ردبولسایر خودروهای اروپایی

ابرخودروی ردبول RB17 معرفی شد؛ فناوری فرمول یک با پیشرانه V10

ردبول RB17 به پیشرانۀ ۴.۵ لیتری V10 هیبریدی با ردلاین ۱۵ هزار rpm و ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است و تنها ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

پس از سال‌ها شایعه و انتشار تیزر، ردبول سرانجام هایپرکار خود با نام RB17 را در فستیوال سرعت گودوود معرفی کرده است. این یک هایپرکار موتور وسط دونفرهٔ مخصوص پیست با پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی است که تا ۱۵ هزار rpm دور می‌گیرد و وعدهٔ ارائهٔ پرفورمنس خودروهای فرمول یک را داده است. RB17 زیر ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد که این عدد باورنکردنی به لطف مونوکوک فیبر کربنی حاصل شده است که از پیشرانه به‌عنوان عضوی از شاسی استفاده می‌کند.

RB17 از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کند که عنصر اصلی آن یک نیروگاه ۴.۵ لیتری V10 تنفس طبیعی ساخت کاسورث با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت است. علاوه بر این، یک موتور الکتریکی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت هم وجود دارد که مجموع خروجی را به ۱۲۰۰ اسب بخار می‌رساند. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال و دیفرانسیل لغزش محدود با قفل هیدرولیکی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. در این هایپرکار دنده‌عقب وجود ندارد و موتور الکتریکی خودرو را به عقب حرکت می‌دهد. به‌منظور کنترل قدرت عظیم RB17، کنترل کشش و ترمز ABS به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود درحالی‌که حداکثر سرعت خودرو به بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

همان‌طور که از خودرویی که توسط نابغهٔ آیرودینامیک ردبول «آدریان نیوی» طراحی شده انتظار می‌رود، RB17 از ویژگی‌های آیرودینامیکی فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد. به گفتهٔ ردبول، این خودرو حدود دو برابر وزن خود یعنی ۱۸۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. همچنین بال‌های جلو و عقب این ماشین به عناصر فعالی مجهز هستند که داون‌فورس را در شرایط مختلف تنظیم می‌کنند. در دیگر قسمت‌های RB17 هم الهامات زیادی از موتوراسپرت دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در هر چهارچرخ شاهد سیستم تعلیق پوشراد با کنترل ارتفاع و بادی‌رول فعال هستیم که با حالت لیفت برای عبور از روی دست‌اندازها در سرعت‌های پایین همراه است.

فرمان این خودرو از نوع هیدرولیک است و ترمزها در هر چهارچرخ کربنی هستند. جالب اینکه فقط ترمزهای عقب از طریق سیستم ترمز با سیم کنترل می‌شوند. این هایپرکار روی رینگ‌های ۱۸ اینچی فیبر کربنی با لاستیک‌های اسلیک مسابقه‌ای میشلین قرار گرفته که به‌طور خاص برای RB17 طراحی شده‌اند. خریداران همچنین می‌توانند رینگ‌های ۲۰ اینچی را هم سفارش دهند که با لاستیک‌های آج‌دار پوشیده می‌شوند.

ردبول در طراحی این هایپرکار به راحتی خریداران هم توجه داشته و به همین دلیل چند نوع صندلی قابل سفارش، جعبه پدال قابل تنظیم و محفظهٔ داخلی برای قرار دادن اشیائی مثل لباس مسابقه و کلاه ایمنی را در نظر گرفته است. برای RB17 گارانتی دوساله یا ۲۰ هزار کیلومتری در نظر گرفته شده و به گفتهٔ ردبول، این ماشین آن‌قدر بادوام است که می‌تواند در یک مسابقهٔ ۲۴ ساعته بدون نیاز به سرویس شرکت کند. بااین‌حال، RB17 پس از هر ۸ هزار کیلومتر به سرویس کلی نیاز دارد که باید در دفتر مرکزی ردبول انجام شود.

مثل دیگر شرکت‌هایی که هایپرکارهای مخصوص پیست تولید می‌کند همچون فراری و مک‌لارن، ردبول هم قصد دارد هرساله تعدادی رویداد خصوصی برگزار کنند تا خریداران بتوانند از خودروهای خود در پیست استفاده کنند. این شرکت همچنین به خریداران RB17 اجازهٔ ورود به پیست خود یعنی ردبول رینگ را می‌دهد و از آن‌ها در جشن‌های مسابقه‌ای و جلسات شبیه‌سازی دعوت می‌کند.

نیوی در مورد این هایپرکار گفته است:

من سال‌ها در حال بررسی این ایده بودم که چالش طراحی هایپرکار خودمان از کانسپت تا تحویل را قبول کنم. هایپرکار RB17 تمام اصول و ارزش‌های ما را شامل می‌شود: قدرت، سرعت و زیبایی غیرقابل‌انکار. ما این خودرو را به‌صورت دونفره طراحی کردیم تا بتوان از هیجان رانندگی با سرعت فرمول یک همراه با یک دوست لذت برد.

طبق شبیه‌سازی‌ها، این هایپرکار می‌تواند پیست سیلورستون را سریع‌تر از خودروهای فرمول یک طی کند. ردبول هیچ حرفی در مورد قیمت هایپرکار خود نزده اما طبق شایعات چیزی در حدود ۵ میلیون پوند معادل ۶.۵ میلیون دلار خواهد بود. بااین‌حال، قیمت RB17 هرچه باشد اهمیتی ندارد زیرا تمام ۵۰ دستگاه آن فروخته شده‌اند. انتظار می‌رود تولید این ماشین از سال آینده آغاز شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. corvette

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (370 ديدگاه)

    بهترین هایپراسپرت تاریخ

    موافقم 19
    مخالفم 9
    1. مازیار

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)
      1. SMS

        ۲۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (639 ديدگاه)

        ردلاینش دو برابر ماشینای دیگس
        چرا همه ۱۰ سیلندر ها تنفس طبیعیند؟

        موافقم 11
        1. Dariush

          ۲۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (177 ديدگاه)

          بخاطر همین ردلاین هر هشت هزارتا باید سرویس کامل بشه
          خیلی به موتور فشار میاد از هر جنسی باشه پونزده هزارتا خیلیه برا ماشین

          موافقم 10
    2. R@min

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      احتمالا بتونه ۹۱۹ evo هم کنار بزنه، شاهکار ماورایی بزرگترین آدم حال و حاضر فرمول یک !

      موافقم 20
      مخالفم 2
      1. Amin

        ۲۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2184 ديدگاه)

        توی تمام قسمت های ماشین تکنولوژی های فرمول یک دیده میشه ، یکی از جالب ترین اش برای من ، طرح داون واش توی قسمت در ها هستن که کاری شبیه با سایدپاد هایی فعلی ماشین های فرمول یک انجام میده
        به نظر منم سریع تر از 919evo هست ، یکی از ضعف های 919 evo در مقابل این ماشین ، این هست که موتور بنزینی 919 ، حدود 800 اسب بخار از 1160 اسب بخار رو تولید میکنه ، به این معنی هست که توی بخش بزرگی از یک دور ، قدرت 919 به طور قابل توجهی از این ماشین کمتره ، از طرفی دیگه ، گراند افکت این ماشین با الهام از نسل فعلی فرمول یک ساخته شده که بهترین در تمام دوران ها هست ، و در کنار بادی ورک پیشرفته ، دانفورس بیشتری هم تولید میکنه
        ورود ردبول به خودرو های پرفورمنس واقعا میتونه روح جدیدی رو به صنعت ماشین ها وارد کنه ، که با اولین تلاششون ، ورق بزرگی رو هم رو کردن

        موافقم 18
        1. R@min

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2098 ديدگاه)

          در واقع اگر پنل برداریم با یه ماشین فرمول 1 ده سیلندر طرفیم که از آیرودینامیک روز استفاده می کنه !

          موافقم 20
        2. Cert

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (181 ديدگاه)

          بنظرتون رقیب بزرگی است
          اما این را یک شرکتی ساخته
          است که کم اتوموبیل تولید
          چطوری می شود همچین
          خودرویی را با اطمینان خرید
          اگر یک شرکت مانند پورشه
          یا حتی آستون مارتین می ساخت
          در آینده اگر ایرادی پیش بیاید
          می‌شود آنرا پیگیری کرد و چیز های
          لازم را به دست آورد .

          موافقم 0
          مخالفم 21
    3. مهراد

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (876 ديدگاه)

      آره داداش بنظرم درست میگی ، این با این مشخصات واقعا خفن ترین هایپر کار تاریخه

      ضمنا نمیدونم مقاله گفته یا نه ولی انجینش رو کازوورث ساخته

      موافقم 24
    4. Sina_carshow

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (319 ديدگاه)

      پس برابهام bt62 چی؟ جزو هایپراسپرت ها حساب میشه؟

      موافقم 8
      مخالفم 1
  2. Joker

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (607 ديدگاه)

    واوووو،عالیه،به احتمال زیاد از تکنولوژی های مافوق بشری کَچَلیسم یا همون پدر تئوری های نامنظم (کونیگ زگ صغیر) الهام گرفته شده…

    موافقم 1
    مخالفم 24
    1. B

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (919 ديدگاه)

      🤣🤣🤣🤣🤣

      موافقم 3
      مخالفم 3
  3. محسن

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (177 ديدگاه)

    این الان چه فرقی با والکری داره؟

    موافقم 3
    مخالفم 10
  4. مازیار

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    نکته اینکه این و والکری هردو دست پرورده آدریان نیوی هستن و ظاهرا بی شباهت هم نیستن
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/Aston-AMR-Pro-1.jpg

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/red-bull-rb17-2.jpg

    البته دور از ذهن نبود چون بهرحال حد نهایی آئرودینامیک و داون‌فورس پیست از دیدگاه یک نفر نقطه ای هست که هر دوی اینها بهش رسیدن

    و ظاهرا این “پیشرانه عضوی از شاسی” یکی از برگهای برنده این مدل هست. راستی کی ساخته این ۴/۵ لیتری اتمسفریک ۱۰۰۰ اسبی رو؟!!

    موافقم 16
    1. Maranello

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (338 ديدگاه)

      کازورث

      موافقم 18
      1. مازیار

        ۲۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        مطمئنی؟
        منبعی هم هست؟

        موافقم 5
        مخالفم 2
    2. امیر دهقان

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (751 ديدگاه)

      به متن اضافه کردم
      ساخت کاسورث هست
      متاسفانه متن موتوروان که برای ترجمه استفاده کردم خیلی ناقص بوده

      موافقم 15
      1. مازیار

        ۲۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        پس کاسورث حجت رو تموم کرد
        GMA T50
        استون مارتین والکری
        بوگاتی توربیون
        و اینم از ردبول RB17
        کاش یه مقاله راجع به موتورش داشته باشیم

        موافقم 18
        1. Mohammad

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (338 ديدگاه)

          تو فرایند قالب ریزی از یه روش خاص استفاده میکنه که از بقیه شرکت ها متفاوته ، همین باعث دوام و وحشی بودن پیشرانه هاش میشه
          اینارم اضافه کن
          موتور v12 بیزارینی زنوو
          موتور های 1.6لیتری v6 فرمول یک
          موتور ۲ لیتری رضوانی بیست که بیشتر از ۷۰۰ اسب قدرت تولید میکنه
          موتور ۳سیلندر تنفس طبیعی معروف با ۲۵۰اسب
          تو ساخت اکثر موتور های v12 استون مارتین هم دخالت داشته

          موافقم 10
        2. مازیار

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          کاسورث به لحاظ تنوع تولیدات رده بالا نظیر نداره

          موافقم 10
        3. محمدهادی

          ۲۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2480 ديدگاه)

          من گفته بودم کاثورث جنگ تمام عیاری رو با بزرگان در این دهه به پا کرده
          به خاک و خون کشیده دنیای رقابت بین سازندگان موتورهای اسپرتی رو
          براستی این روزا تو کاثورث چه خبره؟کیا دارم اونجا چه کارایی میکنن؟🤔🤔

    3. Mohammad hasan

      ۲۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (159 ديدگاه)

      گشتاور بالایی نداره چون قدرت بالا رو با دور بالا تولید می کنه…

      این محصولات کاسورث یه خانواده هستن با سیلندر های متفاوت

      همین موتور یه نمونه مشتق داره که آخرین محصول بوگاتی استفاده شد یا یه نسخه وی ۱۲ داره که تو گوردون موری تی ۵۰ استفاده شده و برای عمر بالاترش رد لاینش رو آوردن پایین

      موافقم 5
      مخالفم 2
  5. علی Shelby

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    وزن خیلی کمی داره وطراحیش هم آیرودینامیک هست

    موافقم 17
  6. SLS

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (506 ديدگاه)

    استون مارتین والکری: من شبیه اینم یا این شبیه منه؟؟

    موافقم 18
    1. GMA

      ۲۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (853 ديدگاه)

      این حد از شباهت به دلیل این هست که هر دو هنر دست یک شخص «آدرین نیووی» هستند

      موافقم 10
      مخالفم 1
  7. OM.01

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (564 ديدگاه)

    و سرانجام ماشینی که منتظرش بودیم آمد…
    900 کیلو وزن و 1800 کیلو دان فورس خودش گویای خیلی چیزها هست و نیازی به اشاره دیگر ویژگی ها نیست…
    فکر کنم قوی‌ترین موتور تنفس طبیعی دنیا از لحاظ نسبت حجم به قدرت رو تو این خودرو شاهد هستیم و همچنین بیشترین دور موتور پیستونی هم تو این خودرو هست درحال حاضر. البته ماشین پیست محور هست

    پ.ن=دوست ندارم اینو بگم ولی روی کاغذ این ردبول RB17، والکری AMR pro و T.50s نیکی لائودا و سولوس GT رو میخوره😅چه نسبت قدرت به وزن چه دانفورس

    من که منتظر عرضه و رقابت در پیست ها هستم

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. R@min

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      توی شبیه ساز از ماشینای فرمول ۱ سریع تر بوده !

      والکری و بقیه در بهترین حالت هم سطح کلاس محدود شده هایپرکار هستن ولی این یه لیگ دیگس بی شرف.

      موافقم 18
    2. مازیار

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      من خودم به محصول گوردون موری خیلی علاقمندم اما بحث دوست داشتن جداست.
      این RB17 ورای همه ساخته های بشر تا به امروز هست.

      موافقم 16
  8. arvin44

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    قیمتش یجا نوشته ۶ میلیون دلار که خیلی زیاده بنظرم برای خودرویی که فقط تو پیست میشه استفاده کرد اونم تو پیست ردبول رینگ

    موافقم 1
    مخالفم 11
    1. مازیار

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      فقط که مجاز تو ردبول‌رینگ نیست
      اونجا مجوز لازم نداره چون متعلق به ردبول هست و باقی پیست‌ها هم با هماهنگی دیگه
      بلاخره هر پیست یه آبدارچی داره😆

      موافقم 13
    2. B

      ۲۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (919 ديدگاه)

      هایپر کار های زبادی بودن که فقط مخصوص پیستن و خریدار هم داشتند

  9. OM.01

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (564 ديدگاه)

    هدفشون داشتن قدرت 1000 اسب بود اول میخواستن موتور V8 twin turbo بزارن ولی دیدن وزن هدف یعنی 150کیلو نمیرسن تنها راه موجود استفاده از یک توربو بود ولی خب کافی نبود…بعد تصمیم گرفتن موتور V10 تنفس طبیعی بزارن اما سوال این شد چطوری 1000 اسب بگیریم؟ تنها راه افزایش دورموتور بود… خب چطوری؟حذف فنر سوپاپ و استفاده از شیرهای پنوماتیکی…

    موتور V10 تنفس طبیعی 4.5 لیتری 1000 اسبی و وزن 150 کیلویی و 15 هزار RPM
    دیگر تکنولوژی ها و ویژگی ها بماند

    6 میلیون دلار نوش جونشون…

    موافقم 18
  10. علی جردن

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    زیباترین خودروی مخصوص پیست بود که تاحالا دیدم
    فکر نمی کردم حالا حالاها خودروی پیستی ساخته بشه که aston martin vulcan زیباتر باشه اما ردبول ساخت

    موافقم 13
    مخالفم 1
  11. Sina_carshow

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (319 ديدگاه)

    یه جورایی عاشقش شدم جز این استون مارتین والکری و برابهام bt62 جزو خودرو های مورد علاقم بودن حیف که پولش نیس ای کاش قسمت بشه حداقل از نزدیک ببینم و بررسیش کنم

  12. علی Shelby

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    چه عجب از نظر علی جردن چینی ها بهتر نیستن
    🤔🤔🤔🧐🧐🤔🤔🤔

    موافقم 11
    مخالفم 1
  13. علی Shelby

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)
  14. حسین دهمرد

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2686 ديدگاه)

    کاش اون موتور برقی رو مینداخت رو محور جلو

    موافقم 5
    مخالفم 1
  15. Scuderia Ferrari

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    نمیدونم چی بنویسم و چطور از این اَبَر شاهکار تعریف کنم
    سه بار متنو خوندم و هرچی میخونم بیشتر لذت میبرم
    چه زود باعث شد بوگاتی بولاید از یادمون بره !!!!
    فکر نکنم به این زودی ها (حداقل ۱۰ سال آینده) رو دستش بیاد

    موافقم 13
    مخالفم 1
  16. LH44

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    این ماشین، والکری و ای ام جی وان رو صبحونه میزنه!!!
    در کانال تاپ گیر مصاحبه کامل تر نیوی هست. از یه جایی هر جمله ای که میگه، فاصله فکت با فرش کمتر میشه!!
    یعنی حتی اگر نصف چیزایی هم که میگه درست باشه( که به احتمال 99 درصد همش درسته) باز هم با یه شاهکار طرفیم که بعیده سالیان سال رو دستش بیاد مگر اینکه خود نیوی دوباره دست به کار بشه.
    به هر حال، نیوی تجربه سالیان سال حضورش در بالاترین سطح مهندسی خودرو و ایرودینامیک رو در این ماشین پیاده کرده. به غیر از این بود، باید تعجب میکردیم. هرچی نباشه نیوی حدودن سی، چهل ساله که به عنوان بهترین مهندس فرمول یک داره کار میکنه. بهترین مهندس فرمول یک بودن هم یعنی بهترین بهترین ها.

    موافقم 18
  17. زیزیگولو

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    به طراحیش نگاه کنین ………. اوج ظرافتِ طراحی و آیرودینامیک رو به وضوح میشه دید

  18. همایون

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (809 ديدگاه)

    به لطف کاسورث پیشرانه های درون سوز هایپرکارها به سطح جدیدی رسیدن که البته شرکتهای دیگه هم سعی دارند بهش برسن این رقابت واقعا دیدنی و جذاب میشد ولی حیف که این برقی سازی لعنتی جلوی پیشرفتهای بیشتر رو خواهد گرفت و احتمالا ایناها حد نهایی هایپرکارهای بنزینی هستن و نسل بعد متاسفانه به آرمیچر بسنده خواهد کرد

  19. بهنام

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (909 ديدگاه)

    ویدئوی معرفی این شاهکار رو از پیج shmee دیدم . بسیار طویل و پهن و بزرگه و تعجب من از وزن 900 کیلویی این ماشینه. چجوری آخه ؟

  20. حسین

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    چون نسبت قدرت به وزنش بالا هست و به محور عقب انتقال داده میشه مثل کونیگزگ درجا میزنه حتما 😂😂
    هنوز کامنت خنده دار بعضیا یادم نرفته

  21. GMA

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (853 ديدگاه)

    با چنین شاهکار بی بدیلی قله موتور اسپرت فتح شد.
    احتمالا دیگه در تاریخ هیچ خودرویی رو دستش نیاد
    درود بر آدریان نیووی

  22. مهربد

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (320 ديدگاه)

    سپاس از “پدال” ، بخاطر پوشش این اخبار در ایران..

  23. NGU

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    قطعا سریعتر از evo 919 خواهد بود و تا سالیان سال رقیبی نخواهد داشت
    ولی
    “طبق شبیه‌سازی‌ها، این هایپرکار می‌تواند پیست سیلورستون را سریع‌تر از خودروهای فرمول یک طی کند.”
    این اتفاق بالا هرگز تو واقعیت رخ نمیده و بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داره

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا