همه خودروهای پاگانی خاص محسوب میشود اما این سوپراسپرت ۸۲۹ اسب بخاری احتمالا بهترین آنها است.
شش سال و پیش زمانی که هنوز خبری از هوشمصنوعی «اوپن AI» نبود، دو طرفدار پاگانی به مقر اصلی آن رفتند و خواستار تولید نسخه کشیدهتر هوایرا شدند. از آنجا که ایتالیایی بودند، از عبارت «Coda lunga» استفاده کردند معنای آن، دمدراز میشود. دید پاگانی از چنین محصولی، یک سوپراسپرت با طراحی یکدست و یکپارچه بود. پس از چند سال سروکلهزدن تیم مخصوص «گرندی کامپلیکاتزیونی»، سرانجام کودالونگا متولد شد. این خودرو که در طراحی آن از مسابقهدهندگان لمان دهه در ۶۰ میلادی الهام گرفته شده بود، نسبتبه هوایرای عادی (انگار که نسخه عادی هم وجود دارد) کشیدهتر شد.
طراحی
کودالونگا ۳۶۰ میلیمتر بلندتر از هوایرا کوپه است و به چراغهای دوگانه در جلو نمونه سهگانه ویژه در عقب مجهز شده است. توری بخش عقب هم برای دیدهشدن سیستم اگزوز خاص آن حذف شده است تا همه بدانند پاگانی برای اولین بار از پوشش سرامیک در تولید آن استفاده کرده است. بدنه این خودرو برخلاف بسیاری از برادرانش عاری از فیبرکربن درمعرض دید است و به رنگ «آتزورو ساردینیا» مزین شده. پاگانی برای تعالی این پکیج بصری، از رینگهای جدید ۷ پره استفاده کرده که رنگ مسی دارند و بیننده از میان آنها میتواند دیسک ترمز و کالیپرهای همرنگ بدنه را بهخوبی مشاهده کند.
کابین
المانهای داخلی کودالونگا آشنا هستند. استفاده از فلز باکیفیت و چرم در تمام بخشهای آن به کار رفته و بخش زیرین جعبهدنده درمعرض دید قرار گرفته است. فضای داخلی این خودرو حسی مدرن-کلاسیک را به سرشینش القا میکند. خوشبختانه به فناوریهایی چون اپل کارپلی نیز مجهز شده است.
پیشرانه
پاگانی از یک موتور ۶ لیتری تویین توربو ساخت مرسدس AMG در این خودرو استفاده کرده که ۸۲۹ اسب بخار قدرت و ۱,۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. حاصل تلاش نیروگاه V12 این خودرو از طریق جعبهدنده ۷ سرعتی خودکار «ایکس ترک» به چرخهای عقب منتقل میشود. هرچند انتظار میرود عمکلرد فنی کودالونگا مناسب باشد اما پاگانی از اعلام رسمی آن خودداری کرده است. البته که برای توقف چنین خودروی قدرتمندی باید از ترمزهای بزرگ کربن-سرامیکی ۶ پیستونی بهره برد تا بتواند بدنه نهچندان سنگین ۱,۲۸۰ کیلوگرمی این خودرو را نگه دارد.
راندمان
تنها پنج مشتری متمول و خوشبخت میتوانند شانس مالکیت کودالونگا را در اختیار داشته باشند و از سواری آن در جادهها و خیابانها لذت ببرند. راندمان این خودرو در مسیرهای فرعی «مودنا» چیزی جز لذت نیست. پاگانی این خودرو را بهنحوی آماده کرده که با وجود قدرت زیاد، برای سواری روزمره و سفرهای بینشهری هم مناسب باشد؛ شخصیتی که در تمام محصولاتش به چشم میخورد.
حالت رانندگی «نرمال» این خودرو فرقی با خودروهای معمولی ندارد. فرمان سبک نیست اما رانندگی با آن در سرعتهای پایین هم آسان است. کلید دستیابی به این عملکرد روزانه خوب، فنربندی بازتنظیمشده آن است که در حالت نرمال، سواری راحتی را در اختیار سرنشینانش قرار میدهد و پستیوبلندیهای مسیر را به خود میگیرد. بنابراین مالک میتواند لوازم خود را درون چمدان مخصوص کودالونگا قرار دهد و با ابرخودروی ۷.۶ میلیون دلاریاش سفر کند.
عملکرد فنی
حالت رانندگی «ریس» (به معنای مسابقه) به راننده اجازه میدهد با چرخهای عقب بازی کند و تنظیمات فرمان را بهگونهای بهینه میکند که همچنان برای راننده قابلکنترل باشد. کودالونگا در این حالت از یک گرنتورر روان به یک مسابقهدهنده سرکش تبدیل میشود. دو حالت اسپرت و مرطوب هم در این خودرو تعبیه شدهاند که پاسخ پدال گاز و فنربندی را تحتتاثیر قرار میدهند. البته در حالت مرطوب، قدرت خروجی پیشرانه برای کنترل بهتر و ایمنتر خودرو کاهش مییابد.
چرخهای پهن، چسبندگی بالایی دارند. پاسخ فرمان هم در سرعتهای بالا مثالزدنی و سریع است و میتواند جهت خودرو را در هر سرعتی تغییر دهد؛ این کار به کمک بالچههای آیرودینامیکی جلو و عقب خودرو اتفاق میافتد که هنگام ترمز هم فشار هوای روی خودرو را افزایش میدهند. بنابراین حس تجربه استفاده از آیرودینامیک در این خودرو به سطح تازهای میرسد. فنربندی پیچشهای بدنه و شاسی را بهخوبی مدیریت میکند. جعبهدنده هم رفتار لحظهای و خشن داشته که با صدای بلند اگزوز و هواکش توربوها هماهنگی کامل دارد.
نتیجهگیری
هرچند این جمله کلیشهای به نظر میرسد اما تجربه پاگانی هوایرا کودالونگا با هر خودروی دیگری متفاوت است. این سوپراسپرت یک تناقض زنده به شمار میرود که در لحظهای قدرت خود را دیوانهوار به رخ راننده میکشد و در لحظه دیگر مانند آب برکه آرام میشود. تا زمانی که پشت فرمان آن ننشینید، نمیتوانید آن را با کلمات توصیف کنید. همراهی سرعت بالا و وزن کم برابر یک تویوتا GR یاریس، از تمام جهات باعث آفرینش خودرویی توانمند شده است.
مشخصا این خودروی استثنایی با قیمتی استثنایی عرضه میشود. ۷.۶ میلیون دلار ناقابل! باز هم تنها مشتریان خاص این برند حق خرید آن را خواهند داشت. کودالونگا نهایت شاهکار پردازی پاگانی در ترکیب هنر و علم مهندسی با یکدیگر است تا از این طریق، هر دو را به تعالی برساند. البته که شعله زندگی محصولات این برند هماکنون در دست «یوتوپیا» قرار گرفته اما خودرویی چون هوایرا کودالونگا همیشه در ذهنها باقی خواهد ماند. نظر شما درباره این خودروی خاص و زیبا چیست؟
مشخصات فنی پاگانی هوایرا کودالونگا ۲۰۲۳
پیشرانه | ۶ لیتری V12 تویین توربو AMG |
قدرت | ۸۲۹ اسب بخار |
گشتاور | ۱,۱۰۰ نیوتنمتر |
جعبهدنده | ۷ سرعتی تناوبی خودکار با قابلیت تعویض دنده بهصورت دستی |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱,۲۸۰ کیلوگرم |
قیمت مدل نو | ۷.۶ میلیون دلار |
الف.ی
۳ فروردین ۱۴۰۳عالی بود
به نظرم مرسدس باید افتخار کنه که موتورش پشت این ماشینه
mehran911
۳ فروردین ۱۴۰۳درود
قطعا برعکس
الف.ی
۳ فروردین ۱۴۰۳به به سلام دوست قدیمی جناب مهران
خوشحال شدم کامنت شما رو دیدم
از این لحاظ شخصا از پاگانی خوشم میاد که نشون میده موتور های مرسدس بنز هم میتونن روی یک سوپراسپرت تمام عیار قرار بگیرن و سربلند عمل کنن و صرفا مخصوص خودروهای تنبل با 2 تن وزن نیستن
نوآوری ایرودینامیکی و طراحی زیباش بماند
البته قیمتش توجیه نداره که خب هیچوقت در این کلاس قیمت هیچ خودرویی توجیه نداشته
mehran911
۴ فروردین ۱۴۰۳قربانت رفیق مخلصیم
در جواب شما و دوستمون yaghoub بله قطعا توجیهی نداره بخصوص برای پاگانی
در این کلاس معمولا ارزش برند، قدمت و پیشینه تولیدات برند، میراث اون در موتوراسپورت، پارامترهای لوکس بودن و پرفورمنس و تعداد تولیدات اون نمونه قیمت تعیین میکنه که در عمده این موارد پاگانی حرفی برای گفتن نداره مگه این برند در کل چقدر قدمت داره چه افتخاری در موتور اسپورت کسب کرده، از نظر پرفورمنس چقدر برتری به سوپراسپورت های ۲۰۰-۳۰۰ هزار دلاری داره یا چقدر لوکسه؟ در کل چه چیز متفاوتی ارائه میده که ارزش ۷.۵ میلیون دلار پول رو داشته باشه؟
پیشرانه رو هم که AMG تامین میکنه
جدای این حرف ها صفحه کیلومترش هم منو یاد SL300 های ۱۹۶۰ میندازه که البته زیباست
آیرودینامیک هم که شما و دوستان گفتید حقیقتا انقدر چشمگیر نیست به خصوص در این مدل، چمیدونم دیگه برابهام BT62 نیست که تو ۳۰۰ کیلومتر ۱۶۰۰ کیلو دانفورس داشته باشه( هر چند قیاس درستی نیست)
چون الزاما تک ساخته و ۳۰ سانت طول بیشتری داره عدد ۷.۵ میلیون چندان توجیه پذیر نیست
فراری جای خودش با این که شاید به ظاهر قیاس درستی نباشه من T50 گوردون موری رو ده هیچ از این جلوتر میدونم
علی
۴ فروردین ۱۴۰۳اول برو خوب در مورد سوپر اسپرت های مرسدس تحقیق کن الان اس ال گالوینگ 150 ملیون دلار پولشه کل کارخونه پاگانی رو بفروشید اینقدر نمی ارزه یا پروجکت وان بعدش بیا نظر بده. پاگانی باید افتخار کنه که مرسدس تاریخ خودروسازی پشتش هست
الف.ی
۴ فروردین ۱۴۰۳موافقم قیمتش خیلی زیاده
ولی خب من اینو مشکل بزرگی نمیدونم
بعضی شرکتا مثل پاگانی یک سری ماشین های بسیار خاص با تیراژ پایین مخصوص کلکسیون تولید میکنن
اینه که دلیل قیمت بالاشونه وگرنه قطعا ارزششون در دنیای خودرو متناسب با قیمت نیست
مگه مثلا بوگاتی میسترال با ۹ میلیون دلار قیمت ارزش خرید داره؟
اینو فقط باید بذاری یه گوشه نگاش کنی
هیچوقت هیشکی دلش نیومده پرفورمنسشو تست کنه😂
به لحاظ ایرودینامیک بله در حد و اندازه برابهام نیست ولی به نظر من ایده بالچه های فعال به اون شکل در اوایل دهه ۲۰۱۰ نوآورانه بود
رکورد های زوندا روولوسیون در پیست هم در نظر بگیرید
خلاصه که قیمت اینا همش کشکه
کار منطقی: یدونه ۹۱۱ توربو اس بنداز زیر پات باهاش برو سرکار
تو لانچ تسلا مدل S هم باهاش بزن
خوشحال شدم از صحبت
mehran911
۴ فروردین ۱۴۰۳قربونت رفیق
منم حقیقتا خوشحال شدم کامنتت رو دیدم
Reza Waffen SS
۳ فروردین ۱۴۰۳🙄🙄🙄
khashayar0
۳ فروردین ۱۴۰۳پاگانی باید افتخار کنه. در ضمن پاگانی در حد همون تویوتا GR یاریس هم نیست . طراحی زشتی هم داره.
Arman
۶ فروردین ۱۴۰۳در دنیای ساخت و طراحی و تولید خودرو،استفاده از تکنولوژی های یک برند در خودروهای برند های دیگه چیز بسیار عادی. معمولی هستش،البته اینم درنظر بگیریم طراحی موتور و شاسی و سیستم تعلیق اسپرت و پرفورمنس،خیلی وقت ها با همکاری چند شرکت متفاوت انجام میشه
𝐀𝐥𝐢
۳ فروردین ۱۴۰۳سبک طراحی پاگانی رو خیلی دوست دارم
ممد ژانگولر
۳ فروردین ۱۴۰۳طراحی مدل قبلی خیلی بیشتر به دل میشست.لاکردار قدیمی نمیشه.
این جدیده از جلو نگاش میکنی انگاری داره میگه ی بوس میدی .جلوش یجوریه حال منو خراب میکنه.
مازیار
۳ فروردین ۱۴۰۳به نظرم پاگانی های اولیه جذاب تر هستن. یه قالب کلی رو دائم میخوان با تغییرات جزئی ادامه بدن اما از زیبایی فاصله گرفته (اینجا هنر پورشه مشخص تره. GT3RS جدید فوق العاده ترین پورشه هست)
کابین و داشبورد هم جالب نیست شاید بخاطر رنگبندیش
اما رینگهاش خیلی خوبه
Siyavash
۳ فروردین ۱۴۰۳چی میشه به این شاهکار گفت..فقط باید ازش لذت برد و ساعت بهش خیره شد…
واقعا یه دلبر ناز هست❤️❤️
sinasvj
۳ فروردین ۱۴۰۳بهترین مدلای این زیبا bc و نسخه استاندارد بودن
خاص
۳ فروردین ۱۴۰۳رقیب مکلارن اسپیدتیل در شتاب ثانویه و اولیه
محمد
۳ فروردین ۱۴۰۳درسته از نظر فنی خودرو خوبیه ولی به نظر من اصلا خودروی قشنگی نیست هرچقدر هوایرا معمولی به نظرم زیبا و دوست داشتنی بود ولی این یکی اصلا از ظاهرش خوشم نمیاد
rita
۳ فروردین ۱۴۰۳به نظزم پاگانی نقطه ای از صنعت خودروسازی هست که هنر و صنعت به هم می رسن ماشین هایی که هر کدوم کاراکتر خودشون رو دارن
جرمی کلارکسون
۳ فروردین ۱۴۰۳شاهکار خاص ایتالیایی 💯❤️🫶
پیام
۳ فروردین ۱۴۰۳موتور ۶ لیتری تویین توربو ساخت مرسدس AMG
جرمی کلارکسون
۳ فروردین ۱۴۰۳با اسم پاگانی روش
Arya
۳ فروردین ۱۴۰۳ایتالیا سرزمین هنر و اصالت🇮🇹
فراری❤️
لامبورگینی🤍
پاگانی💚
مجید
۳ فروردین ۱۴۰۳مازراتی داره نمه نمه به دنیای سوپاسپرتا برمیگرده و آلفارومئو کوادروفولیو هم سدان مورد علاقمه.
mercedes
۳ فروردین ۱۴۰۳از بس که این و کونیگزگ cc850 خوشگلن
آدم نمیدونه کدوم رو انتخاب کنه.
خیلی زیباس😍
yaghoub
۳ فروردین ۱۴۰۳اثر هنری به معنای واقعی کلمه .
مهراد
۳ فروردین ۱۴۰۳حداقل بده یه بوق بزنیم 🤤
Suli
۳ فروردین ۱۴۰۳قیافش هم مثل مردم ایتالیاست . یکم کج و کوله ست اما در کل زیبا به نظر میاد
mehran911
۳ فروردین ۱۴۰۳نظر شخصی:
به نظرم به قیمتش یکم گرونه، حداقل برای پاگانی…
پارامتر خاصی در این برند پیدا نمیکنم که بتونه این عدد رو توجیه کنه
yaghoub
۳ فروردین ۱۴۰۳تو این کلاس خودرویی هیچ چیز منطقی نیست .
خریداران کاملاً متمول و دنبال تک بودن هستند .
شما فرض کن سی سال دیگه خودرویی رو داری که فقط پنج تا ازش ساخته شده تازه اگه هیچکدوم تصادف نکنه و نابود نشه .
مجید
۳ فروردین ۱۴۰۳طراحی بدنه عالیه ولی کابینش رو انگار از روی بیحوصلگی گذاشتن، برعکس کابین منحصربفرد و عالی ایتالیاییها.
مجید
۳ فروردین ۱۴۰۳طراحی بدنش دقیقاً باید همون حالت نامتعارف و بیگانه رو داشته باشه و زینومورف دنیای خودروها باشه ، ایتالیاییها خیلی تو طراحیهاشون نکتهسنجن، زیبایی به جای خود یه سوپر اسپورتی که به مرز هایپ اسپورت ها میرسه باید یکم ترسناک و نامتعارف باشه.
این هم که مثل کونتاش ال ای یه حالت ریترو بهش دادن هم جالبه که البته شاید خیلیا دوست نداشته باشن ولی در کل پاگانی همیشه برای سلیقههای خاص بوده.
مجید
۳ فروردین ۱۴۰۳چقدر قشنگ پشت ماشین رو شبیه ترکیب زیردریایی و سفینه فضایی درآوردن، یعنی اوج خلاقیت رو میشه تو این طراحی دید.
جرمی کلارکسون
۳ فروردین ۱۴۰۳MC20 رو که عالی ساخت اوایل گفتم جالب نیست ولی ویدیو هاشو دیدم نظرم عوض شد
Amir
۳ فروردین ۱۴۰۳عقبش منو یاد ماشینای مسابقه ای لمانز تو ده 50و60 میلادی میندازه
یه حس نوستالژیک خاصی داره 🤌
مهدی
۳ فروردین ۱۴۰۳طراحی بهم ریخته ای داره . به زور نمیشه که از هر چیزی تعریف کرد
amirboss
۳ فروردین ۱۴۰۳طراح پاگانی,مدل زوندا رو از روی چهره زنش الهام گرفته.
خود پاگانی هوآی را به نظر من میتونست خیلی بهتر طراحی بشه چه برسه به این.
البته خودرو های گران قیمت با تیراژ پایین نیاز به طراحی شاخ و بی عیب و نقص ندارن و اکثرا برای فخرفروشی فروخته میشن.
این دلیل نمیشه که پاگانی ضریب آیرودینامیک پایینی داشته باشه
هینقدر بدونین که اسپویلر هوآی را تو سرعت ۳۰۰ کیلومتر مقدار ۷۰۰کیلوگرم نیروی داون فورث تولید میکنه که خودش یه رکورده
همایون
۴ فروردین ۱۴۰۳واقعا کابین یوتوپیا در مقایسه با هوایرا یه عقبگرد کامله
هرچند
۴ فروردین ۱۴۰۳واقعا زیبا نیست ، به دل نمیشه
Amir
۴ فروردین ۱۴۰۳بر خلاف ظاهر بیرونی کابین خیلی بد طراحی شده و یه جوریه
BMW
۴ فروردین ۱۴۰۳یه کمک فنرش میرزه به 100 تا ماشین داغون😂
mohammad-ali
۴ فروردین ۱۴۰۳طراحیش خوب نیس، به نظر من حتی توش هم خوب نیس
قرمزش خیلی توی ذوق میزنه، و فرمونش به طرز عجیبی زشته
در کل کسی که ۷.۵ برا این میده قطعا میخواد بگه پاگانی داره نه چیز دیگه ای
فرزاد
۵ فروردین ۱۴۰۳بعد اینهمه سال از طراحی جذاب زوندا رسیدن به این عقبلـَش
Arman
۶ فروردین ۱۴۰۳جالب اینجاست که این ماشین های هایپر اسپرت که فراتر از پرفورمنس سوپر اسپورت ها هستن و اصل طراحی اونا روی قدرت و سرعت و توانایی مسابقه ای هست،ولی ۹۰درصد کسایی که خودرو های هایپر اسپرت میخرن،به جز شرکت در چند گردهمایی و نهایت چند صد کیلومتر استفاده،دیگه اون ماشین تکون نمیدن و میزارن تو کلکسیون خودشون،دریغ از مسابقه و گاز دادن تو پیست