        موافقم 1
        مخالفم 2
    2. Arya

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (62 ديدگاه)

      ایتالیا سرزمین هنر و اصالت🇮🇹
      فراری❤️
      لامبورگینی🤍
      پاگانی💚

      موافقم 14
      1. مجید

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (267 ديدگاه)

        مازراتی داره نمه نمه به دنیای سوپاسپرتا برمیگرده و آلفارومئو کوادروفولیو هم سدان مورد علاقمه.

        موافقم 4
        مخالفم 1
  11. mercedes

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (425 ديدگاه)

    از بس که این و کونیگزگ cc850 خوشگلن
    آدم نمیدونه کدوم رو انتخاب کنه.
    خیلی زیباس😍

    موافقم 5
    مخالفم 2
  12. yaghoub

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    اثر هنری به معنای واقعی کلمه .

    موافقم 9
    مخالفم 1
  13. مهراد

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (862 ديدگاه)

    حداقل بده یه بوق بزنیم 🤤

  14. Suli

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیافش هم مثل مردم ایتالیاست . یکم کج و کوله ست اما در کل زیبا به نظر میاد

    موافقم 4
    مخالفم 3
  15. mehran911

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2118 ديدگاه)

    نظر شخصی:
    به نظرم به قیمتش یکم گرونه، حداقل برای پاگانی…
    پارامتر خاصی در این برند پیدا نمی‌کنم که بتونه این عدد رو توجیه کنه

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. yaghoub

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (346 ديدگاه)

      تو این کلاس خودرویی هیچ چیز منطقی نیست .
      خریداران کاملاً متمول و دنبال تک بودن هستند .
      شما فرض کن سی سال دیگه خودرویی رو داری که فقط پنج تا ازش ساخته شده تازه اگه هیچکدوم تصادف نکنه و نابود نشه .

      موافقم 5
      مخالفم 1
  16. مجید

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    طراحی بدنه عالیه ولی کابینش رو انگار از روی بی‌حوصلگی گذاشتن، برعکس کابین منحصربفرد و عالی ایتالیایی‌ها.

    موافقم 3
    مخالفم 3
  17. مجید

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    طراحی بدنش دقیقاً باید همون حالت نامتعارف و بیگانه رو داشته باشه و زینومورف دنیای خودروها باشه ، ایتالیایی‌ها خیلی تو طراحی‌هاشون نکته‌سنجن، زیبایی به جای خود یه سوپر اسپورتی که به مرز هایپ اسپورت ها میرسه باید یکم ترسناک و نامتعارف باشه.

    این هم که مثل کونتاش ال ای یه حالت ریترو بهش دادن هم جالبه که البته شاید خیلیا دوست نداشته باشن ولی در کل پاگانی همیشه برای سلیقه‌های خاص بوده.

  18. مجید

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    چقدر قشنگ پشت ماشین رو شبیه ترکیب زیردریایی و سفینه فضایی درآوردن، یعنی اوج خلاقیت رو میشه تو این طراحی دید.

    1. جرمی کلارکسون

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (984 ديدگاه)

      MC20 رو که عالی ساخت اوایل گفتم جالب نیست ولی ویدیو هاشو دیدم نظرم عوض شد

  19. Amir

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    عقبش منو یاد ماشینای مسابقه ای لمانز تو ده 50‌و60 میلادی میندازه
    یه حس نوستالژیک خاصی داره 🤌

  20. مهدی

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    طراحی بهم ریخته ای داره . به زور نمیشه که از هر چیزی تعریف کرد

    موافقم 3
    مخالفم 5
  21. amirboss

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (755 ديدگاه)

    طراح پاگانی,مدل زوندا رو از روی چهره زنش الهام گرفته.
    خود پاگانی هوآی را به نظر من میتونست خیلی بهتر طراحی بشه چه برسه به این.
    البته خودرو های گران قیمت با تیراژ پایین نیاز به طراحی شاخ و بی عیب و نقص ندارن و اکثرا برای فخرفروشی فروخته میشن.
    این دلیل نمیشه که پاگانی ضریب آیرودینامیک پایینی داشته باشه
    هینقدر بدونین که اسپویلر هوآی را تو سرعت ۳۰۰ کیلومتر مقدار ۷۰۰کیلوگرم نیروی داون فورث تولید میکنه که خودش یه رکورده

    موافقم 1
    مخالفم 2
  22. همایون

    ۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (784 ديدگاه)

    واقعا کابین یوتوپیا در مقایسه با هوایرا یه عقبگرد کامله

    موافقم 1
    مخالفم 2
  23. هرچند

    ۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    واقعا زیبا نیست ، به دل نمیشه

  24. Amir

    ۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    بر خلاف ظاهر بیرونی کابین خیلی بد طراحی شده و یه جوریه

  25. BMW

    ۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    یه کمک فنرش میرزه به 100 تا ماشین داغون😂

  26. mohammad-ali

    ۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    طراحیش خوب نیس، به نظر من حتی توش هم خوب نیس
    قرمزش خیلی توی ذوق میزنه، و فرمونش به طرز عجیبی زشته
    در کل کسی که ۷.۵ برا این میده قطعا میخواد بگه پاگانی داره نه چیز دیگه ای

    موافقم 1
    مخالفم 2
  27. فرزاد

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (319 ديدگاه)

    بعد این‌همه سال از طراحی جذاب زوندا رسیدن به این عقب‌لـَش

  28. Arman

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (117 ديدگاه)

    جالب اینجاست که این ماشین های هایپر اسپرت که فراتر از پرفورمنس سوپر اسپورت ها هستن و اصل طراحی اونا روی قدرت و سرعت و توانایی مسابقه ای هست،ولی ۹۰درصد کسایی که خودرو های هایپر اسپرت میخرن،به جز شرکت در چند گردهمایی و نهایت چند صد کیلومتر استفاده،دیگه اون ماشین تکون نمیدن و میزارن تو کلکسیون خودشون،دریغ از مسابقه و گاز دادن تو پیست

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا