آیا تاکنون به خودرویی فکر کردهاید که بتواند از روی تپههای شنی پرش کند و سپس در بزرگراه بامو M3 را پشت سر بگذارد؟
به لطف پرودرایو، شرکتی بریتانیایی که در زمینهٔ ساخت خودروهای مسابقهای سفارشی فعالیت میکند، هانتر هایپرکار دقیقاً چنین خودرویی بود. یک هیولای رالی داکار که برای جاده رام شده بود.
خودروهای هومولوگیشن دههٔ ۸۰
در دهههای ۷۰ و ۸۰، نسخهٔ جادهای خودروهای مسابقهای زیادی توسط خودروسازان ساخته شده که اصطلاحاً هومولوگیشن گفته میشد. ساخت این خودروها به خاطر قوانین مسابقات الزامی بود و خودروسازان باید برای دریافت جواز حضور در مسابقات رالی آن زمان، طبق قوانین فیا حداقل ۲۰۰ دستگاه نسخهٔ جادهای از خودروهای مسابقهای خود تولید میکردند. این قوانین منجر به تولید خودروهای فوقالعادهای مثل پورشه ۹۵۹، لانچیا ۰۳۷ و آئودی کواترو شد. در بریتانیا، پرودرایو که شرکت کوچکی در حوزهٔ ساخت خودروهای رالی برای تیمها بود نیز همین کار را با رویکردی کمی متفاوت انجام داد. پرودرایو با یک خودروی مسابقهای اختصاصی بنام BRX هانتر وارد مسابقهٔ رالی داکار شد و مشهورترین رانندگان رالی جهان یعنی سباستین لوب (برند ۹ دورهٔ WRC) و ناصر العطیه (برندهٔ پنج دورهٔ داکار) را پشت فرمان خودروی خود نشاند.
نسخهای جادهای از خودروی داکار
سپس در سال ۲۰۲۲، پرودرایو نسخهٔ جادهای خودروی مسابقهای رالی خود را با نام هانتر هایپرکار معرفی کرد ولی درحالیکه خودروسازان در دههٔ ۸۰ مجبور بودند نسخهٔ جادهای خودروهای مسابقهای خود را تولید کنند، پرودرایو چنین اجباری نداشت زیرا این قانون برداشته شده بود و شرکت بریتانیایی هانتر هایپرکار که با قیمت ۱.۶ میلیون دلاری، بسیار گرانقیمت بود را برای جبران بخشی از هزینههای صرف شده در پروژهٔ داکار تولید کرد. این تصمیم پرودرایو هوشمندانه به نظر میرسید زیرا خودروی رالی این شرکت با نمایش در تپههای شنی عربستان سعودی، محبوبیت زیادی کسب کرده بود و حالا علاقهمندان میتوانستند همان خودرو را بخرند و با آن در جادههای عمومی به سر کار بروند! علاوه بر این، هانتر هایپرکار ۵۰ درصد از همتای مسابقهای خود قویتر شده بود. این یک خودروی رالی داکار برای استفادهٔ روزمره بود. چه چیزی بهتر از این؟
پیشرانهٔ V6 فورد GT
پرودرایو برای ساخت هانتر هایپرکار از همان شاسی فضایی لولهای خودروی رالی استفاده کرد و آن را با پانلهای فیبر کربنی پوشاند. پیشرانه نیز همان نمونهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی فورد (موتور مورداستفاده در F150 رپتور و فورد GT) بود که پشت محور جلو نصب شده بود. هانتر هایپرکار سیستم تعلیق خود را هم از نسخهٔ مسابقهای گرفته بود که شامل دو کمکفنر قابل تنظیم در هر چرخ با ۳۸ سانتیمتر تراول و فنرهای پیچشی عظیم همراه با لاستیکهای ۳۷ اینچی بزرگ روی رینگهای ۱۷ اینچی میشد. هانتر در ظاهر نیز تقریباً شبیه نسخهٔ داکار بود ولی در رنگهای مختلف قابل انتخاب بود و امکان سفارش یک کیت آیرودینامیکی هم وجود داشت. برای سهولت رانندگی، گیربکس سکوئنشال نسخهٔ مسابقهای با یک گیربکس شش سرعتهٔ معمولی با پدالهای پشت فرمان جایگزین شد و یک دوربین دید عقب هم روی خودرو نصب شد.
ازآنجاییکه هانتر هایپرکار جادهای محدود به قوانین رالی نبود، پرودرایو تمام قدرت پیشرانهٔ آن را آزاد کرد. با این کار، خروجی موتور به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور رسید درحالیکه نسخهٔ داکار ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این نیرو به هر چهارچرخ منتقل میشد و هانتر هایپرکار از همان قفلهای دیفرانسیل جلو، مرکزی و عقب نسخهٔ مسابقهای هم بهره میبرد. این آفرودر منحصربهفرد به باک سوخت عظیم ۴۸۰ لیتری هم مجهز بود ولی خریداران میتوانستند باک کوچکتری را سفارش دهند تا فضای بار بزرگتری در پشت کابین ایجاد شود. داخل خودرو هم توسطیان کالوم با صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر مرکزی و صندلیهای مسابقهای راحتتر بهگونهای طراحی شده بود که برای استفادههای جادهای مناسبتر باشد.
هانتر هایپرکار در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. درنهایت، از هانتر هایپرکار ۲۵ دستگاه تولید شد و با قیمت ۱.۲۵ میلیون پوند معادل ۱.۶ میلیون دلار به فروش رسید.
Taha Ayoobi
۲۱ اسفند ۱۴۰۳چه باحاله
Mr.negative
۲۱ اسفند ۱۴۰۳پشتش شبیه جگوار اف تایپ شده
Hami
۲۱ اسفند ۱۴۰۳طراح هر دو یک نفر هست 🙂
Khosrow
۲۱ اسفند ۱۴۰۳پشت جگوار / جلو عمو جغد شاخدار / بغل مرسدس یه تک ساخت زد همین رنگ اسمش یادم نیست / ماموریت : نابود کردن طبیعت بکر / خریدار : همه چی بلدا ..
کاربر آنلاین
۲۱ اسفند ۱۴۰۳خیلی باحاله
و خیلی شبیه ی ماشین افرود هست تو GTA V
که فقط خودتون باید بخرید و داخل بازی نیست به همین دلیل بیشتر شبیه اونه
حسن
۲۱ اسفند ۱۴۰۳خیلی جذاب و خوشتیپه اما به نظرتون زیادی بزرگ نیست برا تو شهر
خیلی راحت از رو بقیه خودروها رد میشه
صامورایی
۲۱ اسفند ۱۴۰۳بدرد ایران میخوره با این سرعت گیرا و آسفالت با کیفیت
حسن
۲۱ اسفند ۱۴۰۳دلایل استفاده از موتورهای امریکایی در خودروها در کشورهای مختلف
اولین و مهمترین مساله در دسترس بودن موتورهای جعبه ایه امریکایی در تمام دنیاست
ارزانتر بودن موتورها
ارزان بودن و در دسترس بودن قطعات یدکی حتی در افریقا
تعمیرات اسان و ارزانتر از سایر سازندگان
دوام بالا
قابلیت ارتقا و تغییر در اعداد بدون فشار و بدون اسیب به موتور در کل بدون تغییرات زیاد پتانسیل تیون بالایی دارن
ابوالفضل
۲۱ اسفند ۱۴۰۳قشنگه و خیلی کاربردی ….
ولی قیمتش !!!! غیر منطقی
تازگیا همه یاد گرفتن یه برچسب تولید محدود بزنن و قیمت تموم شده ۲۵۰ هزار دلاری رو با ده برابر بیشتر بفروشن
خدایا به ثروتمندا پول دادی ولی عقل هم میدادی انصافا
GENERAL CORVETTE
۲۱ اسفند ۱۴۰۳قراره رنو و فورد هم درست بکنند از این سبک خودروهای اسپرت
و احتمالا تولید انبوه قراره باشن و ارزون تر از
پرودرایو هانتر
فورد رپتور و رنو سندرایدر
BMW is GOD
۲۱ اسفند ۱۴۰۳تو خوابشم نمیتونه ببینه که از ام۳ سریعتر باشه
اولاً که ام۳ شتابش زیر ۲/۸ هستش
دوماً تاپ اسپید ام۳ اگه محدود باشه ۳۰۰ تا و اگه محدود نباشه ۳۲۵ تاست
من نمیفهمم واقعاً از چه لحاظ از ام۳ سریعتره ؟؟؟؟؟؟
nima.jdm
۲۱ اسفند ۱۴۰۳عقبش کپی اف تایپه
نیما
۲۱ اسفند ۱۴۰۳پلتفرمش جگواره یا آستون مارتین؟
Hami
۲۱ اسفند ۱۴۰۳نه کار خود prodrive ، شاسی کاملاً اختصاصی برای مسابقات داکار طراحی شده، ولی طراحی بدنه کار طراح سابق استون مارتین و جگواره