ردبول RB17 به پیشرانۀ ۴.۵ لیتری V10 هیبریدی با ردلاین ۱۵ هزار rpm و ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است و تنها ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد.
پس از سالها شایعه و انتشار تیزر، ردبول سرانجام هایپرکار خود با نام RB17 را در فستیوال سرعت گودوود معرفی کرده است. این یک هایپرکار موتور وسط دونفرهٔ مخصوص پیست با پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی است که تا ۱۵ هزار rpm دور میگیرد و وعدهٔ ارائهٔ پرفورمنس خودروهای فرمول یک را داده است. RB17 زیر ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد که این عدد باورنکردنی به لطف مونوکوک فیبر کربنی حاصل شده است که از پیشرانه بهعنوان عضوی از شاسی استفاده میکند.
RB17 از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده میکند که عنصر اصلی آن یک نیروگاه ۴.۵ لیتری V10 تنفس طبیعی ساخت کاسورث با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت است. علاوه بر این، یک موتور الکتریکی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت هم وجود دارد که مجموع خروجی را به ۱۲۰۰ اسب بخار میرساند. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال و دیفرانسیل لغزش محدود با قفل هیدرولیکی به چرخهای عقب منتقل میشود. در این هایپرکار دندهعقب وجود ندارد و موتور الکتریکی خودرو را به عقب حرکت میدهد. بهمنظور کنترل قدرت عظیم RB17، کنترل کشش و ترمز ABS بهصورت استاندارد ارائه میشود درحالیکه حداکثر سرعت خودرو به بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
همانطور که از خودرویی که توسط نابغهٔ آیرودینامیک ردبول «آدریان نیوی» طراحی شده انتظار میرود، RB17 از ویژگیهای آیرودینامیکی فوقالعادهای بهره میبرد. به گفتهٔ ردبول، این خودرو حدود دو برابر وزن خود یعنی ۱۸۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند. همچنین بالهای جلو و عقب این ماشین به عناصر فعالی مجهز هستند که داونفورس را در شرایط مختلف تنظیم میکنند. در دیگر قسمتهای RB17 هم الهامات زیادی از موتوراسپرت دیده میشود. بهعنوانمثال، در هر چهارچرخ شاهد سیستم تعلیق پوشراد با کنترل ارتفاع و بادیرول فعال هستیم که با حالت لیفت برای عبور از روی دستاندازها در سرعتهای پایین همراه است.
فرمان این خودرو از نوع هیدرولیک است و ترمزها در هر چهارچرخ کربنی هستند. جالب اینکه فقط ترمزهای عقب از طریق سیستم ترمز با سیم کنترل میشوند. این هایپرکار روی رینگهای ۱۸ اینچی فیبر کربنی با لاستیکهای اسلیک مسابقهای میشلین قرار گرفته که بهطور خاص برای RB17 طراحی شدهاند. خریداران همچنین میتوانند رینگهای ۲۰ اینچی را هم سفارش دهند که با لاستیکهای آجدار پوشیده میشوند.
ردبول در طراحی این هایپرکار به راحتی خریداران هم توجه داشته و به همین دلیل چند نوع صندلی قابل سفارش، جعبه پدال قابل تنظیم و محفظهٔ داخلی برای قرار دادن اشیائی مثل لباس مسابقه و کلاه ایمنی را در نظر گرفته است. برای RB17 گارانتی دوساله یا ۲۰ هزار کیلومتری در نظر گرفته شده و به گفتهٔ ردبول، این ماشین آنقدر بادوام است که میتواند در یک مسابقهٔ ۲۴ ساعته بدون نیاز به سرویس شرکت کند. بااینحال، RB17 پس از هر ۸ هزار کیلومتر به سرویس کلی نیاز دارد که باید در دفتر مرکزی ردبول انجام شود.
مثل دیگر شرکتهایی که هایپرکارهای مخصوص پیست تولید میکند همچون فراری و مکلارن، ردبول هم قصد دارد هرساله تعدادی رویداد خصوصی برگزار کنند تا خریداران بتوانند از خودروهای خود در پیست استفاده کنند. این شرکت همچنین به خریداران RB17 اجازهٔ ورود به پیست خود یعنی ردبول رینگ را میدهد و از آنها در جشنهای مسابقهای و جلسات شبیهسازی دعوت میکند.
نیوی در مورد این هایپرکار گفته است:
من سالها در حال بررسی این ایده بودم که چالش طراحی هایپرکار خودمان از کانسپت تا تحویل را قبول کنم. هایپرکار RB17 تمام اصول و ارزشهای ما را شامل میشود: قدرت، سرعت و زیبایی غیرقابلانکار. ما این خودرو را بهصورت دونفره طراحی کردیم تا بتوان از هیجان رانندگی با سرعت فرمول یک همراه با یک دوست لذت برد.
طبق شبیهسازیها، این هایپرکار میتواند پیست سیلورستون را سریعتر از خودروهای فرمول یک طی کند. ردبول هیچ حرفی در مورد قیمت هایپرکار خود نزده اما طبق شایعات چیزی در حدود ۵ میلیون پوند معادل ۶.۵ میلیون دلار خواهد بود. بااینحال، قیمت RB17 هرچه باشد اهمیتی ندارد زیرا تمام ۵۰ دستگاه آن فروخته شدهاند. انتظار میرود تولید این ماشین از سال آینده آغاز شود.
corvette
۲۲ تیر ۱۴۰۳بهترین هایپراسپرت تاریخ
مازیار
۲۲ تیر ۱۴۰۳در کنار یه طراحی دلنشین
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/red-bull-rb17-2.jpg
SMS
۲۳ تیر ۱۴۰۳ردلاینش دو برابر ماشینای دیگس
چرا همه ۱۰ سیلندر ها تنفس طبیعیند؟
Dariush
۲۳ تیر ۱۴۰۳بخاطر همین ردلاین هر هشت هزارتا باید سرویس کامل بشه
خیلی به موتور فشار میاد از هر جنسی باشه پونزده هزارتا خیلیه برا ماشین
R@min
۲۲ تیر ۱۴۰۳احتمالا بتونه ۹۱۹ evo هم کنار بزنه، شاهکار ماورایی بزرگترین آدم حال و حاضر فرمول یک !
Amin
۲۲ تیر ۱۴۰۳توی تمام قسمت های ماشین تکنولوژی های فرمول یک دیده میشه ، یکی از جالب ترین اش برای من ، طرح داون واش توی قسمت در ها هستن که کاری شبیه با سایدپاد هایی فعلی ماشین های فرمول یک انجام میده
به نظر منم سریع تر از 919evo هست ، یکی از ضعف های 919 evo در مقابل این ماشین ، این هست که موتور بنزینی 919 ، حدود 800 اسب بخار از 1160 اسب بخار رو تولید میکنه ، به این معنی هست که توی بخش بزرگی از یک دور ، قدرت 919 به طور قابل توجهی از این ماشین کمتره ، از طرفی دیگه ، گراند افکت این ماشین با الهام از نسل فعلی فرمول یک ساخته شده که بهترین در تمام دوران ها هست ، و در کنار بادی ورک پیشرفته ، دانفورس بیشتری هم تولید میکنه
ورود ردبول به خودرو های پرفورمنس واقعا میتونه روح جدیدی رو به صنعت ماشین ها وارد کنه ، که با اولین تلاششون ، ورق بزرگی رو هم رو کردن
R@min
۲۲ تیر ۱۴۰۳در واقع اگر پنل برداریم با یه ماشین فرمول 1 ده سیلندر طرفیم که از آیرودینامیک روز استفاده می کنه !
Cert
۲۲ تیر ۱۴۰۳بنظرتون رقیب بزرگی است
اما این را یک شرکتی ساخته
است که کم اتوموبیل تولید
چطوری می شود همچین
خودرویی را با اطمینان خرید
اگر یک شرکت مانند پورشه
یا حتی آستون مارتین می ساخت
در آینده اگر ایرادی پیش بیاید
میشود آنرا پیگیری کرد و چیز های
لازم را به دست آورد .
مهراد
۲۲ تیر ۱۴۰۳آره داداش بنظرم درست میگی ، این با این مشخصات واقعا خفن ترین هایپر کار تاریخه
ضمنا نمیدونم مقاله گفته یا نه ولی انجینش رو کازوورث ساخته
Sina_carshow
۲۲ تیر ۱۴۰۳پس برابهام bt62 چی؟ جزو هایپراسپرت ها حساب میشه؟
Joker
۲۲ تیر ۱۴۰۳واوووو،عالیه،به احتمال زیاد از تکنولوژی های مافوق بشری کَچَلیسم یا همون پدر تئوری های نامنظم (کونیگ زگ صغیر) الهام گرفته شده…
B
۲۲ تیر ۱۴۰۳🤣🤣🤣🤣🤣
محسن
۲۲ تیر ۱۴۰۳این الان چه فرقی با والکری داره؟
مازیار
۲۲ تیر ۱۴۰۳نکته اینکه این و والکری هردو دست پرورده آدریان نیوی هستن و ظاهرا بی شباهت هم نیستن
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/Aston-AMR-Pro-1.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/red-bull-rb17-2.jpg
البته دور از ذهن نبود چون بهرحال حد نهایی آئرودینامیک و داونفورس پیست از دیدگاه یک نفر نقطه ای هست که هر دوی اینها بهش رسیدن
و ظاهرا این “پیشرانه عضوی از شاسی” یکی از برگهای برنده این مدل هست. راستی کی ساخته این ۴/۵ لیتری اتمسفریک ۱۰۰۰ اسبی رو؟!!
Maranello
۲۲ تیر ۱۴۰۳کازورث
مازیار
۲۲ تیر ۱۴۰۳مطمئنی؟
منبعی هم هست؟
امیر دهقان
۲۲ تیر ۱۴۰۳به متن اضافه کردم
ساخت کاسورث هست
متاسفانه متن موتوروان که برای ترجمه استفاده کردم خیلی ناقص بوده
مازیار
۲۲ تیر ۱۴۰۳پس کاسورث حجت رو تموم کرد
GMA T50
استون مارتین والکری
بوگاتی توربیون
و اینم از ردبول RB17
کاش یه مقاله راجع به موتورش داشته باشیم
Mohammad
۲۲ تیر ۱۴۰۳تو فرایند قالب ریزی از یه روش خاص استفاده میکنه که از بقیه شرکت ها متفاوته ، همین باعث دوام و وحشی بودن پیشرانه هاش میشه
اینارم اضافه کن
موتور v12 بیزارینی زنوو
موتور های 1.6لیتری v6 فرمول یک
موتور ۲ لیتری رضوانی بیست که بیشتر از ۷۰۰ اسب قدرت تولید میکنه
موتور ۳سیلندر تنفس طبیعی معروف با ۲۵۰اسب
تو ساخت اکثر موتور های v12 استون مارتین هم دخالت داشته
مازیار
۲۲ تیر ۱۴۰۳کاسورث به لحاظ تنوع تولیدات رده بالا نظیر نداره
محمدهادی
۲۳ تیر ۱۴۰۳من گفته بودم کاثورث جنگ تمام عیاری رو با بزرگان در این دهه به پا کرده
به خاک و خون کشیده دنیای رقابت بین سازندگان موتورهای اسپرتی رو
براستی این روزا تو کاثورث چه خبره؟کیا دارم اونجا چه کارایی میکنن؟🤔🤔
Mohammad hasan
۲۳ تیر ۱۴۰۳گشتاور بالایی نداره چون قدرت بالا رو با دور بالا تولید می کنه…
این محصولات کاسورث یه خانواده هستن با سیلندر های متفاوت
همین موتور یه نمونه مشتق داره که آخرین محصول بوگاتی استفاده شد یا یه نسخه وی ۱۲ داره که تو گوردون موری تی ۵۰ استفاده شده و برای عمر بالاترش رد لاینش رو آوردن پایین
علی Shelby
۲۲ تیر ۱۴۰۳وزن خیلی کمی داره وطراحیش هم آیرودینامیک هست
SLS
۲۲ تیر ۱۴۰۳استون مارتین والکری: من شبیه اینم یا این شبیه منه؟؟
GMA
۲۳ تیر ۱۴۰۳این حد از شباهت به دلیل این هست که هر دو هنر دست یک شخص «آدرین نیووی» هستند
OM.01
۲۲ تیر ۱۴۰۳و سرانجام ماشینی که منتظرش بودیم آمد…
900 کیلو وزن و 1800 کیلو دان فورس خودش گویای خیلی چیزها هست و نیازی به اشاره دیگر ویژگی ها نیست…
فکر کنم قویترین موتور تنفس طبیعی دنیا از لحاظ نسبت حجم به قدرت رو تو این خودرو شاهد هستیم و همچنین بیشترین دور موتور پیستونی هم تو این خودرو هست درحال حاضر. البته ماشین پیست محور هست
پ.ن=دوست ندارم اینو بگم ولی روی کاغذ این ردبول RB17، والکری AMR pro و T.50s نیکی لائودا و سولوس GT رو میخوره😅چه نسبت قدرت به وزن چه دانفورس
من که منتظر عرضه و رقابت در پیست ها هستم
R@min
۲۲ تیر ۱۴۰۳توی شبیه ساز از ماشینای فرمول ۱ سریع تر بوده !
والکری و بقیه در بهترین حالت هم سطح کلاس محدود شده هایپرکار هستن ولی این یه لیگ دیگس بی شرف.
مازیار
۲۲ تیر ۱۴۰۳من خودم به محصول گوردون موری خیلی علاقمندم اما بحث دوست داشتن جداست.
این RB17 ورای همه ساخته های بشر تا به امروز هست.
arvin44
۲۲ تیر ۱۴۰۳قیمتش یجا نوشته ۶ میلیون دلار که خیلی زیاده بنظرم برای خودرویی که فقط تو پیست میشه استفاده کرد اونم تو پیست ردبول رینگ
مازیار
۲۲ تیر ۱۴۰۳فقط که مجاز تو ردبولرینگ نیست
اونجا مجوز لازم نداره چون متعلق به ردبول هست و باقی پیستها هم با هماهنگی دیگه
بلاخره هر پیست یه آبدارچی داره😆
B
۲۳ تیر ۱۴۰۳هایپر کار های زبادی بودن که فقط مخصوص پیستن و خریدار هم داشتند
OM.01
۲۲ تیر ۱۴۰۳هدفشون داشتن قدرت 1000 اسب بود اول میخواستن موتور V8 twin turbo بزارن ولی دیدن وزن هدف یعنی 150کیلو نمیرسن تنها راه موجود استفاده از یک توربو بود ولی خب کافی نبود…بعد تصمیم گرفتن موتور V10 تنفس طبیعی بزارن اما سوال این شد چطوری 1000 اسب بگیریم؟ تنها راه افزایش دورموتور بود… خب چطوری؟حذف فنر سوپاپ و استفاده از شیرهای پنوماتیکی…
موتور V10 تنفس طبیعی 4.5 لیتری 1000 اسبی و وزن 150 کیلویی و 15 هزار RPM
دیگر تکنولوژی ها و ویژگی ها بماند
6 میلیون دلار نوش جونشون…
علی جردن
۲۲ تیر ۱۴۰۳زیباترین خودروی مخصوص پیست بود که تاحالا دیدم
فکر نمی کردم حالا حالاها خودروی پیستی ساخته بشه که aston martin vulcan زیباتر باشه اما ردبول ساخت
Sina_carshow
۲۲ تیر ۱۴۰۳یه جورایی عاشقش شدم جز این استون مارتین والکری و برابهام bt62 جزو خودرو های مورد علاقم بودن حیف که پولش نیس ای کاش قسمت بشه حداقل از نزدیک ببینم و بررسیش کنم
علی Shelby
۲۲ تیر ۱۴۰۳چه عجب از نظر علی جردن چینی ها بهتر نیستن
🤔🤔🤔🧐🧐🤔🤔🤔
علی Shelby
۲۲ تیر ۱۴۰۳https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/various/cosworth-one-cylinder-0-3-liter-engine/&ved=2ahUKEwjK6ank5KGHAxU9hf0HHaGKAYEQFnoECCUQAQ&usg=AOvVaw0xS_LLnzVyrdHS1rrbRbv9
موتور تک سیلندر با ۹۰ اسب
بعد پراید با چهار تا سیلندر ۶۸ اسب
ماشالا کاسورث
حسین دهمرد
۲۲ تیر ۱۴۰۳کاش اون موتور برقی رو مینداخت رو محور جلو
Scuderia Ferrari
۲۲ تیر ۱۴۰۳نمیدونم چی بنویسم و چطور از این اَبَر شاهکار تعریف کنم
سه بار متنو خوندم و هرچی میخونم بیشتر لذت میبرم
چه زود باعث شد بوگاتی بولاید از یادمون بره !!!!
فکر نکنم به این زودی ها (حداقل ۱۰ سال آینده) رو دستش بیاد
LH44
۲۲ تیر ۱۴۰۳این ماشین، والکری و ای ام جی وان رو صبحونه میزنه!!!
در کانال تاپ گیر مصاحبه کامل تر نیوی هست. از یه جایی هر جمله ای که میگه، فاصله فکت با فرش کمتر میشه!!
یعنی حتی اگر نصف چیزایی هم که میگه درست باشه( که به احتمال 99 درصد همش درسته) باز هم با یه شاهکار طرفیم که بعیده سالیان سال رو دستش بیاد مگر اینکه خود نیوی دوباره دست به کار بشه.
به هر حال، نیوی تجربه سالیان سال حضورش در بالاترین سطح مهندسی خودرو و ایرودینامیک رو در این ماشین پیاده کرده. به غیر از این بود، باید تعجب میکردیم. هرچی نباشه نیوی حدودن سی، چهل ساله که به عنوان بهترین مهندس فرمول یک داره کار میکنه. بهترین مهندس فرمول یک بودن هم یعنی بهترین بهترین ها.
زیزیگولو
۲۳ تیر ۱۴۰۳به طراحیش نگاه کنین ………. اوج ظرافتِ طراحی و آیرودینامیک رو به وضوح میشه دید
همایون
۲۳ تیر ۱۴۰۳به لطف کاسورث پیشرانه های درون سوز هایپرکارها به سطح جدیدی رسیدن که البته شرکتهای دیگه هم سعی دارند بهش برسن این رقابت واقعا دیدنی و جذاب میشد ولی حیف که این برقی سازی لعنتی جلوی پیشرفتهای بیشتر رو خواهد گرفت و احتمالا ایناها حد نهایی هایپرکارهای بنزینی هستن و نسل بعد متاسفانه به آرمیچر بسنده خواهد کرد
بهنام
۲۳ تیر ۱۴۰۳ویدئوی معرفی این شاهکار رو از پیج shmee دیدم . بسیار طویل و پهن و بزرگه و تعجب من از وزن 900 کیلویی این ماشینه. چجوری آخه ؟
حسین
۲۳ تیر ۱۴۰۳چون نسبت قدرت به وزنش بالا هست و به محور عقب انتقال داده میشه مثل کونیگزگ درجا میزنه حتما 😂😂
هنوز کامنت خنده دار بعضیا یادم نرفته
GMA
۲۳ تیر ۱۴۰۳با چنین شاهکار بی بدیلی قله موتور اسپرت فتح شد.
احتمالا دیگه در تاریخ هیچ خودرویی رو دستش نیاد
درود بر آدریان نیووی
مهربد
۲۳ تیر ۱۴۰۳سپاس از “پدال” ، بخاطر پوشش این اخبار در ایران..
NGU
۲۳ تیر ۱۴۰۳قطعا سریعتر از evo 919 خواهد بود و تا سالیان سال رقیبی نخواهد داشت
ولی
“طبق شبیهسازیها، این هایپرکار میتواند پیست سیلورستون را سریعتر از خودروهای فرمول یک طی کند.”
این اتفاق بالا هرگز تو واقعیت رخ نمیده و بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داره